Gå til innhold

Intel-firekjerne for bærbar i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Anders og kjeLL// ser jeg ikke akkurat dette som et stort steg. For høy TDP, for lav klokk og for høy pris. Trolig vil kjøligere, men betydelig høyere klokket C2D mobile CPU-er yte bedre i det meste, samt at firekjerner som QX9300 (2,53 Ghz), også Q9000 og Q9100 mot de lavest klokka, vil yte like bra regner jeg med.

 

Det er mange som ser ut til å ha glemt at i7 primært skapte "revolusjon" ved rendering og video encoding. På omtrent alt annet er i7 720 (2,66 Ghz) omtrent i paritet med Q9650 (3 Ghz). Om de relative forskjeller stemmer for mobile CPU-er så vil i7-720QM yte i paritet med Q9000, i7-820QM i paritet med Q9100 og i7-820XM bli slått av QX9300.

 

Skulle dette ha vært et stort steg måtte de ha klart å levere høyere klokk og/eller lavere TDP. Og på bærbare er jo klokkeegenskapene til i7 helt bortkastet.

Lenke til kommentar

For ordens skyld (i tilfelle noen ikke har fått det med seg) så har Intel hatt firekjerner for bærbare i ca et år allerede:

 

Core 2 Extreme QX9300 2,533 GHz 12MB 45W 1038$

Core 2 Extreme Q9100 2,266 GHz 12MB 45W 851$

Core 2 Extreme Q9000 2,0 GHz 6MB 45W 348$

 

Artikkelforfatter har forresten feilsitert en av prosessornavnene. 820XM skal være 920XM og vært unøyaktig på effekt. De nye prosessorene blir:

 

Core i7-720QM 1,6 (2,8) GHz 6MB 45W 364$

Core i7-820QM 1,733 (3,06) GHz 8MB 45W 546$

Core i7-920QM 2,0 (3,2) GHz 8MB 55W 1054$

 

I tester vil de antagelig yte veldig bra pga turbo-modusen. Med den avslått yter de trolig ikke så mye bedre enn de gamle.

 

Intel hopper over dobbeltkjerne nehalem på 45nm. Det virker også som 45nm var litt i tidligste laget for Nehalem-arkitekturen, men ikke så mye for tidlig som 180nm var for Pentium4. Jeg regner med at 32nm passer bedre for Nehalem-arkitekturen slik at vi får en ny "Northwood"-suksess. Særlig dobbeltkjernene 32nm Clarkdale og Arrandale virker lovende hittil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

@ Bolson, nå er vel core i7 raskere klokk for klokk en det Core 2 og core 2 Quad er. Slik som 45nm av Core 2 var/er kjappere enn 65nm, så jeg tror ikke man kan måle MHz hastighet helt opp i mot hverandre. Core i7 har også innebygd minnekontroller, så da trenger man ikke et like varmt og strømkrevende chipset, slik som man nå har. Likevel mener jeg at til netbooks og vanlige bærbare(ikke slepbare) er høyt klokkede dobbelkjerner med lav TDP og god strømsparing, veien å gå.

Lenke til kommentar

Leser du litt mer nøye, så ser du at jeg har tatt hensyn til det, jeg har ikke sammenlignet klokk for klokk.

 

i7 2,66 GHz yter i paritet med C2Q 3 GHz - dvs differanse på 0,33 GHz

 

Simen1 har vært så snill å liste opp alle datatene, og da ser du at forskjellen i klokkefrekvens er som følger mellom alternativene, 0,4 GHz, 0,53 GHz og 0,53 GHz.

 

Tror ikke overgangen til innebygd minnekontroller vil slå ut radikalt når det gjelder hvor mye strøm chipsettet bruker og hvor varmt det blir.

 

Derfor tror jeg nok bærbar PC med i7 før 32 nm er på plass blir dyr morro uten særlig ytelsesmessig effekt.

Lenke til kommentar

Bare retter opp litt tall kluss:

Core i7-720QM 1,6 (2,8) GHz 6MB 45W 364$

Core i7-820QM 1,733 (3,06) GHz 8MB 45W 546$

Core i7-920QM 2,0 (3,2) GHz 8MB 55W 1054$

 

Forøvrig er DDR3 en kjærkommen oppgradering til laptop da en får omtrent dobbel minneytelse/watt i forhold til DDR2. I teorien i alle fall.. sikkert noe mindre i praksis.

 

Om Intel har klart å få høy grad av optimalisering på turbomode og nedkjøring av idle kjerner så kan jo dette bli bra til tross for høy TDP. Med så mye strømstyring som det er i moderne prosessorer så blir ikke TDP nødvendigvis så godt korrelert med faktisk bruk.

Lenke til kommentar

Pussig hvordan GHz-kappløpet ser ut til å gå i revers for tida. Jeg tok akkurat et blikk 7 år tilbake i tid. Da var Pentium 4-M 2,0 GHz det råeste for bærbare. Pentium 4 ble ansett som varme batterislukere på den tiden og man skulle jo tro at det punktet hadde gått fremover de siste 7 årene. Fasiten er at TDP var 32 watt på toppmodellen den gang og er nå oppe i 55 watt. Jaja, man kan jo argumentere med at Core i7 er vesentlig bedre på en rekke punkter, men det er likevel pussig at GHz-tallet ser ut til å gå tilbake samtidig som TDP øker. Sistnevnte er ikke bra for bærbare uansett hvordan man snur på det.

 

Mellom 2,0 GHz anno 2002 og 2,0 GHz anno 2009 har bærbar-prosessorer vært helt oppe i 3,466 GHz (Pentium 4 HT 552 prescott i 2005)

Lenke til kommentar

Ser Simen1 sitt poeng, har faktisk en slik P4-M (1,8 GHz) liggende. Ytelsen var jo meget akseptabel (sammenlignet med stasjonær) og batteritid likeså (ca 3 timer). Prisen relativt høy dog.

 

At man da i dag ikke klarer å få ut bærbare med TDP betydelig lavere enn 32 Watt og relativt sett samme ytelse er for meg underlig, og tegn på at verden ikke bare går framover relativt sett.

Lenke til kommentar

Det er vel fortsatt slik at throughput dobles ca hver 18 måned, mens responstid står ganske stille. Det har vært samme regla med RAM og lagringssystemer basert på HDD i flere tiår allerede og nå er CPU kommet til det punktet også.

 

Så snart CMOS skalering er over er det bare effektivisering som gjenstår.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ytelsen har nok gått fremover (særlig flertrådet ytelse), men neppe i nærheten av det man hadde forventet for 7 år siden. (Mistolkningen av Moores lov om dobling av ytelse hver 18. måned)

 

Nå mente jeg ikke at ytelsen ikke har gått fremover, men mer at skal man kjøpe en bærbar i dag med samme relative ytelsesforholder bærbar/stasjonær som min P4-M 1,8 hadde så får man trolig langt høyere TDP og ikke lengre batteritid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...