Gå til innhold

Anmeldelse: Super Street Fighter IV (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin morgenlesning. :)

En ting som SSFIV får litt trekk for hos meg er den merkelige beslutningen om å fjerne online "Player Battle" modus, hvis man bare vil spille vanlige kamper mot en spiller. Man må bruke "Endless Battle" til dette istedet og selv om man kan sette opp private lobbyer for dette er det litt mer knot å sette opp. Replay kanalen er svært nyttig, men kunne også vært gjennomført en smule bedre.

 

En gledelig nyhet som ikke virker nevnt var at nettkoden for online spillingen virker å ha fått en overhaling, har ennå ikke spilt en match som har vært plaget av lag selv i store lobbyer med motstandere fra den andre siden av dammen.

 

For å pirke litt, det burde kanskje vært nevnt at det snart gis ut en oppdatering til spillet som inkluderer en ny spillemodus som lar folk sette opp egne turneringer.

 

Er ellers SVÆRT fornøyd med utvidelsen! At det trekkes litt i karakter for småpirk, og det at man strengt tatt bør spille med en egen fight stick som gjerne koster noen kroner for å få mest ut av spillet er helt forståelig.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg forsto hvorfor det inkluderes en kritikk av kontrollerne til konsollene i en anmeldelse av et spill. Det er ikke spillet sin feil at MS og Sony ikke klarer å lage kontrollere.

 

Når det er sagt, så går det selvsagt ikke an å spille slåssespill med noe annet enn en skikkelig joystick.

 

 

 

Lenke til kommentar

Men det er da vitterlig spillutviklernes ansvar å utvikle et styresystem som tar hensyn til styrkene og svakhetene til de ulike spillkontrollene. Analogstikkestøtten er for eksempel rimelig håpløs både på Xbox 360 og PlayStation 3, uten at det er slik at alle slåssespill er ubrukelige til disse konsollene av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hvor du vil.

 

Spillene kommer selvsagt ikke til å bli forandret på noen som helst måte, da alle oversettelser vil være så nære arcade-versjonen som mulig (og følgelig også mellom hverandre). Man forandrer selvsagt ikke de helt basale mekanikkene i et slåssespill på grunn av underlegne standard-kontrollere. Paden til XBOX360-kontrolleren er ganske dårlig, ja, men det er null problem å spille SFIV med PS3-padden.

 

Input til alle slike spill er basert på input fra en åtteveis joystick (helt enkle 1/0 mikrosvitsjer), og det kommer det alltid til å være, fordi det er med en åtteveis joystick man skal spille slåssespill. Det er en renavlet art spill det er snakk om her, en helt spesifikk sjanger som har egne regler, og om man ikke er med på notene, så er ikke det Capcom sin feil.

 

Spill som ikke er «arcade-perfect» blir ikke tatt seriøst, og man ville f.eks. ikke ha kunnet bruke det i turneringer (som SFIV var med på å revitalisere i sin tid).

Endret av Raum
Lenke til kommentar

Lager du et spill bør du tilpasse det til hva konsollen spillet skal ut på klarer å prestere, også når det gjelder håndkontrolleren. Du har forøvrig et godt poeng i det at det er slik det fungerer for et slossespill og kontroller. Problemet ligger vel heller i at det ikke er optimalt å spille på en håndkontroller, og dette blir spillet lidende for.

 

Jeg har veldig lyst på dette, hovedsaklig fordi det er så pent å se på. Jeg tror derimot at levetiden for dette spillet vil være slim-to-none for min del, ettersom jeg er håpløs i slossespill og heller ikke orker lære meg det for å bli god i det. Legge masse tid for å bli god i èn karakter når det er så mange å velge mellom vil aldri i verden gå bra!

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Hvis man er så inngrodd at man gir fullstendig blaffen i den majoriteten av spillerne som sannsynligvis aldri har rørt arkadeversjonen av dette spillet så burde man vel heller revurdere hvorvidt man burde gi ut spill til denne generasjonens konsoller uansett. Det er ikke snakk om at man skal ta en usving med hele spillet her, men i det minste tilby et alternativ for de som ønsker å anvende en mer moderne og solid styring på bekostning av den absolutte optimaliseringen.

 

Jeg er på ingen som helst måte historieløs, og har all verdens respekt for den posisjonen Street Fighter-spillene har hatt i konkurranseøyemed. Det er likevel mulig for utviklerne å være en anelse fleksible i 2010.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvor du vil.

