Gå til innhold

Test: Chieftec SPS-850C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om noe så kan varmeutviklingen primært være ekstra negativt på systemer der man allerede har en høy varmeutvikling , i såfall kan levetiden på Psu'en synke betraktelig avhengig av slutt-temperaturen der inne og hva kondensatorene tåler.

 

Desverre så er (med mindre jeg tar fullstendig skivebom her) Hw.no sin testmetodikk bra men feiler litt siden den ikke får testet med psu'en i et kabinett med optimal luftflyt og i et med høy varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men spør likevel:

 

Er 550W nok for dette systemet tror dere:

 

Intel i5-2500k (overklokka med 1ghz)

ASUS P8P67

XFX Radeon HD 5870 1GB DDR5

4GB DDR3 RAM 2x2 1600mhz

2xHDD's

 

 

XFX's nettisder sier vel at man burda ha over 500W for å kjøre 5870 for fult, men regner med det er for hele systemet, ikke kun for gfxkortet.

Lenke til kommentar

Med en pris på kr 1100 og følgende statement på hjemmesidene:

 

Nevertheless, it may still come to production errors so that we basically offer 24mths after-sales warranty for all Chieftec products

 

http://www.chieftec.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=552

 

vil jeg ikke karakerisere denne som noe godt kjøp. Corsair tilbyr 7 år på AX og HX (750/850) og prisen er ikke veldig forskjellig. De er i tillegg også litt mer effektive (eller skånsomme på strømregninga).

Lenke til kommentar

Med en pris på kr 1100 og følgende statement på hjemmesidene:

 

Nevertheless, it may still come to production errors so that we basically offer 24mths after-sales warranty for all Chieftec products

 

http://www.chieftec.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=552

 

vil jeg ikke karakerisere denne som noe godt kjøp. Corsair tilbyr 7 år på AX og HX (750/850) og prisen er ikke veldig forskjellig. De er i tillegg også litt mer effektive (eller skånsomme på strømregninga).

 

Nåja. Det kan da fint være et godt kjøp selv om garantien ikke er like god. For all del, Corsair sin 7-årsgaranti er bra den, selv om du nok vil oppdage at den norske kjøpsloven uansett er en bedre beskyttelse - de fleste selskaper som tilbyr slike garantier er som regel ikke alltid interessert i å overholde sin egen garanti.

 

Burde man kanskje heller kjøpe en Corsair? Tja... muligens? Det har neppe så stor betydning - personlig vil jeg si at dersom man vurderer en strømforsyning i 800-1000W-klassen, så vil man som regel få bra kvalitet så lenge man går for et kjent merke. Om den yter 86,88 eller 91 % effektivt ved full belastning er sjelden særlig relevant, ettersom en strømforsyning normalt ikke kjører på mer enn 50-70% belastning (eller mindre). Strømforbruk er også noe som er relativt irrelevant for en privatbruker - ikke engang miljøhensyn spiller noen særlig rolle når vi snakker Norge, ettersom vår strøm i hovedsak er "ren" energi, og den energien som ikke blir benyttet skilles ut som varme, noe som i Norge er en "god ting" i hvert fall halvparten av året, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Om den yter 86,88 eller 91 % effektivt ved full belastning er sjelden særlig relevant, ettersom en strømforsyning normalt ikke kjører på mer enn 50-70% belastning (eller mindre).

Mulig du har misforstått en smule. Begge kan nok levere 850W og mer til for den del. Om den i gjerningsøyeblikket er 85% eller 90% effektiv, betyr bare at 127.5 watt eller 85 watt omsettes som varme internt i PSU'en, til glede for strømleverandøren.

 

Nå er nok ikke forskjellen mellom HX850 og Chieftec'en mer enn et par %, men ved høy belastning vil sistnevnte bli mye varmere enn HX'en, og det er ikke bare lavere effektivitet som sørger for det. Vifta på Chieftec'en går på konstant hastighet, mens på HX'en øker den med økende effektuttak. Kjølige komponenter er bra for levetiden og sørger i mange tilfeller for at effektiviteten ikke går ned grunnet økte lekkasjestrømmer.

Lenke til kommentar

@Habitats

 

Takk, trengte bare 410W tydeligvis ;)

 

Den er bare ment som et eksempel. Den gir ikke et helt nøyaktig resultat. Men jeg ville absolutt gått for en 650W hvis PSUen skal brukes over mer en 3år. Dette er fordi komponentene inne i PSUen blir svakere slik at strømforsyningen vil da ikke gi nok strøm. Selv har jeg gått for et litt overkill med Mediepcen min som trekker knappe 300W.

Tidligere i år kjøpte jeg en strømforsyning på 650W akkurat for dette. Men i mitt tilfelle skal denne brukes i over 5år. Jeg skal mulig oppgradere maskinen med et nytt skjermkort (GTX260) så jeg ser på det som positivt og ha så stor fleksibilitet for fremtidige oppgraderinger.

 

William :)

Lenke til kommentar

@Habitats

 

Takk, trengte bare 410W tydeligvis ;)

 

Den er bare ment som et eksempel. Den gir ikke et helt nøyaktig resultat. Men jeg ville absolutt gått for en 650W hvis PSUen skal brukes over mer en 3år. Dette er fordi komponentene inne i PSUen blir svakere slik at strømforsyningen vil da ikke gi nok strøm. Selv har jeg gått for et litt overkill med Mediepcen min som trekker knappe 300W.

Tidligere i år kjøpte jeg en strømforsyning på 650W akkurat for dette. Men i mitt tilfelle skal denne brukes i over 5år. Jeg skal mulig oppgradere maskinen med et nytt skjermkort (GTX260) så jeg ser på det som positivt og ha så stor fleksibilitet for fremtidige oppgraderinger.

 

William :)

 

Ok takker :)

 

Har hatt 550W'en i ca to år nå, men skal ha ny snart, regner med jeg går på 750W da jeg skal kjøpe nye komponenter som krever mere effekt ;)

Lenke til kommentar

Ok takker :)

 

Har hatt 550W'en i ca to år nå, men skal ha ny snart, regner med jeg går på 750W da jeg skal kjøpe nye komponenter som krever mere effekt ;)

750W er for Crossfire, 650W er for HD 6950 Crossfire eller lavere eller GTX 580.

500-550W er nok til alt av vanlige oppsett.

 

Uansett om artikkelen:

Horribel 3.3V, lite god 5V og 12V. Rippelen vet jeg ingenting om, men den bør være lav om dette skal være verdt 1100 kr. Avvikene fra ideell spenning er ikke like interessant som å ha tight spenningsregulering (Bedre å ha 12.25V idle og 12.20V load enn 12.10V idle og 11.90V load). Selvfølgelig må det innenfor spesifikasjonene, men jeg mener fortsatt at Hardware.nos testemetode er feil.

 

Jeg kjøper heller en god 750W framfor denne som ikke har noe å skryte av bortsett fra effektiviteten og effekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...