Gå til innhold

Gjør 3D enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke noe imot 3D på spill. Det er som regel en enmanns-aktivitet, så obligatoriske briller er ikke så plagsomt. Litt værre hvis man er 3-4 stk i stua og skal se en film sammen, det blir fort en "umulig" ekstrakostnad på 5000kr for ekstra briller...

 

Revolusjonen var stor når man gikk fra 2D-spill til 3D-spill, kan jo håpe at spill klargjort for dagens 3D blir enda kulere.

Har store planer om å skaffe meg 3D-tv i stua, men det blir nok en ting som er kjekt å ha, og som ikke kommer til å bli brukt så altfor mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Man trenger 120hz skjerm og de spesielle nvidia brillene nytt. Har aldri hørt om at jeg må oppgradere fra GTX 2xx serien til GTX 4xx serien.

 

Må være kildefeil ett sted for 3D støttes blant annet på disse nvidia kortene:

 

* GeForce GTX 480

* GeForce GTX 470

* GeForce GTX 465

* GeForce GT 340

* GeForce GT 330

* GeForce GT 320

* GeForce GTX 295

* GeForce GTX 285

* GeForce GTX 280

* GeForce GTX 275

* GeForce GTX 260

* GeForce GTS 250

* GeForce GTS 240

Kilde

 

 

De såkalte ferdigbyggde 3D pcene er dyre lurerier for forbrukeren. Særlig om man allerede har ett av nevnte kort så blir prisen sammenlagt rundt 3800 kroner for nytt utstyr og ikke 10.000 kroner. (nVIDIA 3D Vision & Samsung 2233RZ 120hz)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Jeg ser frem til denne "3D"-hypen har gitt seg, om den gjør det. Det er i all hovedsak snakk om å få folk til å kjøpe produkter som de ikke trenger, spesialskjermer, briller og omtrent dobbel regnekraft i GPU av hva de ville trengt ellers. Uansett er dette teknologi som bør holdes langt unna alle som ikke har "ferdigutviklet" syn (dvs. barn), det er risiko for skadet syn. Voksne burde tåle det i begrensede mengder, som en og annen film, men ingen bør sitte i timesvis og spille dag ut og dag inn med slikt. Hvor mye folk tåler før det blir ubehagelig er veldig individuelt, for vi har veldig ulike øyne, og denne "3D"-effekten ser ulik ut for ulike personer. Ved bruk av slik teknologi er det fare for noe som kalles "Binocular dysphoria", det jeg er bekymret for er at barn og unge kan bli sittende med dette hele dagen, men ved fornuftig bruk burde det ikke bli et problem. Så får dere individuelt vurdere om det er verdt prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

efikkan: folk har jobbet med å se på sånn 3D i årevis uten at det har vært noe problem med syn, slutt å finn på ting som en annen journalist!

Som sagt er det veldig indivduelt hvor godt folk tåler det, og i kontrollerte mengder skal det gå bra for voksne. Jeg finner ikke opp ting, det er et velkjent problem at mange føler ubehag etter å se på "3D"-filmer og lignende, hvor lang tid det tar før synet blir normalt igjen er individuelt, enkelte nesten umiddelbart, hos andre tar det minutter eller mer. Jeg var fullstendig klar over at folk ville reagere på dette, siden det er hard kost for mange. Jeg forsøker å se på slike ting så nøytralt som mulig, noe du tydelig ikke gjør. Jeg anbefaler at du leser min nest siste setning fra forrige innlegg om igjen.
Lenke til kommentar

efikkan, fint om du kommer med referanse til de vitenskapelige studiene som sier at man ødelegger synet av å se virtuell 3D. Du kommer med mange revolusjonerende påstander om hvordan synet blir påvirket, uten at jeg noen gang har sett noe seriøst materiale som backer det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært noe i det efikkan sa hadde det vært advarsel merker for lenge siden på 3D visning. Slik det er på tobakk.

 

Advarselsmerker kom ikke på tobakk før lenge etter det ble introdusert verden over. Før mente de også at tobakk var sunt.

 

Eneste tiden vil gi oss svaret ;p

Endret av Noxe
Lenke til kommentar

Hadde det vært noe i det efikkan sa hadde det vært advarsel merker for lenge siden på 3D visning. Slik det er på tobakk.

 

Det ligger noe i det efikkan sier, men det er ikke så alvorlig. Mange av disse symtomene var vanlige tidliger i eldre "3D-filmer"

"3D-filmer kan gi hodepine

Advarer om at filmtrenden ikke er for alle."

