Gå til innhold

- Iphone gir ikke operatørsuksess


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Johan Strand er, og hare alltid vært, en vits i mine øyne. Men han har nok et poeng her. Pr i dag har ingen av de norske operatørene eksklusivitet når det gjelder iPhone og jeg har vanskelig for å tro at iPhone gir stor inntjening. Det handler vel mer om at man ikke kan la være å føre iPhone som stor operatør.

 

Den økonomsike vinneren når det gjelder iPhone er Apple.

Lenke til kommentar

Men det skal vel være hevet over ALL tvil at iPhone var telefonen som virkelig satte i gang "la oss gå på internett med telefonen", og dermet banet vei for et helt nytt segment innenfor telecom. Nå er surfing fra mobilen "vanlig" mens før iPhone var det svært få som gjorde dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hypen rundt iPhone har nok gjort sitt for interessen, men å browse fra mobilen er ikke akkurat noe nytt. Enkelte vil nok også hevde at ting har gått i feil retning etter lanseringen av iPhone, da det har ført til langt flere mobiloptimaliserte nettsider. Jeg er ikke alene om å ville ha tilgang til "det samme internett" fra både mobil og PC.

 

Glem heller ikke revolusjonene man har sett de siste årene for både hastighet og pris på mobil internettbruk. 15-20 ganger mer båndbredde for 10% av prisen betyr at bruken ville eksplodert selv uten iPhone på markedet. Det er ikke lenge siden det kostet langt mer å gå til vg.no med mobilen enn hva det kostet å kjøpe avisa i butikken.

Lenke til kommentar

Hvis Strand er sitert riktig på "iPhone ikke genererer mer datatrafikk ... at brukerne flytter en del av internettrafikken sin til iPhone", håper jeg han tar en runde til i tenkeboksen.

 

De fleste bruker IKKE mobilt internet som sin primære nettilgang. Det innebærer at en flytting av datatrafikk fra PC-en til mobilen, medfører økt datatrafikk for teleoperatørene - hvilket vel er utgangspunktet for hele diskusjonen.

 

Å vise til den "totale omsetningen for mobile tjenester utenom tale og SMS" for å argumentere for at appstore ikke er inntektsbringende, er sviktende logikk. Det er omtrent som å peke på at 15 av verdens 20 beste fotballspillere ikke spiller i Manchester United, noe som må medføre at United er et dårlig lag.

Lenke til kommentar

Hei!

 

I likhet med knutaj så har også eg både smilt og ristet litt på hovudet opp gjennom åra når eg har lest komentarene som John Strand har og har hatt til Telecom markedet.

 

Men,denne gangen virker det litt som om han og Netcom snakker litt overhovudet på kvarandre.

 

Slik eg ser det så seier John Strand at Iphone ikkje er blitt den suksessen som operatørene ønsket.Det svarer ikkje Netcom sin representant avvisende til.Men,påpeiker at ein ikkje kan måle suksess ut i fra ein mobil.Noko som eg også meiner er riktig.Ein må sjå på fleire deler av markedet etc.Og sjølv om eg har surfet aktivt via mobilen siden min Siemens C55 (mykje pga socket supporten som gav meg mulighet til å kople med opp mot ein IRC server",) )Iphone fekk operatørene til å lansere fastpris på datapakker (opp til visse grenser dog..),noko som da vil genererere meir datatrafikk, men som knutaj også nemner trur eg at utviklinga ville gått i den retningen uansett,men kanskje Iphone fekk fortgang i planene..Siden Netcom eller andre operatører ikkje vil eller kan gi opp antall solgte enheter og eller kor mykje datatrafikken har økt etter at Iphone kom _lovlig_ til Noreg er effekten vanskelig å måle.

 

 

knutaj, når det gjelder mobiltilpassede websider er eg vel,litt delt,dvs at eg ikkje ønsker Iphone.amobil.no eller SEK800iv.amobil.no men,synest likevel at det er greit at når eg besøker www.amobil.no at blir oppdaget kva browser/oppløsning er har og at innholdet blir tilpasset for visning på min Sony Ericsson K800iv,elles hadde surfing blitt tungvindt på min 240X320 skjerm ;)

Lenke til kommentar
Iphone fekk operatørene til å lansere fastpris på datapakker (opp til visse grenser dog..)

