Gå til innhold

18 karat Nokia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bladgull er ekstremt tynt så materialkostnaden er nok minimal. Jeg gjetter på under en hundrelapp. Råvareprisen for gull er ~160 kroner per gram. Bladgull er så tynt, 0,2~0,3 mikrometer, at det bare veier 4~5 gram per kvadratmeter. Kvadratmeterprisen blir altså 640~800 kr. Jeg vet ikke hvor mange telefoner man får dekt med én kvadratmeter, men det er sikkert en plass mellom 10 og 100 avhengig av hvor mange lag og hvor mye krinkelkroker som skal dekkes. Avkapp blir selvsagt solgt til omsmelting.

 

Men når det er sagt så er det selvsagt ikke produsentens materialkostnad som bestemmer utsalgsprisen.

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke bare tenke råvarer når du setter pris. I råvarer er nok ikke en Ferrari eller Lexus spesielt mye dyrere enn en Toyota.

 

Kanksje det koster mer å påføre gulllaget, kanskje noen godt betalte mennesker har "utviklet" ideen, kanskje prisen skal dekke markedsundersøkelser om markedet for gullmobiler, kanskje noen maskiner må omstilles.

Standard selvkost bedøk.

 

Prisen er nok også satt etter tilført nytte, ikke etter fortjenestesats...

 

edit: Simen slo meg

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Vel med tanke på at 6700 classic er en skit tlf med masse feil som kun kan fikses med swap (lite problem for nokia der) da swappene også har de samme feilene Yay enda en dritt design tlf, og vi må da sitte med spesielle hansker hver gang vi repper dem, nei fysj få det vekk. Kanskje nokia burde trekke tilbake 6700 classic fram til de har funnet en løsning for feilene. Eller hvis dem bytter ut Cammen med en lego kloss så har dem jo løst 50% av feilene bare der

Endret av Midna
Lenke til kommentar

Hm.

 

Har du fått et mandagseksemplar, og sitter derfor å syter på forum?

Har du et hat-forhold for Nokia, og sitter derfor å syter på forum?

 

Enkelt og greit, hva får deg til å lire av deg det tullpratet der?

 

For er det noe det er liten tvil om så er det at 6700 Classic langt derifra er noe "skit tlf".

Lenke til kommentar
Hm.

 

Har du fått et mandagseksemplar, og sitter derfor å syter på forum?

Har du et hat-forhold for Nokia, og sitter derfor å syter på forum?

 

Enkelt og greit, hva får deg til å lire av deg det tullpratet der?

 

For er det noe det er liten tvil om så er det at 6700 Classic langt derifra er noe "skit tlf".

 

Hm jeg sitter å har service på disse å ja det er mye feil med dem som kunne enkelt vært unngått med litt mere testing fra nokia sin side, å nei jeg hater ikke nokia men når du har hatt så mange dritt feil med denne modellen så ser man på det som en skiit tlf. men alle har forskjellige meninger, å min mening er at det er en skiit tlf, hva du mener er opptil deg

Lenke til kommentar
Hm.

 

Har du fått et mandagseksemplar, og sitter derfor å syter på forum?

Har du et hat-forhold for Nokia, og sitter derfor å syter på forum?

 

Enkelt og greit, hva får deg til å lire av deg det tullpratet der?

 

For er det noe det er liten tvil om så er det at 6700 Classic langt derifra er noe "skit tlf".

 

Man behøver jo ikke å ha et hat-forhold til Nokia for å erkjenne at enkelte av modellene har hatt kvalitetsproblemer. Det kan skje den beste mobilprodusent. Jeg kjenner ikke så godt til problemer med akkurat denne modellen, men etter noen år i butikk har jeg vel vært borti "vanskelige" modeller fra både Nokia, SE og Samsung. Dette er helt uten at jeg har noen særlige preferanser hva merkene angår. Nokia 6280 var vel aldri Nokias stolteste øyeblikk, og Sony Ericssons K850 forsvant fort fra markedet etter at den trykksensitive delen på skjermene sluttet å virke i et salig kjør. Enkeltmodeller kan være dårlige uavhengig av hvor godt merket på generell basis er :)

Lenke til kommentar

Neida, klart det. Det finnes flere eksempler på modeller som har hatt mye feil, 6280 som du nevner er nok den mest kjente, og den verste.

 

6700 Classic er dog ikke en av disse, og det er derfor jeg reagerte slik. Men, 6700 Classic har solgt i hopetall, og det fører selvfølgelig til at de som er reparatører ser mer til denne modellen enn andre. Reparatørene har heller ikke tilgang til data om salgstall, så å konkludere at noe er en "skit tlf" på grunnlag av det blir rett og slett svært tynt, og i dette tilfellet helt feil.

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å klassifisere en telefon som en drittelefon når man reparerer den uten å vite salgstallene. Det er når du finner ut at grunnen til at de kommer inn er en produksjons- eller konstruksjonsfeil.

 

6280 er forresten en bra telefon den, bare du får lagt inn en nyere software uten minneproblemer. (Som nokia slapp... 3-4 mnd etter at den kom i salg). Har selv en 6280 og den har vært fungert bra. :)

Lenke til kommentar
Det er faktisk mulig å klassifisere en telefon som en drittelefon når man reparerer den uten å vite salgstallene. Det er når du finner ut at grunnen til at de kommer inn er en produksjons- eller konstruksjonsfeil.

 

6280 er forresten en bra telefon den, bare du får lagt inn en nyere software uten minneproblemer. (Som nokia slapp... 3-4 mnd etter at den kom i salg). Har selv en 6280 og den har vært fungert bra. :)

Alle garantireperasjoner er jo i utgangspunktet produksjons- eller konstruksjonsfeil. Så vidt jeg forstår utnevnte "Midna" 6700 Classic som "skit tlf" fordi han opplever mye av den på verkstedet for tiden. Det skyldes ikke at 6700 Classic har mye feil, men at det er solgt mye av den.

 

Alle telefoner har feil fra tid til annen. Enkelte har svært mer feil enn andre, 6700 Classic er ikke en av disse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...