Gå til innhold

Android noob trenger hjelp til Desire oppsett/apps


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min første post her :)

 

Jeg hadde lenge tenkt å gå for HTC HD2, men endret til HTC Desire. Den kommer i posten enten i dag, men mest trolig i morgen. Jeg er helt ny på Android, og har få dager på meg før jeg skal på 2 ukers ferie i Karibien.

 

Det som jeg sårt kunne trenger var hjelp fra erfarne Android brukere. Jeg har som sagt liten tid på meg, og jeg skulle gjerne hatt hjelp til å få fikset følgende før jeg reiser på ferie:

 

* Hotmail/live kontoer / mulighet for å synke ned flere hotmail/live email kontoer på en gang

Regner med dette er gjort via pop3 oppsettet. Kan jeg sette opp flere samtidige kontoer? Vil kontoene bli syncet på samme måte som med gmail kontoer? Automatisk nedlasting som valg? Man kan og sette dette bare til manuell pull?

Etter det jeg vet har HD2 som er Win Mobile full sync mot live/hotmail kontoer, ikke bare email med og de andre featurene. Finnes det en slik app for Android?

 

* Spotify/Wimp klient

Ikke så viktig nå, men fint å vite om. Hvilke fungerer etc.

 

* Skype

Dette er litt viktig, men har skjønt Skype for Android er ikke lenger tilgjengelig. Har noen klienten tilgjengelig? Hva kan jeg ellers bruke? Det jeg er ute etter er mulighet til å ringe mobil/fast telefon fra Skype, mine Skype konto kontakter, via Wifi.

Hmm har de åpna opp igjen http://www.skype.com/download/skype/android/ ?

(Fringe eller andrer Skype kloner (kan ringe vanlige telefoner som med Skype korrekt?))

(Google Voice (fungerer bare i USA?))

 

* Opera Mini/Mobile

Trengs dette for Desire? Den innebygde browseren er vel bra?

 

* Se film

Hva filer kan Desire spille av? Eventuelt hva annen player kan jeg legge inn for å få bedre support? Codecs?

 

* Høre musikk

Regner med det er bare å kopiere inn mp3 filer og spille disse av via innebygget spiller? Legger de på kortet ja?

 

* Regner med jeg kan bruke mobilen/minnekortet mot en 'hvilken som helst PC' som en 'mobil disk

I det man plugger den til PC får man opp kortet som en 'disk'?

 

* Kart/GPS mulighet som ikke koster en formue å bruke i utlandet

Finnes det software som er default eller som kan lastes ned som ikke koster mye å bruke i utlandet?

 

* Google translate (gjerne mer enn webbrowser grensesnittet, egen app?)

Finnes det gode google translate apps til Android? Eventuelt det finnes vel ikke noen som man kan bruke 'offline?

 

* Tastatur med støtte for norske tegn

Er det som følger med ok? Eventuelle alternativer ligger på Market?

 

* Flight mode

Kan bruke denne for å høre på musikk og se film/serier på flyet? Etter det jeg kan se fra manualen er dette bankers...

 

* Må ha mulighet til å sperre ALT av push/pull applikasjoner når jeg er i utlandet

Hvordan gjør jeg dette enkelt og greit? Slik at jeg manuelt styrer hva som skal være aktivt av nett trafikk. Kort versjonen er at i det jeg er i utlandet, vil jeg ikke ha noe slikt aktivt, alt må sperres. Bare ha mulighet til manuelt å bruke nettet dersom jeg ber om det.

 

* Roaming

Er dette noe i tillegg som jeg bør skru av?

 

Mulig jeg har flere spørsmål etter jeg får telefonen...ganske sikkert hehe

 

Håper noen kan svare meg i løpet av de første dagene. Det hadde jeg satt veldig stor pris på. På forhånd; tusen takk :)

 

jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på ett par ting.

 

Fligtmode fungerer utmerket, skrur av alt av antenner osv.

 

For å stenge av nettet i utlandet er det bare å skru av roaming. Roaming må stå på for å bruke internet på andre teleoperatører enn den du har simkort fra.

