Gå til innhold

Steam - skadelig for forbrukerrett og PC-spill generelt?


Anbefalte innlegg

Dette er ment som en dedikert tråd for å diskutere Steam. Ikke Steam som butikk, med tilbud og kampanjer, men hvilken betydning Steams popularitet og dominerende posisjon innenfor digital distribusjon har å si for deg som forbruker, og for PC-spill generelt.

 

Særlige problemstillinger er integreringen av en konkurrerende butikk i noe som selges til utgivere som en utviklings- og DRM-suite (Steamworks), muligheten for å miste spillsamlinger verdt et fire- eller femsifret antall kroner på grunn av en feil (eller som en "legitim straffereaksjon" på grunn av juks), prissetting, og mulighetene for indiedistribusjon dersom man velger bort Steam.

 

Fyr løs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det lenge vært populært å proklamere om PC-spillingens kommende eller faktiske død. Steam er et interessant element i denne noe ensidige diskusjonen. En kan kalle dette elementet en motpol, da Steam er enormt populært; ymse drama, intriger og konspirasjonsteorier medfølger. Hvis man mener å ta et meta-ideologisk standpunkt, så kan man alltids kverulere seg fram til at Steam er et manifest av PC-spillingens død, eller hva det enn skal være. Jeg har ingenting å legge til ved det punktet.

 

Et legitimt ankepunkt for Steam er selvfølgelig tekniske usikkerheter. La det være det scenario hvor man mister muligheten til å spille sine spill, midlertidig eller permanent. Sistnevnte er selvfølgelig skremmende, det kan jeg ikke benekte, men sett det i perspektiv: Hva om det rom en lagrer sine fysiske spill-medium tar fyr? Du mister spillene dine. Har du Steam så minker skaden betraktelig for spilleren i oss. Vice versa. En kan være smart og ta backup på spillene sine, og det kan også Steam-teamet. Sistnevnte er antageligvis flinkere til denslags, men det er helt åpent for debatt.

 

Angående kjøp og salg; hvis man går over på makro-nivå - der man studerer strukturene - må man medgi at Steam har stor innvirkning på markedet. Det blir sagt at én sesjon med tilbudssalg kan snu en spillutviklers markedsplan på hodet over uken. Dette fenomenet er nesten umulig å gjenskape i dette omfanget via tradisjonell salg av varer, med en lang liste over forhandlere en må forholde seg til; med mindre distributør pøser inn uendeleige mengder ressurser. Dette er for meg et av de mer interessante aspektene ved digital distribusjon - tilgjengeligheten. Sluttbruker, utgiver, utvikler, analytiker, partner, konkurrent, etc. Steam-partnere skulle kunne ha en greitfungerende elektronisk plattform til bruk av markedsføring, salg og analyse; og alle med de samme premissene. Paradoksalt nok så kunne saken være den at konkurransen likestilles, selv om Steam skulle få monopol på PC-spilldistribusjonen en plass i det hypotetiske universet. Valve skulle i teorien inneha de samme verktøyene som enhver annen partner, men dette er et terreng utenfor min rekkevidde, så jeg lar diskusjonen stå der. Jeg føler meg altså ikke riktig kompetent til å fastsette en objektiv konklusjon i noen form om disse faktorene i sin helhet utgjør er en god eller dårlig ting, og i så fall for hvem, hva, hvordan, etc.

 

Et rykte skal ha det til at Steam Holliday Sale har nå gitt oss en kommende oppfølger til Risen fra Piranha Bytes. På et rent subjektivt plan er dette god nok grunn for meg å underkaste seg Gabe Newell som industrikonge. But that's just me.

 

Edit:

Til syvende og sist: hvis man er som meg - lat - så er Steam en gave.

Endret av Su&!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En observasjon jeg har gjort meg er at både tilgjengelighet, brukervennlighet og "ikke-brukerfientlighet" er bedre i Steam-versjonen av spill enn ikke-Steam-versjonen av de som er tilgjengelig i begge former. Det samme gjelder for Steam VS Xbox. Så selv om det er lett å finne argumenter mot Steam vil jeg si at det er klart bedre enn de ekte alternativene som finnes i dag. Dersom jeg skal i dag kjøpe et spill og det er tilgjengelig via. Steam kjøper jeg det derfra (eventuelt kjøper via. billigere kilder og legger nøkkel inn i Steam) da ulempene med normal installasjon er reelle og plagende mens de med Steam er mer teoretiske. Jeg har brukt Steam i over syv år uten at noe mer galt har skjedd enn at applikasjonen har krasjet eller at plattformoppdateringer har blitt lastet ned i loop til den ble restartet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kjørt steam sidan eg først rørte konseptet "spel på pc". Eg har vore i fare for å bli hacka ein gong, men steam support var veldig flinke, og eg fekk fort kontroll over spela mine igjen.

 

Argumentet "kva skjer med spela mine om steam går konkurs?" ser eg ofte, og det blir alltid besvart med at steam er nøydt til å tilby eit alternativ for å spele utan steam, omtrent som ein "no-steam-crack".