æh, nei. både telenor og netcom hadde tjenester og abonnement ment for databruk over mobilnettet. Det som kan sies er at iphone fikk operatørene til å innse at det er ett større marked for datatrafikk over mobilnettet den bare entusiaster og reisende bedriftsansatte, og har justert prisene deretter.

Lenke til kommentar
Men det skal vel være hevet over ALL tvil at iPhone var telefonen som virkelig satte i gang "la oss gå på internett med telefonen", og dermet banet vei for et helt nytt segment innenfor telecom. Nå er surfing fra mobilen "vanlig" mens før iPhone var det svært få som gjorde dette i det hele tatt.

 

Det er ikke hevet over min tvil vertfall.

Det er ikke Iphone som gjorde at så mange flere folk begynte med "la oss gå på internett med telefoen" men abonnementet som fulgte med ved kjøp av Iphone. Her var datatrafikk inkludert, noe folk måtte betale for. Og når folk alt hadde betalt for å gå på internett, ja så gjør dem selvfølgelig det. Dette hadde de gjort uansett telefon. Det er ikke telefonene men prisene som har hindret folk i å gjøre dette tidligere.

 

Så leser man at folk som har Iphone bruker internett så mye mer enn andre. En gjennomsnittlig Iphone bruker hos netcom bruker ca. 100 mb på en måned. Dette er jo ekstremt lite. Det er jo knapt 1 enkelt video podcast. Eller litt VGtv.

 

Hadde man fått vite "topp 50", over de enkelttelefonene som bruker mest data iløpet av en måned hadde det nok ikke vært mange Iphones der. Jeg tror neppe de virkelig tunge "Internett på mobil"-brukerne har Iphone.

 

Og hadde man f.eks sammenlignet alle de som hadde fri bruk at internett på telefonen sin. Istede for å ta med "Bestemor" som ikke bruker data og som ikke har iphone, men gjerne en "bestemors telefon" uten mulighet for å gå på nettet. Ja så hadde nok heller ikke Iphone skilt seg så veldig ut fra resten.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Jon Strand er gjenstand for latter hver gang han åpner kjeften. Hans "kamp mot iPhone" har forøvrig pågått i årevis. Det er sikkert vanskelig å innrømme at han tar feil, og derfor kjører han på som vanlig istedet for å åpne øynene litt.

 

Men hallo, han skryter jo av å være "teleanalytiker" også.

 

Jeg tror neppe de virkelig tunge "Internett på mobil"-brukerne har Iphone.

Siden det er ettertrykkelig bevist at de faktisk er det, så er det ikke så mye å "tro" noe om. Når Mobile Safari plutselig skyter opp på nettleser-indeksen

Lenke til kommentar
Jon Strand er gjenstand for latter hver gang han åpner kjeften. Hans "kamp mot iPhone" har forøvrig pågått i årevis. Det er sikkert vanskelig å innrømme at han tar feil, og derfor kjører han på som vanlig istedet for å åpne øynene litt.

 

Men hallo, han skryter jo av å være "teleanalytiker" også.

 

Jeg tror neppe de virkelig tunge "Internett på mobil"-brukerne har Iphone.

Siden det er ettertrykkelig bevist at de faktisk er det, så er det ikke så mye å "tro" noe om. Når Mobile Safari plutselig skyter opp på nettleser-indeksen

 

Du vet at Internett på mobilen er litt mer enn å surfe?

Jeg snakker ikke om de uslege 100 mb en gjennomsnittlig iphonebruker surfer på vg. Jeg snakker om de som virkelig bruker Internett på mobilen. De som sliter med å holde seg under 5 gb grensen. All datatrafikk. Og jeg snakker ikke om gjennomsnilig bruk. Men de 50 individene som bruker mest data på mobilen. Tror ikke du finner mange iphones der.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er helt klart at iPhone har vært en "game changer" med tanke på internettbruk på mobiltelefoner og det meste av statistikk jeg finner på nett viser til det samme:

 

Denne sier at iPhone har 40% av all mobiltrafikk på nettet i Norge:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-...y-200807-200908

 

Og 23% på verdensbasis:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-...y-200807-200908

 

