Gå til innhold

Skatt på leieinntekter og skattefradrag når man betaler på lån


beeboop

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kommer til å flytte til England for å jobbe der i et år eller to. I denne perioden har jeg lyst til å leie ut leiligheten min. Så nå har jeg noen spørsmål i forbindelse med skatt på leieinntekter.

 

La oss si jeg betaler 5000 i renter i måneden. Om jeg bor i Norge så betaler jeg, etter skattefradrag, 3600 kroner i måneden. I tillegg betaler jeg 3000 på lånet og 3000 i husleie. Altså totalt 9600 kroner etter skattetrekk eller 11000 om jeg ikke hadde hatt skattefordel.

 

Nå har jeg hørt at jeg må skatte av leieinntektene om jeg leier ut i mer enn et halvår. La oss si at jeg tar 10000 i leie. Vil jeg da måtte betale 2800 i skatt av dette? Det blir da 7200 igjen og jeg vil, i og med at jeg ikke får noe skattefordel om jeg jobber i utlandet, gå i minus med 3800 hver måned? Eller er det sånn at jeg får et annet form for avdrag?

 

Om jeg jobber deler av kalenderåret i Norge, vil jeg fortsatt beholde skattetrekket som om jeg jobbet i Norge hele året? Jeg tenker da på at jeg jo faktisk betaler renter på lånet hele kalenderåret.

 

Dette ble mye spørsmål, håper det er noen som har noen svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene i dag er at man skatter for utleie dersom leieinntekten i et kalenderår overstiger 20.000. Det med skattefrihet for å leie ut inntil 6 måneder per år er fjernet fra regelverket. Dermed vil du nok bare sitte igjen med 7200 ved en leieinntekt på 10.000.

 

Det med bortfallet av skattefradraget ved arbeid i utlandet er nytt for meg, men hvis det stemmer er det regnestykket du har satt opp mer eller mindre riktig. Kjenner ikke til noe tilsvarende regel for at skatteplikten på leieinntekten skal bortfalle heller.

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke være 100% sikker her, men de færreste skatter av bruttoleieinntekten som du legger til grunn.

 

Du må trekke fra det du kan av kostnader som vedlikehold, verditap pga elde og slitasje etc og så får du en lavere netto leieinntekt som du så skatter av.

 

Finn fram skatteetatens skjema for utleie og så finner du sikkert noen fradragsposter.

Lenke til kommentar
Jeg tør ikke være 100% sikker her, men de færreste skatter av bruttoleieinntekten som du legger til grunn.

 

Du må trekke fra det du kan av kostnader som vedlikehold, verditap pga elde og slitasje etc og så får du en lavere netto leieinntekt som du så skatter av.

 

Finn fram skatteetatens skjema for utleie og så finner du sikkert noen fradragsposter.

 

Det hadde jeg faktisk helt glemt. Utgifter til husleie, kabel-tv, bredbånd, kommunale avgifter osv. som påløper under leieforholdet kan man trekke fra. Når det gjelder vedlikehold så er det vel (når privatperson leier ut) vanlig å trekke fra de direkte kostnadene man har, dvs. prisen for maling, malerkoster, lyspærer osv.

 

Noe konkret fradrag for slitasje tror jeg neppe du kan regne med å få. Samme med verdiendringer, samt større ting som nytt kjøkken/nytt bad osv. Dette er ting man som privatperson "gjør opp" ved et eventuelt salg av boligen, og da vil det avhenge om man har bood i boligen i minst 12 av de siste 24 mnd. om man har noen skatteeffekt av disse tingene eller ikke.

Lenke til kommentar

Ok, takk for tipsene! Det ser ut til å bli en dyr fornøyelse en dyr fornøyelse å beholde leiligheten i Norge om jeg jobber i utlandet. Om jeg ikke får en lavere skatt på min engelske inntekt pga. lånet.

 

Jeg får ganske enkelt sette meg litt mer inn i den delen av saken :)

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hei,

jeg sitter med litt samme problemstilling. Slik jeg forstår det (og tar gjerne mot svar om det ikke er slik):

 

-Tror du delvis kan se bort fra avdragene i regnestykket ettersom dette på en måte bare er penger du sparer / gir til deg selv.

-Når det gjelder rentene i lånet blir det vel sånn at du fortsatt får fratrekk på disse når du har lån i en norsk bank. Inntekten din i Norge som du får fratrekk fra, blir da husleien fra din leietaker.

Videre kan du vel trekke fra din husleie fra denne inntekten, ettersom dette blir en utgift (tenker at uleie er som en småbedrift..)

 

Blir det ikke da omtrent slik at skatten du må betale går opp i opp med fradraget for rentene? (om du vil komme ut i null)

 

Hvis du tar 10 000 i leie kunne det se slik ut:

Inn: 10 000 /mnd (120 000/år)

Utgifter 3000 (leie)

Skattegrunnlag: Med fratrekk for renter blir det da 7000-5000 = 2000 /mnd (24000/år), og eventuelle andre vedlikeholdskostnader.

 

Skal ikke si økonomi er min sterke side, ta dette med en klype salt, og korreksjoner mottas takknemlig! Jeg er i den situasjon at alternativet å selge leiligheten vil bli med et tap da vi kjøpte i toppen av markedet. Da kan det være gunstig å leie ut (ikke bo i selv) i 12 mnd, for så å kunne trekke fra evt. tapet på skatten som også må med i regnstykket...

