Gå til innhold

Kjøpsråd, Nikon D90, D3100, Canon 550D


Anbefalte innlegg

Hei. Ny på forumet, og ny som fotointeressert. Som tittelen angir, trenger jeg råd om kjøp av kamera. Det står mellom disse tre modellene, og jeg blir ikke helt klok på hvorfor jeg skal bruke 2 000,- på D90 når D3100 på meg virker som et vel så bra kamera. Og så ligger jo 550D fra Canon der med høyere megapixler, og ser ut som et godt alternativ.

 

Jeg/vi er helt ferske som hobbyfotografer, og skal stort sett bruke kameraet til å forevige øyeblikk der vi av erfaring ser at kompaktkameraet kommer til kort.

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

 

Hvis du har tenkt og kjøpe et speilrefleks som et "point/shot" kamera,vil D3100 fungere godt nok.Men har du til hensikt og lære deg bruken så du får en bedre utbytte av alle finurligheter at speilrefleks tilbyr ville nok D90 eller 550D være et kamera som vil tilfredstile de bruks-kriteriene et avansert speilrefleks kan tilby i en lengere periode.

 

Okke som,når du skal ta bilder innendørs med et kompakt eller et speilrefleks m/kitobjektivet vil du ha behov for å bruke den innebygde blitsen og resultatene vil bli tilnærmelsesvis lik,men fordelen med speilrefleks er at du kan bytte objektiver så du får et objektiv tilrettelagt for spesifikk fotografering,bla. kan du få et lyssterkt objektiv som gjør at du tar bilder i rom som er betydlig mørkere en med kit-objektivet,men disse spesifikke objektivene krever at brukeren har en viss forståelse om hvordan en bilde-eksponering fungerer.

 

Her kan du sammenlingne de tre kameraene side by side.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Alle DSLR kamera har mulighet for å velge ISO, blender og lukkertid. Så ser ikke helt hva som skulle være så mye mer finurlig på dyrere modeller for å lære seg å bruke speilrefleks? 95% av speilrefleks kjøpere bruker kun auto eller til nøds P-modus. Så kjøp det du føler du har økonomi til og behov for. Mange hurtigtaster bidrar bare til å forvirre for en nybegynner.

 

Edit:

Generelt råd, kjøp aldri dyrere enn man har behov for. Verdien går i dass, og får man andre behov senere så er det uansett på tide å bytte inn kamera. DSLR er en forbruksgjenstand. Ikke noe man skal polere og ha stående hjemme.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har hatt D90 i to år nå som mitt første speilrefleks. Som nybegynner kommer du langt med å bare bruke A-modus. Da bestemmer du blenderen og lar kameraet ta seg av resten. Dette kameraet kan du fint vokse i.

 

Personlig synes jeg D90 har mye bedre ergonomi enn 550D. D90 har bedre polstring og gummi der det trengs. 550D har mer plastfølelse. D90 har display på toppen der de nødvendige innstillingene vises. Dette displayet trekker nesten ikke strøm og er helt uunværlig mener jeg. D90 har også to kommandohjul der den ene for eksempel justerer blender mens den andre justerer lukker, ISO, shooting mode, osv. 550D mangler både display på toppen og to kommandohjul.

 

D3100 har jeg ikke nevlet på, men jeg ser på spesifikasjonene og bildene at dette er et kamera som også mangler det D90 har. Dessuten har D3100 dårligere skjerm (230k vs 921k punkter).

 

Et stort minus med D90 er videofunksjonen. Her er 550D klart bedre. Selv D3100 har bedre video enn D90.

 

PS. Ikke se deg vill på megapixler. Et kamera med flere megapixler gir deg ikke nødvendigvis bedre bilder.

Lenke til kommentar

Velkommen på Forumet :cool:

 

Mine råd er at dere går i en fotobutikk og ser og kjenner på de kameraene du/dere er interessert i: Ergonomi betyr mye - og siden vi fra naturens side er utstyrt med forskjellig størrelse på våre hender er det personavhengig hvilket kamera som er best å holde i.

 

Vil også tipse om at forgjengeren til Canon 550D - 500D - er på vei ut av markedet, og at det derfor er masse gode tilbud på det for tiden. Så bl.a. at JapanPhoto selger kit (med objektiv) for 3995.

 

Lykke til i fotojungelen :D

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Litt symptomatisk at jo mer man graver, jo flere spørsmål dukker opp...

Har vel skjønt at det kan lønne seg å kjøpe et kamera som er bra nok, og legge litt penger i et skikkelig objektiv.

