Gå til innhold

Test: Sony A500 og A550


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig det ang. Autofokus.

hadde bare flotte ting å si om det, særlig i LiveView mode roset han...fokus problemer ble aldri nevnt. Jeg har a550, og har ikke opplevd/lagt merke til de problemene nevnt her.

 

Uenig ang brukervennligheten. Hadde Canon i 4år før a550, og takket til det nye "begynner" meny hjelpen har jeg lært mer innen de mnd med Sony enn årene med Canon.

 

Jaja, smaken er som baken. Jeg føler at ofte så vil ikke anmeldere gi Sony for mye ros, siden de fleste er Canon elskere. Men når proff fotograf som Brian Smith skifter over til Sony, og nå exkusivt bruker de...ja..da er jeg solgt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Voldsomt så dere skulle fokusere på telekonvert-knappen. Denne knappen gjør ingenting som ikke kan gjøres i etterkant. Etter en uke har samtlige brukere av Sony lært seg å la denne være. Jeg forstår ikke hvorfor dere har fokusert såpass mye på noe såpass unødvendig. Og dere sier ingenting om FN-knappens enkle menyvalg, der man kan lett bevege seg til de forskjellige valgene så scrolle seg til rett alternativ. Utrolig enkelt og kjappt. Ikke noen ord om kvaliteten på kitlensen mot konkurrentens. Ikke heller om alternative lenser tilgjengelig til en grei pris. Lite som var relevant for folk flest her i grunn. Stusset litt på det.

Lenke til kommentar

Forfatteren av "Digitalfotografi i praksis" bruker A550 og virker fornøyd.....

Sitat " Autofokus er rask og pålitelig, og samarbeider imponerende med f.eks. Sonys 70-400 mm f;4-5,6 zoom-objektiv. Skjermen, med fullt fungerende og meget rask autofokus, er også suveren til makro og til fotografering fra svært lav kameravinkel. Nattestid kan jeg fokusere uhyre presist på stjerner med "Manual Focus Live View" - faktisk kan jeg velge på hvilken side av fokus jeg vil legge kromatisk abberasjon! "

Lenke til kommentar

Og dere sier ingenting om FN-knappens enkle menyvalg, der man kan lett bevege seg til de forskjellige valgene så scrolle seg til rett alternativ. Utrolig enkelt og kjappt.

Akkurat det kan væe fordi alle nyere modeller har noe lignende.

 

Men jeg synes det høres merkelig ut at de opplever fokusproblemer på to modeller. Samt at ingen andre har rapportert det.

Lenke til kommentar

Og dere sier ingenting om FN-knappens enkle menyvalg, der man kan lett bevege seg til de forskjellige valgene så scrolle seg til rett alternativ. Utrolig enkelt og kjappt.

Akkurat det kan væe fordi alle nyere modeller har noe lignende.

 

Men jeg synes det høres merkelig ut at de opplever fokusproblemer på to modeller. Samt at ingen andre har rapportert det.

 

Da er det vel merkelig at de fokuserer så sinnsykt mye på småting som en enkel knapp. Faktisk tar de dette opp to plasser og bruker flere linjer på det. 

Lenke til kommentar

Da er det vel merkelig at de fokuserer så sinnsykt mye på småting som en enkel knapp. Faktisk tar de dette opp to plasser og bruker flere linjer på det. 

Jeg ville ikke lagt så mye i det. Det er så små forskjeller på de forskjellige kameraene idag, at det er vanskelig å finne noe nytt. Og noe må de skrive om, uansett.

 

Jeg liker også testene til Herr Brekke, men jegsavner en del detaljert info. Når jeg skal vurdere noe, så leser jeg mange tester (Akam, foto.no, dpreview med flere) før jeg trekker noen som helst konklusjon. Akams tester er ikke alfa og omega, men en viktig brikke i en større sammenheng for å få med seg helheten.

