Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Jeg er "amatør", punktum. Men av og til undrer jeg meg på omtalen her i forumet omkring 50D, som om det er noe man ikke "behøver" fordi 40D finnes. På samme tid undrer jeg meg på hvor mange som hevder det, eller annet negativt om 50D som virkelig har prøvd ut 50D i praksis, og ikke bare lest sprikende tester (noe de fleste hus får).

 

Jeg har en 400D fra før som nå er velbrukt med omtrent 50.000 skudd. 400D er et bra hus i dets segment, tar supre bilder og lite problemer ellers. Men som regel går man opp et hakk ved oppgradering og valget falt på 50D. Og da til en pris rundt 8.000 for huset. 40D lå dengang på rund 6.500, en forskjell på 1500. Å si da at 40D er et bedre kjøp, vel, er det nå det? 50D er siste generasjon, og som vanlig må man betale litt mer for siste enn gårsdagens. Og 1500 er egentlig liten forskjell.

 

Har brukt 50D i etpar måneder, og skutt noen tusen, tar en del fuglebilder i flukt, ellers mye landskap.

 

Foreløpig "konklusjon" (ser ingen grunn til å gå særlig innpå det tekniske da dataene er terpet på her før, det er tross i alt det som kommer ut etter praktisk bruk som betyr noe):

 

I forhold til 400D (som tar meget bra bilder egentlig) er det markante forskjeller. Uten tvil gir den høye oppløsningen mye "feitere" bilder som kan beskjæres betydelig kraftigere enn bildene fra 400D uten at det går på bekostning av kvaliteten.

 

Bruker en sigma 10-20, sigma 70-300 og sigma 18-200. Alle uten stabilisator. 18-200 gir dog en del uskarpe bilder (fokusproblemer) på maks tele. Mulig at mitt eksemplar er et fra en mandags morgen, vet ikke hva erfaring andre har med dette objektivet. Ellers er det et betydelig hopp i kvalitet på bildene fra 400D er min erfaring. 400D og 40D har vel samme oppløsningen, selv om det er endel andre forskjeller i behandlingen av bildene muligens.

 

Jeg kjører mye "auto" bruker fabrikkinstilningene, som den gode amatør jeg er :p . Føler de til mitt bruk stort sett gir meget bra resultater, de som har satt opp de forskjellige autovalgene vet tross alt bedre enn meg hva de holder på med, jeg skal ta bilder, og da med helst safe innstilninger og ofte i en fart.

 

Har sammenlignet endel bilder tatt av en kompis med en 40D, vel, det er forskjeller samme hva man sier. 50D's bilder er mye mer detaljerte og "feitere". Noe han og er enig i. Han lånte min 50D en ukes tid, og dommen var klar: Skulle han med erfaring fra 40D valgt i dag (med den prisforskjellen det var da jeg handlet) ville han uten å nøle valgt 50D. Han er mer "proff" enn meg, og sa at det er flere ting som er bedre på 50D, mye bedre. Jeg bøyer meg for "proffen".

 

Batterikapasiteten er enorm, og langt over det fabrikken oppgir. Føler at det aldri går tomt og reservebatteriet blir meget sjelden brukt selv etter en hel dags full fres med serieskudd.

 

Foreløpig er det for meg som amatør null å utsette på huset, det gir det jeg behøver og vel så det. Og som sagt fra 400D er det store forskjeller på bildekvaliten. Dermed er det, mener jeg, nonsen å hevde at den ekstra oppløsningen ikke er av betydning, samme hva tester eller andre måtte påstå. Jeg stiller heller spørsmålet til de som hevder noe annet om de virkelig har prøvd dette i praksis sammenlignet med noe reelt.

 

Dette var meget generelt og lite teknisk, foreløpig, så kan andre fylle på med sin erfaring håper jeg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant, skal følge med på denne tråden da jeg fikk mitt EOS 50D i går, litt nytt å sette seg inn i, men jeg har jo manualen da, og det kommer et par bøker fra Amazon som går rett på bruken av kameraet. Foreløpig strever jeg litt med å få Software fra 400D til å fungere, med RAW-filene og slikt, har trøblet litt med det, i og med at CD-ene ikke lå i esken, men de har jeg hentet nå, så jeg håper det ordner seg. (Vil fortsette å bruke Zoombrowser og DPP med dette kameraet, synes det er bra programvare), men merkelig min Adobe Elements (5.0) som jeg tok ned RAW konverter til for 400D fungerer ikke for 50D, finner ingen oppdatering på Adobe siden heller for dette?

