Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD på Sheevaplug (tråden.)


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Er det noen her som synes det er interessant å kjøre FreeBSD på et Sheevaplug Development Kit? Jeg er veldig oppspillt over tanken på å ha en sånn skrudd på et helt år f.eks. Vurderer kansje å kjøpe en eller to stykker, og da forsøke slackware, debian og alt annet som er mulig, i tillegg til FreeBSD.

 

Minnekortleseren er ikke støttet i FreeBSD ennå.

 

En ting som er bra med tanke på å forsøke å bruke Linksys NSLU2, er at nettverkskortet ser ut til å være støttet viden rundt, OG man trenger ikke å være loddekyndig for å komme inn i RedBoot (U-BOOT på Sheevaplug). En annen ting er at NSLU2 aldri var ment i utgangspunktet for å tukles med - Sheevaplug er det.

 

Sååå, dette blir vel tråd nummer to på dette forumet om Sheevapluggen.

 

/R

 

Endret: Skriver "i forhold til" som er helt noldus når man egentlig mener "med tanke på"!

Endret av Rusma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor jeg skal kjøpe det fra. Kansje USA, kansje England, kansje tralalei. Kansje Ebay? Det kan bli spanande. Har aldri forsøkt det før. Jeg vet at min onkel i Sandnes kjøpte et heftig kompaktkamera fra Hong Kong på Ebay for noen år siden. Det virket som ekte vare - eller kansje det var ekte vare.

 

Det som er med Guruplug'gene, er at de blir svært varme (beklager, men husker ikke hvor jeg leste dette ...) - men de ser kule ut (med "Guruplug" på toppen) :)

 

Jeg vet bare ikke om jeg trenger Bluetooth, wlan, og alt det der. To nettverksadaptere hadde kansje vært kjekt ... vet ikke.

 

Ellers har du jo også OpenRD og greier. Sheevapluggen ser alikevel litt mer tiltalende ut pga. dens minimalistiske opptreden (den fra USA ser litt ut som min iPod fra 2004).

 

Sheevaplug med eSata, mon hvilke bruksområder kunne den hatt ... har ingen eSata-kabler jeg kan putte inn. Kansje etterhvert? Vil noen si den er mer fremtidsrettet en standardutgaven?

 

Jeg er igrunn mest opptatt av hvor mye watt hver av disse bruker, og Sheeva. bruker vel fra 3-8W tror jeg. Har nok desverre ikke undersøkt godt nok der gitt.

 

Er i ferd med virkelig å svinge laaaangt utenfor tema her: Foreløpig er jeg i stor tvil rundt alt dette. Det jeg er mest redd for er at kansje det bare hadde betydd å 'svelge en hvit kamel' (eller var det elefanter?). Det er liksom dumt å kjøpe noe, og så tenke at jeg har tenkt til å bruke det mye - men så var det kansje i utgangspunktet bare et spontankjøp. Eller en kan bli skuffet. Og garantien (for defekter og slikt) på Shevapluggen fra England gjaldt visst bare 14 dager etter kjøp. En måned fra USA. Og fra Hong Kong må vel ting sendes med skip gjennom Rødehavet, og kansje garantien hadde vært enda kortere (for et lasteskip går vel rimelig langsomt ift. et fly?). Lurer på om kansje man får GPS tracking på hvilke havner skipet laster om i ...

 

Dette ble visst en lang monolog fra min side. Huff´, huff´. Kansje burde jeg heller gi de <120$ i utviklingshjelp (jamfør, hvite elefanter). Hadde antageligvis ikke vært i større tvil om hvis det var tilfelle ...

 

Havregryn/rugbrød - bra greier!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Synes disse "dingsene" virker meget interessante. I stedet for å ha en gammel dell server stående med 2 cpuer og trekke 650w hele tiden, så må det vel være litt mer "grønt" å bruke en av disse dingsene med en eller to eksterne usb-disker for lagring i hjemmet til f.eks musikk og filmer osv. Nå har ikke jeg funnet den sheevaplugen på noen webshop´r her i norge men Dockstar´n er jo tilgjengelig. Noen som har fått til å installere BSD på en sånn en eller er det for sent pga nyere oppdatering fra produsent?

