Gå til innhold

Oppgradere fra 50D. Tips til nytt hus?


Anbefalte innlegg

Jeg er nok en av de som forsynte seg av de få 50D som var igjen i butikkene før

salget ble avsluttet for en liten stund siden.

 

Jeg er tidligere Nikon-bruker (D300) og må si at jeg faktisk savner det gamle

kameraet mitt. Dette er ikke pga kvalitetsfølelsen, og heller ikke på ytelsen generelt sett.. for der gjør 50D en veldig god jobb. Jeg har veldig store hender (merk store) og derfor føler jeg at D300 satt en anelse bedre mellom klypene. Det er ikke bare ergonomien jeg savner, men også det funksjonsrike ytre, bl.a.

 

Så jeg har bestemt meg for at 50D skal selges, så jeg kan gå til innkjøp av et kamera

som passer meg bedre. Dette begynner nesten å bli en eneste stor klisjé på de fleste forum om dagen, men jeg står midt i mellom D300S og 7D.

 

7D stiller på sin side sterkt med et raskt og friskt AF-system. Kameraet er heller ingen sinke med 8 bilder/sek. Selveste huset er vel en anelse tyngre og bittelitt større enn 50D (noen mm) og dette er på den positive siden for min del. Utenom dette lar jeg meg også imponere av fremragende film-funksjon, selv om dette ikke er det som virkelig teller for meg.

 

D300S derimot er en liten anelse større enn 7D rent fysisk sett. Har jo hatt lillebroren D300 en stund, og var storfornøyd med ergonomien/vekta.

Filmfunksjonen på D300S er god, men etter egen erfaring kommer den et hakk for kort i forhold til 7D. Ellers har man jo et sofistikert 51 punkts AF-system som gjør jobben mer enn bra nok (etter min mening ihvertfall).

 

Også har man muligheten til og bruke hele 9 frames i autobracketing. Dette er noe jeg synes er ålreit med tanke på at jeg benytter meg veldig mye av HDR.

 

Men jeg er altså ikke sikker. Er 7D verdt en ekstra tusenlapp?

 

Er ikke helt sikker på det med bildekvalitet, men 7D og D300S ligger vel sånn noenlunde under samme gren når det kommer til dette?

 

7D har jo også 18mpx mens D300S har sine 12,3mpx (?)

 

Nå synes jeg kanskje at 18mpx blir nesten "litt" for mye på en cropsensor jeg da, men det er greit med tanke på downsizing og slikt.. selv om jeg egentlig foreløpig ikke har benyttet meg av større utskrifter enn A3.

 

Kunne dere ha kommet med deres innspill her? 7D eller D300S, og isåfall hvorfor? :)

Har tenkt litt på 5D MkII og D700 men føler at jeg ikke har verdens største behov for fullformat riktig ennå..

 

Men konstruktive innspill tas imot med stor takk, er veldig usikker.

Endret av Vinkork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er vanskelig å gi råd her, 7D og D300s er omtrent likeverdige kameraer, spesielt hvis du ikke har bruk for de ekstra pikslene til 7D, og Full HD filming. Det som forundrer meg litt er hvorfor du byttet fra D300 til 50D, jeg oppfatter jo D300 som et vel så bra kamera som 50D, var det gamle ødelagt, eller var det noe spesielt du ikke likte/funkjson som manglet? D300 og D300s er jo nesten identiske fysisk, så hvis det var noe du var misfornøyd med på D300 er jo sjansen stor for at du ikke vil like D300s heller.

 

Ellers kan du jo kikke på D700 eller Sony A850, de er fullformatskameraer og ganske solide saker. Siden du bare har ett objektiv å erstatte står du jo ganske fritt til å velge system.

 

Edit: Lenge siden jeg har prøvd en D300, men 7D er vel også mindre enn D300/D300s?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vel - er du vant med Nikon - hvorfor byttet du til Canon?

 

Har du store lanker, så vurder batterigrep - så kan det være du liker 50D allikevel.

 

Hvis du ikke liker ergonomien på 50D, så tviler jeg på at du vil like den på 7D - det er mye av det samme. Hvis du savner Nikon - så bytt tilbake til Nikon igjen. D300s er stort sett 99% det samme som D300, så hvis det skulle være en "oppgradering", så skal du vel heller gå opp i sensorstørrelse til D700 eller lignende - men så blir optikken dyrere.

 

Foretrekker du Nikon-ergonomien - hold deg til Nikon, hvis du allikevel skal bytte.

 

 

Tror jeg, hvis jeg var deg, enten hadde kjøpt batterigrep til og beholdt 50D, eller gått tilbake til Nikon med D300s eller D700.