 

Mvh

Lenke til kommentar

Vi har samme problem der ja, jeg kjøpte også leiligheten min da prisene var på topp og vil nødig selge nå. Dessuten liker jeg leiligheten veldig godt og vil gjerne bo i den igjen når jeg kommer tilbake til Norge igjen.

 

Takk for at du satt opp regnestykket. Jeg er glad for at man kan trekke husleieutgifter fra leieinntektene før man skatter av de, det hadde jeg ikke regnet med. Men ser at du har trukket fra rentene også, er du sikker på at man kan gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på en kombinert nærings og boligeiendom her i området. Total bruksareal er på 400 m2, hvorav cirka halvparten er utleid for kroner 230 tusen per år. Hvis jeg bor i selve boligdelen og leier ut næringsarealet, hvordan vil dette bli skattelagt?

Lenke til kommentar
Videre kan du vel trekke fra din husleie fra denne inntekten, ettersom dette blir en utgift (tenker at uleie er som en småbedrift..)

Det går nok dessverre ikke. Husleie man betaler for boligen man bor i, kan ikke føres til fradrag. Derfor er det i de fleste tilfeller veldig lite lønnsomt å leie ut boligen man eier, og selv bo i en leilighet man leier. Man må betale skatt av leieinntektene, mens man ikke får noe fradrag for leieutgiftene.

 

 

Sett fra den andre siden er jo grunnen til dette at skattesystemet i Norge gjør det svært lønnsomt å eie sin egen bolig (dersom man bor i den). Ligningsverdien er satt mye lavere enn reell verdi (maksimalt 1/3 av markedsverdien), det er lav eiendomsskatt, og man får fradrag for renter. I tillegg er gevinst som følge av verdistigning skattefri.

Lenke til kommentar
Videre kan du vel trekke fra din husleie fra denne inntekten, ettersom dette blir en utgift (tenker at uleie er som en småbedrift..)

Det går nok dessverre ikke. Husleie man betaler for boligen man bor i, kan ikke føres til fradrag. Derfor er det i de fleste tilfeller veldig lite lønnsomt å leie ut boligen man eier, og selv bo i en leilighet man leier. Man må betale skatt av leieinntektene, mens man ikke får noe fradrag for leieutgiftene.

 

Jeg tror det her snakkes om husleie/felleskostnader for leiligheten man leier ut, ikke den man bor i. Dette er absolutt tillatt å trekke fra intektene. Samme gjelder ting som kabel TV, internet, kommunale avgifter, eventuell strøm som er inkludert osv. i den leiligheten som leies ut. Videre kan du trekke fra kostnader til løpende vedlikehold (i den grad det ikke er så omfattende at det vil påvirke verdien av boligen nevneverdig), annonseutgifter. En liten 100 lapp eller to i året til en slags samlesekk for "administrative kostnader" (dvs. telefon, porto, blekk til printer osv.) kan også trekkes fra.

 

Kort sagt det meste av spesifike kostnader du betaler i forbindelse med utleieobjektet som du ikke selv er i stand til å dra noen nytte av. Og da er f.eks. vesentlige oppgraderinger som nytt kjøkken noe du selv kan dra nytte av og dermed ikke fradragsberettiget.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, undret på dette jeg å.

 

Vil tro husleie (eksludert andel som brukes til å betale ned avdrag/renter, hvis dette er i et borettslag) kan trekkes i fra. samt kommunale avgifter, evt velforeningsgebyr, faktisk innbo forsikring også. Og en fast sum på 15% av den totale utleie prisen du har?(slitasje av møbler, hvis du leier den ut møblert eller delvis møblert)

Men hvordan man dokumenterer for alt dette er jeg mer usikker på...

 

Videre kan du vel trekke fra din husleie fra denne inntekten, ettersom dette blir en utgift (tenker at uleie er som en småbedrift..)

Det går nok dessverre ikke. Husleie man betaler for boligen man bor i, kan ikke føres til fradrag. Derfor er det i de fleste tilfeller veldig lite lønnsomt å leie ut boligen man eier, og selv bo i en leilighet man leier. Man må betale skatt av leieinntektene, mens man ikke får noe fradrag for leieutgiftene.

 

Jeg tror det her snakkes om husleie/felleskostnader for leiligheten man leier ut, ikke den man bor i. Dette er absolutt tillatt å trekke fra intektene. Samme gjelder ting som kabel TV, internet, kommunale avgifter, eventuell strøm som er inkludert osv. i den leiligheten som leies ut. Videre kan du trekke fra kostnader til løpende vedlikehold (i den grad det ikke er så omfattende at det vil påvirke verdien av boligen nevneverdig), annonseutgifter. En liten 100 lapp eller to i året til en slags samlesekk for "administrative kostnader" (dvs. telefon, porto, blekk til printer osv.) kan også trekkes fra.

 

Kort sagt det meste av spesifike kostnader du betaler i forbindelse med utleieobjektet som du ikke selv er i stand til å dra noen nytte av. Og da er f.eks. vesentlige oppgraderinger som nytt kjøkken noe du selv kan dra nytte av og dermed ikke fradragsberettiget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...