Gå til innhold

Refleksjon: Bedre kameraer med finanskrise?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel litt tidlig og se "skadene" fra finanskrisen ennå.

 

Utviklingstiden fra blanke ark til lansering ville jeg tro er rundt et års tid for nye produkter,men oppgraderingene kan nok allerede være implisert helt fra starten av spesifikke produkt og med litt justeringer/modifikasjoner opp mot konkurrentene sine produkter før lansering.

 

Er enig i at aggressiv markesføring og produktlansering vil gi produsentene et fortrinn,og de som har kameraprodukter som en liten post innen konsernhirakiet kan nok finne på og kutte ned på kostnadene til enkelte avdelinger for og rette opp den totale balansen.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noe positiv effekt av finanskrise på DSLR marked.

 

Nikon AF-S VR 70-200mm f/2.8G har økt i pris fra 14750,- til 17390,-

Nikon D700 har økt i pris fra 16000,- til 18495,-

Nikon D3 har økt i pris fra 29900,- til 39900,-

 

De fleste proff kamera og objektiver har enten økt i pris eller beholdt gamle prisen.

 

I vanlig normal verden skal prisen gå ned parallelt med tiden. Kamera blir eldre - pris går ned. Nå skjer det motsatte med opp til 30% økning i pris på 2-3 år gamle produkter.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Jeg for min del ser for meg at utviklingstakta vil bli satt ned. Det har f.eks vært forbausende stille rundt Olympus sin m4/3 satsing.

 

Men det er kanskje ikke ubetinget negativt om utviklingstakta blir satt ned. Det åpner mulighet for at mer ressurser blir brukt på å rafinere allerede eksisterende teknologi.

 

Og at eventuell ny teknologi vil ha kommet lenger i modningsprosessen før den når oss forbrukere. Det er en slik modning jeg ser for meg at foregår på m4/3 sektoren. Olympus vet at de må gjøre det meste riktig, allerede ved første forsøk.

Lenke til kommentar
Jeg for min del ser for meg at utviklingstakta vil bli satt ned. Det har f.eks vært forbausende stille rundt Olympus sin m4/3 satsing.

Det kommer an på øynene som ser. Slik jeg har forstått Olympus, så har planen hele tiden vært å lansere m4/3 i sommer. I midten av juni så lanserer de en god del. Jeg tror en av grunnen til at de har ventet til nå, er at det er 50 år siden Olympus lanserte Pen serien.

 

Men det er kanskje ikke ubetinget negativt om utviklingstakta blir satt ned. Det åpner mulighet for at mer ressurser blir brukt på å rafinere allerede eksisterende teknologi.

Det kan være en fordel.

 

Og at eventuell ny teknologi vil ha kommet lenger i modningsprosessen før den når oss forbrukere. Det er en slik modning jeg ser for meg at foregår på m4/3 sektoren. Olympus vet at de må gjøre det meste riktig, allerede ved første forsøk.

Jeg har ikke noe imot at ting er modent når det kommer på markedet...

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot at ting er modent når det kommer på markedet...

 

Tom

Nei, de fleste av oss vil vel helst ha modne produkter.

 

Men samtidig har vi kanske hatt for stor kjøpekraft? Sånn at vi har pressa opp utviklingstempoet ved hele tida å etterspørre nye ting.

 

Live View implementeringa på K20D er et godt eksempel. Pentax valgte sannsynsligvis å slenge det på i siste lita, fordi de forutså stor etterspørsel på det området.

 

Når etterspørselen etter nyheter går ned. Kan produsentene forhåpentligvis ta seg litt bedre tid, og gi oss bedre produkter.

 

En annen ting er at jeg håper at fotografiet kan vinne på krisa. At fotoentusiastene får mer tid til å fotografere, i stedet for å bruke tid på og sette seg inn i og diskutere utvikling av verktøy.

Lenke til kommentar

Vi må nok også regne med selskaper som slet økonomisk allerede før krisa kan komme til å måtte legge ned eller la seg kjøpe opp. Om ikke en av de kjente produsentene så kanskje underleverandører eller tilbehørs-leverandører.

 

Økt prispress vil nok også gå ut over salget av de dyre konsument-modellene som Canon 50D og Nikon D300 til fordel for de billigere modellene. Det samme med optikk. Det vil kanskje gjøre at Sigma og Tamron kommer godt ut av krisa mens f.eks Canon vil selge mindre L-optikk.

 

Noen vil også utsette sine fotoinvesteringer og kanskje bruke det gamle utstyret sitt lengre. Noe som er bra for miljøet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...