RandiA

Lenke til kommentar
Foreløpig strever jeg litt med å få Software fra 400D til å fungere, med RAW-filene og slikt, har trøblet litt med det, i og med at CD-ene ikke lå i esken, men de har jeg hentet nå, så jeg håper det ordner seg.

Jeg glemte å si at 400D software'n er for gammel så du må ha nyere versjoner; som ligger på CD. Men de følgte ikke med?

 

Tom

Lenke til kommentar
Foreløpig strever jeg litt med å få Software fra 400D til å fungere, med RAW-filene og slikt, har trøblet litt med det, i og med at CD-ene ikke lå i esken, men de har jeg hentet nå, så jeg håper det ordner seg.

Jeg glemte å si at 400D software'n er for gammel så du må ha nyere versjoner; som ligger på CD. Men de følgte ikke med?

Tom

:!: :!: fint du flyttet diskusjonen Tom, så ikke Juni-fest tråden min ble fylt opp før jeg fikk begynt festen :!:

Nei, feil ble begått i forretningen, dessverre sjekket jeg ikke esken nøye nok før jeg dro derfra. Så en del manglet, og jeg fikk ekstra-arbeid med å prøve å ta ned fra net-siden til Canon, men måtte gi opp å få det til å fungere. Hentet programvaren på en ekstra tur i dag da. Jeg skulle bare ha hus, som de hadde hentet fra en original-eske, så man slapp å vente flere uker på hus. Det var en grei nok forklaring.

Tror ikke jeg bryr meg om å kjøpe noen ny Elements for å behandle RAW, DPP gjør det bra.

Men dumt er det at Zoombrowser 6.3.1 tror jeg det var, som fulgte med software, ikke kan konvertere de RAW filene, de vises, men kan ikke behandles. Når jeg prøver på det, får jeg til svar: These RAW images are not supported by Raw Image Task.

Så på Canon sin side noe om at man måtte ta ned 6.1.1 etter 6.3 for å få RAW behandler, men prøvde noe slikt også, står litt rotete på den siden. Skal ringe Canon om det jeg, hvis ikke noen her med 50D har opplevd det samme da?

RandiA

Lenke til kommentar

I og med at du lastet ned oppgraderinger fra Canons nettside, så er det mulig at "Raw image Task" har gått på en smell.

 

Da tror jeg at det er en god ide å avinstallere alle Canon programmene du har; deretter tar du en omstart og så installerer du fra den nye CD-en. Så kan du se hva som virker; det bør være mer. Har du Canon scanner? I såfall trenger du ikke avinstalere programmene til den.

 

Tom

Lenke til kommentar

Fint med en tråd også om 50D.

Jeg kan selv komme med min erfaring som jeg har skrevet om før.

Det kan være slik at bildekvaliteten på 50D ikke er særlig mye bedre enn 40D ved første og normalt øyekast.

Det skal jo godt gjøres når 40D er et så godt kamera.

Noen mener dog at det er endel forskjeller som kan forsvare at noen velger 50D istedet.

Noen mener at 50D ikke er særlig oppgradering fra 40D , og dette kan jeg forstå siden 50D kom så snart etter 40D , det er forståelig at mange 40D eiere spessielt er litt gretten siden et nytt kamera kom så brått på.

Det virker som en gjenganger fra Canonbrukere at vi aldri blir fornøyd.

Da 30D overtok for 20D var det mange som stønnet for forskjellene var for små , dette gikk over etter en stund.

Så kom 40D som skulle være en ny revolusjon , men etter første test var hylekvintetten i gang igjen , mer støy enn 30D , ubrukelige jpg bilder osv,osv.

Men det også gikk over når kameraet hadde vært i bruk en stund.

Nå er hylekoret i gang på nytt med 50D , nå er 40D plutselig blitt et kanonkamera ( noe jeg synes det er ).

