Gå til innhold

Feature: Den spede begynnelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JEg må jo ærlig innrømme at jeg ble litt fascinert over JoyDicken. Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan den fungerer, selv om det er forsøksvis beskrrevet i teksten. Regner med at det er en vanlig Joystick med minimal bunnplate, og ikke et eller annet form for hylster...

 

Jeg oppfattet det som at den blå dildoen bare er der for å demonstrere, og at selve "joydick"'en er det svarte hylstret.

Lenke til kommentar
Jeg oppfattet det som at den blå dildoen bare er der for å demonstrere, og at selve "joydick"'en er det svarte hylstret.

 

hmm. Der sa du noe. Jeg sliter da fremdeles litt med å hvordan kontrolleren oppfatter bevegelsene. Men på den andre siden har jeg ikke helt skjønt hvordan lyspistolene fungerte heller, så det er nok bare jeg som ikke er særlig oppegående når det gjelder kontrollere...

Lenke til kommentar
JEg må jo ærlig innrømme at jeg ble litt fascinert over JoyDicken. Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan den fungerer, selv om det er forsøksvis beskrrevet i teksten. Regner med at det er en vanlig Joystick med minimal bunnplate, og ikke et eller annet form for hylster...

Youtube-video som viser prinsippet:

 

 

Hvis du ikke har brukerkonto på Youtube og ikke gidder lage deg en kan du jo prøve følger link:

 

http://www.ebaumsworld.com/video/watch/80542914/

 

(Selvsagt ikke jobb-sikker!)

Lenke til kommentar
Youtube-video som viser prinsippet:

 

 

Hvis du ikke har brukerkonto på Youtube og ikke gidder lage deg en kan du jo prøve følger link:

 

http://www.ebaumsworld.com/video/watch/80542914/

 

(Selvsagt ikke jobb-sikker!)

 

ahaha! Jeg tenkte faktisk ikke på å søke på youTube. Regnet med at det måtte være for sært eller for "seksuelt ladet" til å få noe ut av det. Men da har jeg fått med meg konseptet bak der. Jeg lurte nemlig litt på opp-ned, om man skulle trekke hylsteret opp og ned på lemmet. Nå vet jeg bedre.

 

Ellers lurer jeg fremdeles på prinsippet bak lyspistolene, men det finner jeg kanskje litt mer om på youtube eller noe...

Lenke til kommentar
Bra det ikke bare er meg som lurer på de lyspistolene da.. ;)

He, he - etter selv å ha ligget nattevåken utallige netter etter vårt første TV-spill kom i huset, sannsynligvis før 1980, har jeg arbeidet meg frem til en teori.

Vi hadde et slikt TV-spill med hvite firkanter som skulle "ping-ponges" frem og tilbake med to hvite streker. I tillegg kunne man kjøpe ekstrautstyr i form av gevær som skulle skyte på noen (litt større) hvite firkanter som "spratt" rundtomkring på skjermen.

Hvordan i HÆ**ETE fungerte det? Hvordan kunne TV'n vite hvor du siktet, og hvordan visste geværet hvor den hvite j*vla prikken var?

Svaret jeg har kommet frem til er: Det er ikke geværet som "skyter" den lille prikken, det er prikken som "skyter" geværet.

Inne i løpet er det (må det være, da dette er eneste logiske forklaring før aksellerometer var oppfunnet) en liten fotocelle. Når en "skjøt" med geværet aktivertes fotocellen, og hvis den hvite prikken trigget fotocella hadde man treff, mens den svarte skjermen ikke trigget fotocella.

Nå har jeg ikke lenger hverken TV-spill-konsollen eller geværene lengere (ikke at jeg tror de ville fungert i dag uansett), men om noen har en slik liggende å slenge - prøv følgende eksperiment:

Koble opp konsollen og skyt på en (tent) lommelykt. Nesten garantert "all hits and no miss".

Lenke til kommentar
Ellers lurer jeg fremdeles på prinsippet bak lyspistolene, men det finner jeg kanskje litt mer om på youtube eller noe...

 

Lyspistolen er en sensor som fanger opp hvitt lys, hvis du har spilt duckhunt så er alle duckene egentlig en hvit boks som flyr rundt.

 

Når du trykker på avtrekkeren blir skjermen svart i et par millisekunder, bortsett fra duckene som blir til hvite bokser.

 

Hvis lyspistolen er rettet mot den hvite firkanten så registreres det som treff.

 

Jeg trodde lenge at den fungerte ved å lese av alle pixlene/fargene i området den pekte på for så å regne seg ut til hvor på skjermen den pekte.

 

men jeg forsto senere at sensor teknologien i pistolen ikke er fra 2050. :(

Lenke til kommentar

det har blitt meg fortalt at en ikke kan spille duck hunt på en moderne flatskjerm, fordi sensorsystemet i lyspistolen er bygget med forventninger rundt hvordan en CRT-skjerm tegner bildet.

 

har forøvrig lest noe om at om en sikter pistolen mot en serk lyskilde eller noe i den dur, så treffer en ender hele tiden ;)

 

noen som husker bazookaen til snes forresten?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
det har blitt meg fortalt at en ikke kan spille duck hunt på en moderne flatskjerm, fordi sensorsystemet i lyspistolen er bygget med forventninger rundt hvordan en CRT-skjerm tegner bildet.

 

har forøvrig lest noe om at om en sikter pistolen mot en serk lyskilde eller noe i den dur, så treffer en ender hele tiden ;)

 

noen som husker bazookaen til snes forresten?

 

Dette kan nok fungere på enkelt, men ikke alle, da det finnes flere måter å gjøre dette på.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Light_gun

 

Les under design.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...