Gå til innhold

Test av nettbanker


ingare

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte bank. Bruker nå Sparebank 1 og er ikke fornøyd med stabiliteten eller nettbanken de har.

Lurer derfor på om det finnes noen nye tester av nettbanker evt. noen som har erfaringer?

 

Nettbanken er snart den eneste kontakten man har mot banken og da er det den og priser som er det som er viktigst.

 

Hadde vært fint om f.eks nettbanken hadde en "offline"-løsning slik at man ikke måtte gjøre alt på nytt hvis man mister forbindelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandiabanken har den beste nettbankløsningen jeg har brukt, pent, enkelt og oversiktlig. Men jeg bruker den ikke lenger siden betingelsene hos Bank Norwegian er bedre. Den løsningen er litt mer knotete, men er ikke noe problem heller med tanke på pengene jeg sparer. Jeg kjenner ikke til at noen har offline-løsninger.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg er òg meget fornøyd med Skandiabnken. Oversiktlig og grei. Lønnskonto, høyrentekonto kredittkort og plasseringskontoer kommer opp i en veldig oversiktlig liste på forsiden. Denne nettbankløsningen føles mye mer sammenskrudd enn den jeg brukte før fra Terra. Det var bare et lappeteppe med egen moduler for kort, aksjer osv. – totalt kaos. :p

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Skal se nærmere på Skandiabanken. :)

 

Hvor mange ulike nettbanker finnes det tro? Ser ut som at EDB sin(e) løsning(er)brukes av mange.

 

- EDB (Sparebank 1, Landkreditt, MinBank.no, ...)

- Skandiabanken har egen løs

- DnB Nor

- yA Bank

- BBS (Nordea, ...)

Lenke til kommentar

Bruker nettbank fra Fokus Bank, Skandiabanken og Postbanken, og selv om jeg kanskje vil si at Skandiabanken er et hakk mer oversiktlig og brukervennlig enn de andre er forskjellen så liten at den er helt uten betydning. Det er en vanesak. Når det gjelder nedetid vil jeg ikke si at noen er bedre enn andre.

Lenke til kommentar

....

Når det gjelder nedetid vil jeg ikke si at noen er bedre enn andre.

Det er klart at nedetid er kanskje ikke noe stort problem for meg som privatbruker. Men det er irriterende. Jeg synes også at det har skjedd svært lite på nettbankløsningen til EDB som Sparebank 1 bruker i løpet av siste par år. De har ikke noen planer for noen større oppgraderinger heller.

Nettbanken har etterhvert blitt den "daglige" kontakten man har med banken. Jeg er vel ikke innom den fysiske banken min i andre sammenhenger enn f.eks ved underskriving av lånepapirer, og det er ikke hvert år.

Bankene burde ta innover seg dette og vise at de henger med. Kanskje viktigere å pusse opp nettbanken enn sin fysiske bygning.

... er nå min mening.

 

Og jeg tror jeg kommer til å prøve meg på å bytte bank bla. for å si ifra om at jeg ikke er fornøyd, samt prøve en annen løsning. (Og kanskje jeg tilogmed tjener litt på det :)

Lenke til kommentar

Hvis de har en løsning som fungerer godt ser jeg ingen grunn til å bruke mye penger på utvikling av nye fancye-løsninger. Da vil jeg heller ha høy rente, men det er kanskje bare meg.

Er enig i at priser er viktig(st). Men etter dette er det også viktig å ha en velfungernde nettbank der man føler seg trygg på at de henger med, både sikkerhetsmessig og funksjonsmessig. Betyr at de bryr seg om oss privatkunder.

Lenke til kommentar

Rent bruksmessig syns jeg Postbanken var super (også sikkerhetsmessig), men bruks- og sparebetingelsene var for dårlige så jeg byttet, men det var 6 år siden og er vel blitt noe bedre nå.

 

Idag har jeg Gjensidige Bank. Lite nedetid og helt grei spesielt hvis man er fordelskunde med forsikringer i selskapet. Dårilge rentebetingelser for småsparere derimot (under 100.000).

Et pluss at jeg kan bruke Gjensidiges lokalkontorer som en viss bankkontakt, men den er nok bare relativ. Sikkerhet: Fødselsnr. + passord el. bankid og kodebrikke.

 

Kanskje ville jeg satset på BNBank ved nyvalg, Her finner du også en demo hvor du kan teste ut nettbanken: https://www.bnbank.no/wps/portal/9235 - og gode betingelser. Dette er tidligere Glitnir som ble oppkjøpt av Sparebank1 . Men her snakker vi vel ren nettbank igjen.

Lenke til kommentar

Bruker og er superfornøyd med DnB NORs nettbank. Enkel og grei å bruke, kan i tillegg sette opp mobilbank, hvor du kan overføre via SMS. Du kan åpne konti selv i nettbanken, og bestille kort selv. Skal du ha boliglån, kan du signere det elektronisk med bankid - trenger ikke å stikke innom banken eller se snurten av papir eller noe. Og den er gratis å bruke - når du har kundeprogram, noe som også er gratis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har erfaring med Sparebank1, Nordea, Yabank og Skandiabanken, og regner meg selv som storbruker av nettbank pga jeg har min egen lille bedrift hvor alt av transaksjoner går via nettbank. Alle bankene har jo nedetid, men i motsetning til deg er min erfaring at Sparebank1 er den desidert mest stabile (av dem jeg kjenner til) når det kommer til nedetid. Nordea fungerer også greit, mens jeg har hatt større problemer med Yabank og Skandiabanken (sist i dag).

 

Når det gjelder funksjonalitet er Skandiabankens nettbank veldig innholdsrik. Jeg har litt å utsette på brukergrensesnittet - skulle gjerne sett at menysystemet var mer oversiktelig og brukervennlig. Jeg bruker Skandiabanken utelukkende for å handle aksjer og aksjefond. Pluss for meget grei kundeservice via chat inne i selve nettbanken. Gjør terskelen for å ta kontakt veldig liten.

 

Sparebank1 har i mine øyne den mest oversiktelige og brukervennlige nettbanken. Forsiden med oversikt over de etterhvert tallrike kontoene er veldig god. I tillegg er det god oversikt over transaksjonshistorikk og e-faktura er godt implementert. Det Sparebank1 faller helt igjennom på er derimot rentenivået, og det er ganske mange tusen i året man går glipp av ved å ha pengene plassert der. Jeg bruker Sparebank1 som hovednettbank, men skal jeg plassere pengene blir det hos andre banker (fond i Skandiabanken og høyrente hos Yabank).

 

Yabanks nettbank er den enkleste. Ikke noen fryd for øyet, og den ser nærmest lavteknologisk ut, men samtidig fungerer den jo. Ingen kan i alle fall si at det er vanskelig å finne frem i Yabank, så den gjør sin nytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...