Gå til innhold

Epson Stylus Photo R2880/ Canon 9500Mark ll erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt meget fin printer, men om du tenker litt seriøst fremover og har planer om utskrift mer enn en gang hver tredje uke ville jeg satset på å fått tak i en Epson 3800. Ligger ute til rundt 6000,- på foto.no og enkelte butikker (FotoKnudsen Pro har en stk) har den ennå (om du er heldig) til nypris rundt 9000,- . Grunnen er rett og slett blekkostnadene som er dramatisk lavere over tid.

 

Edit: Legger ved link til liten oversikt over kostnader for 2880 og 3800.

 

Edit 2: Bare det at det følger med et _fullt_ sett med blekk på 3800 forsvarer i grunn prisen mellom 2880 og 3800 spør du meg.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Absolutt meget fin printer, men om du tenker litt seriøst fremover og har planer om utskrift mer enn en gang hver tredje uke ville jeg satset på å fått tak i en Epson 3800. Ligger ute til rundt 6000,- på foto.no og enkelte butikker (FotoKnudsen Pro har en stk) har den ennå (om du er heldig) til nypris rundt 9000,- . Grunnen er rett og slett blekkostnadene som er dramatisk lavere over tid.

 

Edit: Legger ved link til liten oversikt over kostnader for 2880 og 3800.

 

Edit 2: Bare det at det følger med et _fullt_ sett med blekk på 3800 forsvarer i grunn prisen mellom 2880 og 3800 spør du meg.

 

Tja,får vel se litt på den også om jeg har plass da :)

 

Noen som har noen formening om Canon PIXMA Pro9500 Mark II i forhold til Epson

Jeg spør siden den har fått bra omtale i tester og en slipper abret med å skifte sort slik en må på Epsonskrivern .

 

Håper noen har noen kloke ord her :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig både bestemt meg for Canon Pixma 9500 Mark II, og også bestilt den. Men Canon har aldri klart å levere, og det er heller ingen hos Canon som aner når den kommer. Så den ble avbestilt...

 

Har heller kjøpt Epson 2880. Suveren skriver, på alle måter. Jada, 3800 er sikkert noe billigere på å skrive ut en side, men du bør jo sette dette opp mot hvor ofte du skriver ut. Det koster jo tross alt en ny printer bare å kjøpe et fullt sett med blekk til 3800, selv om prisen pr. side er noe lavere...:)

 

Foreløpig har jeg kun skrevet ut på Epson Premium Luster papir. Suverent!!!

 

Har ikke forsøkt matte papirtyper enda, og er klar over at jeg må skifte blekk til sort matt for dette. Kanskje litt irriterende, men det gjør meg egentlig ikke så mye. Får bare spare opp matte utskrifter da, og skrive ut når jeg har en viss mengde...

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du overdriver noe når du sier "et sett koster like mye som en printer", men har du egentlig regnet over kostnadene?

 

Det er tross alt 80ml blekk per patron i 3800. Du trenger syv patroner a 11ml til 2880 for å få 80,5ml. Det gir en pris på over tusen kroner per farge.

 

En annen fordel med 3800 er at både matt og glossy sort sitter i maskinen. Skifting fra den ene til den andre gjør du via kontrollpanelet eller via software. Byttingen tar i underkant av 0,5ml. 2880 har høyere forbruk ved bytting av patroner i forhold til mengde blekk i patronene.

 

Med andre ord er det billigere og mer praktisk. Du trenger ikke ha mange patroner i reserve og skifting av patron via software tar et lite øyeblikk. Innkjøpsprisen på printeren kan diskuteres, men uansett om du printer A3+ på 2880 eller 3800 vil sistnevnte være billigere i drift. Det er ikke nødvendigvis slik at bruker mer blekk om den har større arkstørrelse eller blekkpatroner. Som sagt følger det med ett sett blekk til verdi av 4500,- på 3800. Du får ikke mye blekk til 2880 før du er på nyprisen til en 3800.

 

Men for all del; det finnes folk med mindre plass. 2880 er en utrolig flott printer som leverer minst like gode resultater som storebroren, men til en noe høyere pris.

 

 

Edit: En ting som kan være veldig greit er å kjøpe papir på rull i lik bredde som printeren din. Har du tilgang på arkkutter så er det mange penger å spare. 100 ark i A3+ av type Premium Luster Photo Paper koster 1245,- hos Interfoto. Samme papir på rull koster 875,-

 

Forøvrig kan Harman Baryta HI Matt FB Mp 310g anbefales på det varmeste. Kanskje spesielt til s/v, men det har utrolig flott resultat også med farger. (Interfoto vnr for A3+ 50pk. 1151523)

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Jeg hadde egentlig både bestemt meg for Canon Pixma 9500 Mark II, og også bestilt den. Men Canon har aldri klart å levere, og det er heller ingen hos Canon som aner når den kommer. Så den ble avbestilt...

 

OK,men den er på lager i Norge nå, jeg var mest opptatt av om denne var like bra som Epson sin R 2880 :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at de to printerne er omtrent like gode, men har en mistanke om at driverne til Epson er noe bedre.

 

Men det er fullt mulig at jeg tar feil...

