Gå til innhold

Myten "det blir billigere uten binding"


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg vil her ta for meg myten "en telefon blir som regel billigere hvis du kjøper den til full pris, ulåst, og heller velger et billig abonnement".

 

Dette er for mange en opplest og vedtatt sannhet, og selv om den i noen tilfeller stemmer, vil den i veldig mange tilfeller IKKE gjøre dette. Dette avhenger av 1) bruksmønster og 2) hvilken telefonmodell man akter å kjøpe.

 

Jeg arbeider selv innen bransjen som selger, men har ingen økonomisk profitt av denne posten med mindre jeg skulle være så heldig å få noen herfra som kunder i butikken (noe jeg ser som heller lite sannsynlig ;) ). Jeg ønsker å bevisstgjøre folk på dette, fordi jeg titt og ofte møter folk som har denne oppfatningen av at "binding er kun for gamle damer som ringer lite og skal ha ny telefon".

 

TOTALPRIS

TOTALPRIS er nøkkelordet her. Det er prisen som står med liten skrift ved siden av eller under telefonprisen, når telefonen er priset med abonnement.

For min egen del kjøper ikke jeg telefonabonnement med inkludert bruk, som beskrevet under, fordi mitt telefonbruk er såpass moderat at det ikke forsvarer et slikt abonnement. For min del er det derfor TOTALPRISEN som er interessant. Jeg forklarer hvorfor lenger ned.

 

Totalpris er da en sum av alle kostnader du betaler forbundet med etablering av nytt nummer, månedsavgift hver måned i bindingstiden, prisen du betaler for telefonen, og for mitt vedkommende er det også interessant å se på en evt. minimumsfakturering, altså en minstepris du betaler for bruk hver mnd (type 49 kr for Telenor FriHet og djuice zero).

 

Abonnementer med inkludert bruk

Husk at det ikke nødvendigvis er billigere å kjøpe telefoner på denne måten dersom du har et abonnement med inkludert bruk som kan bindes, og der månedsavgiften er den samme uavhengig av om du har binding eller ei. Eksempler på slike abonnement er Telenor SuperKontroll og Netcom Youngtalk. Disse abonnementene koster 200 kr i måneden uansett, og du får samtidig ofte en god pris på telefonen. Sjekk gjerne totalprisen for en telefon bundet til Telenor Super opp mot det du betaler for selve telefonen med bindign til SuperKontroll dersom du allerede har SuperKontroll. Netcom iConnect er et abonnement med høy mnd.pris, men har til gjengjeld fri bruk av datatrafikk, og hvis det er noe du trenger kan det ofte lønne seg å kjøpe mobilen med binding til dette abonnementet og faktisk bruke det, heller enn å kjøpe telefonen med et sekundært abonnement kun for totalprisens skyld.

 

Operatørlås

Operatørlås er interessant. Mange mennesker innbiller seg at ting skjer på en av to måter:

1: man kjøper mobiltelefon med bindingsavtale, denne er da operatørlåst til operatøren gjennom bindingstiden, men kan fritt benyttes med alle operatører etter bindingstidens utløp

2: man kjøper telefonen uten binding, denne er da ikke operatørlåst

Dette er FEIL! Men det kan igjen i mange tilfeller stemme. Fakta er at operatørlåsen er en fysisk sperre som allerede ligger på telefonen fra leverandør, det er ikke forhandleren som låser telefonen din avhengig av om du kjøper med eller uten binding. Man kan fint få en telefon uten operatørlås selv om man tegner binding, og man kan også kjøpe telefoner uten binding som har operatørlås (prisen er nesten alltid billigere på disse).

Felles for alle er at det er ingen automatikk i at telefonen låses opp. Man får tilgang på operatørlåskode etter bindingstid, men man må selv foreta opplåsningen.

 

Telenor =D

Jeg promoterer Telenor litt her, fordi jeg har blitt godt kjent med hvordan mobilseksjonen deres fungerer etter at jeg begynte i bransjen. Det jeg er særlig fan av, er at man får tilsendt operatørlåskoden vederlagsfritt fra det øyeblikket man tegner bindingsavtale hos dem. Det holder å ringe kundeservice eller sende dem en mail.