Utviklingen er kommet så langt at mindre og mindre forskjeller vil komme , men nye kameraer vil komme og skrittene går sakte fremover.

Når 60D kommer , blir endelig 50D Canon sitt beste mellomklasse kamera.

Men tilbake til mine sysnpunkter om 50D:

Spessielt kan bildekvaliteten med 50D bli fantastisk med riktig bruk og de ekstra Mp kan være veldig greit å ha spessielt ved fotografering av fugl.

I forhold til 30D føles det som om jeg kan ta vanvittige utsnitt uten at det går på bekostning av oppløsningen for normal bruk.

På den andre siden skal det jo nevnes at det godt skal gjøres å se forskjell på 10,12 og 15mp i et vanlig fotografi som har fylt et vanlig utsnitt for visning på pc eller en normal forstørrelse.

Jeg selv valgte 50D over 40D på grunn av nettopp disse forskjelene og siden jeg oppgraderte fra 30D.

Mitt inntrykk i forhold til 30D har jeg skrevet i en annen tråd men gjentar det gjerne her:

 

 

Nå har jeg hatt 50D i en uke og gjort mine egne sammenligninger med min gamle 30D.

Det skal selvfølgelig understrekes at jeg ikke har hatt mulighet for å gjøre slik man gjør i en profesjonell test men tatt bilder med begge kamera på stativ med samme objektiv, samme instillinger og samme etterbehandling.

Jeg betrakter bildene slik som man naturlig gjør men også kikket på eksemplene i 100% forstørrelse på min egen skjerm.

 

Når det gjelder støy ved høye ISOverdier så har det blitt skrevet endel om at 50D har mer støy enn 30D.

Beklager men jeg ser ingen forskjell på bilder fra 100 til 1600ISO , og om det sier mer om 30D enn 50D får bli opp til andre.

For min del er jeg førnøyd med 50D sine egenskaper når man tenker på den høye oppløsningen i forhold til 30D.

Uansett har jeg ingen betenkeligheter med å bruke 3200 ISO med riktig eksponering.

Hvis jeg "overeksponerer" en tanke (+0,7-1.0EV) så er faktisk både 6400 og 12800 brukbart så lenge jeg ser bildet i "normal" størrelse på pc-skjermen.

Dette er noe jeg lærte i denne artikkelen om 50D:

 

Test med tips om 50D:

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=41281

 

Etter min mening kan man bruke dette om man ikke skal skrive ut bildene eller bruke bildene i en konkurranse , dvs vanlige familiebilder.

Dette synes jeg er imponerende.

 

Når det gjelder dynamiske egenskaper så kan det virke som om 30D er en liten tanke "flinkere" til ikke å brenne høylys ved "autoeksponering" enn 50D.

Men igjen ser jeg ikke på dette som et problem , man skal uansett eksponere riktig og sjekke histogrammet.

 

Det som endel skriver er at detaljoppløsningen ikke tilsvarer de 15 mp som sensoren i 50D har.

Det kan være riktig , ikke har jeg mulighet for å "måle" dette , men jeg må si at jeg fikk bakoversveis når jeg så hvor rene og detaljrike bildene ble side om side med bildene fra 30D.

Her var det utklassing i favør 50D.

 

Når jeg ser på disse egensammenligningene jeg personlig har gjort mellom 30D og 50D så må jeg si at jeg er positivt overrasket over 50D.

Når jeg i tillegg får med alle de andre "verktøyene" som finnes i 50D kontra 30D er dette en perle av et kamera.

Jeg svelger mine ord om at det ikke er store forskjellene mellom 30D og 50D

Er foreløpig storfornøyd med at jeg tok denne impulsive oppgraderingen , I`m in love

 

Ellers var det selvfølgelig andre ting som jeg også fort la merke til:

-Søkeren var merkbart lysere og virket større.

-Skjermen var jo større men også meget "levende" , man kan faktisk sjekke fokus.

-Live View funksjonen synes jeg kan være nyttig likevel, med rutenett og sanntidshistogram ved landskapsfotografering m.m

-Menyene er anderledes og inneholder mer , men om det er bedre må jeg bruke mer tid på å finne ut.