Lenke til kommentar

I dag koblet jeg en seriekabel til DockStar'en min (det sies at du må ha en usb-ttl kabel for 3.3V, men jeg bruker en som er for 5V, og det funker helt fint) og forsøkte å unbricke den. Har ikke kommet i mål ennå, men nå er jeg jo i kontakt med bootloaderen i den, og så fort jeg får erstattet den med noe mer fornuftig (les moderne og fleksibelt), så skal jeg ha FreeBSD inn.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Ok, jeg har fått unbrick'a DockStar'n min. Og fått installert FreeBSD på en minnepinne. Problemet nå er at kernel starter, men så finner den ikke minnepinnen, slik at boot stopper på mountroot:

ugen0.3: <Verbatim> at usbus0
umass0: <Verbatim STORE N GO, class 0/0, rev 2.00/1.00, addr 3> on usbus0
umass0:  SCSI over Bulk-Only; quirks = 0x0000
umass0:0:0:-1: Attached to scbus0
Trying to mount root from ufs:/dev/ufs/kirkwoodroot
ROOT MOUNT ERROR:
If you have invalid mount options, reboot, and first try the following from
the loader prompt:

    set vfs.root.mountfrom.options=rw

and then remove invalid mount options from /etc/fstab.

Loader variables:
vfs.root.mountfrom=
vfs.root.mountfrom.options=

Manual root filesystem specification:
 <fstype>:<device>  Mount <device> using filesystem <fstype>
                      eg. ufs:/dev/da0s1a
                      eg. cd9660:/dev/acd0
                      This is equivalent to: mount -t cd9660 /dev/acd0 /

 ?                  List valid disk boot devices
 <empty line>       Abort manual input

mountroot>

mye har vært prøvd, men så langt er det stopp her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den nye `Dreamplug'en ser nice ut. Kan f.eks. kobles til et stereoanlegg, og vips kobler man til tre eksterne harddisker med musikk og spiller av med f.eks. cmus via ssh i tmux :) Den har visst en fiberoptisk port også, tror dette er en slags lydutgang som kan funke med virkelig gode steroanlegg, mulig man kan si det er en utvikling fra den gamle gule SPDIF-porten.

 

Desverre må man ha en ekstra dings til 200kr for å logge inn via serialutgang (RS-232), så det er kanskje ikke det samme `development kit'-greiene med denne som det er med Sheevaplug eSata/Kuro-Sheeva.

 

Tror ikke den Axiontek-boksen selges i Norge heller ... ting må vel bestilles fra England eller Taiwan.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Update: Har kjøpt et Sheevaplug Development Kit fra New IT Ltd. nå. Litt av noen tilleggspriser når man ikke bor i sentralt beliggende EU-land, gitt.

 

Har debian på den via en USB for øyeblikket for å forsikre meg om at den er OK, men har tenkt til å prøve FreeBSD/ARM etterhvert. Fant en gammel Pentium 4 3 GHz med 1700M ram pluss serial console her en dag som nå kjører i386. Tenker å bruke denne til å kompilere kernel og world og kjøre tftpd, dhcpd og nfs, fordi jeg foreløpig synes dhcpd er litt ukjent.

 

Denne siden gjelder for Sheevaplug og noen andre systemer: http://wiki.freebsd.org/FreeBSDMarvell

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering: da kjører DockStar'n min FreeBSD:

tingo@kg-star$ uname -a
FreeBSD kg-star.kg4.no 8.2-STABLE FreeBSD 8.2-STABLE #2: Thu Jul 21 13:19:08 CEST 2011
    [email protected]:/usr/obj/arm/usr/src/sys/DOCKSTAR  arm

Som dere ser, så har jeg oppdatert til FreeBSD 8.2-stable. Bygde den selv, etter instruksjoner fra cooltrainer.org: Building FreeBSD for Kirkwood. Selve prosessen var ikke veldig vanskelig, det som tok tid var å finne ut at akkurat den minnepinnen jeg brukte, ikke virket. Den ville bare rett og slett ikke. Med en gang jeg prøvde en annen minnepinne, så funket det. Mer detaljer her.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering: da kjører DockStar'n min FreeBSD:

tingo@kg-star$ uname -a
FreeBSD kg-star.kg4.no 8.2-STABLE FreeBSD 8.2-STABLE #2: Thu Jul 21 13:19:08 CEST 2011
	[email protected]:/usr/obj/arm/usr/src/sys/DOCKSTAR  arm

Som dere ser, så har jeg oppdatert til FreeBSD 8.2-stable. Bygde den selv, etter instruksjoner fra cooltrainer.org: Building FreeBSD for Kirkwood. Selve prosessen var ikke veldig vanskelig, det som tok tid var å finne ut at akkurat den minnepinnen jeg brukte, ikke virket. Den ville bare rett og slett ikke. Med en gang jeg prøvde en annen minnepinne, så funket det. Mer detaljer her.

