Gå til innhold

Nominasjon av ordstyrere - AVSLUTTET


Anbefalte innlegg

Det har lenge vært snakk om å innføre en ordning med ordstyrere, som en rolle der mandat og autoritet springer ut fra brukerne. Tom waits for alice har forsøkt å få i gang en diskusjon om hvordan denne ordningen skal fungere, men det har dessverre ikke vært så mye respons hittil. Vi som har deltatt i diskusjonen har derfor bestemt oss for å prøve ut ordningen med et begrenset mandat som det virker å være enighet om, og som ikke griper inn for mye i første omgang, i et håp om at det vil gjøre ordningen mer virkelighetsnær og stimulere til mer diskusjon.

 

Mandat

Mandatet vil til å begynne med være å gripe inn ved oppheting og avsporing, og om dårlig argumentasjon blir et større problem. Moderatorene plikter ikke å håndheve ordstyrernes oppfordringer, men tar det i betraktning og gjør en selvstendig vurdering som tidligere. Ordstyrernes autoritet kommer derfor kun fra brukerne som har valgt dem. De må også forholde seg til reglene som alle andre, og må føye seg etter moderatorene, men gis frihet til å kommentere i tråder innenfor det mandatet de er gitt av brukerne.

 

Valg

Det vil i denne omgang velges tre ordstyrere for et halvt år, og valget vil foregå ved at man både kan gi positive og negative stemmer til hver kandidat. En positiv stemme gis om du mener kandidaten er egnet til å være ordstyrer, og en negativ stemme om du mener kandidaten ikke er egnet.

 

Mistillitsforslag

Moderatorene og administratorene vil ikke blande seg inn i ordningen, og det hjelper derfor ikke å klage til dem. Det er kun vi brukere som bestemmer hvordan denne ordningen vil bli.

 

Om det i ettertid viser seg at en eller flere av ordstyrerne ikke er egnet, kan en bruker stille mistillitsforslag. Da blir det en ny avstemning for alle ordstyrerne, hvor man igjen kan gi både positive og negative stemmer. De som får et flertall av negative stemmer regnes for å ha mistillit, og nytt valg utlyses kun for disse stillingene. Nyvalgte sitter ut perioden til dem de erstatter.

 

Mistillitsforslag stilles ved å lage en tråd med tittelen "Mistillitsforslag, ordstyrere", med en undersøkelse lik den som brukes ved valg, og rapporterer den til en moderator for å få den annonsert. Om man er usikker på hvordan dette gjøres kan man spørre en vennlig moderator om hjelp. Avstemningen må vare i én uke, og det må være to uker siden forrige mistillitsforslag eller valg ble avsluttet.

 

Nominasjon

I denne tråden vil vi nominere brukere til valget. Det gjøres rett og slett ved at du skriver hvem du ønsker i denne tråden, eller direkte til meg på PM. Jeg sjekker så med de aktuelle brukerne om nominasjonen aksepteres før jeg setter dem opp på listen her i førsteinnlegget. Evt. kan man oppfordre brukeren til selv å skrive at nominasjonen aksepteres i denne tråden.

 

Nominerte brukere:

rikspøbel

Rampage

NikkaYoichi

Pivotal

de la Mancha (AvieN)

R083r7

 

Nominasjonen avsluttes 5. februar 22.00. Etter nominasjonen vil det opprettes en valgtråd som avsluttes 12. februar 22.00.

 

Nevnte jeg at det er vi brukere som bestemmer? Dette er vår mulighet til å ta litt av makten tilbake fra moderatorene, men da må vi vise at vi takler ansvaret og kan få ordningen til å fungere. Det er kun opp til oss. Vi kan ikke skylde på noen andre om dette ikke fungerer.

 

Om selve ordningen ønskes diskutert kan det gjøres her. Denne tråden er kun for nominasjon.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette er ment å være en brukerstyrt ordning, etterspurte twfa initiativ. Jeg tok ham på ordet, sa meg villig til å sette i gang prosessen, og ba om noen avklaringer og intern tilrettelegging. Det har jeg fått. Detaljene står i diskusjonstråden, om du er nysgjerrig.

 

I diskusjonstråden har det også kommet et forslag om sette å krav til aktivitet i kategorien for å kunne bli nominert, og det er mulig at det vil bli innført. Om noen har meninger om det kan det tas der.

 

Jeg sjekker med Kubin og Rampage om de kan tenke seg å bli nominert.

Lenke til kommentar

Siden ordstyrerne velges av brukerne og kan avsettes ved mistillitsforslag, virker det for meg som et ganske unødvendig krav. Det vil jo kanskje begrense hvor mange kandidater man får å stemme på, men jeg tror ikke det vil bli noe stort problem. Jeg er også usikker på om det er praktisk mulig å sette et slikt krav. Men la oss ta dette i diskusjonstråden så diskusjonen samles på ett sted.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...