Dette kan man fint benytte seg av! La meg ta et eksempel:

 

Frank er student. Han har akkurat flyttet til en ny by, og lever på studielån og penger mamma sender ham hjemmefra. Frank er ofte opptatt med studier, og får lite tid til å ringe. Han har hørt at abonnementet Onecall Faktura skal passe ham ganske bra.

Samtidig trenger han ny telefon. Han har lest flere tester på amobil, og han har funnet ut at Sony Ericsson W980 er den telefonen han vil kjøpe seg. Han har forstått det slik at det meste er billigere på nett, og han har lest på diskusjon.no at det blir billigst å kjøpe telefonen til full pris uten binding. På prisguide.no finner han ut at den billigste prisen blant butikker som har denne på lager (per 190209) er 3089,- hos netonnet. Han hadde ikke tenkt å bruke mer enn maksimalt 2500 kr inkludert frakt, så han bestiller seg heller en W595. Ikke fullt så god lyd i den, tenker han, for han ville gjerne ha telefonen som ble kåret til årets musikktelefon i fjor.

 

Hege er student i klassen til Frank. Hun har heller ikke så god råd, men hun fikk tilfeldigvis øye på en helt spesiell topic på diskusjon.no som ga henne gode tips om mobiler og abonnementer og sånt. Der fikk hun se at brukeren "srbz" anbefalte henne å gå inn på djuice nettbutikk og kikke der. Hun fant ut at W980 bare kostet 499 med djuice complete, som ga en TOTALPRIS på 2047,- (pluss frakt på 85,-). Men hun hadde jo også Onecall Faktura fordi det er så billig, hva kunne hun gjøre da?

 

Jo, det Hege gjorde var å bestille denne telefonen, med binding til et NYTT NUMMER. Altså et nummer som kommer i tillegg til det hun bruker til vanlig. For tiden er det ingen etableringsavgift på djuice-abonnementer, og heller ingen minstefakturering, minste totalpris er derfor 2047+85 hvis man gjør det på denne måten, kontra 3089+<ukjent frakt> hvis man bestiller fra netonnet. Hege hadde nemlig lest i den samme posten at man får låst opp telefonen gratis hvis man har kjøpt den med binding til Telenor (djuice er Telenor). Derfor fikk Hege sin SE W980, og hun betalte 1000 kr mindre enn det Frank ville gjort hvis mobilbudsjettet han var høyere. I tillegg har hun sikret seg en studentvennlig "nedbetalingsplan" i form av at hun betaler ned mobilen ved å betale månedsavgift hver måned i bindingstiden.

 

Hege har forøvrig notert seg at hun må huske å si opp abonnementet etter bindingstiden, siden månedsavgiften fortsetter å løpe. Hun vet også at hun bare kan gjøre det om til kontantkort ved å ringe kundeservice eller gå innom en Telenorforhandler, og at hun da vil slippe månedspris, og at kontantkortet igjen vil si opp seg selv automatisk etter 18 mnd. I tillegg kan man reservere nummeret mot telefonkatalog og opplysningstjeneste hos en av disse, slik at folk ikke finner feil nummer når de søker på deg i katalogen.

 

POENGET mitt her er at hvis man faktisk sjekker litt rundt og leser litt om tilbudene, så vil man innse at det kan være MYE penger å spare på å kjøpe en telefon MED bindingsavtale. Man er ikke nødvendigvis dermed nødt å bruke det abonnementet man har KJØPT telefonen med. Telenor tjener flust nok med penger på dem som gjør det, i den tro at det er eneste/billigste alternativ.

Imidlertid er Telenor meg bekjent den eneste operatøren som er villige til å låse opp telefonen gratis i bindingstiden, Netcom gjør det ikke og Tele2 er vanskelige nok å få koden fra selv ETTER at bindingstiden er utløpt.

 

Jeg selv har gjort som Hege mange ganger, både på vegne av meg selv, familie og venner, samt veiledet kunder (som f.eks. har Netcom men trenger en ulåst telefon kjapt) med den samme fremgangsmetoden. Det er litt mer tungvindt, men har man tungen rett i munnen er det veldig ofte mange penger å spare!

