Gå til innhold

Ny raytracing-motor fra Nvidia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...som i praksis betyr at man får fotorealistisk grafikk
.

 

Det var kanskje en litt vel kraftig forenkling. :hmm:

Enig.

Er ikke så vanskelig å google wiki og legge til en bedre forklaring.

 

Det er mye kult man kan få til med raytracing.

 

Men for å helle kaldt vann i blodet til "yey vi får fotorealisitke spill snart" folka:

http://www.pcper.com/article.php?aid=530

 

Kunne vært interessant å se samme scene/bilde blir rendret på "normal" måte og raytraced. Hvor stor er egentlig forskjellen?

Kommer an på - men noen ting er helt spektakulære.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

På norsk blir Ray tracing følgende:

 

Du lar ett lys som tilsvarer fargen av det objektet som er rundt i geometrien skinne for så å følge det til objektets refleksjonspunkt , og så avsette farge der i en transparent versjon. så gjør du dette noen tusen ganger(eller milliarder alt ettersom hvilken refleksonsoppløsning du velger i strålefølgingen og hele geometrien rundt objektet vil speile seg i det objektet du ser på, om det er en bil, en rustning , vann, eller noe annet som ikke er blankt, det ser allikevel bedre ut fordi lys har faktisk reflektert rundt omkring, slik det er i virkeligheten.

 

ett bilde jeg har raytracet:

post-5383-1249566644_thumb.jpg

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar
Raytracing er en grafisk algoritme som i praksis betyr at man får fotorealistisk grafikk.

Det ligger i navnet hva raytracing er. Det er en algoritme som sporer lysstrålers (teoretiske) ferd. Det er ingenting som sier at det har noen sammenheng med fotorealistisk grafikk, selv om man ofte bruker det i forbindelse med høykvalitets rendering.

 

Kunne vært interessant å se samme scene/bilde blir rendret på "normal" måte og raytraced. Hvor stor er egentlig forskjellen?

Ray-tracedVsRasterized.jpg

 

Merk at sammenligningen ikke er helt rettferdig. Moderne grafikk klarer bedre enn det øverste der uten å bruke raytracing. Raytracing er spesielt bra på reflekterende flater og gjennomsiktige objekter som glass og vann. I dette bildet er det brukt reflekterende flater for å fremheve effekten av raytracing.

Lenke til kommentar
Raytracing er en grafisk algoritme som i praksis betyr at man får fotorealistisk grafikk.

Denne var veldig tynn ja. Å bruke raytracing er absolutt ingen garanti for fotorealistisk grafikk. Det har jeg selv mange stygge 3D-rendringer som beviser ;)

 

Som nevnt er refleksjoner og refraksjoner raytracingens store styrke. Hadde spill støttet dette ville vi endelig fått skikkelige reflektive speil, superrealistiske blanke metaller og mye mer realistisk glass.

 

Selv har jeg ventet på dette siden 3D-kortenes innmarsj, men vi blir tydeligvis nødt til å vente litt lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...