Lenke til kommentar

Jaja, smaken er som baken. Jeg føler at ofte så vil ikke anmeldere gi Sony for mye ros, siden de fleste er Canon elskere. Men når proff fotograf som Brian Smith skifter over til Sony, og nå exkusivt bruker de...ja..da er jeg solgt.

Tja, jeg husker jo litt av debatten da jeg kjørte en brukstest på Olympus 300/2.8. At jeg var Olympus-bruker var også et problem.

 

Ikke bare ble jeg kritisert for å ikke nevne problemer med objektivet, en del av de som kritiserte meg for å ikke nevne problemer med objektivet hadde ikke en gang lest brukstesten. Det vil si, det kan godt tenkes at de hadde, men da var det jo rart at de ikke fikk med seg at jeg kritiserte de punktene de tok opp i nevnte brukstest.

 

Man skal være forsiktig med å anklage seriøse, hardt arbeidende fagjournalister for bias. Det samme problemet fremsto med forskjellige hus, med fire forskjellige objektiver, tør jeg spørre hva annet Are skulle gjort? Det kommer frem utallige vitnesbyrd fra fornøyde brukere av a550. Det er flott, og det skulle bare mangle, men hvordan skal en fagjournalist reagere når han opplever seriøse produksjonsfeil på flere eksemplarer?

 

Da er det vel merkelig at de fokuserer så sinnsykt mye på småting som en enkel knapp. Faktisk tar de dette opp to plasser og bruker flere linjer på det. 

Småting som det kan være utrolig irriterende. Og det kan være praktisk vanskelig å formulere et problem kort. La meg si det slik, om anmelder fatter seg i korthet faller smådetaljer ut, og da ender man opp med mistenkeliggjøring fordi anmelder formulerte seg kort. Det er fair nok, journalister må være rede til å oppleve kritikk, særlig anmeldere. Men man trenger ikke tolke alt på verst mulig måte.

 

:)

Lenke til kommentar

men hvordan skal en fagjournalist reagere når han opplever seriøse produksjonsfeil på flere eksemplarer?

 

Vel, som regel pleier test varer å gå på omgang mellom folk, jeg hadde kontaktet Sony og fortalt at det var noe galt og ventet på å få ny. Eller gått ut til en butikk og benyttet meg av åpenkjøp og se om feilen var å finne på et helt ny produkt.

 

Det er veldig rart at ingen andre tester, eller brukere, har hatt dette problemet.

Lenke til kommentar

Og anmelder har informert Sony om problemet..

 

Vi testet om og om igjen, både med LiveView og vanlig AF, med fire forskjellige objektiver: To eksemplarer av kitobjektivet på 18-55 mm, ett eksemplar av 50 mm f/1.4 (strengt tatt to, men første eksemplar viste seg å være defekt før vi kom så langt som til testbilder) samt ett eksemplar av Carl Zeiss 85 mm f/1.4. Uansett hva vi gjorde, fikk vi fokusfeil, av det forholdsvis alvorlige slaget. Feilen hadde størst utslag i LiveView, men uansett fokusmetode, fikk vi bilder som var tydelig ute av fokus. Stilte vi fokus manuelt og så skrudde på AF, ble bildene også ute av fokus. Dette skjedde med begge testkameraene, både A500 og A550, og da vi sendte eksempelbilder til Sony og ba om kommentar, fikk vi et annet testeksemplar av A550 til å sammenligne med, og også dette kameraet hadde fokusfeil, om enn kanskje ikke fullt så ille som de to andre kameraene.

 

[...]

 

Sony har bedt om - og fått - bildene nedenfor i full størrelse med exif, men i skrivende stund har vi ennå ikke mottatt noen respons fra dem basert på disse bildene.

 

Dette STÅR I TESTEN!

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Sånn ja, bruk caps, dette har alltid hjelpet å overtale folk...

 

Som nevnt, så har CameraLabs også utførte samme "hovedkort" bilde som dere gjorde med perfekt resultater.