 

Gratulerer

Lenke til kommentar

Dette er vel litt off-topic her da men jeg har prøvd å kompilere NetBSD/evbarm for sheevaplug, og fikk det faktisk til en gang. Med samme prosedyre etter det gikk det ikke lenger. Dette ble da bygd på et FreeBSD/i386-system, men jeg har sett folk som har bygd fra cvs på et Debian/i386-system. Litt rart å kompilere bsd-kode i linux?

 

Har også prøvd å kompilere FreeBSD/ARM world og kernel og sånt men det gikk faktisk litt dårligere enn netbsd-forsøkene. Men jeg vil prøve igjen med friskt mot med tid og stunder.

 

Fikk faktisk til å kompilere FreeBSD/ARM i FreeBSD/i386 som root(!) i /usr/src da gikk det helt greit. Tror det failer som vanlig bruker pga. man ikke kan lese obj-mappene i /usr/src enda man da allerede har hele cvs-koden i sin egen mappe. Dette burde være mulig å løse ved å definere fler miljøvariabler med obj (vet at det går med rtorrent/libtorrent å bygge alt i en lokal mappe fra svn helt enkelt ved hjelp av god kontroll med miljøvariabler). Kopierte da kernel.bin over til en fat-partisjon på en minnepinne, men da var plutselig problemet at det var umulig å finne riktig partisjons-nummer-dingseboms (0,1 ett eller annet) i uBoot. Konklusjon: må sette opp et dhcpd/tftpd/nfs-miljø på korrekt vis (har fått til tftpd allerede ...).

Lenke til kommentar

Oppdatering: da kjører DockStar'n min FreeBSD:

 

Yo. Kjempegreier. Jeg har tenkt litt mer: trengte du å patche kildekoden eller funket alt med en gang? Du skriver i din logg at du ikke patchet noen spesifikke ting f.eks. fsck. Er patching kjernen til å få en suksessfull kompilering? Det er alt jeg kan tenke på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar

Bew hew:

 

Marvell>> setenv usb_boot 'fatload usb $usb_device 0x900000 kernel.bin; go 0x900000;'
Marvell>> setenv usb_init 'usb start; if fatload usb 0 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 0; elif fatload usb 1 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 1; elif fatload usb 2 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 2; elif fatload usb 3 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 3; elif fatload usb 4 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 4; else run pogo_bootcmd; fi;'
** Too many args (max. 16) **
Marvell>> 

 

Jeg bruker helt standard firmware fra Globalscale ...

Lenke til kommentar

Oppdatering: da kjører DockStar'n min FreeBSD:

 

Yo. Kjempegreier. Jeg har tenkt litt mer: trengte du å patche kildekoden eller funket alt med en gang? Du skriver i din logg at du ikke patchet noen spesifikke ting f.eks. fsck. Er patching kjernen til å få en suksessfull kompilering? Det er alt jeg kan tenke på dette tidspunkt.

Nei, patchinga er for å få DockStar'en til å boote kjerna :)

Patchinga av etc-scriptet til fsck er for at DockStar uten seriekonsoll ikke skal bli hengende når scriptet stiller et spørsmål som du må svare ja på.

Lenke til kommentar

Bew hew:

 

Marvell>> setenv usb_boot 'fatload usb $usb_device 0x900000 kernel.bin; go 0x900000;'
Marvell>> setenv usb_init 'usb start; if fatload usb 0 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 0; elif fatload usb 1 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 1; elif fatload usb 2 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 2; elif fatload usb 3 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 3; elif fatload usb 4 0x900000 kernel.bin; then setenv usb_device 4; else run pogo_bootcmd; fi;'
** Too many args (max. 16) **
Marvell>> 

 

Jeg bruker helt standard firmware fra Globalscale ...

OK, kanskje den har "crippled" bootloader, sånn som DocksStar'n?

Usikker på om Jeff Doozan sin funker på Sheevaplug: http://jeff.doozan.com/debian/uboot/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...