Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC-lappen i Tromsø på 1 mnd


Patience

Anbefalte innlegg

Hei, ærede forummedlemmer :p

 

Jeg har planer om å ta MC-lappen i Tromsø, og har derfor i den anledning noen spørsmål.

 

1) Anbefalt kjøreskole i Tromsø

2) Hva koster det å ta Mc-sertifikat nå for tiden?

3) Er det mulig å gjennomføre dette på 30 dager?

 

Har kjørt bil skadefritt i 15 år. Og har kjørt sykkel før. Da moped. Regner med at det tekniske kommer raskt tilbake..

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker til våren da eller? :p

 

Om dette kan gjenomføres på 30 dager avhenger veldig av pågangen til skolen regner jeg med. Det første jeg tenker er om du må ha gjennomført mye/alt av det obligatoriske før oppkjøringen bestilles, og så hvor lang ventetid det er hos trafikkstasjonen. Dvs. om det meste av opplæring må gjennomføres før oppkjøringen bestilles, regner jeg med at ventetiden for oppkjøring er lang nok til at du bruker mer enn 30 dager.

 

Opplæring -> bestille og vente på oppkjøringstime -> oppkjøring

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Alt som er obligatorisk tror jeg står her hvis du scroller til bunnen. Prisen varierer nok. Jeg begynte min opplæring for 3 mnd siden, nå mangler jeg bare oppkjøringingsdato. Jeg var helt fersk som MC fører og hadde ikke kjørt moped eller lett før. Har hatt Billappen i 4 år. Jeg har hatt 28 kjøretimer til sammen spredt over ca 2 kjøretime per uke.

 

Til nå har jeg brukt 30500kr + 2200kr til oppkjøring + teoriprøve og 1400kr for evnt. 2 kjøretimer til før oppkjøring.

 

Det vanskeligste for meg var kjøring inn og ut av kryss(pga giring) samt plassering inn og ut av kryss og i sving og utføre styrekommando, holde balanse under gangefart. Dessuten så har man begrenset syn syns nå jeg og må ofte se etter skilt istedenfor at jeg bare ser de som f.eks når jeg sitter i bil syns jeg det er mye lettere.

Lenke til kommentar

Alt som er obligatorisk tror jeg står her hvis du scroller til bunnen. Prisen varierer nok. Jeg begynte min opplæring for 3 mnd siden, nå mangler jeg bare oppkjøringingsdato. Jeg var helt fersk som MC fører og hadde ikke kjørt moped eller lett før. Har hatt Billappen i 4 år. Jeg har hatt 28 kjøretimer til sammen spredt over ca 2 kjøretime per uke.

 

Til nå har jeg brukt 30500kr + 2200kr til oppkjøring + teoriprøve og 1400kr for evnt. 2 kjøretimer til før oppkjøring.

 

Det vanskeligste for meg var kjøring inn og ut av kryss(pga giring) samt plassering inn og ut av kryss og i sving og utføre styrekommando, holde balanse under gangefart. Dessuten så har man begrenset syn syns nå jeg og må ofte se etter skilt istedenfor at jeg bare ser de som f.eks når jeg sitter i bil syns jeg det er mye lettere.

Takk for svar! Har heller aldri kjørt noe på med motor på to hjul før, brukte du lang tid på basic start, stopp og giring?

 

 

Så teorikurset er også obligatorisk? Det er ikke mulig å bare lese selv? Er på et stramt budsjett :)

 

Hva er det jeg må ta før jeg kan øvelseskjøre lovlig og hvor lenge er dette gyldig?? Mener å huske fra bil lappen at man måtte ha trafikalt grunnkurs som var gyldig i 2 år.

 

Blir 24 år i vinter så planen er å få øvelseskjørt en del nå i år også kjøre opp til neste sommer rett på A. Har sett på Kawasaki 250R og vurderer å kjøpe en nå slik at jeg får øvelseskjørt så mye jeg vil pluss at jeg sparer penger på at jeg ikke trenger å leie MC av kjøreskolen.