 

Hint: dette gjelder i all hovedsak binding til abonnementene Telenor Super og i noen tilfeller Telenor SuperPluss. Det har kommet meg for øret at Netcom praktiserer den samme ordningen med gratis operatørlås, og hos Netcom er det som oftest abonnementet SuperTalk som gir lavest totalpris. Jeg kan imidlertid ikke personlig garantere for at dette virker med Netcom, siden jeg aldri selv har prøvd.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere tilbud fra Telenor nettbutikk:

W890 Telenor (totalpris 1207 med Super) - Prisguide (1839 hos cdon.com)

C702 Telenor (totalpris 1549 med djuice complete) - Prisguide (2129 hos cdon.com)

W595 Telenor (totalpris 1549 med djuice complete) INKLUDERT WESC BONGO HEADSET (verdi 549 iflg prisguide) - Prisguide (2089 hos cdon.com) ingen headset :[

 

Dette er bare eksempler. I tillegg vil jeg nevne Nokia N95 som tidligere har ligget godt under tusenlappen hos Lefdal/Elkjøp med Telenor Frihet, da trolig rundt 1000 kr med complete, altså en totalpris på rundt to og et halvt. Ca 3000 i totalpris på djuice Nettbutikk, kontra 4300 som i skrivende stund er det billigste i prisguiden.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

så konklusjon:

betal 1000,- ekstra, slipp å tenk på å måtte betale abonnement hver måned i ett år, slipp å måtte huske å si opp abonnementet etter ett år, slipp å bli oppringt for å bli overtalt til å fortsette med abonnement, slipp å få purringer om du betaler for seint, slipp å måtte lese igjennom hele brukerbetingelsene for å finne ut av oppsigelsestid (hvor lenge før du vil si opp du må si opp for å faktisk få oppsagt etter nøyaktig ett år).

 

så for min del er det verdt de ca 1000,- det koster. da slipper man mer toillbaill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deg om det. Jeg forstår godt at det virker tungvindt, men tusen kr er MYE penger når det er snakk om akkurat samme vare, og det å betale 3000 kr nå du kan betale 2000 kr blir vel ikke annet enn ren veldedighet overfor forhandleren. Jeg har aldri opplevd å bli overtalt til å fortsette abonnementet. I den grad man blir det, er det strengt tatt også en påminnelse om at det er på tide å si det opp. Eller kanskje fornye det dersom du bytter telefon en gang i året. Og Avtalegiro sikrer at du betaler i tide såfremt du har penger på konto.

 

Ift. det med oppsigelse risikerer du å måtte betale en mnds ekstra mndsgebyr (129 for complete og 59 for Super) med mindre du er veldig uoppmerksom. I tillegg kan du fornye bindingen etter bare 11 mnd, så hvis du bytter telefon oftest mulig kan du faktisk SPARE ytterligere en månedsavgift årlig.

 

Forøvrig så er djuice complete også ganske greit å bruke for dem som primært sender sms, men jg må understreke at man ikke trenger å bruke Telenor til daglig for at dette skal funke. Og for alle de modellene jeg har ramset opp er denne metoden BILLIGERE enn å kjøpe telefonen til full pris.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

FIn og informativ post. Det KAN helt klart lønne seg ja, men det er endel ganger det ikke lønner seg og ;) Noe annet som for meg betyr litt er at operatørlåste mobiler ofte har egne menyer og flere av snarveiknappene er brukt til f.eks tjenester fra telenor, noe jeg finner mildt sagt irriterende og gladelig betaler noen hundreelapper ekstra for å slippe.

Lenke til kommentar

Akkurat det varierer litt fra telefon til telefon, min egen (G900) har det ikke, enda den var låst da jeg fikk den. Men tror nok de fleste har det, men så er det igjen ikke alle som bryr seg så enormt mye om det heller.

 

Det KAN lønne seg i mange tilfeller å kjøpe telefon UTEN binding, men for mange på forumet og andre steder er det en opplest og vedtatt sannhet at det ALLTID lønner seg slik. Veldig ofte gjør det ikke det.

