Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nye Safari har også full integrasjon av HTML 5 og CSS 3
Er det en ting jeg liker med Apple så er det webstandard-støtten. At Safari har det helt på plass og at det jobbes med til Opera og Firefox gjør at Microsoft (som nettopp ga IE8 tilnærmet full støtte for steinalderteknologier som HTML4.01 og CSS2.1) blir nødt til å piske IE-teamet ekstra hardt.

 

Jeg kjører Opera 10 beta og klarer 100%. Og hvis jeg husker riktig var Opera først ute med å klare dette...

Gjerne rett meg hvis jeg tenker feil!

Ja og nei. Opera fikk 100% i en intern build, og slapp senere en versjon sånn at folk kunne prøve selv. Mener å huske denne hadde en feil som gjorde at den allikevel ikke bestod pga tiden den bruke.

 

Opera Mobile 9.7 får også 100%. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Tar jeg helt feil hvis jeg mener Google bruker Safari-motoren (Webkit) i sin nettleser Chrome?

Hvis det er tilfellet ser jeg frem til en ren 64bit versjon av Chrome i nær fremtid. All honnør til konkurranse på nettleserfronten, det er en applikasjon vi kommer til å bruke mer og mer og mer i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Er det en ting jeg liker med Apple Safari/Webkit så er det standardstøtten.

Fixed. :(

 

Apple er ellers ganske så sære på formater og standarder.

 

Hvilke formater er sære? Om man ser bort fra de knyttet til video-workflow - alle konkurerende standarder formater er vel også ganske sære(?).

 

edit: brukte feil begrep, rettet nå.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Hvilke formater er sære? Om man ser bort fra de knyttet til video-workflow - alle konkurerende standarder formater er vel også ganske sære(?).

Apples implementasjon av MP4 vs den standardisert av ISO, Apples bruk av filtypene m4a og m4v. Apples bruk av ustandardiserte headers i sine redigerings-/avspillings-programmer. At Apples videoredigeringsverktøy til tider produserer filer som ikke følger standardene 100%. Apples bruk av modifiserte MP4-filer med DRM som går under filtypen m4p. At iTunes, iPod og iPhone krever veldig nøyaktig spesifiserte mediatyper for podcast.

 

Noen vil nok også klage på Apples utvidelser av CSS, men der er jeg mer pragmatisk fordi de felles standardene der tar så voldsomt lang tid å utvide.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Blei skuffa når jeg oppdaget at fanene er flyttet to hakk ned i forhold til betaen. :(

 

I betaen så var det en setting for å bytte plassering av fanene. Det må da vel være det i final versjonen også ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Har dem fått opp hastigenheten på nettlesren i final versjonen? Siste beta'en jeg prøvde var treg som sirup i forhold til Opera, Firefox og Chrome. Altså selve programmet, ikke tiden på å laste nettsider.

 

Nå har jeg nettopp lagt inn final versjonen, og den er milevis foran beta´n på hastighet så langt jeg har testa. Jeg sitter på OSX, så windows versjonen ver jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Nå har jeg nettopp lagt inn final versjonen, og den er milevis foran beta´n på hastighet så langt jeg har testa. Jeg sitter på OSX, så windows versjonen ver jeg ikke noe om.

 

Da har jeg fått testet Safari i Vista. Det var fremdeles en opplevelse som minnet mest om sirup dessverre. Prosessorforbruk utenfor enhver fornuft. Ligger stort sett på rundt 50-70 % og bruker rundt 200 MB RAM 10 min etter oppstart med 3 faner. Opera ligger på 1-2% og bruker ca 150 MB med RAM etter 10 min bruk med 3 faner. Skal teste på en litt sprekere pc og i win 7 når jeg kommer hjem. Men tviler vel på at det blir så mye bedre.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt PR spinn fra Apple at Safari 4 er den første til å klare acid3. Men det er fortsatt sant, det er den første ikke-alpha ikke-beta ikke-intern-pre-alpha-snapshot browseren som gjør det. Altså en release. Kan ikke folk være glade for at Apple følger en voksende trend om at det er kult å støtte standarder? Pressekonferanser vil da alltid ha sitt pr speak uansett. Morsom sidekommentar er at jeg får ikke kommenter hw.no i Firefox 3.5 beta (OS X), men måtte bytte til Safari for å poste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...