Gå til innhold

Junifest 2009 - Sommeren er her (snart)


Anbefalte innlegg

Da det er flere som ønsker seg flere månedsutfordringer; så vi prøver igjen. Juni er inngangen til sommeren og kan by på mye godt fotolys.

 

Junifesten er en fotografisk øvelse som er åpen for alle medlemmer av dette forumet. Tanken er at du skal utfordre deg selv slik at du lærer mer om fotografering generellt, og blir bedre kjent med foto-utstyret ditt.

 

Regler.

  1. Utfordringen gjelder fra 1.juni til 30. juni.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du må definere en personlig utfordring som du skal følge hele måneden.
  4. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  5. Du melder deg på ved å opprette din egen deltager-tråd innen 1. juni.
  6. La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Men du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  7. Når måneden er over velger du de 3 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av juini.

Personlig utfordring.

 

Du bestemmer selv hvilken utfordring du velger å følge. Her er et noen eksempler.

  • Kun et objektiv (fastoptikk) - samme som Oktoberfesten.
  • Kun ta makrobilder.
  • Street photography.
  • Dokumentere nærområdet ditt.

Mangler du ideer, så er det bare å be om forslag i denne tråden. Husk at tanken er å utfordre deg selv til å lære noe nytt og få mer glede av hobbyen din.

 

Deltager nivå.

 

Du kan velge følgende aktivetsnivå:

 

Hardcore: Du tar kun bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar ikke bilder i andre sammenhenger.

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utforringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

Deltagertråd.

 

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

 

Junifest 2009 - brukernavn - utfordring

 

For eksempel:

 

Junifest 2009 - tomsi42 - Makro og nærfotografi

 

I den første posten av bildetråden din, så beskriver du din junfest ved å fyll ut følgende felter:

 

Bruker: Ditt brukernavn

Utfordring: Den utfordringen du lager deg

Deltakernivå: Ditt deltager nivå

Utstyr: Kamera, objektiv osv som du trenger for å nå målet ditt

Tilleggsutfordringer: Fylles ut kun hvis du har gitt deg ekstra utfordringer

 

Bildene som legges inn skal ikke være større enn 1280 piksler i lengste lengde. Info for å legge inn bilder finner dere her.

 

Frikort

På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Hardcore og Entusiast deltagerene. Hardcore får 2 frikort; entusiastene 4. Frikortet gjelder kun for en dag. Hardcore deltagerene kan bruke frikortet for foto-oppgaver som bryter med utfordringen.

 

Annet

 

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag.
  • Levere 7 bilder i uka.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

 

Velkommen,

Tom

 

edit:

26.05.09: La til avsnitt om frikort

27.05.09: Oppdaterte avsnitt om frikort

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg tenker på hvordan det har blitt med de siste utfordringene jeg har deltatt i så burde jeg nok bare latt denne ligge. Men jeg melder meg nok på som pingle allikevel. Med 2-3 bilder per uke burde det ikke være noe problem egentlig. Men jeg må nok gruble for å finne et tema som jeg klarer å fullføre. Fotoinnteressen har falt veldig den siste perioden så en utfordring kan kanskje bringe den litt tilbake. Jeg får se det an og melde meg på om jeg finner på noe jeg tror jeg klarer gjennomføre.

Lenke til kommentar
Når jeg tenker på hvordan det har blitt med de siste utfordringene jeg har deltatt i så burde jeg nok bare latt denne ligge. Men jeg melder meg nok på som pingle allikevel. Med 2-3 bilder per uke burde det ikke være noe problem egentlig. Men jeg må nok gruble for å finne et tema som jeg klarer å fullføre. Fotoinnteressen har falt veldig den siste perioden så en utfordring kan kanskje bringe den litt tilbake. Jeg får se det an og melde meg på om jeg finner på noe jeg tror jeg klarer gjennomføre.

Hvorfor har fotointeressen dalt? For mye annet på tapeten? Manglende fotografiske prosjekter?

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
*mine innlegg* Tror jeg vil prøve å være med på junifest, har bare ikke anelse om hva tema/utfordringen skal være enda, egentlig.

Driver å lurer på det selv, også. Det er et noen som er relativ trygge: Objektivsirkulering, musikk-inspirert eller sort/hvitt.

 

Tom

Takk for tipsene, men tror jeg har bestemt meg nå. Fikk et godt tips av typen. Skulle bare ønske jeg hadde noen mer spennende objektiver enn kit-et mit. :p

Lenke til kommentar
Takk for tipsene, men tror jeg har bestemt meg nå. Fikk et godt tips av typen. Skulle bare ønske jeg hadde noen mer spennende objektiver enn kit-et mit. :p

Hmm. Det kommer ikke noe feriepenger/skattepenger rullende inn slikat du kan kjøpe deg noe glass da ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Takk for tipsene, men tror jeg har bestemt meg nå. Fikk et godt tips av typen. Skulle bare ønske jeg hadde noen mer spennende objektiver enn kit-et mit. :p

Hmm. Det kommer ikke noe feriepenger/skattepenger rullende inn slikat du kan kjøpe deg noe glass da ?

 

Tom

Desverre, men er ikke lenge til bursdag, om jeg skulle få penger/gavekort tror jeg det blir et fint macroobjektiv i så fall. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Desverre, men er ikke lenge til bursdag, om jeg skulle få penger/gavekort tror jeg det blir et fint macroobjektiv i så fall. :p

Mye morsomt med makro. Og det jeg liker best med makroobjektiver er at de kan brukes til annet også. Fine og skarpe er de også.

 

Tom

Enig. Sikkert dumt spørsmål, men hvordan blir det dersom man skulle velge å bruke film, istedet for å gå (kun) for digitalt? Får jo ikke lagt ut bilder hver dag da..?

Lenke til kommentar

Kan man ta ett tema som "På fisketur"? Det tror jeg er noe jeg kommer til å være på mye i juni. Men måtte jeg da tatt bilder som illustrerte "På fisketur" eller kunne jeg f.eks. sett en pen blomst og tatt bilde av den? Vet at det ikke er noen dommer eller lignende men tenkte allikevel å lufte det litt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...