 

Ser at Elprice har tilbud på D3100 med 18-55 og 55-200 objektiv til 6000,-. Lurer på om ikke det stemmer bra med både behov og lommebok. Eller bør jeg kjøpe et dyrere kamera med 18-55 objektiv, og vente litt med tilleggsobjektiv?

 

Ikke lett det her....

Lenke til kommentar

Generelt råd, kjøp aldri dyrere enn man har behov for. Verdien går i dass

 

Helt enig med TGB, har du ikke spesielle behov kjøp et rimelig kamera og kom i gang. Mangler det noe så bytter du om et år eller to, til en modell som er bedre og billigere enn noe lignende ville koste idag.

 

Men det er som flere andre påpeker viktig å finne en modell som passer deg, sitter godt i hånden osv og da må du til en butikk og prøve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

D90:

-Innebygd fokusmotor.

-Ekstra display på toppen.

-Litt flere knapper/hjul, slipper å gå inn i menyer.

-Trådløs blitzstyring.

-Tyngre, men bedre grep.

-Bedre optisk søker.

 

550D:

-Bittelitt bedre skjerm enn D90.

-God videofunksjon.

-Lettere, men dårligere grep.

-Flere megapiksler (også ulemper, mer bildestøy).

 

D3100:

-God videofunksjon.

-Lettere, men dårligere grep.

-Billig.

-Litt dårligere skjerm.

-Bedre autofokus ved bruk av live view?

 

Har selv D90, de to andre modellene fantes ikke da jeg kjøpte, men vurderte da D5000, 500D og K-x. Valgte D90 pga trådløs blitzstyring, ekstra skjerm på toppen og innebygd fokusmotor. Liveview fokuserer så tregt at jeg aldri bruker det. Trådløs blitzstyring ser jeg nå at jeg kunne klart meg uten. K-x ble jeg frarådet på det sterkeste av en stor fotobutikk i Oslo, men har fått høy score på dpreview.com.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Valgte D90 pga trådløs blitzstyring, ekstra skjerm på toppen og innebygd fokusmotor.

Ble 550d på meg, mye pga skjermen og at jeg er litt Canon-hore.

 

K-x ble jeg frarådet på det sterkeste av en stor fotobutikk i Oslo, men har fått høy score på dpreview.com.

K-x ser egentlig ut som et veldig bra kamera, veldig god på høy iso.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

K-x ser egentlig ut som et veldig bra kamera, veldig god på høy iso.

Har/fikk samme inntrykk, men han i fotobutikken hadde selv testet det på høy iso og påsto det ga mye mer støy på høy iso enn tilsvarende kameraer. Eneste grunnen til å gå for det var hvis man hadde optikk fra Pentax allerede.

 

Etter at jeg hadde kjøpt kameraet (D90) kom omsider testen av K-x på dpreview som (be)viser at det er bra på høy iso. De vil tydeligvis selge Canon eller Nikon.

Lenke til kommentar

K-x ser egentlig ut som et veldig bra kamera, veldig god på høy iso.

Har/fikk samme inntrykk, men han i fotobutikken hadde selv testet det på høy iso og påsto det ga mye mer støy på høy iso enn tilsvarende kameraer. Eneste grunnen til å gå for det var hvis man hadde optikk fra Pentax allerede.

 

Etter at jeg hadde kjøpt kameraet (D90) kom omsider testen av K-x på dpreview som (be)viser at det er bra på høy iso. De vil tydeligvis selge Canon eller Nikon.

 

K-x er en av klassens beste i forhold til støy på høy ISO og K-r virker enda bedre på høyere ISO, så jeg vil ikke si at det er dårligere enn andre kameraer i samme prisklasse.

 

Vet ikke altfor mye om D90, men det regnes fortsatt som et godt kamera, så vil ikke si at du har gjort noe bomkjøp akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

K-x er en av klassens beste i forhold til støy på høy ISO og K-r virker enda bedre på høyere ISO, så jeg vil ikke si at det er dårligere enn andre kameraer i samme prisklasse.

 

Vet ikke altfor mye om D90, men det regnes fortsatt som et godt kamera, så vil ikke si at du har gjort noe bomkjøp akkurat.

 

Fornøyd jeg :) Det som fristet spesielt med Pentax K-x var den rimelige prisen og bildestabilisering på brikken. Kanskje ikke like bra som optisk stabilisering, men genialt å få stabilisering på alle objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...