Gå til innhold

- Iphone gir ikke operatørsuksess


Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke disse kildene som underbygger din synsig om at økt bruk av data skyldes ene og alene Iphone. Hvor er disse? Du synser om at du tror det, men dette er ikke noe fakta.

 

Du viser til at datatrafikken har økt, og at gjennomsnittlige Iphonebrukeren bruker opp de mb har uansett må betale for. Det går ikke ann å "bevise" at alle endringene i markedet skyldes Iphone alene.

 

Det kan like gjerne være som jeg sier, abonnementene som kom rundt Iphone-tiden, og som har utviklet seg fram til i dag, som gjorde at folk surfet mer. Det at folk ble "påtvunget" datatrafikk de uansett måtte betale for. Og datatrafikk-prisene hadde godt ned uavhengig av om Iphone kom eller ikke. Det gjelder alle tjenester man får til telefonen. Jeg vil gå så langt som å si at min påstand om den økte surfingen skyldes prisen er mye mer sansynlig enn din påstand om at det er Iphone ene og alene som står for dette. Tror den økte datatrafikken har svært lite med selve telfonen Iphone og gjøre. Markesføringen til Apple har nok hjulpet en del, men dette var jo ikke noen idiell surfetelefon når den først kom. Jeg tror ikke vi hadde surfet noe mindre i dag selv om iphone ikke hadde eksistert. Før Iphone kom surfet vi jo også mer og mer det lengre utviklingen kom og det lavere prisene ble.

 

Det er prisene som har skutt fart i markede, altså teleselskapene. Ikke Apple/Iphone.

 

Tror ikke vi hadde sett denne veksten dersom alle måtte betale 5 kr/mb når de surfet på Iphone. Det hadde blitt for dyrt for vanlige folk til at de ville bruke det.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ingen tvil om at Iphone sufes mye på, og at det surfes mer på enn andre telefoner selv om disse har tilgang på samme abbonement.

 

Det med abbonement var ikke at andre ikke har tilgang til abbonementet men at når man kjøpte Iphone med abbonement fulgte det med datatrafikk inkludert. Om man ville det eller ikke. Dermed blir datatrafikken som alt er betalt for selvfølgelig brukt. Tror mange av disse ikke hadde surfet like mye på telefonen dersom de måtte betale 5 kr pr mb. Ergo er det ikke Iphone som alene gjør at folk surfer men prisene. Tror surfing på Iphone hadde vært svært beskjedet med en pris på 5 kr mb.

 

Mange av den gruppen som ønsker og surfe på telefonen kjøper også Iphone. Veldig få av gruppen som ikke surfer kjøper Iphone. Mamma har f.eks smartelefon men surfer ikke. Min bestemor har mobil men surfer ikke. Dem ønsker ikke internett på mobilen uansett hvor billig kjapt og lettvint det er. Og dem kunne aldri funnet på å kjøpe Iphone. Dette drar snittet ned for andre telefoner.

 

Poenget mitt er, at dersom Iphone ikke hadde eksistert i dag, ikke hadde vært et alternativ, og prisene hadde vært slik de er i dag. Hadde nok folk fortsatt surfet på mobilene sine, mye mer enn vi gjorde i 2007.

 

Og sammenligne Iphone mot andre mobiler blir bare merkelig. Man må sammenligne like gruppe mennekser.

 

Vist f.eks Netcom hadde sammenlignet alle som hadde "iTalk Large" og "iConnect" med de som har et abonnement med tilleggstjenesten "Connect Fri bruk" eller "mobilt bredbånd Fri bruk" hadde man faktisk sett hvem at de som aktivt går inn for å bruke internett på mobilen som bruker mest.

 

Når man bare måler trafikken på iphone mot andre telefoner eller mot smarttelefoner får man med folk som ikke ønsker internett på mobilen. Slike personer er det få av i Iphone gruppen.

Lenke til kommentar

En måte å sammenligne er iPhone's Safari mot f.eks Opera for mobiler.

 

Det er gjort blant annet her.

Merk at her er det alle de forskjellige mobilene som kjører Opera mot kun iPhone (og iPod Touch), likevel knives de om å være i teten.

 

Da kan man se det på to måter, enten er det veldig bra gjort av Apple, eller så¨er det rimelig dårlig av Opera.