 

Lenke til kommentar

Første kjøretime kjørte jeg litt i kjøregården for å få en følelse av sykkelen. Det innebar å kjøre litt frem og tilbake, svinge og prøve å balansere kjøretøyet. Daua mc'en en del ganger og holdt på å velte like mange ganger. Grunnen til dette er hvis du bremser kraftig ned og stopper mens du svinger så har du lett for å velte. Var ikke så vanskelig i kjøregården, men blir litt annerledes i trafikk med andre trafikanter og litt tidspress om å komme deg ut av kryss og beregne når du føler du tørr kjøre ut.

 

Jeg tror grunnen til at jeg brukte litt tid på det er fordi jeg trodde det skulle være så lett. Men tar du deg god tid og ikke kjører så fort inn mot krysset og har god nok tid så tror jeg du bare blir raskere etter hvert.

 

Stemmer det at du må ha traffikalt grunnkurs, men har du billappen trenger du ikke ta det igjen.

 

Nei, jeg hadde ikke noe kurs før jeg tok teoriprøven.

 

Ledsager må ha hatt førerkort A i 5 år og være fylt 25 tror jeg? Regner med det er de samme reglene for bil og MC med tanken på øvelseskjøring. Også er jeg litt usikker på om ledsager som sitter bakpå må ha egne bremser og slikt.

 

Vet ikke om jeg har fått med meg alt, måtte dra i det jeg holdt på å skrive dette.

Lenke til kommentar

Første kjøretime kjørte jeg litt i kjøregården for å få en følelse av sykkelen. Det innebar å kjøre litt frem og tilbake, svinge og prøve å balansere kjøretøyet. Daua mc'en en del ganger og holdt på å velte like mange ganger. Grunnen til dette er hvis du bremser kraftig ned og stopper mens du svinger så har du lett for å velte. Var ikke så vanskelig i kjøregården, men blir litt annerledes i trafikk med andre trafikanter og litt tidspress om å komme deg ut av kryss og beregne når du føler du tørr kjøre ut.

 

Jeg tror grunnen til at jeg brukte litt tid på det er fordi jeg trodde det skulle være så lett. Men tar du deg god tid og ikke kjører så fort inn mot krysset og har god nok tid så tror jeg du bare blir raskere etter hvert.

 

Stemmer det at du må ha traffikalt grunnkurs, men har du billappen trenger du ikke ta det igjen.

 

Nei, jeg hadde ikke noe kurs før jeg tok teoriprøven.

 

Ledsager må ha hatt førerkort A i 5 år og være fylt 25 tror jeg? Regner med det er de samme reglene for bil og MC med tanken på øvelseskjøring. Også er jeg litt usikker på om ledsager som sitter bakpå må ha egne bremser og slikt.

 

Vet ikke om jeg har fått med meg alt, måtte dra i det jeg holdt på å skrive dette.

Takk for svar igjen ! :) Kanskje du vil ta en tur innom den andre tråden jeg nettopp laget om sikkerhetsutstyr og svare der også? Haha.

Lenke til kommentar

Fra du begynner på aller første time på kjøreskolen til du står med MC lappen i hånden kan jeg med stor sikkerhet si at dette ikke er mulig på bare 1 mnd.

 

Tror jeg vill satt av 3-4mnd. til dette. Det er en mer edruelig tid tror jeg. Tror jeg brukte ca. 3 mond. totalt og jeg var ganske ivrig og tok alle timene jeg kunne få.

 

Det som tok tid var å vente på oppkjøringen. Ca 3 ukers venting og jeg var faktisk den første i Fredrikstad som kjørte opp i år. Grunnen var at jeg hadde gjort meg ferdig året før.

Lenke til kommentar

Fra du begynner på aller første time på kjøreskolen til du står med MC lappen i hånden kan jeg med stor sikkerhet si at dette ikke er mulig på bare 1 mnd.

Ikke nødvendigvis! Mange som fikser intensivkurs. Er man heldig går det fint på under 1 mnd.

 

Kjenner to stykker som for noen få uker siden tok MC-lappen på 13 dager. Fra første kjøretime til oppkjøring. True story.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...