Gå til innhold

Sletta hele partisjonen...HJELP!


Anbefalte innlegg

Når jeg skulle installere windows xp på nytt, så kom jeg uheldigvis til å slette feil partisjon. Når jeg hadde boota opp fra xp-cden og kom inn i bildet der man kan håndtere harddiskene/partisjonene før man installerer, sletta æ feil partisjon på feil harddisk. skulle slette partisjonen på min 200GB sata-disk, men sletta istedet min eksterne 500GB usb-disk. ble veldig trist... :(

 

noen som kan hjelpe? :ermm:

 

PS. æ formaterte ikke, men sletta kun partisjonen. koblet fra usb-disken med en gang æ så hva æ hadde gjort (snakk om 10sek) og har ikke rørt den siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for forslag begge to :)

 

men er dette noe "hvem-som-helst" kan få til (selvfølgelig en me litt datakunnskap) eller kan jeg riskikere å fucke opp hele harddisken?

 

har (eller hadde er vel riktig å si) dokumenter og bilder fra 6-7 år tilbake i tid liggende på harddisken. kjipt å prøve noe å ikke få det til og så er det ikke mulighet å gjenopprette det. har vurdert å få et firma til å gjøre dette men om det er nødvendig vet æ ikke?

Lenke til kommentar

Testdisk er ikke vanskelig å bruke.

 

Jeg slettet partisjonen på min Corsair 16GB USB stick for å lage denne guiden til deg for å gjenopprette en slettet partisjon.

 

Siden det er eksterndisk kan du laste ned å bruke windows versjonen av testdisk kjørt innen ifra windows.

Merk at om du har Vista med UAC enablet må du høyreklikke på

testdisk_win.exe og velge "kjør som administrator" for at testdisk skal funke med rettigheter.

 

Last ned herfra:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Trykk på Latest stable Version 6.10 og velg deretter "Windows NT/XP/2000/2003/Vista, zip "

Pakk denne ut et sted på C: disken din og kjør testdisk_win.exe som omtalt over med admin rights.

 

 

Her ser du på bildene hva jeg har gjort for å gjenopprette den slettede partisjonen.

Alt funket og etterpå måtte jeg kun inn i diskmanagement og tildele USB lagrings enheten stasjonsbokstav.

 

 

f0zz45.png

 

2ecjib5.png

 

316otom.png

 

5yi041.png

 

213e3o.png

 

mb6c7r.png

 

2dtds48.png

 

2vcyedj.png

 

16gx6vc.png

 

1rc4xu.png

 

kdqwxk.png

Lenke til kommentar
Testdisk er ikke vanskelig å bruke.

 

Jeg slettet partisjonen på min Corsair 16GB USB stick for å lage denne guiden til deg for å gjenopprette en slettet partisjon.

 

Siden det er eksterndisk kan du laste ned å bruke windows versjonen av testdisk kjørt innen ifra windows.

Merk at om du har Vista med UAC enablet må du høyreklikke på

testdisk_win.exe og velge "kjør som administrator" for at testdisk skal funke med rettigheter.

 

Last ned herfra:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Trykk på Latest stable Version 6.10 og velg deretter "Windows NT/XP/2000/2003/Vista, zip "

Pakk denne ut et sted på C: disken din og kjør testdisk_win.exe som omtalt over med admin rights.

 

 

Her ser du på bildene hva jeg har gjort for å gjenopprette den slettede partisjonen.

Alt funket og etterpå måtte jeg kun inn i diskmanagement og tildele USB lagrings enheten stasjonsbokstav.

tusen takk for kjempesvar :D er veldig fristet til å prøve dette. men hva om æ feiler? hva er sjansene for det liksom?

har vært i kontakt med 2 firmaer, der det ene tar 600kr for analyse og mellom 1500kr og 4500kr for å gjenopprette dataene, mens det andre har gratis analyse og antok at det ville komme på mellom 2500kr og 4500kr å gjenopprette dataene. er mye penger viss æ kan gjøre det selv...men så er det om æ driter på leggen eller ikke om æ tar saken i egne hender...

 

EDIT:

og en ting til som æ ble oppmerksom på i dette programmet...det virker som disken må ha en partisjon. æ har jo slettet hele partisjonen. må æ opprette en ny en da? er jo redd for at det kan gjøre det enda vanskeligere å gjenopprette dataene...

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar

Testdisk brukt for å gjenoprette diskens MBR info vedrørende partisjon på den måten jeg har beskrevet rører ingen filer som fremdeles ligger der men er uaksesserbare. Kun diskens boot record i første disk sector.

Quote:

The MBR is not located in a partition, it is located at a Main Boot Record area in front of the first partition.

 

Partisjonstabellen for disken din ligger i denne.

Det å prøve å gjenopprette den vha testdisk vil ikke gjøre noe fra eller til da du har blanket ut din ved å slette partisjonen(e).

Slette partisjon gjør ikke noe med datafiler - kun blanker ut partisjons info i MBR.

Så uansett har du like muligheter senere vha getdataback eller andre partisjon/filbaserte gjenopprettings programmer om operasjonen med testdisk ikke skulle vellykkes.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Testdisk brukt for å gjenoprette diskens MBR info vedrørende partisjon på den måten jeg har beskrevet rører ingen filer som fremdeles ligger der men er uaksesserbare. Kun diskens boot record i første disk sector.

Quote:

The MBR is not located in a partition, it is located at a Main Boot Record area in front of the first partition.

 

Partisjonstabellen for disken din ligger i denne.