 

Eg brukar ALLTID steam når eg skal kjøpre spel. Om det er for dyrt i forhold til butikk (New Vegas f.eks.), gjer eg som Johndoe og aktiverer via steam.

Lenke til kommentar

Min påstand er at Steam har bevist at ved å kutte forhandlerleddet så klarer de å sette prisen høyere enn den hadde vært med forandlerleddet + produksjonskostnader av det fysiske produktet. Ganske utrolig egentlig. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før forbrukerne ikke finner seg i det.

 

Dessuten er en DRM som krever onlinetilgang bakvendt. Derfor vil jeg påstå at Steam er i stor grad medvirkende til piratkopiering av PC-spill i dag. Piratversjonene har ikke DRM. Skandale at vi som kjøper spill ikke får et like godt produkt som det de som stjeler får.

 

Derfor tror jeg at Good Old Games kommer til å ta over for Steam i framtiden med mindre Valve gjør noe drastisk pga konkurransen som den kommer til å få.

 

Lanseringen av The Witcher 2 kommer til å bli det neste store skrittet for GoG etter at de beviste at man kan selge billige PC-spill (som er eldgamle til og med), uten DRM og tjene penger på det. Når det eneste stedet The Witcher 2 kommer til å selges uten DRM er på GoG, så har de skutt gullfuglen. Jeg håper flere følger etter. Det vil komme oss PC-spillere til gode. Spillet er i tillegg over 100 kroner billigere på GoG, og på Steam får den DRM. Jeg håper de som skal ha spillet ikke er idioter, og velger bort Steam.

 

Eneste grunnen til at Steam er så populært nå er at den ikke har reell konkurranse, siden konkurrentene faktisk er enda verre.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

vikingkylling; Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner problemet ditt. Det er da fullt mulig å starte steam i offline-modus, deaktivere oppdateringer osv. Steam-spillene kan også modifiseres på lik linje med spill som ikke er på Steam, for de som ønsker det. Hvor er det Steam har innlemmet all denne ødeleggelsen du omtaler i så harde ordelag? Høres mest ut som du har funnet deg et prinsipp som du har valgt å stå ved så lenge, at du ikke lenger er oppdatert på saken.

Lenke til kommentar

Nei, Steam kan ikke startes offline uten at du starter Steam online og sier fra at du vil ha det offline, og da er du like langt. Men problemet er at jeg ikke godtar at jeg må installere alt mulig drit for å få lov til å starte et spill jeg har kjøpt. Det er spesielt irriterende når jeg gjør alt jeg kan for å finne noen andre som selger det, og likevel blir nødt til å installere Steam uten noen som helst grunn. Det aller verste er at når noen andre enn Valve gjør det går folk amok. Rockstars Social Club, Games for Windows Live, DRM osv. Selv når Blizzard krevde at StarCraft 2 må være koblet til nettet gikk folk berserk. Folk flest godtar alt Valve gjør uten spørsmål, men om noen andre gjør noe nekter de å godta noe som helst. Det er vanvittig dobbeltmoral. Valve er bare et griskt selskap som utnytter kundene for alt de er verdt for å presse dem for så mange penger som mulig, men fordi de lager gode spill godtar folk det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei! jeg vurderer å kjøpe skyrim, men merket at det koste 100 kr mindre på elkjøp en det gjør fra steam.

spørsmålet mitt er om jeg kjøper det fra elkjøp, får jeg det da til steam? eller bare til windows live? jeg vill helst ha alle spillene mine på en plass, steam altså

takk :)

 

 

Har vi noensinne fått lov til å -ikke- registrere et Steam-spill på Steam? dontgetit.gif Ta det med ro, du blir nok tvunget til å bruke shit-steam denne gangen også. Det var derfor jeg avbestilte forhåndsbestillingen til PC og bestile det til PS3 i stedet. PS3 er heldigvis (foreløpig) spart for den dritten fra valve.

Lenke til kommentar

Nei, Steam kan ikke startes offline uten at du starter Steam online og sier fra at du vil ha det offline, og da er du like langt. Men problemet er at jeg ikke godtar at jeg må installere alt mulig drit for å få lov til å starte et spill jeg har kjøpt. Det er spesielt irriterende når jeg gjør alt jeg kan for å finne noen andre som selger det, og likevel blir nødt til å installere Steam uten noen som helst grunn. Det aller verste er at når noen andre enn Valve gjør det går folk amok. Rockstars Social Club, Games for Windows Live, DRM osv. Selv når Blizzard krevde at StarCraft 2 må være koblet til nettet gikk folk berserk. Folk flest godtar alt Valve gjør uten spørsmål, men om noen andre gjør noe nekter de å godta noe som helst. Det er vanvittig dobbeltmoral. Valve er bare et griskt selskap som utnytter kundene for alt de er verdt for å presse dem for så mange penger som mulig, men fordi de lager gode spill godtar folk det?

 

For noe vås , har starta STEAM flere ganger jeg når nettet mitt har vært nede.Offline modus funker som det skal.

 

Steam er guds gave til pc-spillerne , digger også det gode sosiale nettverket. Man har alt på 1 plass , sosialt , forum , knallbra utvalg av spill osv.

Det finnes alltid folk som skal klage og syte samme hva , slik er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...