Gå til innhold

Intel med nye prosessorserier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende med prising, featuresett og effektforbruk på i5 og i3. Planlegger HTPC på LGA1156 plattformen. Da antagelig med en av de billigere i3 prosessorene. Regner med å legge i litt mer penger på CPU når 32nm versjonene kommer til LGA1156.

 

Edit:

En annen ting som skal bli interessant å se er hvordan GPU ytelsen vil oppføre seg på LGA1156 i forhold til LGA1367. Det er mindre tilgjengelig båndbredde på den nye plattformen, men også vesentlig lavere forsinkelse fra GPU til RAM.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det virker som i5 kan bli en glimrende serie. Mye mer desktop-vennlig (pris, ytelse, kompleksitet) enn i7-serien og ofte mye raskere enn i3 på grunn av turbo-modusen.

 

I en forhåndstest av i5 har jeg lest at turbo-modusen på i5 trolig blir mye kraftigere enn på i7. Det kan trolig gi "merkelige" utslag som at i5 slår i7 i enkelte tester med samme standardfrekvens.

 

Lagt til:

Edit: En annen ting som skal bli interessant å se er hvordan GPU ytelsen vil oppføre seg på LGA1156 i forhold til LGA1367. Det er mindre tilgjengelig båndbredde på den nye plattformen, men også vesentlig lavere forsinkelse fra GPU til RAM.

Så lenge man bruker ett skjermkort så blir vel båndbredden til GPU lik? (PCI-e x16 v2.0)

Forsinkelsen til ram blir vel lik på i5 og i7?

 

Hvis de får til 32nm på en bra måte (lav tomgangseffekt og toppeffekt) så tror jeg i5 32nm blir en knallprosessor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Litt irriterende at man tilsynelatende ikke kan få en Quad i5 med HT.

 

AtW

Det gjør man jo egentlig, bare at intel velger å kalle den i7 (basert på samme Lynnfield- kjernen som i5), som i7 870 nevnt i artikkelen.

Håper vi får hovedkort med mer fornuftige priser enn LGA-1366, selve brikkesettet koster visstnok ikke mer enn 10$ mindre enn X58, selv om det egentlig bare er en enkelt sørbro.

Lenke til kommentar
Litt irriterende at man tilsynelatende ikke kan få en Quad i5 med HT.

 

AtW

Det gjør man jo egentlig, bare at intel velger å kalle den i7 (basert på samme Lynnfield- kjernen som i5), som i7 870 nevnt i artikkelen.

Håper vi får hovedkort med mer fornuftige priser enn LGA-1366, selve brikkesettet koster visstnok ikke mer enn 10$ mindre enn X58, selv om det egentlig bare er en enkelt sørbro.

 

Jo, det kan du jo si, men den blir vel både dyrere og mer effektkrevende enn feks i7-920. Den faller neppe inn i i5-familens ånd prismessig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt irriterende at man tilsynelatende ikke kan få en Quad i5 med HT.

 

AtW

Det gjør man jo egentlig, bare at intel velger å kalle den i7 (basert på samme Lynnfield- kjernen som i5), som i7 870 nevnt i artikkelen.

Håper vi får hovedkort med mer fornuftige priser enn LGA-1366, selve brikkesettet koster visstnok ikke mer enn 10$ mindre enn X58, selv om det egentlig bare er en enkelt sørbro.

 

Jo, det kan du jo si, men den blir vel både dyrere og mer effektkrevende enn feks i7-920. Den faller neppe inn i i5-familens ånd prismessig.

 

AtW

Men, det er vel da såpass enkelt at:

 

* dersom man er en gjennomsnittsbruker så er i5 både raskere (pga bedre turbo (sikkert fordi den ikke har HT), samt at gjennomsnittsbrukeren fortsatt sannsynligvis klarer seg med to paralelle tråder) og billigere enn i7

 

* er man en high end bruker som har bruk for den ekstra ytelsen i7 gir i veldig flertrådete applikasjoner, så får man bare betale det ekstra den koster

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Lagt til:
Edit: En annen ting som skal bli interessant å se er hvordan GPU ytelsen vil oppføre seg på LGA1156 i forhold til LGA1367. Det er mindre tilgjengelig båndbredde på den nye plattformen, men også vesentlig lavere forsinkelse fra GPU til RAM.

Så lenge man bruker ett skjermkort så blir vel båndbredden til GPU lik? (PCI-e x16 v2.0)

Forsinkelsen til ram blir vel lik på i5 og i7?

Minnebussen på i5 er jo litt smalere. PCIe båndbredden blir det samme om en kjører kun ett kort, men halvparten om en kjører to kort. Mulig det ikke blir mange i5 kort med plass til to stykk GPU uansett. Når det gjelder forsinkelsen så er det jo nødvendigvis raskere å slippe unna QPI bussen fra NB til CPU.

Lenke til kommentar
Litt irriterende at man tilsynelatende ikke kan få en Quad i5 med HT.

