Gå til innhold

Hvordan få kontroll over internettrafikken på telefonen? (Android)


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått meg et abonnoment med inkludert datatrafikk (500 MB) i måneden. Det jeg ønsker er å la mobilt nettverk stå på hele tiden, for å oppdatere ting som e-post, værmelding, facebook osv, noe som jo fungerer helt fint.

 

Det som ikke fungerer like bra er at programmer jeg ikke vil skal oppdatere seg også gjør det. For eksempel driver Market og oppdaterer programmer for meg. Det er vel fordi jeg en gang har valgt automatisk oppdatering, men nå finner jeg ikke ut hvordan jeg skrur det av igjen. Spotify bruker også en del datatrafikk, aner ikke på hva, for jeg har ingen sanger som venter på å bli synkronisert, og jeg har vel egentlig valgt å kun synce over wifi. Til og med programmet (Network Usage) jeg bruker for å overvåke netttrafikken bruker jo datatrafikk.

 

I dag har det gått med ca 30 MB, og jeg nekter for at e-post som oppdaterer seg hver halvtime (kun tekst, og veldig få mailer i dag), vær-appen til htc som oppdaterer seg hver 3. time og facebook som oppdaterer seg hvert kvarter skal bruke så mye.

 

Så hvordan får jeg kontroll over dette? Network Usage viser hvilke programmer som bruker nettet, men kun siden sist oppkoblet, så for øyeblikket har jeg lite info derfra (siden jeg nettopp koblet fra).

 

I tillegg er det et par andre ting jeg lurer på. Mulig det ikke passer her, men jeg prøver meg. Sånn jeg har forstått det så må jeg ha dataroaming på for å kunne bruke det mobile nettverket med OneCall, stemmer dette? I så fall, det ligger ingen skjulte kostnader i det, så lenge jeg slår det av i utlandet, sant? Jeg må vel også ha på bakgrunnsdata for å i det hele tatt kunne synkronisere de programmene jeg vil. Har jeg forstått det riktig? Og til slutt, skal 3g være så treigt som det jeg opplever? 0,04 Mbps ned og 0,02 Mbps opp, syns det var skuffende. Og nei, internetthastighetsprogrammet er ikke synderen som stjeler MB, det den har brukt har jeg trukket i fra.

 

Ble mye, og veldig rotete dette her, men håper noen klarer å ta seg tid til å gi meg noen svar. Takker.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå fått meg et abonnoment med inkludert datatrafikk (500 MB) i måneden. Det jeg ønsker er å la mobilt nettverk stå på hele tiden, for å oppdatere ting som e-post, værmelding, facebook osv, noe som jo fungerer helt fint.

 

Det som ikke fungerer like bra er at programmer jeg ikke vil skal oppdatere seg også gjør det. For eksempel driver Market og oppdaterer programmer for meg. Det er vel fordi jeg en gang har valgt automatisk oppdatering, men nå finner jeg ikke ut hvordan jeg skrur det av igjen. Spotify bruker også en del datatrafikk, aner ikke på hva, for jeg har ingen sanger som venter på å bli synkronisert, og jeg har vel egentlig valgt å kun synce over wifi. Til og med programmet (Network Usage) jeg bruker for å overvåke netttrafikken bruker jo datatrafikk.

 

I dag har det gått med ca 30 MB, og jeg nekter for at e-post som oppdaterer seg hver halvtime (kun tekst, og veldig få mailer i dag), vær-appen til htc som oppdaterer seg hver 3. time og facebook som oppdaterer seg hvert kvarter skal bruke så mye.

 

Så hvordan får jeg kontroll over dette? Network Usage viser hvilke programmer som bruker nettet, men kun siden sist oppkoblet, så for øyeblikket har jeg lite info derfra (siden jeg nettopp koblet fra).

 

I tillegg er det et par andre ting jeg lurer på. Mulig det ikke passer her, men jeg prøver meg. Sånn jeg har forstått det så må jeg ha dataroaming på for å kunne bruke det mobile nettverket med OneCall, stemmer dette? I så fall, det ligger ingen skjulte kostnader i det, så lenge jeg slår det av i utlandet, sant? Jeg må vel også ha på bakgrunnsdata for å i det hele tatt kunne synkronisere de programmene jeg vil. Har jeg forstått det riktig? Og til slutt, skal 3g være så treigt som det jeg opplever? 0,04 Mbps ned og 0,02 Mbps opp, syns det var skuffende. Og nei, internetthastighetsprogrammet er ikke synderen som stjeler MB, det den har brukt har jeg trukket i fra.