Surfestatestikk for Norge:

http://snakk.klikk.no/blogs/jthorese/archi...ne-i-norge.aspx

 

Litt andre tall her:

http://dirtyaura.org/blog/2009/01/05/world...e-growing-fast/

 

Denne viser at iPhone OSX er det 8. mest brukte OS på nett:

http://www.w3counter.com/globalstats.php

 

Norsk artikkel, litt gammel men det viser jo til hva som blir diskutert her:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=524605

 

Ferske tall fra USA som sier bla. at iPhone brukere er på nett 4 ganger oftere enn andre smarttelefonbrukere:

http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online...han-you-think/¨

 

Her er det en sak om at google ble sjokkert over statestikk som viste at iPhone brukere brukte google 50 ganger mer enn andre telefonbrukere:

http://www.appleinsider.com/articles/08/02...arch_giant.html

 

Tabell som viser iPhone mot andre smarttelefoner:

http://www.itfacts.biz/internet-usage-habi...bscribers/10991

 

Denne saken viser til en eksplosiv vekst i reklameinntekter grunnet iPhone:

http://techcrunchies.com/mobile-advertisin...-for-2009-2011/

Endret av dredg
Lenke til kommentar

jeg tror ikke dette har så mye med Iphone og gjøre, men at folk måtte betale for datatrafikk uansett fordi det var inkludert i abonnementet. Når folk uansett har betalt for det, bruker de det også. Tror det er dette som gjorde at datatrafikken økte.

 

Tror ikke vi hadde sett samme utvikling dersom iphone brukerene også måtte betale 5 kr pr mb med en max pris på 25 eller 50 kr dagdagdag

 

Og at gjennomsnittlig står nok iphone for den meste av trafikken pga data er inkl. og fordi det er en spesiell gruppe som kjøper Iphone. En gruppe som bruker data. Ikke mødre og bestemor som drar ned snittet ellers.

 

Men dersom man hadde hatt en liste over de 50 forbrukerne som bruke mest data tror jeg ikke du finner mange Iphones der..

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Hvis det var slik at databruk på mobil var lite utbredt før Apple og iPhone kom på banen med genial hardware og gunstige abb. Og nå et det blitt til en kjempe suksess og "alle" gjør det nå så er vel det Apple og iPhone sin fortjeneste? Folk og forbrukere tenker anndereles på hvordan de bruker telefonene sine og har endret sine mobilvaner. Og opperatører, nettsteder og annonsører har endret forretningsmodellene sine for det nye mobilfenomenet da må vel alle være enige i at Apple og iPhone har startet en "revolusjon" i bransjen? Var ikke så mange touchmobiler som solgte bra før juni 2007 heller, nå er det så og si umulig å finne en topp spesifisert telefon uten.

Lenke til kommentar

jeg tror ikke dette har noe med iphone og gjøre.

Dette handler om at folk, om de ville eller ikke, fikk datatrafikk inkl i abonnementene når de kjøpte iphone og derfor brukte det de uansett betalte for.

 

Selve om mange Apple folk ikke tror det, så var det absolutt fult mulig og surfe på mobilen lenge før iphone kom på markedet. Også helt vanlige nettsider, ikke bare mobil tilpassede sider.

 

Problemet var ikke telefonene men prisene på data.

 

Jeg tror vi hadde sett samme revlusjon med en hvilken som helst telefon fra hvilken som helst produsent med slike abonnement.

 

Selvfølgelig blir telefonene bedre og bedre og surfe med, akkurat som de blir bedre å ta bilder med se film på osv. Det, hadde de blitt uansett, med eller uten iphone.

 

Men du har nok rett i at iphone har fått produsentene til å storsatse på telefoner med touch. Om dette er positivt er jeg usikker på. Jeg kommer neppe til å skaffe meg en telefon med bare touch slik iphone jeg hadde. Touch er genialt til for f.eks surfing eller musikk. Men til f.eks å skrive er det ingenting som slår fysiske taster. En kombinasjon er genial men slik som iphone, med bare touch syns jeg er feil rettning å gå.

Lenke til kommentar

Men herregud da mann, om operatørene ikke hadde datapakker til abbonementene sine før iPhone men nå har alle det så har iPhone ført med seg en forandring. Hvorfor hadde ikke operatørene billigere datapakker før?

