Gå til innhold

USB 3.0 brikke til PCIe utviklet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har enda ikke skjønt hva man trenger USB 3.0 til jeg. Alt det jeg kan tenkes å bruke USB til (mus, tastatur, ekstern disk, scanner, mp3spiller, telefon...) klarer seg godt med 480 Mbit/s, og klarer ikke bruke opp dette. Etter hva jeg skjønner, er ikke USB 3.0 rask nok til å ta opp konkurransen om skjermoverføring, og på nettverkssiden har ethernet fortsatt så godt som enevelde.

 

Jeg er klar for å bli overbevist, vis meg den tingen jeg har lyst på som trenger USB og over en halv gigabit/s for å gjøre livet mitt bedre, men før jeg finner dette er jeg litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke skjønt hva man trenger USB 3.0 til jeg. Alt det jeg kan tenkes å bruke USB til (mus, tastatur, ekstern disk, scanner, mp3spiller, telefon...)

Og der har du sikkert 50% av grunnen. Eksterne disker tar jo idag opp mot ett par terabyte, så en dag man bestemmer seg for å skkerhetskopiere det man har av musikk, film, bilder osv... fra mangfoldige interne hardisker er det greit om det tok 6 timer istedenfor 3 døgn. Akkurat formatert iPoden din? Chill hvis det bare tar to min å synkronisere den opp mot hele musikkbiblioteket ditt.

 

Mange eksterne usb-dingser, men få innganger på pc-en? En hub som kobles mot 1 enkelt usb 3.0 inngang takler kanskje 5, 6 dingser mer enn usb2? Greit nok det og.

 

Og uten å si noe altfor sikkert, lavere latency i samme slengen?

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke skjønt hva man trenger USB 3.0 til jeg. Alt det jeg kan tenkes å bruke USB til (mus, tastatur, ekstern disk, scanner, mp3spiller, telefon...) klarer seg godt med 480 Mbit/s, og klarer ikke bruke opp dette. Etter hva jeg skjønner, er ikke USB 3.0 rask nok til å ta opp konkurransen om skjermoverføring, og på nettverkssiden har ethernet fortsatt så godt som enevelde.

 

Jeg er klar for å bli overbevist, vis meg den tingen jeg har lyst på som trenger USB og over en halv gigabit/s for å gjøre livet mitt bedre, men før jeg finner dette er jeg litt skeptisk.

Merket hvordan det tar 17 tusen timer å lade opp telefonen din via PCen? Eller at nesten alle eksterne disker krever ekstra stømtilførsel?

 

USB 2.0 kan gi max 500mA, der USB 3.0 kan gi opp til 900mA. Betydelig bedre mao.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med å se noe stort poeng i en oppgradering. Joda, det kan ha noen små fordeler her og der men så sjeldent som USB er flaskehalsen i min hverdag vil jeg ikke betale en femitlapp ekstra for USB 3.0 enn for et tilsvarende produkt med USB 2.0

 

USB 2.0 er raskt nok for vanlig bruk av harddisk og de gangene jeg skal overføre veldig mye så har jeg tålmodighet til å vente den tiden det tar med USB 2.0. (Nei, jeg overfører ikke TB med data særlig ofte).

 

Til virkelig ytelsekrevende komponenter som SSD duger heller ikke USB 3.0. Der vil jeg har SATA eller helst PCIe grensesnitt.

 

På lengre sikt kan jeg se for meg at USB 3.0 bedrer bruksområdet: 900mA gir litt raskere ladetid og kan drive litt mer strømkrevende komponenter. Når slike kommer på markedet. Lavere latency er også kjekt hvis man skal kjøre programmer via minnepinne. (Noe jeg aldri gjør likevel). USB SSD har bedre alternativer både nå og i framtiden. Mange eksterne disker per USB-port er en mulighet men også der har vi bedre alternativer: SATA multiplexing og filservere med GbE. Om 1-2 år dukker det antageligvis opp 10GbE på konsument-hovedkort og relativt billige kontrollere og svitsjer.

 

USB 3.0 er litt som 200 km/t fartsgrense på en humpete grusvei.

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke skjønt hva man trenger USB 3.0 til jeg. Alt det jeg kan tenkes å bruke USB til (mus, tastatur, ekstern disk, scanner, mp3spiller, telefon...)

