Gå til innhold

Lynrask og mobil lagringsenhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør kunne legge seg rundt 800MB/s sekvensielt denne da. Ikke ille for en ekstern disk. Blir sikkert grisebillig...

 

Regner med denne vil ha integrert sata<->PCIe<->thunderbolt kontroller. Litt kronglete, men det ser ut til at det ikke er hensikten å kjøre native Thonderbolt, by design. Så hvis en skal få en kortere kontroller kjede må enten thunderbolt kontrollerne utvides til å støtte SATA, hvilket er mulig, eller så må diskene få PCIe støtte, hvilket også er mulig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

LaCie Little Big Disk Quadra

 

Her ser dere pris!

Det der er ikke samme produkt, den har ikke ssd og ikke thunderbolt-tilkobling.

 

Med en gang jeg så at Apple var nevnt ante jeg at prisen kom til å bli høy...

Det er ikke apple som lager disse diskene men LaCie. Og det er 2x256gb ssd-disker som gjør denne dyr, ikke thunderbolt-tilkoblingen. Troll.

 

Denne blir latterlig dyr, rundt 6-7000kr. for en 500GB extern disk er meningsløst, bruksområder der prisen kan forsvares? anyone ;)

Om prisen kan forsvares blir vel veldig individuelt. Det er vel ingen raskere måter å flytte 500gb med data på per dags dato så vidt jeg kjenner til?

Lenke til kommentar

@ArcticOC

 

Når Ola Nordmann kjøper 160GB X25 SSD til 2700,- tror du ikke profesjonelle videofolk og andre med høye krav til ekstern lagring glatt betaler 6000kr for 500GB med Thunderbolt lagring? Think again :)

De fleste som kjøper en X25 bruker den til systemdisk, 2700kr. er lettere å forsvare da brukeren har stor nytteverdi av et responsivt system.

 

Sånn utenom enkelte ytterst få brukergrupper ser jeg ikke den helt store verdien av å bruke så mye penger på en realtiv liten disk.

 

Og "hobbyfolk" kan ikke forsvare prisen, videoredigering eller ikke..

Lenke til kommentar

@ArcticOC

 

Hobbyfolk? Profesjonelle videofolk sa jeg. Har jobbet som konsulent i SMB markedet og nettop mot slike brukere, og for ytelsen denne enheten leverer hadde de glatt betalt denne prisen.

 

Tenåringer som får alt utstyret på gutterommet betalt av mamma er selvsagt ikke målgruppen for et slikt produkt.

Lenke til kommentar

I all hovedsak oppfatter jeg dette produktet for noe Intel bruker til å demonstrere kraften til thunderbolt teknologien, det er ikke tilfeldig at LaCie var valgt som produktpartner da de står Apple svært nær, Apple er også svært intressert i å hype opp Thunderbolt i sine produkter som sitt nye svar på FireWire.

 

Apple og Intel ønsker å konkurere ut USB3.0 til fordel for Thunderbolt, fra et forbrukerperspektiv er det negativt da Thunderbolt er mye dyrere enn USB.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Apple og Intel ønsker å konkurere ut USB3.0 til fordel for Thunderbolt, fra et forbrukerperspektiv er det negativt da Thunderbolt er mye dyrere enn USB.

 

Det er også mye bedre enn USB, så hvorfor satse på den tregeste hesten? Og så stor prisforskjell er det neppe. En hundrelapp fra eller til spiller liten rolle for forbrukere flest når det er snakk om produkter til mange tusen.

Lenke til kommentar

Apple og Intel ønsker å konkurere ut USB3.0 til fordel for Thunderbolt, fra et forbrukerperspektiv er det negativt da Thunderbolt er mye dyrere enn USB.

 

Det er også mye bedre enn USB, så hvorfor satse på den tregeste hesten? Og så stor prisforskjell er det neppe. En hundrelapp fra eller til spiller liten rolle for forbrukere flest når det er snakk om produkter til mange tusen.

Nåja.. så utrolig mye bedre er det ikke, og du glemmer å nevne bakoverkompabilitet, tror ikke det er mye som slår USB der, men uansett utfall vil vi nok se begge teknologiene leve side om side i overskuelig framtid, hvis ikke USB 4.0 gjør thunderbolt overflødig ;-)

Lenke til kommentar

 

Om prisen kan forsvares blir vel veldig individuelt. Det er vel ingen raskere måter å flytte 500gb med data på per dags dato så vidt jeg kjenner til?

Du kan flytte data med så høy båndbredde du bare måtte ønske. Eneste som stopper deg er penger. Det er ikke veldig vanskelig å bygge en NAS boks som flytter flere GB/s. Jeg mekket en i 2009 som klarte 1,4GB/s med 40 TB til under 120k NOK. I år skulle det være trivielt å lage en som flytter data minst 10x raskere for under 100k NOK om en ikke behøver stor kapasitet. Klart klienten vil heller ikke bli gratis om en skal flytte slike datamengder. En må ha mye CPU og PCIe kapasitet.

 

Du kan imidlertid ikke få så uendelig lav responstid for penger, så kølengdene må etterhvert bli sykt store.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...