 

Ble mye, og veldig rotete dette her, men håper noen klarer å ta seg tid til å gi meg noen svar. Takker.

3G Watchdog holder oversikt over databruken. Du kan sette opp månedskvote i settings på appen og evt. sette en automatisk "bryter" ved x prosent bruk der. Ingen skjulte utgifter ved roaming hos OneCall. Ved bruk i utlandet er roaming kostnadsbelagt.

0,04Mbps hørtes fryktelig lite ut, t.o.m. 2G skal være betydelig høyere.

Bakgrunnsdata må være på for at f.eks værtjenester etc etc skal kunne oppdateres.

Lenke til kommentar

Ja, du må som gammalerik sier tillate roaming for å ha datatrafikk når du er gjest på andre nettverk. Men ikke reis til Sverige mens telefonen tillater roaming, da går du fort på en smell..

 

Jeg er også ny i android-gamet, og lurer på noe lignende..

 

Har valgt at mail/vær/etc skal oppdateres hver time. Dette burde ta maks 1 minutt med WLAN - men det ser ut som om mobilen er tilkoblet det trådløse nettverket så lenge mobilen er i nærheten av det. Er det mulig å få mobilen til å koble fra "når den er ferdig"?

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Har omtrent samme problemstilling som trådstarter.

Finnes det programmer som lar brukeren skru av og på wlan og datatrafikk over mobilnettet ("3G") pr applikasjon, slik at jeg f eks kan si at jeg vil motta epost uten WLAN, men at andre programmer kun skal få bruke wlan?

Lenke til kommentar

Har omtrent samme problemstilling som trådstarter.

Finnes det programmer som lar brukeren skru av og på wlan og datatrafikk over mobilnettet ("3G") pr applikasjon, slik at jeg f eks kan si at jeg vil motta epost uten WLAN, men at andre programmer kun skal få bruke wlan?

Man kan ikke ha WAN og 3G/2G og WLAN gående samtidig om det var slik du så det for deg. En del programmer, f.eks Spotify, har en setting som heter "allow/not allow sync over 3G"

Lenke til kommentar

Takker for svar..

 

Da er det hele med roaming slik jeg har skjønt det, og det var jo bra.

 

Skal prøve 3g watchdog, høres ut som om det kan hjelpe litt på vei (pro-versjonen eller ikke jeg burde gå for?). Men samtidig leiter jeg etter en enkel måte og nekte programmer nettilgang med mindre jeg manuelt gir de det. Finnes noe sånt? En app som gir en liste over instalerte program hvor en kan huke av de som skal få tilgang til å bruke nettet?

 

Fant forresten også ut hvordan jeg hindrer programmene kjøpt via Market i å oppdatere seg selv (merkelig at jeg ikke fant det ut før).

 

Har omtrent samme problemstilling som trådstarter.

Finnes det programmer som lar brukeren skru av og på wlan og datatrafikk over mobilnettet ("3G") pr applikasjon, slik at jeg f eks kan si at jeg vil motta epost uten WLAN, men at andre programmer kun skal få bruke wlan?

Ja, det hadde også vært greit. Vet Spotify kan gjøre det. Trenger ikke en egen app, bare gå inn på instillinger så finner du det.

 

Edit: Har alltid hatt problemer med å se forskjell på hunder og guder. Takk, gammalerik.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha WAN og 3G/2G og WLAN gående samtidig om det var slik du så det for deg. En del programmer, f.eks Spotify, har en setting som heter "allow/not allow sync over 3G"

Jeg mente at alle programmer bruker WLAN når man har tilgang på det, men at enkelte programmer kun har lov til å bruke WLAN, og blir offline dersom kun mobilnett er tilgjengelig. Det blir som i Spotify, men siden mange programmer ikke har denne muligheten, hadde det vært greit å ha full kontroll med et eget program.
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha WAN og 3G/2G og WLAN gående samtidig om det var slik du så det for deg. En del programmer, f.eks Spotify, har en setting som heter "allow/not allow sync over 3G"

Jeg mente at alle programmer bruker WLAN når man har tilgang på det, men at enkelte programmer kun har lov til å bruke WLAN, og blir offline dersom kun mobilnett er tilgjengelig. Det blir som i Spotify, men siden mange programmer ikke har denne muligheten, hadde det vært greit å ha full kontroll med et eget program.