 

Se resultatet de fikk, og dette også med kit lens. Kraftig forkjell fra testen her.

 

post-140267-1276348015,2833_thumb.jpg

 

post-140267-1276348026,3036_thumb.jpg post-140267-1276348042,539_thumb.jpg

 

post-140267-1276348054,421_thumb.jpg

 

For meg, virker det ikke som et problem med kamera, men mulig bruker eller noe yttre forhold problemer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Du skrev, og jeg siterer; "jeg hadde kontaktet Sony og fortalt at det var noe galt og ventet på å få ny". Og da kan det tenkes du er Are, siden Are gjorde dette, og skrev det i teksten.

 

Men hva antyder du? At hele Akamredaksjonen er for inkompetente til å gjennomføre en fokustest? Kanskje man heller bør gi Sony ørlite pes for å ikke klare å sende Akam eksemplarer uten fokusfeil?

 

At andre anmeldere ikke finner noen fokusfeil er neither here nor there.. Akam fant en fokusfeil, konsistent med fire (seks forskjellige) objektiver og tre forskjellige kamera, både på hovedkort og ellers. Skal de ikke skrive det?

Lenke til kommentar

 

Wow, DET kaller jeg et "test"! Meget bra gjennomført! Takk, skal bookmarke den siden! :thumbup:

 

foto.no har det verste som finnes av kamera-"tester". De gjør rett og slett narr av kamera, teknologi og alt bortsett fra "følelser" og "inspirasjon kamera gir".

 

Spesielt setter jeg pris på hvordan skribenter av "skråblikk" klarer å voldta hver eneste bildet med smalt utvalg av jalla/harry filtrer. :grumpy:

 

Ta f.eks. fra denne her A550 testen:

Kombinasjonen brennvidder på under 100mm og med f/4,0 (eller mindre) som største blender på DX-brikke gir (etter min erfaring) ikke tilstrekkelig liten dybdeskarphet ...

OMFG?! wtf... argh... :wallbash:

 

Er det bare meg eller?.. :shrug:

Lenke til kommentar

Det er et skråblikk, det er ikke meningen at det skal være en labtest. Labtester har sin plass, skråblikk har sin plass. For enkelte av oss er ting følelsesrelatert. Eksempelvis respekterer jeg Nikons D700, men jeg klarer ikke å leve med fargene jeg får fra råfilene det gir. Jeg finner enormt mange feil med både 5D og 5D2, men jeg syns fortsatt filene jeg får når jeg bruker begge er herlige. Mitt elskede Panleica 25/1.4 har issues, men jeg elsker fortsatt den looken jeg får fra det, det underbevisste jeg nyter når jeg ser resultatene.

 

For noen er følelser viktige, for andre er de uviktige. Skader ikke at det er muligheter for begge, eller?

Lenke til kommentar

foto.no har det verste som finnes av kamera-"tester". De gjør rett og slett narr av kamera, teknologi og alt bortsett fra "følelser" og "inspirasjon kamera gir".

Ikke alle bryr seg om ISO 102400 og 11 bilder pr. sek. slik du gjør. Mange som ikke liker fargene Nikon kameraene produserer. Teknisk blå vs. mellow yellow.

 

...

yup-yup. Sånn er det.

 

 

Må quote forrige poster fra en annen tråd.

stakkars de som blir lurt til å kjøpe sigma

Denne tråden/artikkelen handlet om Sigma SD-15. Folk som ikke bruker eller har prøvd kameraet sier det er møkk. Og det er nesten 5mnd. før kameraet kommer ut på markedet.

 

Nesten hele artikkel, skrevet av Are, er gjennomsyret med negative bemerkninger om Sigma og kameraene deres. Er det ikke slik at man skal raportere nyheter og ikke lage/krydre de?

 

Etter denne artikkel har jeg holdt meg til dpreview, de "trasher" ikke produkter før de har fått testet dem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...