Gå til innhold

TSMC sliter enda med 40 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vell etter hva jeg har hørt driver AMD også å ruster opp sine egene fabrikker på Global Foundries for 40nm og da blir vell TSMC faset ut fra dem antar jeg.

Hva Nvidia har tenkt å gjøre gjenstår å se, men de sliter nok med sine yields og det at brikkene deres er større enn ATi sine hjelper nok ikke på saken deres.

Lenke til kommentar

Problemet med yield på 70% er ikke at en får for lave volumer men at produksjonskostnaden (variable kostnader) blir stor. Dermed må utsalgsprisen holdes høyere for å dekke inn R&D og avkastning. Videre er det sånn at yield er proporsjonal med arealet på brikkene. Hvis de har 70% på relativt små brikker så blir det vesentlig dårligere på større brikker. Yield bør ligge rundt 90-95% for at de skal tjene gode penger. Bedre yield enn 95% er veldig uvanlig å etterstrebe da det sjelden lønner seg. Diminishing returns osv.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Problemet med yield på 70% er ikke at en får for lave volumer men at produksjonskostnaden (variable kostnader) blir stor. Dermed må utsalgsprisen holdes høyere for å dekke inn R&D og avkastning. Videre er det sånn at yield er proporsjonal med arealet på brikkene. Hvis de har 70% på relativt små brikker så blir det vesentlig dårligere på større brikker. Yield bør ligge rundt 90-95% for at de skal tjene gode penger. Bedre yield enn 95% er veldig uvanlig å etterstrebe da det sjelden lønner seg. Diminishing returns osv.

 

For at TSMC skal tjene penger, altså?

 

Hvordan fungerer dette i praksis mot f.eks. AMD eller nVIDIA? Er prisen avtalt på forhånd, og TSMC er avhengig av å ha gjettet på hvor bra yields de får til før produksjonen faktisk er i gang (og da potensialet for tap er større), eller er det mer flytende, og det er AMD/nVIDIA og i siste ledd kundene som betaler for problemene?

Lenke til kommentar
Problemet med yield på 70% er ikke at en får for lave volumer men at produksjonskostnaden (variable kostnader) blir stor. Dermed må utsalgsprisen holdes høyere for å dekke inn R&D og avkastning. Videre er det sånn at yield er proporsjonal med arealet på brikkene. Hvis de har 70% på relativt små brikker så blir det vesentlig dårligere på større brikker. Yield bør ligge rundt 90-95% for at de skal tjene gode penger. Bedre yield enn 95% er veldig uvanlig å etterstrebe da det sjelden lønner seg. Diminishing returns osv.

 

Til de grader midt i blinken. Særlig den med proporsjonalitet. Om TSCM har 70 % på ATI-brikker er de langt større Fermibrikkene i "deep shit"

 

må jo værfe nifst for TSMC å fortsatt slite med dårlig yield på 40nm når Intel allerede er i salg på 32nm.

 

Intel har jo fordelen med å holde alt inhouse så de trenger ikke fortelle noen om hvilken yield de har på 32nm - for alt jeg vet kan den være nede i 30%....

 

Intel har relativt mange FAB (produksjonsanlegg), og trolig er bare et av de over på 32 nm pr dato. Mange FAB. gjør ofte slike overganger enklere, fordi du trolig har overkapasitet og faktisk kan stenge ned produksjonen på "testanlegget" ved overgangen. Ellers skaper overgang fra en produksjonsteknologi til en annen nesten alltid slike problemer. Men, vi vet lite om Intel sine, dog indikerer prisinga av Clarkdale at de heller ikke har de ekstreme resultatene.

 

Eller så er det overgangen som oftest er problemet, f.eks 55 -> 40 kan være like problematisk som fra 45 -> 32.

 

@007CD:

Tror nok ikke AMD vil fase ut TSMC på kort/mellomlang sikt. I Global Foundries er det ledig kapasitet som skal utnyttes, og så vidt jeg forstår er den ikke stor nok for å ta over hele brikkeproduksjonen til GPU-er. AMDs avtale med Intel (forliket), gjør det også mulig for AMD å produsere CPU-er hos TSMC. Om AMD nå skulle ha suksess med Bobcat og/eller Bulldoser, samt at FTC sin sak mot Intel påvirker markedet, trenger AMD TSMC. Ikke minst fordi TSCM er betydelig større enn Global Foundries i produksjonskapasitet, hvor mye vet jeg ikke, men jeg tror nok vi kan gange med en betydelig faktor. TSCM har så vidt jeg kan se omtrent 4 - 5 ganger omsetninga til AMD, og da arbeider TSCM lavere i verdikjeden, så produksjonskapasiteten må nok ganges med 2 i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...