Lenke til kommentar

For og avklare litt, jeg måtte beklagelig nok selge mitt D300 pga litt sviktende økonomi, hadde andre ting jeg måtte prioritere mer enn kamera / utstyr.

 

Men ting er blitt mer stabile siden den gang, og når jeg så at 50D lå i underkant av 5000 så kjøpte jeg det. I mine øyne rimelig nok. Men alikevel, i etterkant har jeg merket meg at ergonomien ikke er helt 100% tilfredsstillende (for meg).

 

7D vurderer jeg grunnet en meget oppegående videofunksjon (alltid ålreit å ha), veldig bra AF-system, hurtighet osv osv. Men ergonomien på 7D er omtrent lik som på 50D, det er litt negativt for mitt vedkommende.

 

D300/D300s er som nevnt ovenfor så å si kliss like, på utsiden ihvertfall.. når det kommer til størrelse og slikt. Sånn sett er D300(s) et kamera jeg føler meg veldig bekvem med, om vi snakker ergonomi bl.a.

 

Har vurdert batterigrep til mitt 50D, men tviler på at jeg går til innkjøp av dette da jeg mest sannsynelig skal selge huset, til fordel for noe større. D700 er en fristende tanke, men beklageligvis er dette mye dyrere enn D300s. Skulle gjerne ha gått for D700 om det lå noen lapper lavere.. :)

 

Er det voldsomme forskjeller på D300s/D700 da? Sistnevnte er jo FX-sensor selvfølgelig, men er det verdt alle de ekstra tusenlappene? D300s har jeg ihvertfall råd til.. ;)

Lenke til kommentar

Det kan kanskje oppleves som en litt frekk påstand, men jeg tror det ligger en del riktig i det. Man bør ikke oppgradere fra 50D hvis man ikke vet nøyaktig hvorfor man ønsker å oppgradere. Uansett ser du ut til å ha pekt deg mot to fornuftige alternativer.

 

Rent utover at de tilhører to forskjellige produsenter er de tekniske forskjellene på 7D og D300s er minimale. Fordelen til Canon EOS 7D er 8fps og full-HD-video. (Nikon D300s krever batterigrep for å kunne ta serier i 8fps og tar kun video i 720p).

 

Utover dette har jeg vanskeligheter for å anbefale det ene foran det andre. Annet enn at jeg selv har 7D og er særdeles godt fornøyd med mulighetene det gir. Autofokus er i tillegg totalt overlegen 50D.

 

Grepet på 7D er så absolutt ikke likt som på 50D. Det er mer plass til større fingre rundt selve grepet, noe som gjør at det nok vil passe for enda større hender. Merker stor forskjell fra 50D. D300s er mer likt 50D, men gummien er bedre (generelt for Nikon).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ja har merket meg at det er noen differanser her, men de veier seg opp imot hverandre på sett og vis. Det kommer jo selvfølgelig bare an på hva jeg vektlegger mest, og hva jeg fokuserer mest på av de kvalitetene både 7D og D300s kan tilby.

 

Godt å høre at 7D har et grep som fungerer for oss med litt lengre fingre.

Har ikke holdt et 7D selv, men får vel prøve meg frem. D300s er vel som nevnt tidligere ganske så likt forgjengeren D300 når vi først er inne på dimensjoner, så det vet jeg sitter godt

mellom henda fra før av.

 

Har grublet litt angående det med fullformat også..

 

enten 7D - 5D MkII

eller D300s - D700

 

Uansett hva jeg ender opp med å velge av disse fire så blir jeg nok fornøyd.

 

Har spart opp litt, så har egentlig råd til 5D MkII eller D700, spørsmålet er jå forsåvidt

om de er verdt pengene. Kameraet jeg velger kommer til å bli brukt mye, både til landskap, portrett, noe sport og lignende.

Lenke til kommentar

5D MKII er ikke det jeg vil kalle et allroundkamera/snapshoot,fullformat er bedre til scenarioer der du har full kontroll og tid.

 

Som jeg nevnte skal kameraet bl.a brukes mye til landskap, portrett o.l. Passer vel godt det da.

 

Jepp,der var "sport og lignende" som er mindre bra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig. Blir ikke så mye sport, noe i ny og ne, men er på ingen måte noen iherdig sportsfotograf. 70% landskap og portrett vil jeg nå si.. kommer nok sikkert til å bruke kameraet til sånn litt spontan-fotografering i ny og ne også, men for det aller meste fokuserer jeg på landskap. Kikker litt på D700 også. Både 5D MkII og D700 er ganske jevnbyrdige etter min mening, det kommer liksom helt an på ens egen preferanse, hva man skal bruke kameraet til, og hva man har mest behov for. Heller faktisk litt mot D700

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...