 

AtW

Det gjør man jo egentlig, bare at intel velger å kalle den i7 (basert på samme Lynnfield- kjernen som i5), som i7 870 nevnt i artikkelen.

Håper vi får hovedkort med mer fornuftige priser enn LGA-1366, selve brikkesettet koster visstnok ikke mer enn 10$ mindre enn X58, selv om det egentlig bare er en enkelt sørbro.

 

Jo, det kan du jo si, men den blir vel både dyrere og mer effektkrevende enn feks i7-920. Den faller neppe inn i i5-familens ånd prismessig.

 

AtW

Men, det er vel da såpass enkelt at:

 

* dersom man er en gjennomsnittsbruker så er i5 både raskere (pga bedre turbo (sikkert fordi den ikke har HT), samt at gjennomsnittsbrukeren fortsatt sannsynligvis klarer seg med to paralelle tråder) og billigere enn i7

 

* er man en high end bruker som har bruk for den ekstra ytelsen i7 gir i veldig flertrådete applikasjoner, så får man bare betale det ekstra den koster

 

Selvsagt så må man forholde seg til de produktene som faktisk finnes. Men jeg hadde llikevel helst sett HT litt lenger ned i produktsegmentene.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW: Hvis du har en workload som faktisk klarer å dra nytte av 8 tråder så ville du nok også savnet den tredje minnekanalen både til ekstra båndbredde og kapasitet. Ergo trenger du i7 plattformen uansett.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å savne SMT+quadcore på i5. Da ville jeg kanskje heller hatt en x4 og to x2 PCIe slotter til på CPU for NIC og RAID, spesielt hvis det ikke lar seg gjøre å splitte en av de x8 portene til mindre enheter. En stykk x8 til GPU tror jeg holder lenge for mitt bruk, antagelig er det full overkill nå som forsinkelsen blir rekordlav.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ser for meg at i3 blir en rimeligere løsning enn i5 for overklokkere, siden man likevel må deaktivere turbomodus for å hindre at den "underklokker" cpu'en? Mulig at Intel stikker noen kjepper i hjulene her?

Underklokkers CPU når man overklokker? :dotgetit:

 

noen tanker på hvilke prisområde disse i3'ne kommer til å ligge, og hvor mye cach de vil få?

De vil nok erstatte Pentium Dual Core-serien. Altså det som nå er 500~800 kr, men startprisen blir nok 2-3 hundrelapper høyere.

 

Jeg vil gjette på:

- Samme L1 og L2 per kjerne som i7 (32k/32k + 256k)

- Totalt 2 MiB delt L3 cache

Lenke til kommentar
Litt irriterende at man tilsynelatende ikke kan få en Quad i5 med HT.

 

AtW

Det gjør man jo egentlig, bare at intel velger å kalle den i7 (basert på samme Lynnfield- kjernen som i5), som i7 870 nevnt i artikkelen.

Håper vi får hovedkort med mer fornuftige priser enn LGA-1366, selve brikkesettet koster visstnok ikke mer enn 10$ mindre enn X58, selv om det egentlig bare er en enkelt sørbro.

 

Jo, det kan du jo si, men den blir vel både dyrere og mer effektkrevende enn feks i7-920. Den faller neppe inn i i5-familens ånd prismessig.

 

AtW

Etter det jeg har lest skal den koste omtrent det samme som i7 920 (284$ MSRP), og ha en lavere TDP (95 vs 130w?). I tillegg blir vi "kvitt" X58- brikkesettet slik at hele plattformen blir en del mer energieffektiv.

Endret av Frodin
Lenke til kommentar
Litt irriterende at man tilsynelatende ikke kan få en Quad i5 med HT.

 

AtW

Det gjør man jo egentlig, bare at intel velger å kalle den i7 (basert på samme Lynnfield- kjernen som i5), som i7 870 nevnt i artikkelen.

Håper vi får hovedkort med mer fornuftige priser enn LGA-1366, selve brikkesettet koster visstnok ikke mer enn 10$ mindre enn X58, selv om det egentlig bare er en enkelt sørbro.

 

Jo, det kan du jo si, men den blir vel både dyrere og mer effektkrevende enn feks i7-920. Den faller neppe inn i i5-familens ånd prismessig.

 

AtW

Etter det jeg har lest skal den koste omtrent det samme som i7 920 (284$ MSRP), og ha en lavere TDP (95 vs 130w?). I tillegg blir vi "kvitt" X58- brikkesettet slik at hele plattformen blir en del mer energieffektiv.

 

Har du noen kilde på dette? Det er jo i såfall ganske interessant.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser for meg at i3 blir en rimeligere løsning enn i5 for overklokkere, siden man likevel må deaktivere turbomodus for å hindre at den "underklokker" cpu'en? Mulig at Intel stikker noen kjepper i hjulene her?

Underklokkers CPU når man overklokker? :dotgetit:

 

Det jeg mente med "underklokke" var at turbomode sannsynligvis vil operere på en lavere frekvens enn den frekvensen man oppnår ved å overklokke cpu'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...