 

Her er en som skulle bruke en Android G1 i en måned, men ga opp etter syv dager. Hardwaren var riktignok treg, men brukeropplevelsen var heller ikke noe å juble over hvis jeg har forstått det rett, og bidro til at det ble mindre surfing.

 

Her er del 1 forresten. Morsom lesning :)

Lenke til kommentar
En måte å sammenligne er iPhone's Safari mot f.eks Opera for mobiler.

Sammenligningen er tilnærmet ubrukelig, da Opera cacher mye mer enn Safari for iPhone. Hver gang du går frem eller tilbake henter Safari innhold på nytt, i motsetning til Opera. iPhone blir dermed overrepresentert i statistikken.

 

Da kan man se det på to måter, enten er det veldig bra gjort av Apple, eller så¨er det rimelig dårlig av Opera.

Hvorfor kan det ikke være bra av begge?

Lenke til kommentar

Om nå Opera buffrer mer eller ikke, folk bruker likevel den Safari-befengte telefonen. Og ja, man kan diskutere hvor mye av bruken som genereres av mindre buffring.

 

Snippet fra Opera sine sider:

 

"That’s why we’ve been working on Opera Turbo, a server-side optimization and compression technology that provides significant improvements in browsing speeds over limited-bandwidth connections by compressing network traffic. This does not only make you surf faster, but also lowers the cost of browsing when you are on a pay per usage plan."

 

Dette burde jo gjøre det enda mer gunstig for de uten inkludert/fri surfing, burde det ikke? Flere sider pr. megabyte etc. Surfingen burde jo ta helt av :)

 

Angående hvorfor det ikke kan være bra av begge. . . det kommer vel an på antall brukere i bunn og grunn, gjør det ikke?

 

Uansett kan man jo lure på hvordan smarttelefonene ville sett ut i dag hvis iPhone aldri hadde blitt lansert. Og ikke minst bruken og kostnadene.

Lenke til kommentar

Ja det er det jo ingen som vet.

Kanskje vi hadde kommet mye lengre og i en bedre rettning dersom ikke alle var så opptatt av å ha en konkurent til iphone fordi de tror at det er telefonen som er bra og ikke appels pr folk, og istedet hadde syslet med å utvikle sine egne konsepter.

 

Personlig tror jeg at det hadde vært færre telefoner med bare touch og ingen knapper, noe som hadde vært positivt for meg når jeg skulle velge meg en mobil, da jeg syns slike mobiler er ubrukelig.

 

Bare 1 ting er 110% sikkert. Jeg hadde sluppet å slitt med iphone i nesten 1 måned fordi jeg ble lurt til å tro at dette var en bra telefon.

Lenke til kommentar
Snippet fra Opera sine sider:

 

"That’s why we’ve been working on Opera Turbo, a server-side optimization and compression technology that provides significant improvements in browsing speeds over limited-bandwidth connections by compressing network traffic. This does not only make you surf faster, but also lowers the cost of browsing when you are on a pay per usage plan."

 

Dette burde jo gjøre det enda mer gunstig for de uten inkludert/fri surfing, burde det ikke? Flere sider pr. megabyte etc. Surfingen burde jo ta helt av :)

Hva mener du?

 

Opera Turbo er ikke ute i en ferdig versjon, og dessuten vil Opera Turbo bare øke cachingen, noe som gir ENDA færre hits.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det ikke bare tok deg en måned å innse at det var et eple på den? ;)

Hva var det det du slet med på den egentlig?

 

Personlig tror jeg at uten iPhone ville vi fortsatt slitt med trykkskjermer beregnet på stylus, tungvinte brukergrensesnitt og utfellbare tastatur. *Grøss*

Nei takke seg til berøringskjerm og softwaretastatur. Alt annet blir litt gammeldags syns jeg.

 

Så med andre ord kan man vel egentlig takke Apple for de raske skrittene som er tatt når det gjelder mobiler som surfeplatform.

 

Foprøvrig får uttalelsene til John Strand det til å minne litt om Leif Osvold sine uttalelser.

Lenke til kommentar

Fysiske knapper er nok noe man skal lete lenge etter om bare få år vil jeg tro, både på PCer, spillkonsoller og mobiler. Man ser nå at fler og fler laptoper og desktop pcer enten er tablets eller touchsskjermsmaskiner. De tre store på spillkonsoller jobber alle mot løsninger som innebærer at man ikke trenger den fysisk kontrolleren lenger. Og mobiltrendene er vi jo alle innbefattet med. Og dette er ikke en motegreie eller ett blaff, knapper har rett og slett ikke livets rett i fremtiden. Og i mine øyne er SW-tastatur mage ganger mer brukervennelig, og har langt flere muligheter enn et fysisk tastatur.

