Gå til innhold

Pentax får den smarteste batteriløsningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raskest i klassen? Både A550 og A580 har 7 i sekundet, dog med fastlåst fokus så det er jo begrenset bruksområde. Fokustypen står det ingenting om her? Låst eller følgende fokus? Hvis det er følgende så er jo det klart best i klassen.

 

Regner da med at A55 ikke er i samme klasse.

 

Er spendt på ISO-egenskapene. Pentax har jo vært veldig gode på dette fra før av, så dette kameraet blir spennende.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

K-r virker å bli en verdig arvtager til testvinneren K-x. Oppgradert til mye bedre skjerm, raskere seriebildehastighet, fokuspunkt-bekreftelse i bildet i den optiske søkeren og batteriløsning. ISO var allerede meget bra i følge Dxomark, men det er mulig denne har fått ennå en liten puff.

 

Objektivet 35mm f/2.4 ser derimot ut som en stor skuffelse. f/2,4 imponerer ikke for å være fastobjektiv uten makro og en veiledende pris i Storbritanina på 179 pund (~1700 kr) er mye i forhold til spesifikasjoner og CaNikons 50mm f/1,8 og Nikons 35mm f/1,8.

 

PS. Ryktene om en lansering av K-5 denne måneden virker meget sannsynlig. Det skal bli spennende å se om ryktene/lekkasjene stemmer. K-5 blir antagelig en etterfølger til K-7.

 

Jeg sjekket veilendende lanseringspriser på K-r vs K-x

 

K-x med smc PENTAX DA L 18-55mm: $650

K-x med smc PENTAX DA L 18-55mm og smc PENTAX DA L 50-200mm: $750

K-x med smc PENTAX DA L 18-55mm og den nye smc PENTAX DA L 55-300mm: $850

 

K-r

US

• $799.95 (body only)

• $849.95 (with 18-55mm DAL)

• $899.95(with 18-55mm DAL + 50-200mm DAL)

• $999.95 (with 18-55mm DAL + 55-300mm)

UK

• £599.99 (with 18-55mm DAL)

• £699.99 (with 18-55mm DAL + 50-200mm DAL)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De har også endret fokussystemt fra tre til 11 punkter, samt har mulighet for trådløs (IR) overføring av bilder til andre K-r enheter . Det skal også være en "spill" funksjon der en kan overføre bilder til hverandre og konkurrere om å ha det "beste" bildet. (Blir beregnet av en ukjent algoritme)

Lenke til kommentar

Pentaxforums: Specs on Pentax K-5 and KR Leaked (23. august 2010)

PENTAX K-5 - New Pentax flagship model

 

* 16 Megapixel Sensor

* Maximum expanded ISO of 25600

* 7 frames per second

* To be officially announcd on September 20th

* To be released in October, 2010

* $1600 suggested retail price

* Serious-amateur/professional use

 

The Pentax K-5 will be the successor to the Pentax K-7, Pentax's current flagship model. Although the K-5 will still employ an APS-C sensor, we expect this model to build upon the main shortcoming of the K-7: high-ISO performance. With a maximum ISO of 25600 (4 times that of the K-7), the K-5 is bound to perform very well at lower ISOs such as 6400 or 3200, at which the K-7 had great difficulty producing usable photos. If the K-5 will indeed launch with the current suggested price of $1600, it will not only become the most advanced digital SLR in its price class, but also a formidable rival for competing manufacturers.

 

PENTAX KR

 

* 12 Mexapixel Sensor <- Riktig

* 6 frames per second <- Riktig

* Up to 120 color combinations: 10 body colors, and 12 grip colors <- Foreløbig feil (3 farger), men det kan komme senere.

* To be officially announcd in September <- Riktig

* To be released in October, 2010 <- Riktig

* $875 suggested retail price <- Feil, men ikke langt unna.

* Into-level DSLR <- Riktig

 

The Pentax KR will succeed the Pentax K-x, which revolutionized the intro-level DSLR market back in 2009. The KR is expected to further extend the already-wide feature set of the K-x, with an improved frame rate among with added controls. At $875, it will retain is place on the market as the most cost-effective intro-level DSLR. Upon the launch of the KR, the K-x's price is expected to fall significantly, making it an even bigger steal!