 

http://www.side2.no/helse/article2797976.ece

 

"Døde etter å ha sett filmen «Avatar»"

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=579323

 

 

 

Sier ikke at dette er det normale men det er definitivt noe der.

Lenke til kommentar

Filmen Avatar er sett av rundt 200 millioner mennesker (anslag ut i fra 10 dollar/kinobillett og at de har spilt inn over 2 milliarder dollar). I Norge bor det i underkant av 5 millioner og her i landet dør i gjennomsnitt 115 mennesker daglig og dermed gjennomsnittlig 12 personer i løpet av 2,5 time. Nå er sikkert mange av disse gamle, men la oss si at dødsraten blant den gjennomsnittlige kinogjenger er 1/10 av den gjennomsnittlige befolkningen. Da kan man statistisk forvente at ca 48 av de 200 millioner personene dør under selve kinovisningen.

 

Hvis vi tar ennå hardere i og sier at den gjennomsnittlige kinogjenger har så god helse at den har 100 ganger mindre sannsynlighet for å dø enn gjennomsnittsinnbyggeren i Norge så må man fortsatt forvente ca 5 dødsfall i løpet av kinovisningene. Hjerte/kar er den største årsaken til dødsfall i Norge med ca 30-40% av alle dødsfall. Det er altså ikke merkelig at noen har dødd av hjertestans i løpet av filmvisningene, uansett om filmen heter Avatar eller noe annet. Og hadde man lagt ned alle verdens kinoer så hadde folk dødd andre plasser i stedet for de 2,5 timene de ikke ser film. På butikken, på bussen, i bilen, hjemme i godstolen, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En taiwansk 42-åring skal ha fått hjerneblødning som følge av overbegeistring etter å ha sett storfilmen «Avatar» med 3D-briller."

 

"Mannen som hadde en historie med høyt blodtrykk døde av hjerneblødningen elleve dager etter, og den taiwanske avisen China Times skrev i den forbindelse at dette er det første dødsfallet som kan knyttes til begeistringen over å se en James Cameron-film."

 

Hver gang det kommer noe nytt, så er det mennesker som kommer med en advarende finger om at du kan dø av å bruke det.

 

http://news.google.com/newspapers?nid=799&dat=19691020&id=hUILAAAAIBAJ&sjid=SlIDAAAAIBAJ&pg=3420,1165264

 

Hvordan får du hjerneblødning av "overbegeistring"? Det må ha vært en underliggende årsak, som for eksempel høyt blodtrykk, som kanskje ble fremskyndet av at personen likte Avatar, men det gjør ikke hverken 3D briller eller Avatar ansvarlig. Det kunne vært fallskjermhopping, eller en tur i skogen som kunne ført til akkurat det samme.

Det er uærlig å skylde slikt på en spesifikk film eller teknikk uten noe som helst grunnlag for det. Dette er lagt til i artikkelen kun fordi avatar og 3D er veldig aktuelt for tiden som igjen vil gi flere leser. Han døde IKKE fordi han brukte 3D briller, eller fordi han så avatar, han døde fordi han fikk hjerneblødning.

 

Aviser gjør dette HELE tiden fordi nær sagt alle leser overskriften. Dersom det står "Mann døde av hjerneblødning under kinovisning" så ville ingen giddet å lese artikkelen. Hvis de derimot tar med Avatar og 3D så er det langt flere som vil lese den.

 

http://www.cracked.com/article_18458_6-subtle-ways-news-media-disguises-bullshit-as-fact.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

punar: Jeg har ikke sagt at folk vil ødelegge synet sitt, å hevde dette er løgn. Det jeg gjør er å mane folk til forsiktighet fordi det kan skade synet med uvettig bruk, og at det er noen som er mer sårbare mens andre tåler det godt. Det burde være kjent for deg at barn ikke har ferdigutviklet syn, og heller ikke ferdigutviklet dybdesyn. Det er godt kjent at å stirre på en uklar skjerm, bruke feil styrke briller eller gjøre andre ting som anstrenger synet og hjernen over tid kan påvirke synet i negativ retning, og hvis du trenger bevis for dette så bør jeg kanskje lete frem bevis for at jorden er rund i samme slengen?

 

Tobakk er veldig skadelig for kroppen, og det kan faktisk medføre dødsfall. Det kan forøvrig snus også, men jeg har ikke observert advarsler der (mulig jeg ikke har fått det med meg, jeg ser aldri etter slike varer). Men det er mange ting du kan gjøre som skader syn eller resten av kroppen, f.eks. å se på sola.