 

Spillene kommer selvsagt ikke til å bli forandret på noen som helst måte, da alle oversettelser vil være så nære arcade-versjonen som mulig (og følgelig også mellom hverandre). Man forandrer selvsagt ikke de helt basale mekanikkene i et slåssespill på grunn av underlegne standard-kontrollere. Paden til XBOX360-kontrolleren er ganske dårlig, ja, men det er null problem å spille SFIV med PS3-padden.

 

Input til alle slike spill er basert på input fra en åtteveis joystick (helt enkle 1/0 mikrosvitsjer), og det kommer det alltid til å være, fordi det er med en åtteveis joystick man skal spille slåssespill. Det er en renavlet art spill det er snakk om her, en helt spesifikk sjanger som har egne regler, og om man ikke er med på notene, så er ikke det Capcom sin feil.

 

Spill som ikke er «arcade-perfect» blir ikke tatt seriøst, og man ville f.eks. ikke ha kunnet bruke det i turneringer (som SFIV var med på å revitalisere i sin tid).

Lenke til kommentar

Ihvertfall en av toppspillerne av Sakura på PSN foretrekker PS3 pad fremfor hans Madcatz tournament edition fight stick. Geom Modinside som ihvertfall på SF4 ble regnet for å være blant de beste Guile spillerne på Xbox gjør det samme, han spiller på pad.

 

For meg personlig føles det mye mer naturlig å spille med en fight stick enn det gjør med en standard kontroller, det blir en smaksak, mest sannsynlig fordi jeg har spilt mye mer fighters på arkade oppsett enn jeg har med en gamepad.

 

Det som ikke kommer frem av kommentarer hittil er at selv om du skulle være så heldig å spille med en dyr fight stick, betyr ikke det på noen som helst måte at du kommer til å knuse alle motstandere med pad. Tvert imot kjenner jeg enkelte som har kjøpt en fight stick, ikke fikset det og gått tilbake til pad (spillere jeg gjerne taper 30-0 mot med mindre jeg har en usannsynlig god kveld på ssfiv). Hvis man først er vant til å spille med pad må man bortimot lære å spille helt på nytt når man bytter kontroller. :)

 

Dette ble en latterlig lang post om at det til syvende og sist kommer an på spilleren, ikke hvor dyr kontroller han/hun bruker.

 

For å svare litt mer direkte til Odesseiron, pads er fullt brukbare.

<- xbox pad spiller i aksjon (geom modinside) Endret av Couchfighter
Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt frustrasjonen ved å spille Street Fighter med 360-kontrolleren, men det er vel strengt tatt ikke så mye Capcom får gjort med det. Ser ikke helt hvordan styringen kan bli mer "moderne" eller "solid". Skal man legge inn slingringsmål på spesialangrep slik at de er letter å utføre? Ser for meg at det blir mange ufrivillig utføre triks og angrep da.

 

Hvordan ser du for deg at dette skulle gjøres i praksis?

 

Hvis man er så inngrodd at man gir fullstendig blaffen i den majoriteten av spillerne som sannsynligvis aldri har rørt arkadeversjonen av dette spillet så burde man vel heller revurdere hvorvidt man burde gi ut spill til denne generasjonens konsoller uansett. Det er ikke snakk om at man skal ta en usving med hele spillet her, men i det minste tilby et alternativ for de som ønsker å anvende en mer moderne og solid styring på bekostning av den absolutte optimaliseringen.

 

Jeg er på ingen som helst måte historieløs, og har all verdens respekt for den posisjonen Street Fighter-spillene har hatt i konkurranseøyemed. Det er likevel mulig for utviklerne å være en anelse fleksible i 2010.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvor du vil.

 

Spillene kommer selvsagt ikke til å bli forandret på noen som helst måte, da alle oversettelser vil være så nære arcade-versjonen som mulig (og følgelig også mellom hverandre). Man forandrer selvsagt ikke de helt basale mekanikkene i et slåssespill på grunn av underlegne standard-kontrollere. Paden til XBOX360-kontrolleren er ganske dårlig, ja, men det er null problem å spille SFIV med PS3-padden.

 

Input til alle slike spill er basert på input fra en åtteveis joystick (helt enkle 1/0 mikrosvitsjer), og det kommer det alltid til å være, fordi det er med en åtteveis joystick man skal spille slåssespill. Det er en renavlet art spill det er snakk om her, en helt spesifikk sjanger som har egne regler, og om man ikke er med på notene, så er ikke det Capcom sin feil.

 

Spill som ikke er «arcade-perfect» blir ikke tatt seriøst, og man ville f.eks. ikke ha kunnet bruke det i turneringer (som SFIV var med på å revitalisere i sin tid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...