K-5 virker altså meget sannsynlig, men spesifikasjonene kan avvike fra ryktet slik vi ser med K-r.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Spennende kamera, med gode spesifikasjoner, blir spennende å se akam-test av den (hvor ble det av en test av K-x forresten)

 

Når det kommer til batteriløsningen, så virker den faktisk genial. I følge dpreview trenger man riktig nok en slags adapter for at AA batteriene skal passe, men likevel enda en smart løsning.

 

Hva det nye objektivet angår, sitter jeg på gjerdet. Har ventet på et 35mm objektiv fra Pentax, men når det bare er 2,4. Da må bildekvaliteten være bra. + for at det er relativt billig.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Noen av dere husker kanskje at Pentax hadde et veikart med "DA* 30mm SDM" i 2007 og fjernet denne fra veikartet senere samme år. Jeg håper ikke DA 35mm f/2,4 AL er årsaken til at den ble fjernet fra veikartet.

 

Ps. Jeg tror Pentax kommer til å tjene mange Kr på K-r. :wee:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Godt mulig at jeg går for dette kameraet ettersom det har en del punkter som K-x mangler. Synd at kameraet ikke fikk vendbar skjerm tho' ..

 

Forresten, er det noen som har hørt rykter om Canon og Nikon kommer til å oppgradere sine konkurrenter til dette kameraet (550D og D5000) i nærmeste framtid?

Lenke til kommentar

Forresten, er det noen som har hørt rykter om Canon og Nikon kommer til å oppgradere sine konkurrenter til dette kameraet (550D og D5000) i nærmeste framtid?

Ikke i nærmeste fremtid. Arvtageren til 550D kommer nok sen-sommeren 2011; D5000 erstatteren kommer muligens i februar, men jeg tipper også der på sensommeren 2011.

Lenke til kommentar

I følge CIPA skal kameraet klare 560 bilder før det gir opp. Hvorvidt det er uten eller med blits står det ikke noe om (noe det sjeldent gjør), men antagelig er vel halvparten med.

For øvrig er batteriløsningen noe jeg finner svært interessant, ettersom jeg har en haug AA-sett liggende, og svært sjeldent har behov for et ekstrabatteri kun til kamera (og finner batterigrep og batteri et par hakk for dyrt til at det er verdt det).

 

Legg for øvrig merke til at fokussystemet blir beskrefet som "Safox IX", kontra "Safox VIII" i K20D og "Safox VIII+" i K-7/645D. Plusstegnet skal visstnok stå for hvitbalansesensoren i AF-systemet. Pressemeldingen nevner at fokyssystemet er forbedret, det blir spennende å se hvor godt det blir.

Lenke til kommentar

Det viktigste i sammenligningstester er ikke antall bilder per lading, men å utføre en like testprosedyre for alle kameraer sånn at man får sammenlignbare resultater. CIPA har en bestemt prosedyre for testing av batterikapasiteten. Jeg tror det er med 10% blits men er usikker på andre ting som bruk av Live view, zooming, fokusering, se på bildene osv.

 

Batterigrep kan være aktuelt for noen, selv uten batteriet. For meg er det uaktuelt på grunn av vekt. Jeg gidder rett og slett ikke å holde den ekstra vekta når jeg fotograferer. Ekstra batterier i fotoveska er derimot mindre belastende siden det er skuldrene som bærer det, ikke armer som holdes opp mot kameraet/ansiktet.

 

Men jeg har også forståelse for de som liker ergonomien og stabiliteten batterigrepet gir. De har bare en annen smak en meg.

 

PS. Det står forresten hauger med detaljerte spesifikasjoner på den offisielle siden for Pentax K-r.

Lenke til kommentar
Simen1: Jeg likte og høre ryktene om Pentax K-5 merker jeg! Har ventet på dette lenge... Har det kommet noe info om det kameraet i det hele tatt? Eller er bare ryktene at det skal komme et kamera til?

Wobbe fant fram et bilde av K-5:

 

http://lenstip.com/1857-news-Pentax_K-5_photo_leaked.html

 

Det er forventet at K-5 skal lanseres like før Photokina som starter 21. september.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...