 

Han mener en app alá dette - som kan gi enkelte programmer frie tøyler på både WLAN og 3G, tvinge enkelte til å kun bruke WLAN, og andre igjen til å kun bruke 3G:

post-229458-0-53720700-1300142631_thumb.png

(skrev bare noe random der)

Lenke til kommentar

Batteriet mitt sank med ikke mindre enn 33 % i løpet av natten til idag - kan det være på grunn av 3G Watchdog og dette med å "forhindre telefonen fra å sove"? Og ikke nok med det, brukte tydeligvis en halv megabyte 3G datatrafikk i løpet av natten - med WLAN innen rekkevidde.. :S

3G Watchdog trekker mikroskopisk med strøm. Hvor lite vet jeg ikke for sikkert, men i løpet av ei natt (6-8 timer) trekker tlf (totalt) ikke mer enn et par-tre prosent hos meg. Inkludert alt av drøssevis med oppdateringer. For å virkelig være snål på batteriet kan du sette Watchdog sin frekvens til 1 time eller mer.

 

Det som har skjedd hos deg med bruk av 3G når WLAN er i rekkevidde er at sovepolicy på WLAN er satt til "sove når skjermen er av". M.a.o., etter 15 (30?)minutter med skjerm av, slår wifi seg av og slår på enten 2G eller 3G. Alt etter hva du har til mobildata-standard. Det er fordel å ha 2G som standard når man legger seg. 3G trekker omtrent dobbelt med strøm.

 

Ang. stort strømforbruk over natt:

Sjekk om facebook er overivrig med synk. Den har rykte på seg for å være hard på batt. Test også om du har korrupte mediafiler på minnekort (også det interne). En prosess som heter mediaserv kan gå i lås og bruke nesten 100% cpu om den henger seg opp på mediaindeksering

Lenke til kommentar

Det som har skjedd hos deg med bruk av 3G når WLAN er i rekkevidde er at sovepolicy på WLAN er satt til "sove når skjermen er av". M.a.o., etter 15 (30?)minutter med skjerm av, slår wifi seg av og slår på enten 2G eller 3G. Alt etter hva du har til mobildata-standard. Det er fordel å ha 2G som standard når man legger seg. 3G trekker omtrent dobbelt med strøm.

Så om mailen min sjekkes hver time, så vil den ikke bli sjekket med WLAN om natten?

 

Men, ja.. Det å se på batteribruk om natten gir jo verdifull info om hva som skjer i det skjulte. Om batteriet gikk ned 80 % i løpet av en skoledag, er det jo ikke så lett å finne ut at 33 % var "bakgrunnsstøy", mens 47 % var mitt reelle bruk av programmer.

 

Jeg har flashet den med cyanogenmod7 RC2 - og har ikke engang Facebook-program på mobilen. Mulig feilen ligger i mod'en jeg bruker?

Lenke til kommentar

Du kan sette sovepolicyen til wifi til "never sleep". Da vil den som valget tilsier aldri slå seg av.

Det høres jo ut som noe som sluker enda mer batteri.

 

Det beste hadde jo vært at den koblet seg til WLAN'en når det var behov for det, og koblet seg fra når den var "ferdig" med å laste ned mail og vær osv.

 

Slik at den kun var tilkoblet WLAN i de 10 sekundene det tar å oppdatere vær og mail. Det går ikke an altså?

 

Noen forslag til programmer som kan finne ut hva som egentlig sluker batteriet her?

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Du kan sette sovepolicyen til wifi til "never sleep". Da vil den som valget tilsier aldri slå seg av.

Det høres jo ut som noe som sluker enda mer batteri.

 

Det beste hadde jo vært at den koblet seg til WLAN'en når det var behov for det, og koblet seg fra når den var "ferdig" med å laste ned mail og vær osv.

 

Slik at den kun var tilkoblet WLAN i de 10 sekundene det tar å oppdatere vær og mail. Det går ikke an altså?

 

Noen forslag til programmer som kan finne ut hva som egentlig sluker batteriet her?

 

Om du på hjemmeskjermen din trykker telefon ikonet(den du bruker når du ringer).

 

Der taster du *#*#4636#*#* nå kommer du inn i en meny.

Inni denne menyen får du flere valg, men for denne saken velger du batterihistorikk.

 

Her ser du en oversikt over diverse program som angis i prosent hvor mye batteri de bruker.

Også her finnes det flere valg, standard er som regel "annet bruk" og "siden strømmen ble trukket ut" sett disse parameterne slik du ønsker og du får da en oversikt over hva som bruker batteri f.eks siden sist du ladet telefonen.

 

Du kan også velge (ved å trykke annet bruk inni batterihistorikk) f.eks nettverksbruk for å se statestikk der..

håper dette hjelper deg å finne ut mer. tallene "4636" blir i sms språk "info" for de observante :) lykke til

Endret av santonse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...