 

Har ikke fått min desire enda, men regner med at tastaturet er av samme type som på min HTC Magic, og da har den skandinaviske tegn.

 

Spotify sin klient til Android fungerer konge. Du må ha premium spotify for å logge inn, men har du det er den awesome. Muligthet for å laste ned hele playlister, så du kan bruke dem offline, feks på flyet eller i utlandet der det koster mye med data.

 

Du finner egen klient for google translate på android market, dog bruker også denne internet så du må ha wifi for å bruke den i Karibien.

 

kart/gps kan du kjøpe CoPilot. Der laster du ned kartet på telefonen, så det bruker ikke data. Vet ikke hvor bra kartene er osv, men tror de skal fungere ganske greit.

 

Se film skal fungere veldig bra, dog må filformatet være 3gp eller mp4 tror jeg. Tror den skal ha .h264 codec ivertfall.

 

Opera mini trengs ikke, den innebygde browseren er awesome. Fordelen med mini er at sidene tar mindre plass, altså mindre data lastes ned til telefonen, men det har ikke så mye å si når du er i Norge.

 

Musikk legger du bare inn på SD kortet, så finner du dem i mp3 spilleren på mobilen.

 

Skype har jeg ikke testet selv men tror noen snakket om at Fringe fungerer bra.

 

Hotmail kan du sikkert legge inn ved pop3. En annen mulighet er å opprette en gmail konto, og få google til å hente mailene fra hotmail kontoene dine til gmail kontoen, for så å synke den mot mobilen.

 

Tror faktisk jeg fikk svart på det meste der ^^ Bare å spørre hvis du har flere spørsmål.

 

Har somsagt ikke Desire enda, men har hatt Android på min Magic siden Juni ^^

Lenke til kommentar

* Skype

Dette er litt viktig, men har skjønt Skype for Android er ikke lenger tilgjengelig. Har noen klienten tilgjengelig? Hva kan jeg ellers bruke? Det jeg er ute etter er mulighet til å ringe mobil/fast telefon fra Skype, mine Skype konto kontakter, via Wifi.

Hmm har de åpna opp igjen http://www.skype.com/download/skype/android/ ?

(Fringe eller andrer Skype kloner (kan ringe vanlige telefoner som med Skype korrekt?))

(Google Voice (fungerer bare i USA?))

 

* Opera Mini/Mobile

Trengs dette for Desire? Den innebygde browseren er vel bra?

 

* Regner med jeg kan bruke mobilen/minnekortet mot en 'hvilken som helst PC' som en 'mobil disk

I det man plugger den til PC får man opp kortet som en 'disk'?

 

* Kart/GPS mulighet som ikke koster en formue å bruke i utlandet

Finnes det software som er default eller som kan lastes ned som ikke koster mye å bruke i utlandet?

 

* Tastatur med støtte for norske tegn

Er det som følger med ok? Eventuelle alternativer ligger på Market?

 

 

Jeg har ikke fått telefonen min ennå, men etter beste evne:

 

Skype: Så vidt jeg kan se, så finnes Skype for Android. Ellers kan Fringe være et alternativ.

 

Opera mini: En stor fordel med Opera mini, er at sidene komprimeres på Opera sine servere, slik at det blir mindre data å laste ned til mobilen. Sikkert en fordel når du er langt hjemmefra.

 

Kart: Navigon og Sygic har kart installert på telefonen, så da trenger duk ikke laste ned noe. Tror også det samme er mulig med OpenStreetMap.

 

Norsk tegn: Telefonen kommer med muligheter for å taste norske tegn. Det er også mulig å laste ned et Scandinavian keyboard som viser de norske tegnene på egne taster - men da blir alle tastene nødvendigvis litt mindre.

Lenke til kommentar

* Hotmail -Det går fint å ha mange pop3-konti, så det bør ikke være noe problem. Anbefaler dog å sjekke ut programmet K-9 Mail. For øvrig er det liten tvil om at Android-telefoner fungerer best når du har en Gmail-konto å synkronisere mot.

