Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk tips til å lære meg programmering, og eg begynte for snart ett år siden, varte i rundt en måned med "slapp" trening :p Gadd ikke trene så mye, men eg lagde ett par enkle programmer. Det eg gjør nå skal vere ett test-UI til en applikasjon. Får vel bare si att eg er helt ny og helt fersk, eg aner så og si ikke egentlig hva eg gjør. Min læreteknikk går egentlig ut på å finne kode på nettet, og sette sammen ulike biter av den for å lære meg hvordan alt fungerer og er bygget opp. Har sett noen tutorials osv. Men eg skjønner erlig talt ikke så mye. Her er hvertfall koden til nå;

 

#!/usr/bin/python
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: cp1252 -*-
#Assigning variables
#bi = background image
#mi = mouse image
#tmf = Thrive music file
bi="bg.jpg"
mi="cs.png"
tmf="ms.wav"

#Importing libs

import pygame, sys, random
import pygame as pg
from pygame.locals import *
from Tkinter import *
import Tkinter
import tkMessageBox
import sys, os, string, types, pickle,traceback

master = Tk()

pygame.init()
screen=pygame.display.set_mode((800,640),0,32)
pygame.display.set_caption("Editor UI Alpha 0.1.1")

points=[(20,120),(140,140),(110,30)]
color=(255,255,0)

pygame.mixer.music.load("ms.wav")
pygame.mixer.music.play(1000)
pygame.mixer.music.play(loops=-1, start=0.0)

#Making background from image file "bi"
#Making cursor from Image file "mi"

background=pygame.image.load(bi).convert()
mousecursor=pygame.image.load(mi).convert_alpha()
while True:
   for event in pygame.event.get():
       if event.type == QUIT:
           pygame.quit
           sys.exit()

   #Setting background

   screen.blit(background, (0, 0))

   #Setting menu
   #NB!: Incomplete!
   #NB!: Not including code!



   #Cursor properties

   pygame.mouse.set_visible(False)
   x,y = pygame.mouse.get_pos()
   x -= mousecursor.get_width()/2
   y -= mousecursor.get_height()/2

   screen.blit(mousecursor,(x,y))

   #Setting screen refresh rate

   pygame.display.update()


B.pack()
top.mainloop()

 

Spørsmålet mitt er da, hvordan legger eg til knapper? I første omgang, bare standard knapper, men etterpå også skjule standard knappene og bruke bildefiler over disse. Som sagt er eg helt fersk, er bare ute etter å se hvordan det gjøres og så lere meg hvordan det fungerer. Også kan jo noen sjekke om det er noe eg kan gjøre bedre på denne koden. Eventuelt forklare meg hva som betyr hva osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Alt er et tidsspørsmål. Man sier livet er for kort til å programmere i assembler. Man kan også si at det er for kort til å lære seg alle mulige språk og dialekter. Python er svært rikt på dialekter.

 

Start gjerne med C og lær deg samtidig C++. Python er programmert i C. Sett i fugleperspektiv er Python en C while løkke. Python kan også embeddes i C++, så alt du kan om Python, kan en dag komme vel med. Mange spill består av en spillmotor i C++ og et grensenitt utviklet i et skripting språk som for eksempel Python. Sammen er Python og C++ dynamitt for den som har ambisjoner om å utvikle avanserte spill. Det er ofte hevdet at de beste programmererne er de beste spillutviklerne og NASA eller forsvaret kan ha bruk for den kompetansen en spillprogrammerer besitter. Men vent deg ingen rosenhage. Konkurransen er beinhard og bare de beste lykkes.

 

Til webutvikling ville jeg personlig valgt php.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Han kan vel simpelthen lage noe slik som en "quizer", masse spørsmål.. blir svaret korrakt, så spørr den på nytt, et nytt spørsmål, ofc.. Kan vel også etter "så og så" lang tid gi hint f.eks *r***en* d**l :) Kan bli lagt inn mye rart i noe slik, og er en fin vei å lære, da den kan være så liten som null, og kan vokse seg svære som *a*n ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Eg tror eg skjønner hva som foregår i koden eg laget i OP. Først så sier den mi skal vere mouse image, bi bakground image osv.

Så importerer den noe som den trenger for å kjøre koden under. Så lager den ett vindu med ett navn, deretter kjører den musikk i en loop om igjen og om igjen

Så gjør den om noe kode slik at det kan brukes andre ord for å skrive den.

Så kjører den en while ting som eg tror er at når noe er sant så kjøres det som er under. Deretter lager den bakgrunnen, gjemmer musen og får ett bilde til å følge dne usynlige musen, så du har på en måte en ny cursor :)

 

Spørreprogram har eg laget i C++, syntes det var veldig enkelt med bare å bruke int og char, cin og cout pluss litt pluss og minus samt deling :) Men når C++ blir litt avansert så følger eg ikke helt med hva som skjer og hvorfor det skjer, så tenkte at Python var lettere og derfor lære meg det først.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte mer på en videregående skole som har IT/programmering som en sentral del av studieplanen?

Saken er at det er universitet/høgskole som gjelder om man vil ha en utdannelse innen IT som faktisk er verdt noe (med mulig unntak for drift, der sertifiseringer og erfaring er gull verdt). På videregående finnes VG2 Data og elektronikk og VG3 Dataelektronikerfaget under elektro, og VG2 IKT-servicefag som kan velges uavhengig av hva man går første året. Min mening er at ingen av delene gir noe særlig til utdannelse, men etter noen år i arbeidslivet kan selvfølgelig erfaring føre til at man stiger litt i gradene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...