Gå til innhold

Er Samsung HMX-H100 bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Ja, jeg vil si at det er et godt kjøp. Selv kjøpte jeg kameraet i da det kom i butikkene i vår for tusenlappen mer. Jeg er veldig fornøyd med kameraet. I vinter kjøpte ejg et Panasonic hd-kamera, men det var jeg sterkt misfornøyd med. Canonkameraet er i en helt annen divisjon både når det gjelder hvitbalanse og støy.

 

eitp

Lenke til kommentar
Det høres bra ut. Hvordan synes du brukervennligheten er? Trenger man egen programvare på PCen for å lese av videofilene?

 

Redigert: Jeg leser nå at Canon sine filer er proprietære og bare støttes i noen programmer. I tillegg støtter ikke Canons eget program 64bit OS en gang.

 

Har selv testet Panasonic SD9(1080p), Panasonic SD20(1080p) i 2 uker hver for jeg bestemte meg for Canon HF200 og returnerte de andre med angrefrist.

 

Panasonic sine bilder har masse støy ved svak belysning og lav bitrate lager masse artifakter i bildet. "Joyticken" til Panasonic er har og skal du innom manuell kontroll vil du miste besinnelsen pga lite inovative menyer og dårlig touchscreenløsning på SD20.

 

Canon bruker AVCHD, i likhet med alle andre produsenter. Enkelte redigeringsprogrammer støtter ikke AVCHD, men de fleste gjør det nå (bl.a. Adobe Premiere CS4, Sony Vegas).

 

Hvorfor bør programmet støtte 64-bit? Canons sine programmer kommer aldri til å bruke mer enn 4 gibibyte uansett.

Lenke til kommentar

Canons program bør kunne kjøre på 64bit OS. Jeg fikk inntrykk av at det ikke kan det. Noe som forsåvidt høres kjent ut fra mitt Canon speilrefleks, Canon scanner og Canon skriver. Canon gir også en lang f. i å lage drivere til Linux.

 

AVCHD er vel bare en samlebetegnelse. I følge linken i forrige innlegg lager kameraet .mts og .cpi filer for lyd og video. Videre sier han at det er vanskelig å finne programvare til bruk i 64bit OS som gjør det mulig å konvertere til mer fornuftige filformat.

Lenke til kommentar

Det var Panasonic SD9 jeg hadde først også. Skikkelig skuffende.

 

HF200 er greit i bruk. Jeg bruker Pinnacle 12. Men jeg har ikke behandlet så mye ennå. Den stasjonære ACER-drit-maskinen min har vært inne til service siden 26. juni, og både film og ikke minst bilder hoper seg opp...

 

eitp

Lenke til kommentar
1080 p

 

MPEG4 sier meg lite. Det er også bare en samlebetegnelse på en rekke varianter av filformater. Det samme med MPEG2.

 

I følge tilbakemeldingen gir HF200 filformatene mts og cpi. Antagelig for separate lyd og video-filer.

 

AVCHD er ingen samlebetegnelse. Formatet kan riktig nok ha forskjellige filendinger, men AVCHD bruker alltid H.264 til video og AC3 til lyd.

 

Til informasjon kommer aldri lyd og video i separate filer. De er muxet sammen til .MTS i Canon HF200 sitt tilfelle.

Endret av Patrick80
Lenke til kommentar

http://www.fileinfo.com/extension/mts

 

Det er ikke noe mystisk eller Canon-properitært med MTS. Med Haalis Media Splitter (freeware) kan mts-filene spilles i hvilken som helst DirectShow-basert avspiller (Windows Media Player, Media Player Classic) og man kan bruke de kodekene man vil.

 

Til redigering synes jeg personlig det er fryktelig uinteressant hva leverandøren måtte inkludere av programvare, all den tid det finnes gode alternativer der ute, selv om de koster penger. Jeg vil heller ha et billigere kamera og ha frihet til å velge software selv, enn å betale kameraprodusenten for å velge noe for meg.

 

Over til selve spørsmålet, til prisen er bildekvaliteten på HF200 helt super. Det er bare å se selv.