 

* Spotify/Wimp -Har kun testet Spotify, som fungerer bra, forutsett at du har et betal-abonnement hos Spotify.

 

* Skype -Jeg bruker Fring (Støtter foreløpig ikke videosamtaler)

 

* Høre musikk -Ja

 

* Dukker opp som disk, så ja, du kan koble den til overalt.

 

* Opera Mini -Anbefaler Dolphin Browser.

 

* Støttede media-formater: Audio Formats – AAC, AMR, OGG, M4A, MID, MP3, WAV, WMA -- Video Formats – 3GP, 3G2, MP4, WMV

 

* Kart -Sjekk på Cyrket.

 

* Translate -Sjekk på Cyrket.

 

* Tastatur -Det innebygde fungerer bra, men du kan eventuelt laste ned Scandinavian Keyboard, med Norsk ordbok.

 

* Flightmode -Ja

 

* De to siste -Sjekk f.eks denne tråden...

 

Ha det moro! :)

Lenke til kommentar

Tastatur: HTC Sense-tastaturet har ikke norske tegn 'på overflaten' men auto-retter alle ord fra f.eks. o til ø. Dette funker finfint. Skriver du 'drom' retter den til 'drøm'. Skriver du 'pa' retter den til 'på', du behøver ikke tenke på det engang.

Skal du skrive noe den ikke 'kjenner' får du tilgang til de norske bokstavene og andre spesialtegn ved å holde nede f.eks. a-tasten et øyeblikk.

 

Du kan alternativt laste ned skandinavisk Anroid-tastatur (med æ,ø,å), men det har litt dårligere layout og er ikke så raskt å bruke.

 

Edit: Liten justering av teksten.

Endret av torefor
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

 

Det med hva video formater som støttes, er skikkelig dårlig. Det er ikke andre players på market som man kan bruke som har bedre støtte? Har noen gode forslag til programmer som konverterer avi/mkv til feks wmv?

 

Hva gps/kart program er best dersom man skal bruke det til fots, ikke som bil gps?

 

jarle

Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom på i farten;

Jeg har i dag en Sony Ericsson k850i. Jeg har en del kontakter, som sikkert ligger i telefon minnet. De kan legges over til SIM kortet, for å få de over til Desire.

 

Men, i det man gjør det så er det ikke begrensninger på antall tegn etc på kontaktene i SIM kortet (navnet feks)? Og syntes og noen her snakket om at dersom man hadde flere enn ett nummer på en kontakt ble de ikke med inn i Desire.

 

Noen som har gode ideer her på hvordan best mulig få med kontaktene over til Desire?..

 

jarle

Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom på i farten;

Jeg har i dag en Sony Ericsson k850i. Jeg har en del kontakter, som sikkert ligger i telefon minnet. De kan legges over til SIM kortet, for å få de over til Desire.

 

Men, i det man gjør det så er det ikke begrensninger på antall tegn etc på kontaktene i SIM kortet (navnet feks)? Og syntes og noen her snakket om at dersom man hadde flere enn ett nummer på en kontakt ble de ikke med inn i Desire.

 

Noen som har gode ideer her på hvordan best mulig få med kontaktene over til Desire?..

 

jarle

 

Hei, jeg fant denne tråden nå, da jeg styrer med akkurat det samme. Er Android-newbie og bootet Desire'n for en halvtime siden. :-)

 

Men; oppdaget at ikke alle mine kontakter ble med over fra den gamle telefonen (Nokia 6300.) Jeg ser ikke helt mønsteret, for det er vanskelig å gjette hva som har blitt borte. Det ser imidlertid ut som de jeg er sikker på at mangler hadde mer enn et nummer knyttet til seg. På den annen side har jeg fått over en kontakt som hadde to nummer, men det ene (mobil-)nummeret er helt borte!