Og der har du sikkert 50% av grunnen. Eksterne disker tar jo idag opp mot ett par terabyte, så en dag man bestemmer seg for å skkerhetskopiere det man har av musikk, film, bilder osv... fra mangfoldige interne hardisker er det greit om det tok 6 timer istedenfor 3 døgn. Akkurat formatert iPoden din? Chill hvis det bare tar to min å synkronisere den opp mot hele musikkbiblioteket ditt.

Men eksterndisker i dag er ikke spesielt kjappe. Blir de det engang i fremtiden vil nok eSATA være bedre, ettersom det er et skredderdydd interface. Tiden vil vise.

 

Zappy: Redusert ladetid blir godt mottatt. Basestasjon for trådløs mus som lader uten at den trenger ekstern strømforsyning kan også være et pluss.

Lenke til kommentar

900 mA tilsvarer vel ca 4.5 W siden USB kjører 5V, og da kunne man vel nesten kjørt en sånn moderne 5400 rpm 3.5" disk på en usb kabel, kanskje med litt mer modifisering. (kanskje bare kjørt to plater?) Fant noen tall her, der det ser ut som at WDs caviar green disker ikke er så fryktelig langt unna, med tanke på at man allerede i dag kan kjøre en 2.5" ekstern på en gammel usb kabel med 2.5 W, og ingen av de fire 2.5" diskene her holdt seg under 2.5 W gjennom alle testene...

 

 

Kunne godt tenkt meg en ekstern disk med 1-2 TB, uten ekstern strømadapter.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Et lite problem med å kjøre 3,5 " disker på usb 3 vil være at disse bruker 12 volt, noe de da må dc-ac-dc konvertere fra 5 volt, dette gir tap, så ville ikke forventet stort (selv om det finnes løsninger med store kondesatorere som kan drive en 3,5" disk på USB2 også).

 

Du får ikke noe bedre gennerell bånnbredde på hubber heller, da usb standaren bygger på det prinsippet at alle dingsene bytter på tur med å snakke med systemet, så skal du overføre noe mellom to usb disker må dataene først over på pcen, inn i ramen, så ut og bort til den andre disken. Her er økningen i hastighet ganske kjerkomen da det ikke lenger er interfacet som begrenser de eksterne diskene.

Lenke til kommentar
Det virker som folk undervurderer hvor mye intern båndbredde eksterne harddisker har. Om du kobler til en standard 3,5" ekstern disk på SATA internt klarer den ofte 80-100 MB/s. 2,5" ligger vell mellom 60-80 MB/s en plass.

 

TAKK!

Skulle akurat til å skrive dette. Har også en USB-disk med 2 disker i raid. Hvis jeg skulle kjørt disse i raid0 (kan jo være aktuelt i videoredigeringssamenhenger der eksterndiskene står mer eller mindre fast), ville usb2 vært en stor flaskehals.

Lenke til kommentar

Jepp, her er et anslag for sekvensielle hastigheter i HWBrukers scenario:

SATA: 300 MB/s

HDD: 90 MB/s

USB 2.0: 30 MB/s

Minnepenn: 10 MB/s

Gjett hvor flaskehalsen sitter og hvor mye raskere USB 3.0 ville gjort denne overføringen? :p

 

Hvis det ikke var en sekvensiell overføring (filer godt over 1 MB) så er trolig aksesstiden sterkt begrensende. Med et gjennomsnitt på 10 kB filer vil jeg anslå:

SATA: 200 MB/s

HDD: 1 MB/s

USB 2.0: 10 MB/s

Minnepenn: 1 MB/s

Gjett hvor flaskehalsen sitter og hvor mye raskere USB 3.0 ville gjort denne overføringen? ;)

Lenke til kommentar

Du har et 100% gyldig poeng, hadde det ikke vert for at eg sitter på en Corsair Flash Voyager GT. Den bruker 32sec på 699MB kopiering fra HDD til usbpenn. Det er cirka 22MB/s Ser tester viser den har average read speed of 33.8MB/s ifg HDTach. Dvs USB2.0 begynner å bli for treig for nyere typer usbpenn. Er du med på poenget?

 

Edit: Leste første posten min og ser at eg framsilte det som at det er USB2.0 som er for treig, det stemmer ikke det er min minnepen men jeg mente å få fram at USB2.0 begynner å bli for treig med tanke på nyere typer usbpenn feks.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...