 

Jada, jeg overdriver vel noe når jeg sier at et sett til 3800 koster omtrent en ny printer. Men et sett koster jo 4.500,-, og det er jo noen penger. Samtidig forstår jeg selvsagt at kostnaden pr. side ikke er det samme som kostnaden pr. blekkpatron, men uansett, det føles veldig bra å kjøpe et helt sett for en drøy tusenlapp, selv om mengden blekk er mindre...muligens ufornuftig.

 

Papir på rull er interessant, både fordi det er litt rimeligere, men kanskje først og fremst at man får andre muligheter til større formater den ene retningen.

Lenke til kommentar

Jeg så på A3-skrivere for en stund siden (rett etter at 2880 kom ut). Siden jeg endte opp med å utsette kjøpet, har jeg ingen konklusjon. Men noe av problemet var relativt små blekkpatroner i Epson 2400 og ennå mindre i 2880. Canons er vel ørlite større, og du slipper å bytte patroner, men som andre har nevnt her må du opp i 3800/3880 for å få noe veasentlig større fra Canon/Epson. 3800 synes jeg blir for stor og for dyr, og patronene er så store at jeg neppe bruker de raskt nok, i hvertfall ikke hvis jeg skal tro på holdbarhetsinfo fra Epson.

 

En annen printer som fristet litt var HP Photosmart Pro B9180 som faktisk har blekkpatroner som er en mellomting mellom Epson 2880 og Epson 3800 i størrelse. Den fristet på flere måter, blant annet med front loading så det er lettere å stue den unna og den har fått relativt bra kritikker.

 

 

Nettstedet http://www.photo-i.co.uk/ har forøvrig mange printertester og ser ut til å gjøre en ganske grundig jobb. Blant annet finnes det en sammenligningstest av Canon Pro 9500, Epson R2400 og HP B9180. De har også testet 2880 og 3880-testen kom for noen dager siden.

 

Edit: Div småfeil rettet

Endret av se#
Lenke til kommentar
3800 synes jeg blir for stor og for dyr, og patronene er så store at jeg neppe bruker de raskt nok, i hvertfall ikke hvis jeg skal tro på holdbarhetsinfo fra Epson.
Per Arnfinn Persen (fra ProfilData, importør av Epson storformatskrivere) sier at du godt kan bruke blekk som er gått ut på dato, i hvert fall et år eller kanskje to etter datostemplingen. Egen erfaring med Stylus Pro 9600 tilsier også at blekket fungerer utmerket to år etter at det har gått ut...
Lenke til kommentar
3800 synes jeg blir for stor og for dyr, og patronene er så store at jeg neppe bruker de raskt nok, i hvertfall ikke hvis jeg skal tro på holdbarhetsinfo fra Epson.
Per Arnfinn Persen (fra ProfilData, importør av Epson storformatskrivere) sier at du godt kan bruke blekk som er gått ut på dato, i hvert fall et år eller kanskje to etter datostemplingen. Egen erfaring med Stylus Pro 9600 tilsier også at blekket fungerer utmerket to år etter at det har gått ut...

 

Det var interessant, mulighet for A2 er fristende og selv om 3800/3880 er diger så er den ikke så mye større formatet tatt i betraktning.

 

Shocktrauma: Det er ikke utgåtte patroner når jeg setter i som er problemet, det er jo bare å vente med å kjøpe. Det jeg tenker på er at patronene kan bli stående i veldig lenge.

Lenke til kommentar
Det var interessant, mulighet for A2 er fristende og selv om 3800/3880 er diger så er den ikke så mye større formatet tatt i betraktning.
Personlig ser jeg lite vits i å investere i A3-printer, med mindre man virkelig printer mye A3. A2-printere har mye mer for seg, fordi det er langt dyrere å få skrevet ut i A2-format mange steder, så den "tjener" seg mye fortere inn.

 

Jeg har veldig lyst på en 3800 eller 3880, det må jeg virkelig si. Selv om det jeg egentlig ønsker meg er en 7900... :-)

Lenke til kommentar
Har nok bestemt meg for A3 skriver ja, spørsmålet er bare hvilken jeg skal velge av de to jeg har nevnt :hmm:
Ingen av skriverne er dårlige, det kan du være trygg på. Jeg har personlig svært god erfaring med Epson, og i hvert fall på storformatskrivere synes jeg Epson er langt bedre enn Canon. Min test av billigskrivere for en tid tilbake viste også at Epson hadde bedre bildekvalitet enn Canon, selv om Canonen også var god. Jeg har som sagt ikke erfaring med noen av disse, så jeg må basere mine kommentarer fra andre større og mindre skrivere.

 

Med Canon får du vel kanskje brukt DirectPrint-knappen på Canon-kameraet ditt ;-)

Lenke til kommentar
Har nok bestemt meg for A3 skriver ja, spørsmålet er bare hvilken jeg skal velge av de to jeg har nevnt :hmm:
Ingen av skriverne er dårlige, det kan du være trygg på. Jeg har personlig svært god erfaring med Epson, og i hvert fall på storformatskrivere synes jeg Epson er langt bedre enn Canon. Min test av billigskrivere for en tid tilbake viste også at Epson hadde bedre bildekvalitet enn Canon, selv om Canonen også var god. Jeg har som sagt ikke erfaring med noen av disse, så jeg må basere mine kommentarer fra andre større og mindre skrivere.

 

Med Canon får du vel kanskje brukt DirectPrint-knappen på Canon-kameraet ditt ;-)

 

Har Canon nå (A4) og bruker aldrig den knappen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...