 

Nokså irriterende, vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å fikse det. Prøvde å få ut en slags liste eller fil eller noe med alle nummere fra Nokiaen vha. "Ovi Suite" i går, men den ville ikke lagre mer enn en kontakt om gangen. Kunne ikke sitte der og dille sånn.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Lurer på mye annet og gitt. F.eks.: Hvordan sende SMS? Jeg kom bort i "sende melding" et eller annet sted, og sendte noe jeg trodde var en SMS, men da jeg etterpå klikket på "meldingsdetaljer", sier den at det var en MMS?!

 

Vedkommende mottaker har ikke svart, så hva som ble tatt i mot i den andre enden vet jeg ikke helt ennå... :-)

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

 

Det med hva video formater som støttes, er skikkelig dårlig. Det er ikke andre players på market som man kan bruke som har bedre støtte? Har noen gode forslag til programmer som konverterer avi/mkv til feks wmv?

 

Hva gps/kart program er best dersom man skal bruke det til fots, ikke som bil gps?

 

jarle

 

Drag-n-drop konvertering av video for Android/iPhone++, enklere blir det ikke...

 

/Espen

Lenke til kommentar

Det beste er selvfølgelig å bruke fem minuttr på å finne ut hvilke formatkrav telefonen har eller google fram en guide der du bruker et ordentlig konderteringsprogram som f.eks avidemux, som gir deg muligheten til å endre avanserte instillinger, og velge om du vil ha bedre kvalitet på samme/mindre plass, eller kode om raskest mulig. En ulempe med de aller fleste alt-i-ett-løsninger er at de ikke bruker optimalt format, beskjærer/resizer dårlig så bildet blir kyttet eller strekt m.m.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

 

Det med hva video formater som støttes, er skikkelig dårlig. Det er ikke andre players på market som man kan bruke som har bedre støtte? Har noen gode forslag til programmer som konverterer avi/mkv til feks wmv?

 

Hva gps/kart program er best dersom man skal bruke det til fots, ikke som bil gps?

 

jarle

 

Drag-n-drop konvertering av video for Android/iPhone++, enklere blir det ikke...

 

/Espen

Desire er jo ikke blant telefonene som er "støttet" - hvilket velger man da? Nexus One?

Lenke til kommentar

Desire er støttet, velg "Eris / Desire"...

 

Det funket, sort of... Videoen så ok ut, men lyden ble helt koko. Prøvde på en episode av Frasier som jeg hadde liggende, og når publikum ler høres det mer ut som en slags sildrende bekk, eller "alien" latter, eller noe annet snålt. Helt utenomjordisk i hvertfall. Men still... bedre enn ikke noe.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom på i farten;

Jeg har i dag en Sony Ericsson k850i. Jeg har en del kontakter, som sikkert ligger i telefon minnet. De kan legges over til SIM kortet, for å få de over til Desire.

 

Men, i det man gjør det så er det ikke begrensninger på antall tegn etc på kontaktene i SIM kortet (navnet feks)? Og syntes og noen her snakket om at dersom man hadde flere enn ett nummer på en kontakt ble de ikke med inn i Desire.

 

Noen som har gode ideer her på hvordan best mulig få med kontaktene over til Desire?..

 

jarle

 

Opprett en gmail-konto og følg denne lenken, så får du alle kontakter med all informasjon syncet til gmail-kontoen, så kan du bruke den gmail-kontoen på din nye Desire og få alle kontaktene syncet til telefonen automatisk. Tror du må bruke alternativet SyncML for Sony Ericsson.

 

Google Sync

 

Red: Litt mer utfyllende..

Endret av hargje
Lenke til kommentar

Om man holder inne av/på knappen og setter av Internett (samme som under settings), og i tillegg setter av Roaming, så vil det si at man helt og holdent forhindrer datatrafikk (i utlandet), korrekt?

 

Om man skrur av WCDMA og bare bruker GSM nettet, så vil det fortsatt gå av vanlig data trafikk, men bare tregere, korrekt?

 

Batteri levetiden på denne typen telefoner er jo ikke akkurat å rope hurra for. Dersom man ser film eller spiller musikk, hvor kort vil da batteriet leve før det må lades? Noen som kan gi noen omtrentlige tall?

 

jarle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...