-Huset ser veldig likt ut men jeg synes at det kjennes mer solid ut og jeg kjenner at luker og knapper er mer kompakt og solide. Sikkert "værtettingen" som gjør dette.

-Autofokusen kjennes også raskere ut og det er kjekt med den forbedrede funksjonen ved lysterke objektiver som jeg har.

-Siden kameraet har så gode bilder ved ISO opp til over 1600ISO synes jeg "auto ISO" funksjonen er mye bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd.

-Ved fotografering av f.eks Idrett i haller m.m kan man konsentrere seg om en ting mindre og det er topp.

-Det er også en fordel med at ISO nå verdien vises i søkeren.

-Seriebilde funksjonen på over 6 bilder i sekundet er selvfølgelig vanskelig å merke i forhold til 5 i 30D , men jeg er klar over at det ene bildet eller to kan være forskjellen mellom et perfekt bilde eller ikke ved sport- eller fuglefotografering.

-"Værtettingen" skal jeg ikke si så mye om siden objektivene selvfølgelig også må ha værtetting for å tilfredstille kravene , dette gjelder jo alle produsenter.

Men at 50D er bedre beskyttet mot vann og støv er merkbar i forhold til 30D og jeg vet at 30D på tross av mangel på værtetting fint tåler en liten Bergensbyge.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt i farten men det er slike ting som man kan finne ut i spesifikasjonene til kamera.

 

Om en oppgradering er riktig for deg er jo helt utelukket for meg å kunne fortelle.

Du greier helt sikkert ikke å finne bedre motiver med 50D men jeg synes for min del at 50D kan hjelpe meg å gjøre det lettere å produsere bilder ørlite grann bedre enn min 30D.

Ellers gir det meg mer inspirasjon akkurat nå.

 

Jeg var jo sikker på at en oppgradering ville være bortkastete penger , og det kan det jo være fremdeles.

Det er jo ikke nødvendigvis alltid et spørsmål om hva man "kan klare seg med".

Men om man tenker på hvor kort livet er , og hvis man også liker det tekniske ved fotograferingen så er min personlige mening at en oppgradering ikke nødvendigvis må måles i økonomi men like mye med å ha det morsomt.

Min konklusjon uten å ha testet 40D selv er at ønsker man å spare ett par tusen kroner så kan man kjøpe 40D og sikkert få like flotte bilder som fra 50D.

Men hvis man kan avse ett par tusen ekstra på huset så kan man kjøpe 50D og få litt fler forbedrede muligheter i kameraet , kunne ta større utsnitt og samtidig få like gode eller litt bedre bilder enn med 40D i mange situasjoner.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Det var da en fin, grundig evaluering...har ikke kommet så langt enda jeg. Det blir mye å sette seg inn i, men jeg ser at bildene kan bli flotte og detalj-rike, hvis man bare lærer seg å utnytte kameraets atributter.

 

PS. Akkurat nå er jeg bare kommet til det stadiet at jeg er på Canon sin side for å finne en Zoombrowser som kan behandle RAW filene mine. Jeg har bladd gjennom alle "Zoom-ene", den siste jeg prøvde meg på var 6.1.1.a...som det stod skulle tas ned for å greie RAW. Jeg har 6.3.1 på, men jeg ser ikke kamera EOS 50D listet opp for noen av Zoombrowser variantene...

RandiA

Lenke til kommentar
PS. Akkurat nå er jeg bare kommet til det stadiet at jeg er på Canon sin side for å finne en Zoombrowser som kan behandle RAW filene mine. Jeg har bladd gjennom alle "Zoom-ene", den siste jeg prøvde meg på var 6.1.1.a...som det stod skulle tas ned for å greie RAW. Jeg har 6.3.1 på, men jeg ser ikke kamera EOS 50D listet opp for noen av Zoombrowser variantene...

RandiA

Jeg har undersøkt litt på nettet, og testet litt hos meg.

 

De nyere versjonene av ZoomBrowser lar deg ikke editere RAW. Ikke fra eldre kameraer heller (som min 30D). DPP er visst verktøyet som vi skal bruke istedet.

 

Ettersom du har gammel programvare installert, så er det mulig at du fortsatt kan editere RAW filene fra 400D ; men den vil ikke støtte 50D.

