Gå til innhold

Den (forhåpentligvis) store dokumentartråden


Awesome X

Anbefalte innlegg

Jeg synes at dokumentarsjangeren fortjener en samletråd her på forumet, så her er den.

 

Regler:

For å minimere min egen arbeidsmengde og maksimere brukenytten har jeg laget noen regler.

  • Foreslåtte dokumentarer skal skrives på følgende måte:
    [url=http://www.imdb.com/title/tt****/]Navn (Årstall)[/url] - Beskrivelse 1|Beskrivelse 2|Beskrivelse 3|etc.


    Er ikke dokumentaren å finne på IMDb, så link til Wikipedia, eller en annen relevant side.

  • Det skal minimum være to beskrivelser per dokumetar.

Om det er noen som mener at disse reglene burde endres så er det bare å rope ut.

 

Beskrivelsene er ikke skrevet i stein og kan dermed endres om noen mener de er feilaktige eller upresise. Det er også mulig å få lagt til beskriveler om så skulle være ønsket.

 

Listen så langt:

De som ønsker mer kan sjekke tråden Dokumentarer på nett. i forumet Teknologi og vitenskap og tråden Anbefal meg dokumentarer i forumet TV- og radioprogrammer.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Encounters at the End of the World (2007) Natur | Filmmaker Werner Herzog travels to Antarctica to capture its landscape's rarely seen beauty on film.

 

Taxi to the Dark Side (2007) - Tortur | An in-depth look at the torture practices of the United States in Afghanistan, Iraq and Guantanamo Bay, focusing on an innocent taxi driver in Afghanistan who was tortured and killed in 2002.

 

Dangerous Days: Making Blade Runner (2007) Film | The definitive three-and-a-half hour documentary about the troubled creation and enduring legacy of the science fiction classic "Blade Runner," culled from 80 interviews and hours of never-before-seen outtakes and lost footage.

 

Baraka (1992) Natur og kultur | A movie with no conventional plot: merely a collection of expertly photographed scenes. Subject matter has a highly environmental theme

Endret av calimariae
Lenke til kommentar

Flott tråd! Arrogant som jeg er, trodde jeg at jeg visste om alle dokumentarer som er verd å se, men her var det jo mange jeg ikke hadde hørt om engang! :-) Man lærer alltid noe nytt!

 

Standard Operating Procedure (2008) - Knallbra dok om Abu Ghraib-fengslet. Regissør Errol Morris (Gates of heaven, Fog of war etc..)

Dei mjuke hendene (1998) - Flere, kanskje alle dokene fra Margreth Olin burde være her, men jeg vil nå likevel plukke frem denne perlen om hvordan et av verdens rikeste land behandler sine eldre.

Capturing the Friedmans (2003) - Dokumentar om et ekkelt tema - pedofili - fortalt på en edruelig og "proff" måte.

Bus 174 (2002) - Dok om en tragisk kidnapping av busspassasjerer i Rio de Janeiro. Avslører total mangel på inkompetanse (som Stig Inge Bjørnebye så treffende sa i et intervju engang :-) ) hos det brasilianske politi.

Bush's brain (2004) - En av mange bra doks om Bush-perioden i USA. Tar for seg den norskættede Karl Rowe og hans vanvittige evne til å trekke i tråder, manipulere og true til seg makt.

Bush's brain (2004)

War on democracy (2007) - Veldig grundig og bra dok som går bak "sannheten" som USA og media presenterer av antiamerikansk demokrati. Eneste lille minuset er tragi-engelsken til Pilger. Han burde holdt seg i bakgrunnen som regissør.

No end in sight (2007) - Utrolig bra, grundig Oscar-nominert dok om amatørene som var "hjernene" bak Irak-invasjonen.

Deliever us from evil (2006) - Om katolske kirken i USA, og en pedofil prest som får lov å ha seg. "Grusom" dokumentar om løgner, overgrep, "moral" og egoisme. Like rystende som overgriperens bestefar-framtoning, er kirkens måte å skjule overgrepene på.

The King of Kong (2007) - Om voksne folk som har mani på Donkey Kong-spillet.

War made easy... (2007) - Interessant doku der det blir trukket linjer fra Vietnam til i dag. Et nyansert og kritisk blikk på den fredselskende krigshisseren USA. Også et syn på en ukritisk media med egne kjepphester.

This Film Is Not Yet Rated (2006) - Om filmsensurdiktaturet i USA. Som vanlig er det en hoderystende virkelighet som blir avslørt i det konservative USA. Bra og velbalansert dok og en fin og original vri med bruken av privatdetektiv for å avsløre ansiktene bak MPAA.

The Harryhausen Chronicles (1998) - En times intervju og tilbakeblikk på Ray Harryhausen's karriere og liv. Mannen som kan sies å ha lagt grobunn for de fantastiske spesialeffektene vi kan se på filmlerretet i dag.

 

Kommer tilbake med flere gullkorn senere.

Lenke til kommentar
Noen som har sett denne?

Jeg syntes den ble noe langdryg. Jeg fikk heller ikke noe inntrykk av at Schroeder fult ut lykkes i å komme under huden på Vergés - dette blir i stedet for et psykologisk dypdykk et overflatisk portrett og ikke noe mer. Han konfronterer i for liten grad Vergés med hans påstander og forklaringer, som i stedet får stå uimotsagte. Regner med at Vergés er fornøyd med akkurat det - mystikken rundt ham består. Allikevel verdt en titt, om enn ikke noe kjøp, dersom tematikken interesserer.

 

 

Om man først skal se noe av Schroeder, så vil jeg i stedet anbefale hans glimrende skildring av

Idi Amin - General Idi Amin Dada: Autoportrait

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Er akkurat det jeg ikke trenger. Overfladiske dokumentarer er noe som lenge har frustrert meg. Jeg kjenner min Michael Moore og liker dokumentarene hans, men tiden er kanskje inne for noen dokumentarer som tar for seg psykologiske aspekter i stedet for å fremlegge og overdrive fakta. Ser at du skriver at Jacques Vergès ikke har blitt konfrontert nok, og det er for meg et godt argument for at den ikke er dyp nok. Uansett facinerer advokaten fra helvete meg nok til at jeg rimelig sikkert snapper opp filmen for 59,- snart. Har du noen anbefalinger til dype dok. da, Montag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...