 

Ærlig talt folkens, er det umulig å holde en seriøs og reflektert samtale rundt et tema uten at en haug med idioter skal forsøple med useriøse innlegg og personangrep? Og så er det visse personer som gjentatte ganger kaster seg inn i gjengen som kaster møkk.

 

Folk som dør i en kinosal er en helt annen sak som ikke må blandes med det som jeg pratet om over. Som regel er nok dødsfall i kinosaler sammentreff, og har lite med filmen. Jeg tror ikke at "3D" vil tilføre noe i statistikken som gjør at vi kan hevde at det er en årsak. Det var sikkert mange som døde under fremvisning av "Ben Hur", "Bluesbrothers", "Harry Potter"-filmene, eller "Flåklypa Grand Prix" som har over fem millioner solgte kinobilletter i Norge. Jeg vet om folk som har blitt bilsyke av sistnevnte.

Lenke til kommentar

Folk blir "syke" av elektrisitet og, men det betyr ikke at man skal skjerme sine barn for elektrisitet. Om man skal gå rundt å bekymre seg for alt mulig rart diverse raringer påstår (uten grunnlag) er farlig, har man pluttselig ingen steder å gjemme seg for dette livsfarlige livet.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Folk blir "syke" av elektrisitet og, men det betyr ikke at man skal skjerme sine barn for elektrisitet. Om man skal gå rundt å bekymre seg for alt mulig rart diverse raringer påstår (uten grunnlag) er farlig, har man plutselig ingen steder å gjemme seg for dette livsfarlige livet.

La oss ikke ta opp el-allergi her. I motsetning til el-allergi er alt jeg nevnte kjente fenomener som er uttestet og bevist. El-allergi har ikke vært påvist hos noen av alle de som har blitt testet med EMP, det er ikke funnet noen sammenheng til elektromagnetisme. Men merk, symptomene til pasientene er ofte reelle, det er diagnosen som er feil. Det finnes ingen medisinsk praksis for å stille denne diagnosen, så det bør stilles spørsmål ved medisinsk personell som stiller en slik diagnose. Vi kan godt diskutere dette tema i løpet av sommeren en gang, og jeg kan forklare litt mer om hvorfor det er feil, men hold det utenfor denne diskusjonen.

 

Enten så har ikke du forstått hva jeg har sagt, eller så vil du ikke forstå det. Du svarer ivertfall som du ikke har fått med deg innholdet. For at utsagnet mitt skal være feil så må alle punktene som jeg nevnte i forrige innlegg være feil, og jeg vil ønske deg lykke til med å bevise det.

Lenke til kommentar

Og folk krangler om en annen, jeg har sett flere tecknologier som ikke krever att du lurer hjernen din med sterioscopiske briller,

søk op Alioscopy på Google så kommer du til ett firma som har utvilket Full HD 3D skjermer som man ikke trenger briller for og se på. jeg har en slik og jobber med 3D design Vær eneste dag, det kan være litt ukomfortabelt etter 6-7 timer med arbeid, men det var det før eg fikk meg en sån skjerm også..... så jeg ser ingen endring altå.... når jeg har sett sånne filmer på kino så ser det ene øye noe og det andre øyet noe annet, hjernen Blander bildene for og skape noe som virker logisk for den og du ser en dybde effekt i bilde. om det er skadelig.. Neppe, det er like skadelig som og sitte og krysse øynene i evigheter..... Pass deg ellers så blir du sånn kan Modern si til ungen sin og så sitter den ungen der og skjegler en hel dag bare for og gå i trass og mot bevise henne. og den ungen kommer ikke til og bli sånn, det er bare vås.

kansje den blir litt svimmel men Mennesker Tilvenner seg veldig raskt, om du kjører en karusel engang så blir du veldig svimmel om du kjører den 10 ganger så har du blidt mer vandt til den, så du blir ikke like svimmel når du sitter i den. men når du da setter deg rolig på en benk igjen så føler du deg kansje litt dårlig,... men det går over etter en liten stund for det tar en liten stund og tilpasse seg igjen, men du tilpasser deg, det er det som er viktig du blir ikke sån.

Lenke til kommentar

Jeg har sett èn 3D-film på kino og etter det kommer jeg aldri til å se en 3D-film igjen. Jeg fikk hodepine (migrene) og kvalme og det førte til at resten av kvelden ble på sofaen etter jeg kom hjem.

 

Det blir verken 3D-tv eller 3D-spill her i huset, værtfall.

 

 

 

emilchristopher : Ta et Norsk rettskrivningskurs, vær så snill...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...