 

Stillbilde fra HF200 (dessverre interlaced, men det sier mye om kvaliteten likevel):

 

camcorder-testergebnisse_testbilder_testbild_1200_lux_103.jpg

 

Stillbilde fra Panasonic HDC-SD20, som ligger i samme prisklasse:

 

camcorder-testergebnisse_testbilder_testbild_1200_lux_93.jpg

 

Konklusjonen er at HF200 sannsynligvis er det videokameraet som gir mest "bang for the buck" akkurat nå, om det så skulle være en tusing eller to dyrere enn alternativene. Bildene konkurrentene leverer er jo rett og slett redselsfulle.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Vel, stillbildene du legger ved er etter mitt syn ikke noen bekreftelse på at Canon kameraet gir bedre elelr værre billedkvalitet enn eksempelbildet fra Panasonic kameraet. Det eneste disse bildene sier meg er at Canon kameraet gir "varmere" farger mens bildet fra Panasonic kameraet har noe "kaldere" farger med ett lite stikk av blått. Men dette har med hvitbalanse å gjøre og kan jo justeres i kameraet samt endres ved redigering i ettertid.

 

Ingen tvil om at Canon HF200 er et godt kamera men uttalelsen om at "Bildene konkurrentene leverer er jo rett og slett redselsfulle" for stå fir din egen regning for det er slett ikke riktig at dette er det eneste gode kameraet i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bumper denne tråden med et nytt forslag. Hva med Samsung HMX-H100?

Prisguide test

(100, 104, 105 og 106 er samme kamera med ulik mengde innebygget minne)

 

Det skal ha et mer kompatibelt filformat*, men mangler til gjengjeld plugg for ekstern mikrofon og har treg autofokus. Manglende mic-inngang bryr meg ikke, men treg autofokus liker jeg ikke. Prisen er hele 1700 kr lavere enn Canon Legria HF200 så det mener jeg betyr mye.

 

* Sony, Canon, Panasonic og JVC bruker AVCHD

Samsung, Toshiba og Sanyo bruker MPEG4

 

Hvor raskt minnekort trenger jeg? (I teorien klarer det 3 timer på 16GB med 1080i superfine og krever dermed gjennomsnittlig 1,5 MB/s)

Lenke til kommentar

Det virker som et bra kamera for den lave prisen. Optisk bildestabilisator er også på plass. Det er kjekt med flere alternative opptaksmodi. Europa-versjonen kommer vel med 25p-modus. Dette burde gi gode egenskaper i svakt lys. Dessverre var det ikke testet der.

 

Jeg trodde at AVCHD er MPEG4? Eller har jeg gått glipp av noe her?

 

Du burde klare deg fint med et class 4 minnekort. Jeg kjører 25 Mbps på mitt HF-S100 uten problemer med et 16 GB Kingston class 4. Overføringen til PC går med 10-12 MB/s. Raskere kort er nyttig hvis du ønsker raskere overføring. Men jeg er usikker på om det kan være andre flaskehalser her.

 

En ting jeg sverger til er Cine mode og 25p. Med HV30 på normal modus driver kameraet og dropper lukkertiden ned mot 1/6 når det blir for mørkt. I Cine mode går lukkertiden aldri under 1/25. Blir det for mørkt kan man alltids korrigere litt i redigeringsprogrammet.

 

På normal modus blir himmelen ofte utbrent. Det blir mindre i Cine mode. Jeg har blitt vant med det, og må derfor holde meg til Canon fordi alt annet ikke er pent nok :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjøpt og mottatt kameraet. Etter et par dagers bruk har jeg noen kommentarer:

 

- Utrolig gøy! :)

- Autofokusen er så tregt at det er plagsomt til tider.

- Timelaps-funksjonen er veldig gøy.

- Batteriet varer plagsomt kort. Bare 1,5 time med aktiv bruk (opptak/avspilling)

- Jeg føler meg som en skikkelig nybegynner. Både filmteknikk og resultat ser utrolig hjemmelaget ut. Jeg tar gjerne noen tips fra dere mer erfarne.

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera :)

Batteriet på mitt kamera er også på bare 1,5 time. Det beste er å ha ett i reserve.

 

Mange av tommerfingerreglene innen fotoverdenen som for eksempel det gyldne snitt, bildeutsnitt, lyssetting og så videre gjelder jo også for video. Du kan jo lese noen bøker:

http://www.leirpoll.com/tv/vip/

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2821359

 

Nybegynnertipsene jeg har er:

- Unngå å zoome for voldsomt. Hvis du zoomer bør du redigere dette bort for eksempel ved å vise et innklippsbilde.

- Hold kameraet i ro og unngå for raske bevegelser.

- Less is more; under redigering er det best å kutte ut mest mulig, men å beholde hovedessensen slik at publikum ikke kjeder seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...