Gå til innhold

Refleksjon: Hvorfor sender vi egentlig SMS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men gjør en oppsettet selv i japan, eller får en hele greia satt opp av personen i butikken før du går ut døra?

 

alt i alt, sms henger på at en bruker samme nummer som når en ringer, mens epost betyr at en må vite to ting om personen, nummer for tale, og epost-adresse for tekst.

 

pokker og, folk litt oppi åra har trøbbel nok med å få satt opp mms, og det er nå for tiden rett fram takket være operatørene, blir epost støttet fra den kanten like enkelt?

 

en annen sak er at epost-adresser er alt annet det portable, om da ikke en henger seg på gmail eller lignende. Hvor mange web-post leverandører tilbyr push gratis?

 

eller for å si det på en annen måte, mobilnummeret har blitt noe personlig, mens epost-adressa er noe en blir pådyttet av isp, arbeidsplass eller lignende om en ikke tar noen aktive steg...

Lenke til kommentar

"Maksimal størrelse i slike meldinger er 300 kB. Om vi tar utgangspunkt i et "typisk" billig-abonnement er MMS-prisen er 2 kroner og dataprisen 1 krone per MB. Da vil det koste 2 kroner å sende en MMS eller 3 øre å sende en e-post med det samme bildet eller den samme lydfilen."

 

Skulle ikkje prisen ha stått som 30 øre ? 0,3 mb for ein melding og 1 kr per mb.

Lenke til kommentar
Man bruker SMS fordi man vet de kommer fram med engang.

Man kan ikke være sikker på om alle leser epost på mobilen kontinuerlig.

 

Dere har heller ikke tatt med det i regnestykket, at mottager må sjekke etter epost og laste den ned.

 

De fleste nye telefoner har push email. Dvs du får meldingen så fort den kommer inn på innboksen din. Det står i artikkelen.

Lenke til kommentar

1) Fordi det er kjapt og greit.

 

2) Man slipper å søle til e-posten sin med små tullemeldinger.

 

3) Man gidder enten ikke (eller i mitt tilfelle: ønsker ikke) å få annen e-post pushet til mobilen bare for å kunne motta korte meldinger fra venner. Jeg har nok mail-mas fra jobben om jeg ikke skal få det når jeg har fri også, så jeg velger bevisst å ikke få e-post til mobilen.

 

Rett og slett synes jeg det er utrolig deilig å ha et skille mellom e-posten min og småmeldingene som kommer på SMS.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Dette var en lite reflektert artikkel, sier seg selv; Folk bruker sms fordi det er ENKELT, alle telefoner kan motta det og man trenger bare vite telefonnr til personen. Skal man begynne å tulle med email må for det første alle sine telefoner støtte det, og jeg tør vedde på at kun 20-30% av telefonene folk har faktisk kan brukes med epost. (aner dere egentlig hvor mye rævva telefoner som er der ute ibruk?) Enda færre har push-løsninger. Epost blir ikke brukt før det fungerer som en ren erstatter for sms, at alle telefoner kan lese det og at man taster inn telefonnummeret istedenfor en epost adresse. Se for deg bestemor på 70 skal prøve å skrive epost da.. nei..

Lenke til kommentar

De fleste her påpeker riktig at sms er det enkleste. Da burde egentlig diskusjonen dreie mot hvorfor sms koster såpass som det gjør. Vi forbrukere har makten til å gjøre noe med dette. Jeg husker for endel år tilbake når sms var gratis. Da var det aldri snakk om at operatører hadde kostnader med sms - enkelt og greit fordi det knapt var kostnader ved det. Men så oppdaget de hvor gullgruve dette kunne bli, og resultatet vet vi nå...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...