Gå til innhold

Stabilisert telezoom fra Tamron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gamle 70-300'n til Tamron er et grusomt objektiv, så på tide med en oppdatering. Med litt forskjell i coating er det faktisk identisk med Nikons for lengst utfasede pre-VR 70-300 (mener Nikon kjøpte det optiske formularet eller noe i den duren fra Tamron). Tamrons VC er imidlertid veldig god, så om de implementerer bedre AF-motor av samme kvalitet som i nye 17-50vc, så lover dette for et billig og greit teleobjektiv i 2-3000kr klassen.

Lenke til kommentar

Uten å egentlig ha noe behov for å forsvare "plastrøret", så er det overraskende godt til prisen (rett under tusenlappen da jeg kjøpte mitt for to år siden), og ikke særs dårligere enn Sigmas 70-300 (APO).

 

Ser selvsagt behovet for en ny langtrekkende budsjettele, men i seg selv er ikke den gamle så ille. Grei nok fra 70-180, og ikke så dum opptil 300mm på kortere fokusavstander. Har hatt mye glede av denne stilt opp mot fuglebrettet. :)

Lenke til kommentar

Den gamle 70-300'n til Tamron er et grusomt objektiv

 

Næh, fruen har et eksemplar som hun bruker på sin Pentax K10D, og det er helt ålreit i forhold til prisen. langt fra perfekt, selvsagt, men langt bedre enn å ta bilder med kortere brennvidder og så beskjære.

Lenke til kommentar

Jeg har en Tamron 70-300 til Pentax og har tidligere brukt en Tamron 70-300 til Canon. Jeg synes ikke det er spesielt bra i forhold til prisen heller. Jeg ville heller valgt en 55-200 med bedre prestasjoner på 200mm enn dette objektivet med dårlige ytelser i området 200-300mm. (CA og skarphet blir verre jo nærmere 300mm man kommer.) Byggekvaliteten er å regne som en plastleke og er ikke i nærheten av f.eks Nikons 70-300.

 

Men over til det nye objektivet. Tamrons nye 70-300 ser ikke ut til å erstatte den gamle. Det virker som den er i en annen og høyere klasse. Byggekvaliteten ser ut til å være oppgradert, designet ligner flere av deres andre nyere objektiver (F.eks Tamron 10-24mm). Det nye objektivet skal ha fått dyrt og flott glass av typen med ekstra lav dispersjon, ha fått ultrasonisk motor og være vesentlig (76%) tyngre. Antagelig bidrar både glass og byggemateriale til vektøkninga. Antallet linseelementer og grupper er økt fra 13 og 9 til 17 og 12. "Tilfeldigvis" samme økning som Nikon 70-300 fikk da VR-utgaven ble lansert.

Lenke til kommentar

Men over til det nye objektivet. Tamrons nye 70-300 ser ikke ut til å erstatte den gamle. Det virker som den er i en annen og høyere klasse. Byggekvaliteten ser ut til å være oppgradert, designet ligner flere av deres andre nyere objektiver (F.eks Tamron 10-24mm). Det nye objektivet skal ha fått dyrt og flott glass av typen med ekstra lav dispersjon, ha fått ultrasonisk motor og være vesentlig (76%) tyngre. Antagelig bidrar både glass og byggemateriale til vektøkninga. Antallet linseelementer og grupper er økt fra 13 og 9 til 17 og 12. "Tilfeldigvis" samme økning som Nikon 70-300 fikk da VR-utgaven ble lansert.

 

Fikk ikke det med meg istad, dette er første Tamron-objektivet med ultrasonisk motor. Pardon my french, men faen på tide! :) Interessante observasjoner dyrere konstruksjon og et langt mer avansert optisk formula. Blir spennende å se hvordan dette fungerer!

 

Den gamle 70-300'n til Tamron er et grusomt objektiv

 

Næh, fruen har et eksemplar som hun bruker på sin Pentax K10D, og det er helt ålreit i forhold til prisen. langt fra perfekt, selvsagt, men langt bedre enn å ta bilder med kortere brennvidder og så beskjære.

 

Har bare brukt dette objektivet på Nikon, og der er AF'en helt horribelt dårlig. Optisk sett er det ganske ok, men litt i overkant mye kromatisk feilbrytning. Ja, CA kan selvfølgelig til en viss grad rettes opp i post.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...