 

Hvis folk ikke viste at man kunne surfe med telefonene sine før, men nå gjør pga iPhone så har den ført til forandring. Ser du ikke at mobilverdenen har endret seg før og etter juni 2007? Er du så vrangstilt på at Apple/iPhone er djevelen at du ikke kan innrømme åpenlyse fakta?

Lenke til kommentar

Det va da voldsomt. Djevel og fakta.

Har selv hatt iphone men det stemmer at jeg ikke synes noe om hvordan apple gjør det vanskelig for sine kunder.

Men det du sier er jo ikke noe mer fakta enn det jeg sier. Det er ikke fakta men synsing.

 

Tror du virkelig ikke at prisene på datatrafikk hadde gått ned dersom ikke iphone eksisterte? Eller at vi ville begynt å bruke internett mer og mer på mobilen etterhvert som utviklen gikk framover?

 

Du er vel klar over at iphone, når den ble lansert var en telefon med mange mangler. Blant annet mangel på 3g som er veldig vesentlig når man tenker på surfing. Treg surfing er vel ikke noe som gir folk lyst å surfe mer, er det vel?

 

Du ser vel det at den revolusjonen du snakker om er en naturlig utvikling og bare en applefan vil gi de æren for dette.

 

Iphone har bidratt til mye positivt, men jeg er tror nok at folk både hadde surfet mer på telefonen og at vi hadde hatt lavere datapris i dag i forhånd til 2007 om iphone aldri hadde eksistert.

 

Tror ikke du? Eller er du så frelst av apple at du tror vi hadde stått stille siden 2007, hadde det ikke vært for iphone?

Lenke til kommentar
Det va da voldsomt. Djevel og fakta.

Har selv hatt iphone men det stemmer at jeg ikke synes noe om hvordan apple gjør det vanskelig for sine kunder.

Men det du sier er jo ikke noe mer fakta enn det jeg sier. Det er ikke fakta men synsing.

 

Tror du virkelig ikke at prisene på datatrafikk hadde gått ned dersom ikke iphone eksisterte? Eller at vi ville begynt å bruke internett mer og mer på mobilen etterhvert som utviklen gikk framover?

 

Du er vel klar over at iphone, når den ble lansert var en telefon med mange mangler. Blant annet mangel på 3g som er veldig vesentlig når man tenker på surfing. Treg surfing er vel ikke noe som gir folk lyst å surfe mer, er det vel?

 

Du ser vel det at den revolusjonen du snakker om er en naturlig utvikling og bare en applefan vil gi de æren for dette.

 

Iphone har bidratt til mye positivt, men jeg er tror nok at folk både hadde surfet mer på telefonen og at vi hadde hatt lavere datapris i dag i forhånd til 2007 om iphone aldri hadde eksistert.

 

Tror ikke du? Eller er du så frelst av apple at du tror vi hadde stått stille siden 2007, hadde det ikke vært for iphone?

 

Jeg har funnet mange kilder for min påstand, ser ikke noe annet enn synsing fra din side. Jeg påstår ikke at iPhone er bedre enn noen annen telefon eller at den er bedre å surfe på eller noe som helst. iPhone kan være den største dritt telefonen som noen gang er laget. Men det endrer ikke det faktum at den satte igang en radikal endring i mobilverden og påskyndet en utvikling som gikk alt for sent.

 

Jeg mener vi alle skal være glade for det Apple har gjort med mobilbransjen, både på hardwaresiden fra fabrikantene og for hva slags mobiltelefonabonnent vi kan velge i dag. Hadde dette utviklet seg uten iPhone? Ja, men ikke like raskt og ikke i samme retning. Og liker man ikke hardware til Apple kan man fortsatt kjøpe telefoner fra ett utall andre fabrikanter.

 

Og gud hjelpe meg jeg er glad for at det ikke lenger er Nokia og SE som er i styresete for hvordan mobilutviklingen går for man kan se hvordan de har slitt med å levere interessante mobiler etter at touch utviklingen skjøt fart. Det er nesten trist å se hvor gammelmodige Nokias mobiler føles etter å ha prøvd telefonen fra innoverende selskaper som HTC, Samsung og Apple i det siste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...