Det å prøve å gjenopprette den vha testdisk vil ikke gjøre noe fra eller til da du har blanket ut din ved å slette partisjonen(e).

Slette partisjon gjør ikke noe med datafiler - kun blanker ut partisjons info i MBR.

Så uansett har du like muligheter senere vha getdataback eller andre partisjon/filbaserte gjenopprettings programmer om operasjonen med testdisk ikke skulle vellykkes.

så det du sier er at jeg skal koble til disken til xp-maskinen min, opprette partisjonen i Diskbehandling og kjøre gjennom veiviseren du gav mæ? og viss ikke testdisk funker iht disken, så kan æ likevel sende den inn til et av firmaene uten at det skal være noe mindre sjanse for å gjenopprette dataene?

Lenke til kommentar

Nei du skal IKKE opprette noen partisjon via diskbehandlig.

Kun kople til disken.

Starte testdisk_win

Velge disken i testdisk - gjøre analyze - om den finner backup MBR skrive denne tilbake med write.

 

Til info så er mitt eksempel med hensikt gjort dønn likt din situasjon.

Slettet partisjon på USB enheten. Slik at denne er "partisjonsløs".

Loadet opp testdisk_win -gjenopprettet partisjon - resultat alle filer/mapper/partisjon er tilbake etter utført operasjon.

Eneste forskjellen du gjør er å highlighte "din" usb disk ellers gjøre alt sammen identisk som i screenshots.

 

Edit:

Og nei , forutsatt at du gjør samme operasjon som vist vil ikke sjanse for annen type gjenopretting av data forringes.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Nei du skal IKKE opprette noen partisjon via diskbehandlig.

Kun kople til disken.

Starte testdisk_win

Velge disken i testdisk - gjøre analyse - om den finner backup MBR skrive denne tilbake med write.

hehe du får bare unnskylde min uvitenhet :blush:

 

...trodde kanskje ikke testdisk oppdaget disken om den ikke hadde en stasjonsbokstav.

men ska prøve senere idag så får vi bare håpe på det beste :)

 

takk for hjelpen...

Lenke til kommentar

Dersom disken kun hadde en partisjon, og denne dekket hele disken, kan du opprette den på nytt via hvilken som helst metode, bare du ikke formaterer på nytt.

Jeg ville brukt fdisk fra en linux cd, men kan ikke se hvorfor ikke vanlig diskbehandling skulle fungere.

Lenke til kommentar

Varj: Hva mener du å oppnå med det?

Oppretting av ny partisjon er enkelt, men da får du bare en tom partisjon.

Når man ønsker å gjenopprette partisjonen så er det TestDisk man bruker. Og et mer gjennomarbeidet svar på problemet enn det syar2003 har kommet med her skal man vel lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Om du oppretter partisjonen i eksakt samme posisjon som den forrige, noe som er ganske trivielt om disken kun har en partisjon som dekker hele disken, så ligger alle dataene der tilgjenglig.

 

Det å gjenopprette partisjonstabellen påvirker ikke data utenfor MBR i det hele tatt.

 

Så dersom disken kun er re-partisjonert, uten å være formatert, er det overkill å surre med spesielle rescue verktøy.

Lenke til kommentar

Du Varj !

Når du lager ny partisjon på en disk uten noen fra før har du ikke tilgang til "filer" og struktur da den ei inneholder noe filformat.

Da må man etter å ha opprettet partisjon gjøre en prepare av partisjonen med format (enten FAT eller NTFS).

Og gjør man dessuten det vil man på en disk "wipe" FAT tabell og evt. MFT for et NTFS volume , og ingen "gamle" filer er tilgjengelig.

 

Testdisk er det beste alternativet her....

Lenke til kommentar

Posten din er ca like relevant som et dikt om roser i sahara, les tråden på nytt.

 

La meg ta en recap:

 

1. Bruker re-partisjonerer feil disk, men formaterer ikke.

2. Bruker re-partisjonerer tilbake til opprinnelig partisjonstabell.

3. Bruker kan montere sitt gamle filsystem som ingenting har hendt.

 

Siden bruker spesifiserer at han kun sletta partisjonen, uten å formatere noe, er det totalt overkill å bruke ymse rescue verktøy, selv om det såklart også kan fungere.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg windows rett, kreves kanskje en reboot, men så kan du sikkert tilegne den en stasjonsbokstav på samme måte som ellers.

I verste fall kan du montere via "diskpart" kommandoen.

 

Har aldri prøvd å bruke windows' GUI diskbehandling til akkurat dette, men kan ikke se hvorfor den skulle røre data på disken når man kun er ute etter å endre i MBR.

 

Anbefaler forøvrig en linux cd til rescue og generelle disk saker, sysresccd er en personlig favoritt, men vil tippe Knoppix også har en del gode verktøy dersom GUI er viktig.

Lenke til kommentar

Du gjetter bare at det er enkelt å gjøre i Windows, men det er det altså ikke. Du har ikke dekning for dine bastante uttalelser her, og forslaget ditt vil ikke virke. Prøv selv.

 

Kan bare gjenta det som er sagt før: når du oppretter en ny partisjon så har den ikke tilordnet noe filsystem. Windows vil si at det er RAW.

Man kan lage nytt filsystem ved å formatere, eller man kan bruke TestDisk for å gjenopprette forbindelsen til det gamle. Da settes kun partisjonstype i MBR.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at jeg ikke bruker windowsverktøyene mye, men prinsippet er det samme, men jeg blir ikke veldig overrasket om disk management gui'et gjør ett eller annet tåpelig, skal titte litt nærmere på det og komme tilbake om jeg husker det.

Endret av Varj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...