Lenke til kommentar

Den spådommen blir neppe oppfylt. Vertfall ikke om "få år".

Som vi ser kommer jo de proffe smarttelefonene med fysisk tastatur. Et skjermtastatur har ingen mulighet og erstatte fysiske taster.

 

Kanskje lengre fram i tid når et skjerntastatur blir mer likt fysiske taster, men fortsatt vil det være fysiske taster. Selv iphone har jo flere fysiske taster.

 

Fram til da er nok skjermtastatur for underholdningsmobiler osv.

Lenke til kommentar
Den spådommen blir neppe oppfylt. Vertfall ikke om "få år".

Som vi ser kommer jo de proffe smarttelefonene med fysisk tastatur. Et skjermtastatur har ingen mulighet og erstatte fysiske taster.

 

Kanskje lengre fram i tid når et skjerntastatur blir mer likt fysiske taster, men fortsatt vil det være fysiske taster. Selv iphone har jo flere fysiske taster.

 

Fram til da er nok skjermtastatur for underholdningsmobiler osv.

 

Grunnen til at disse "proffe smarttelefonene" kommer med fysiske tastatur er vel heller at en del av kundegruppen deres er litt gammelmodige av seg, og føler seg tryggere med fysiske taster?

 

Men for all del, de som vil ha fysiske taster må jo også få lov til å ha det, selv om det ser litt gammeldags ut ;)

 

Uansett, iPhone generere mer datatrafikk enn andre mobiler, og mye av grunnen til det er brukeropplevelsen når man surfer.

 

Du har enda ikke fortalt akkurat hva du slet med når du hadde iPhone, forresten.

Lenke til kommentar
Man ser nå at fler og fler laptoper og desktop pcer enten er tablets eller touchsskjermsmaskiner.

Det gjør det ikke enklere eller raskere å skrive på disse i forhold til vanlige tastaturer.

 

De tre store på spillkonsoller jobber alle mot løsninger som innebærer at man ikke trenger den fysisk kontrolleren lenger.

Ja, for skriving på dagens konsoller virker jo så fantastisk.

 

Og dette er ikke en motegreie eller ett blaff, knapper har rett og slett ikke livets rett i fremtiden.

Det kan godt være, men den fremtiden er ikke her nå. Først må de finne noe som fungerer BEDRE.

 

Og i mine øyne er SW-tastatur mage ganger mer brukervennelig

På hvilken måte?

Lenke til kommentar

Det er ganske håpløst og forklare en applefrelst hva som er galt med Iphone. For de som er apple-frelst forsvarer Iphone uansett magler.

 

Jeg hadde den første versjonen av Iphone som kom, og selv om alle feil ble forsvart med hud og hår var jo jeg som ikke er applefrelst veldig skuffet.

 

Det er jo en grunn til at apple ikke har lansert noen ny telefon men bare utbedret mangel/bugs på telefonen sin og lansert den med nytt navn.

 

Vist du tar dagens Iphone og trekker fra den versjonen jeg hadde får du svar på mye av det jeg var veldig missfornøyd med. Selv om det den gang var galskap å påpeke disse feiliene. Alle de manglene/bugsa som nå er utbedret av Apple var jo det ingen som trengte/brukte, var svarene man fikk den gang.

 

Iphone var også min første telefon med bare touch og jeg fant jo fort ut at dette var helbom for min del. Hadde jo hørt så mye skryt om skjermtastatur, men fant jo fort ut at dette var no dritt sammenlignet med fysiske taster.

 

Så var jo Iphone helt nytt og jeg kjente jo ikke så mye til OSet men fant jo fort ut at jeg ikke trives med en telefon med så store begrensninger i alle rettninger. Jeg syns det var litt håpløst når folk følte at telefonen deres var i fengsel og var nødt til og lage program slik de kunne bryte seg ut av fengsel og gjøre telefonen brukenes.

 

Men på samme måte som bestemor har en telefon tilpasset eldre, med veldig få muligheter til noe annet enn å ringe og mota samtaler, noe som passer ypperlig for ho, så forstår jeg at det nok er mange der ute som ikke trenger så mange muligheter jeg ønsker ut av min telefon og kan trives med en Iphone.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...