 

Høres ut som om det er på tide å endre arbeidsmønster ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker Zoombrowser til å laste opp bildene til mapper i "mine bilder" i Windows og setter navn på mappene der.

Så bruker jeg DPP til å raw behandle og konvertere bildene der.

Jeg synes DPP er et glimrende program til nettopp dette og bruker ikke photoshop til dette lenger.

Etter konverteringen i DPP bruker jeg selvfølgelig photoshop til annen bildebehandling.

Noen vil synes denne metoden er tungvint og "galt" når programmer som Lightroom osv finnes , men jeg har funnet meg til rette med denne måten.

Men jeg ser ikke vekk i fra at en investering i Lightroom kommer på grunn av den enkel måten å sortere bilder på.

Det er dessuten mange i min lokale fotoklubb som bruker Lightroom slik at det skulle være enkelt å få hjelp der.

Lenke til kommentar

Tom, der har vi kommet frem til det samme, samtidig,....jeg har lastet av og på Zoom'n og oppdatert og tatt ned alt og kikket på Canon sine sider (m.a.o kastet bort masse tid...Canon skulle ringe meg i morges,skulle sende meg en link som fikset det... men de gjorde ikke det som avtalt). Så googler jeg litt på 50D, og kommer over en Canon side som forteller at det er slutt på Raw Image Task i Zoombrowser for 50D, man går direkte til DPP. Men det står også at alle Canon før det kan bruke Raw Image Task. Jeg har nyeste versjon av Zoom'n nå, og den har en flott utgave med RAW Task som fikser RAW filene fra 400D.

Vel, da vet jeg dette....

Randi

Lenke til kommentar
Jeg bruker Zoombrowser til å laste opp bildene til mapper i "mine bilder" i Windows og setter navn på mappene der.

Så bruker jeg DPP til å raw behandle og konvertere bildene der.

Jeg synes DPP er et glimrende program til nettopp dette og bruker ikke photoshop til dette lenger.

Etter konverteringen i DPP bruker jeg selvfølgelig photoshop til annen bildebehandling.

Noen vil synes denne metoden er tungvint og "galt" når programmer som Lightroom osv finnes , men jeg har funnet meg til rette med denne måten.

Men jeg ser ikke vekk i fra at en investering i Lightroom kommer på grunn av den enkel måten å sortere bilder på.

Det er dessuten mange i min lokale fotoklubb som bruker Lightroom slik at det skulle være enkelt å få hjelp der.

Har akkurat samme Work Flow jeg også..har brukt ZOOM'n helt fra mitt første ixus, 10-12 år, og synes den er ypperlig. Så går jeg i DPP etterpå med RAW, deretter går jeg til PS 7.0 (eller Elements) for videre bearbeiding....kommer til å holde meg til den arbeidsgangen, den er OK.

(Elements Organizer får bildene til slutt, når de er helt ordnet i mappene, så gjør jeg taggingen der :!: ...tungvint og innviklet for noen? Vel, en grei arbeidsrutine for meg)

RandiA

Lenke til kommentar

Første inntrykk med 50D: Må da være mye flottere, klarere farger med dette enn med f.eks 400D, ser slik ut på min PC i hver fall...gleder meg til jeg har lært litt mer..(håper det går kortere tid med denne enn med 400D som jeg brukte nå nesten 2 år på å lære, vel, solgte den vel før jeg var helt utlært på den også da... :innocent: )

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg glemte å påpeke som den stolte amatør jeg alltid har vært så skyter jeg kun jpg da jeg tar en haug bilder i full fres og sletter så kanskje 80/90% og sitter igjen med blinkene jeg søker, dvs situasjonens tiendel sekund (RAW tar tid sier folket(?) - og det har ikke jeg med f.eks 12-1500 bilder etter en liten kjapp tur og hvor størstedelen skal slettes på jakt etter det rette)

 

Men, dermed er sammenligningene jeg har gjort jpg/jpg og skulle i utgangspunktet danne samme grunnlag for å sammenligne.

