Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Da er trolig tida moden for å begynne å planlegge ny akambok.

 

For nye akambrukere som kanskje lurer på hva Akamboka er, så finner dere ut av det i denne tråden

 

Første trinn er å opprette en ny redaksjon.

 

Erfaringene fra forrige bok tilsier vel at vi bør gå for en oversiktelig organisasjonsstruktur, med klart definerte ansvarsområder.

 

Så hvem melder seg for arbeid, og hvilke områder kan du tenke deg å ivareta?

Har du erfaring som du tror kan komme til nytte, så nevn gjerne det når du melder deg for oppgaver.

 

Jeg foreslår at vi forsøker å begrense diskusjoner om selve boka i denne tråden. Har vi behov for å diskutere noe annet enn tema for tråden, så oppretter vi nye, og lenker til dem fra førsteposten.

 

----

 

For å nevne noen oppgaver og posisjoner:

 

Redaktør: Har det overordna ansvaret for at boka kommer på trykk, for innhold og framdrift.

Økonomiansvarlig: Har ansvar for at utgivelsen er et økonomisk ansvarlig prosjekt. Det vil mest trolig si å finne gode sponsorer

Redaksjonsmedarbeidere: Utvelgelse av bilder, samt andre forefallende oppgaver.

Korrekturlesere: All tekst, dvs både artikler og bildetekster trenger korrektur.

Webansvarlig: Ansvar for drift av opplastingsside for bilder.

Skribenter: Eventuelle atikler ut over forord, takkeord.

Desiger: Har ansvaret for den grunnleggende layouten av boka, samt å lage gode systemer som typografene kan bruke.

Typografer: Ansvar for å putte bilder og skriverier inn på rett plass i boka. (Dette viste seg å være en omfattende jobb)

 

Noe jeg har glemt?

 

Det er i utgangspunktet ingen ting i veien for at en person ikke kan ha flere ansvarsområder. Snarere tvert i mot. Blir redaksjonen for stor, så pulveriseres lett anvaret.

 

----

 

EDIT:

Liste over de som melder seg:

 

Webansvarlig: Tom

Korrekturlesing: RandiA, Trondster, Inc, k-ryeng, :Francis:

Skribenter: Anew, Trondster, :Francis

Design: (k-ryeng)

Typograf: (k-ryeng)

Redaksjonsmedarbeider: Ratleto, Ok67

I bakgrunnen (hva nå det enn betyr?): arela

----

Spin off tråder:

Design og typografløsninger for Akamboka

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg melder meg gjerne som skribent. :)
Host opp en referanse eller to du Christian, så får du sikkert lov til å skrive litt ;)

 

 

 

Til de som ikke følger den interne humoren: Christian var med i forrige redaksjon, og gjorde bla. en utmerket skrivejobb.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Leser gjerne korrektur - høres ut som noe jeg vil kunne bidra til. Som nybakt tvillingfar er det begrenset hva man har tid til av ikke-babyrelaterte aktiviteter.. ;)

Edit: Skribenter: Eventuelle artikler ut over forord, takkeord.

Som dere ser er jeg flink til å former..formulere meg.

 

Ellers: Er det ikke bare (nesten) å gjenbruke upload-funksjonaliteten fra forrige bok, så vi snarlig kan begynne å få lastet opp bilder? :)

 

Ellers II: Sparrer gjerne angående teknikaliteter/programmering for eventuell upload-teknikk, databaser eller annet. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Ellers: Er det ikke bare (nesten) å gjenbruke upload-funksjonaliteten fra forrige bok, så vi snarlig kan begynne å få lastet opp bilder? :)

Håper og tror det, men det avhenger av Tom.

 

Det viktigste er at vi får på plass en redaktør, som kan (og vil!) begynne å svinge pisken.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ellers: Er det ikke bare (nesten) å gjenbruke upload-funksjonaliteten fra forrige bok, så vi snarlig kan begynne å få lastet opp bilder? :)

Hvis dere synes fjorårets oppsett fungerte OK, så kan jeg godt la dere bruke den i år også. Trenger bare å oppdatere årstall og eventuellt legge inn ønskede endringer (små) for å være på lufta.

Lenke til kommentar

For ordens skyld: Noen forventer kanskje at jeg ønsker redaktørsetet.

 

I utgangspunktet er jeg litt aventende.

Jeg er nemlig litt for lite nazi av legning til å kle den rolla fult ut. Samtidig så var det artig, tross alt arbeidet (og en del frustrasjon).

 

Jeg er med andre ord i tvil om jeg bør stille som redaktørkandidat.

Lenke til kommentar

Jeg kan også være korrekturleser. Også får jeg vel melde meg som redaksjonsmedarbeider. Var en grei, noe stor, men grei jobb å velge ut bilder da jeg hjalp Randi på forrige bok.

 

Ang bildeutvalg, så foreslår jeg (nok en gang - nevnt i en annen tråd) at folk heller får melde på bildene sine, enn at vi skal gå gjennom HELE forumet for 2009.

Lenke til kommentar
Jeg kan også være korrekturleser. Også får jeg vel melde meg som redaksjonsmedarbeider. Var en grei, noe stor, men grei jobb å velge ut bilder da jeg hjalp Randi på forrige bok.

 

Ang bildeutvalg, så foreslår jeg (nok en gang - nevnt i en annen tråd) at folk heller får melde på bildene sine, enn at vi skal gå gjennom HELE forumet for 2009.

 

Påmelding av bilder via PM eller kanskje en egen tråd...?

Lenke til kommentar
Også får jeg vel melde meg som redaksjonsmedarbeider. Var en grei, noe stor, men grei jobb å velge ut bilder da jeg hjalp Randi på forrige bok.

 

Ang bildeutvalg, så foreslår jeg (nok en gang - nevnt i en annen tråd) at folk heller får melde på bildene sine, enn at vi skal gå gjennom HELE forumet for 2009.

 

Var også medhjelpar til Randi på forrige bok, og kan god hjelpa til litt i år også. Er einig med Ratleto i at folk bør melda på bileta sine. f.eks. eit par tre ( 4 - 5 - 6 ...) bilete i kvar av kategoriane, som kan vera treff, utfordringar, månedstråden og BK. Det vil bli frykteleg mykje jobb for utveljar komiteane om dei skal gå gjennom alle trådane for å samle bilete.

Lenke til kommentar

Denne tråden er lagd for å vekke interesse for eventuelt neste bok, og for å etablere en redaksjon, ikke for å ta redaksjonelle avgjørelser.

 

Fint at folk og kaster fram ideer og synspunkter, men ikke la oss bruke plass på lange diskusjoner, og/eller Me to innlegg her. Trengs det å diskutere ideene, så opprett egne tråder for det. Comprende?

 

----

 

Sånn det ser ut nå så mangler vi designer (k-ryeng har sagt seg villig til å assistere der, men assistent er ikke nok), og vi har trolig for få typografer.

 

Disse to oppgavene henger trolig indirekte sammen. Med et godt system rundt designet, altså en effektiv mal det bare kan limes inn i, blir det mindre arbeid på typografene.

(Tom jobba livet av seg med innspurten på forrige bok, med gode maler hadde vi unngått det.)

 

Og så mangler vi redaktør ...

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...