Gå til innhold

Alle vil ikke få Telenors "superbredbånd"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns de heller kunne fokusert på løsninger for oss som bor 3-5km unna nærmeste sentral.

 

Det synes jeg strengt talt selv. Bor nå sentralt og det er uaktuelt med VDSL når jeg kan ha fiberkabel / hfc-kabel som er kapabel til å faktisk overføre langt mer enn disse bakevjegreiene til Telenor "teoretisk" kan oppnå. Sats heller litt på bygda! Husker jeg hadde 64kbps frem til 2007!

 

Og hallo. "Superhastigheter" på _opp til_ 40mbps? Er de seriøse nå eller?

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Syns de heller kunne fokusert på løsninger for oss som bor 3-5km unna nærmeste sentral.

 

Løsningen er ny infrastruktur, man klarer alltids å tvære bittelitt til ut av eldgamle kobberlinjer, men veksten i datatrafikk er stor, man må bite i det sure eplet og legge ut nye infrastruktur, les: fiber.

 

Og som Turtlefence er inne på, er VDSL virkelig noe som kan karakteriseres som en "superhastighet"? Hadde de i det misnte hatt synkront nett så kunne kanskje DSL-løsninger hatt en litt større framtid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes til dags dato tilnærmet null interesse for ISP'ene å begynne og legge fiber / nye internetts løsninger for de som er over 3-4km fra sentralene fordi det ikke penger å hente i det. Selv sitter jeg ca 5km fra sentralen med en imponerende 2mbit ned, 0.4 mbit opp linje. Av eget initiativ har jeg vært i kontakt med kommune og fibernettselskapene, som nå bygger ut fiber i bydistriktet i kommunen. Etter latterlige 4 år med e-poster og "masing" har jeg klart å få med fiberselskapet til å vurdere fiberutbygging i bygda. Ca 65 avtaler av 75 nødvendige er signerte og dersom kravet fylles = fiber til meg. Dette av eget initiativ som 16 åring. Det burde virkelig invilges penger til fiberutbygging i bygdenorge. Vil legge til at det legges god infrastruktur for nettverk til skoler, men med dagens behov til nettbaserte innleveringsløsninger hjemme i fra for lydfiler, filmfiler etc, så må man tenke lengre. Man kan ikke basere seg på at elever med internett over kobberkabler fra 1989, som er gravd over utellelige ganger, har mulighet til å utnytte disse systemene fra hjemmet.

Lenke til kommentar

Og som Turtlefence er inne på, er VDSL virkelig noe som kan karakteriseres som en "superhastighet"? Hadde de i det misnte hatt synkront nett så kunne kanskje DSL-løsninger hatt en litt større framtid.

 

AtW

 

Hjertens enig - å snakke om "superraskt" her er latterlig og totalt misvisende. Det snakkes om at "noen kan få opp mot 40Mbps" asynkront, mens eksempelvis NTE tilbyr 400/400 Mbps over fiber. (ja, det koster skjorta, men når andre leverandører leverer 10 ganger hastigheten til det som her omtales som "superraskt", så kan ikke dette se på som noe annet enn ren markedsføring som ikke burde gjengis av hw.no som "fakta")

Lenke til kommentar

Godt å se Magnus tilbake her på hw.no, vil tek.no nettverket kjøpe flere artikler fra andre medier fremover eller var det bare ett prøveprosjekt?

 

Hardware.no, som frem til 1, januar var eid av Edda Media, har tidligere hatt utvekslingsavtaler med alt som kan krype og gå av papir- og nettaviser innenfor Edda Media. Når vi fra 1. januar ble en del av Mediehuset TEK (se denne saken: http://www.hardware.no/artikler/naa_starter_vi/80278), økte mengden utvekslingspartnere betraktelig. Dette inkluderer Nettavisen der Magnus jobber, men han er nok desverre ikke fysisk tilbake hos oss. Dette fungerer begge veier, så sakene våre kan også titte opp andre steder, og vi kan hente aktuelle saker fra f. eks Nettavisen :-)

 

Vi skal naturlig nok ikke livnære oss på utvekslingssaker, snarere tvert i mot. I dette tilfellet, som forøvrig er den første utvekslingssaken vi har benyttet på mange år, så vi det som mest hensiktsmessig å bruke Nettavisen sin sak, fremfor å lage en lignende selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det faktum at Telenor kaller dette for "super-raskt" sier vel mer om Telenor's verden enn noe annet.

 

Hilsen en som bor så langt unna bysentral at selv analoge samtaler ikke er helt problemfritt (lenge siden jeg hadde det, dog). Jeg bor forøvrig i Oslo og har maks 512Kb gjennom telekobberet (så dere i grisgrente strøk kan bare la være å syte.)

 

Heldigvis har GET vært innom med en kabelsnelle som gir med 50Mb/s.... "Super raskt +" altså, dvs. i Telenor skalaen.

Lenke til kommentar

Og som Turtlefence er inne på, er VDSL virkelig noe som kan karakteriseres som en "superhastighet"? Hadde de i det misnte hatt synkront nett så kunne kanskje DSL-løsninger hatt en litt større framtid.

 

AtW

 

Hjertens enig - å snakke om "superraskt" her er latterlig og totalt misvisende. Det snakkes om at "noen kan få opp mot 40Mbps" asynkront, mens eksempelvis NTE tilbyr 400/400 Mbps over fiber. (ja, det koster skjorta, men når andre leverandører leverer 10 ganger hastigheten til det som her omtales som "superraskt", så kan ikke dette se på som noe annet enn ren markedsføring som ikke burde gjengis av hw.no som "fakta")

JEg kan få 1000/1000mbit til en lavere pris enn de skal ha for 50/50..

 

Nå bor jeg bare et par km fra sentrum i en større by, og rett ved siden av et universitet, men likevel.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt alt for mange i dette landet som må klare seg med linjer under 2mb. Det er her det må legges en innsats.

 

Politikerne må få ut fingern. Fiber til folket!

 

Men det og legge ut fiber og bygge flere sentraler koster penger vet du, og det nytter ikke at en eller annen politiker står fram og lover ditt og datt, Telenor dilter ikke etter hva de sier.det er ikke et selskap som telenor interessert i, det vet vel de fleste nå. Profitt er i førstesete, og da skal det melkes det som kan av kobbernettet og gamle enslige sentraler,den supre planen oppå dette igjen er og gå ut i media og skryte av at nå får dere superhastighet hos oss,en liten svart løgn får alltids et par kunder tilbake..fornøyde selgere, fornøyde teamledere,telenorsjef som gnir seg i hendene...og kunder ender opp her med sin delte misnøye.,kutta heldigvis ut det selskapet for 7 8 år sida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...