 

Det var en som nevnte "rene og detaljrike" her, og det er mitt inntrykk og målt mot 400D og 40D. De to andre nevnte her er jo meget bra i utgangspunktet slik sett, men det er en tydelig merkbar "klarhetsforskjell" i detaljer til fordel for 50D. Støyproblemer i praksis, vel, min erfaring er at de ikke er større enn på de andre to.

 

Mine erfaringer er fra praktisk bruk, det er det som betyr noe for min del. Andre får selvsagt legge til sine mer detaljerte erfaringer - vi bruker jo kameraene ofte med forskjellig ståsted og vinkling og jeg er en "skytter" på jakt etter det øyeblikksmotivet blant 1000 som regel.

 

Tester spriker som vanlig, men dersom det ikke er rene fundamentale feil eller mangler, vil brukeres lengre erfaringer i daglig praktisk bruk bety mer synes jeg. Selvsagt leser de fleste av oss vel tester, særlig dersom man skal handle seg ny dings, men brukererfaringer er meget verdifulle å få med seg.

Lenke til kommentar
Tom, der har vi kommet frem til det samme, samtidig,....

Det gjorde vi ...

 

Første inntrykk med 50D: Må da være mye flottere, klarere farger med dette enn med f.eks 400D, ser slik ut på min PC i hver fall...gleder meg til jeg har lært litt mer..(håper det går kortere tid med denne enn med 400D som jeg brukte nå nesten 2 år på å lære, vel, solgte den vel før jeg var helt utlært på den også da... :innocent: )

RandiA

Det er ikke så mye du kal lære denne gangen. Du skal bare finne ut hvor knappene har flyttet seg.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er ikke så mye du kal lære denne gangen. Du skal bare finne ut hvor knappene har flyttet seg.

Tom

:!: :!: ..jeg virrer rundt etter dem ja, har ikke en gang fått lys på skjerm, og ikke forstått at jeg må se i "luke" oppå for å se blender tall etc....men så har jeg heller ikke hatt tid til å åpne bruksanvisning enda. (Selv om jeg alltid har lyst til å ha alt fiks ferdig på timen...)

RandiA

Lenke til kommentar

EOS 50D og ISO innstillinger - noen som har synspunkter her. Jeg har ikke kommet lengre i knappene/utforskningen. Da jeg først knipset i vei brukte jeg AV prioritert innstilling, og trodde jeg hadde stilt en lav iso, ser på bilder som kommer ut at de har iso verdier langt høyere enn det jeg vanligvis velger når jeg setter selv - vel - måtte konsultere manualen og oppdager at 50D har et valg med Auto innstilling av ISO verdi, og at mitt kamera var innstilt på det.

Spørsmål: Er det en fordel å bruke dette nå i begynnerfasen? Selv om iso-valget var langt høyere enn jeg ville valgt selv, så bildene bra ut, uten merkbar støy. Noen som har "gode" ISO-erfaringer her?

RandiA

Lenke til kommentar

Min erfaring med "Auto ISO" funksjonen på 50D er at den faktisk fungerer (i motsetning til den samme funksjonen på mitt gamle 40D) og at kameraet velger fornuftige ISO verdier ut i fra gjeldende lysforhold. Selv ahr jeg som regel kameraet satt til Auto ISO og "P" og klart til "Point And Shoot" til enhver tid i tilfelle et motiv dukker opp og jeg har dårlig tid. Min er faring er at dette fungerer veldig bra.

 

Har jeg noen sekunder på meg så foretrekker jeg imidlertid å sette ISO selv samt å velge Av eller Tv og passende settinger - avhengig av motiv og lysforhold. Om det blir så veldig mye bedre er jeg ikke så sikker på, automatikken gjør nemlig en utmerket jobb under de fleste forhold med Auto ISO og P - men jeg foretrekker allikevel mere manuell kontroll når jeg har tid til det.

Lenke til kommentar
Min erfaring med "Auto ISO" funksjonen på 50D er at den faktisk fungerer ............

Interessant...det virker som ISO auto-valgene er fornuftige ja, så jeg tror jeg begynner der :yes: ..men med P, mener du da grønn firkant? helt auto? eller den bokstaven P. Jeg har vent med til å bruke AV - blenderprioritert, og brukte aldri grønn firkant på 400D, og f/7.1 var ofte en god blenderløsning der til det "vanlige".

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...