Gå til innhold

Toshiba setter sikkerhet i høysetet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere ser ut til å ha totalt misforstått hensikten med denne type disker ...

 

Disse er ikke laget for å "passe på" data som du er interessert i å ta vare på - de er beregnet på tilfeller der det for det første ikke er noen grunn til at data skal lagres over lengre tid og for det andre at hvis data kommer på avveie, så vil det kunne være til skade (for ens egne eller andres interesser, generelt sagt).

 

En kopimaskin/scanner bruker gjerne en harddisk for å mellomlagre scannede bilder før de sendes til mottakeren over nettet, og med jevne mellomrom hører man om tilfeller der noen har kjøpt en brukt maskin, plukket ut disken og "kost" seg med å kikke på filene. Hvis disken sletter alt når strømmen forsvinner, så vil ikke slike ting lenger være mulig. (Jeg vil ikke kalle det idiotsikkert - til det har jeg støtt på for mange kreative idioter.)

 

Ulempen kan kanskje være at du "mister" et sett scannede ark dersom strømmen går rett før de har blitt sendt fra scanneren, men noen vil si at det er en akseptabel risiko.

 

Det er ingen grunn til å lete etter måter å disable disse security-funksjonene i Toshiba-diskene på - det finnes allerede haugevis av disker som ikke har dem.

Lenke til kommentar

Jo, greit nok i kopimaskin/skanner oppsett. Men hva vil du si om når det benyttes i PC? Måten disken brukes på i en PC setting er jo noe annerledes. Så hvordan blir brukeropplevelsen der?

 

Harddiskene er beregnet på kopimaskiner, printere, datamaskiner og andre enheter der det kan forekomme lagring av sensitiv informasjon.

 

Testeksemplarer vil gå ut på markedet mot slutten av april, med en masseproduksjon mot slutten av juni. Noen priser er så langt ikke kjent. Harddiskene fra denne serien vil bli standardharddisk i en rekke modeller fra Toshiba. Toshiba skal også, ifølge dem selv, jobbe med å få sletteteknologien inn på SSD-enheter også.

Endret av G
Lenke til kommentar

"All data blir gjort uleselig dersom strømtilgangen til harddisken forsvinner. "

 

Hva hvis man mister strømmen pga lyn/torden og da får strømbrudd.

Det høres jo ikke noe særlig bra ut.

 

Det som jeg synes er mest spennende her, er hvordan disken klarer å slette noe uten spenningstilførsel....

Regner jo med at det må være en funksjon som trer i kraft om tilkobling til spenningen fysisk blir fjernet, altså om enheten blir tatt ut av et system.

Så blir data da slettet neste gang disken blir koblet til spenning.

Noen som har sett mere på dette?

 

EDIT:

Kikket litt mere på det Toshiba skrev selv.

Ser ut til at det er krypteringsnøkkelen for de lagrede data som blir ødelagt om spenningstilførsel forsvinner, og ikke selve dataene som blir slettet. Så er det mulighet til å slette all data om enheten fysisk blir koblet fra systemet.

Klippet ut her under:

 

2. Invalidation of data on powering down

The HDD encryption key is automatically invalidated when the drive's power supply is turned off. If a Wipe Technology SED drive is removed from a system, it can be set to invalidate all data on the drive

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Jo, greit nok i kopimaskin/skanner oppsett. Men hva vil du si om når det benyttes i PC? Måten disken brukes på i en PC setting er jo noe annerledes. Så hvordan blir brukeropplevelsen der?

Det kommer helt an på "PC settingen".

 

Setter man en slik disk i en vanlig PC, så blir det som om man hadde en enorm RAMdisk. Mye tregere, naturligvis, men uten innhold når maskinen har vært avslått noen sekunder. Hvis det ikke er hva brukeren forventer, så regner jeg med at det blir klaging til IT-avd.

 

Jeg ser for meg at slike disker kan brukes i maskiner som behandler "hemmelige data", der man for enhver pris vil unngå at data faller i fiendens/konkurrentenes hender, og der man er villig til å ta ulempen med ekstra sikring mot strømbrudd på stedet, hyppig og sikret backup, osv.

 

Laptop'er (- det er vel det eneste Toshiba nå lager av PC'er? -) kan ha nytte av funksjonen som gjør at disken sletter data dersom den blir forsøkt koblet til en annen PC enn den som den ble initialisert for - alt for å forhindre at data kommer på avveie. Det blir selvsagt et problem dersom hovedkortet i laptop'en ryker og man står der uten backup. (Trøsten må da være at ingen andre kan få tak i dataene heller.)

 

Jeg tviler på at vi kommer til å se så altfor mange av disse diskene i de vanlige nettbutikkene. Til det vil de dekke en (antatt) for liten nisje.

Lenke til kommentar

Så når data er slettet, så er det som om harddisken har blitt nyformatert, og en kan begynne å skrive til den som en hadde fått "blanke ark"? En må bare sørge for å ta backup veldig hyppig da dersom en ønsker å ta vare på data.

 

Lurte litt på om alle innstillingene som er nevnt i artikkelen for harddisken er aktive samtidig, eller om det er til forskjellig type bruk? Jeg synes ikke artikkelen var tydelig nok på dette.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...