 

Men ja, unbranding er egentlig noe jeg synes vi forbrukere burde ha mulighet til å ordne selv, gratis (ihvertfall all den tid vi har rett på operatørlåskoden gratis). Tror mange hadde satt pris på det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har veldig lyst til å bytte til Ludo Terningskast 6. Kan jeg låse opp telefonen min fra telenor abonnement, fortsette å betale 75kr i mnd, og overføre nummeret gratis til ludo? Hadde vært genialt isåfall.

 

Eller er det slik at nummeret jeg har nå er bundet til telenor i 12 mnd?

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

så konklusjon:

betal 1000,- ekstra, slipp å tenk på å måtte betale abonnement hver måned i ett år, slipp å måtte huske å si opp abonnementet etter ett år

Forige gang jeg slo til på et svært gunstig kjøp med binding sendte jeg mail til Telenor og sa opp abonnementet per 1 år frem i tid, satte av totalpris separat fra brukskonto og lagde e-faktura. Ingen bekymringer, det tok ca. 10 minutter, og på kjøpet sparte jeg ca. 1500 kr.

 

Mye gode tips her i denne tråden, både om man er ute etter et røverkjøp selv eller vil tjene penger på privat kjøp og salg av mobiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deg om det. Jeg forstår godt at det virker tungvindt, men tusen kr er MYE penger når det er snakk om akkurat samme vare, og det å betale 3000 kr nå du kan betale 2000 kr blir vel ikke annet enn ren veldedighet overfor forhandleren. Jeg har aldri opplevd å bli overtalt til å fortsette abonnementet. I den grad man blir det, er det strengt tatt også en påminnelse om at det er på tide å si det opp. Eller kanskje fornye det dersom du bytter telefon en gang i året. Og Avtalegiro sikrer at du betaler i tide såfremt du har penger på konto.

 

Ift. det med oppsigelse risikerer du å måtte betale en mnds ekstra mndsgebyr (129 for complete og 59 for Super) med mindre du er veldig uoppmerksom. I tillegg kan du fornye bindingen etter bare 11 mnd, så hvis du bytter telefon oftest mulig kan du faktisk SPARE ytterligere en månedsavgift årlig.

 

Forøvrig så er djuice complete også ganske greit å bruke for dem som primært sender sms, men jg må understreke at man ikke trenger å bruke Telenor til daglig for at dette skal funke. Og for alle de modellene jeg har ramset opp er denne metoden BILLIGERE enn å kjøpe telefonen til full pris.

 

Gjelder dette at man kan ringe teleoperatøren og få mobilen låst opp gratis, med en gang, alle operatører (Chess, Tele2, Netcom osv)? Eller er det bare Telenor?

Lenke til kommentar

Vil legge til at det er bare Telenor (og Netcom?) som gir opplåskoden gratis før det har gått 12 måneder. Dette gjør ikke Djuice (som var skrevet i OP):

 

Hva koster det å få ut operatørlåskoden før avtaletiden utløper?

Dersom du ønsker koden før det er gått 12 måneder etter kjøpsdato, må du betale for den. Startbeløpet for koden er kr. 600,-. Deretter senkes beløpet med kr. 40,- pr. mnd.

Kodene blir uten unntak sendt i oppkrav.

Kilde

 

Edit: Skriveleif

Endret av Stagga89
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det myndighetenes syn at "dobbelt binding" er ulovlig (i.e. både telefonen og abonnementet). Telenor var klaget inn for Markedsrådet av Forbrukerombudet angående (bl.a.) denne problemstillingen for en del år siden. Se PDF-filen hvor det siteres fra et tidligere brev til Telenor:

 

Naturligvis kan operatøren, som tidligere nevnt, ikke kreve både oppsigelsesgebyr og gebyr for å låse opp operatørlåsen.

De "ga seg" dog før saken kom opp slik at den ble trukket, så det finnes dermed ingen eksplisitt avgjørelse på dette.

 

Den beste (eneste) måten å få de andre operatørene til å følge samme praksis er hvis kunder som har kjøpt abonnement med binding sammen med en låst telefon hos disse ber om å få låsekoden utlevert. Hvis (når) man så ikke får denne kan man klage til Forbrukerombudet (velg "urimelige avtalevilkår i forbrukerkontrakter" og vis til saken linket over i klagen). Hvis mange nok gjør dette vil muligens problemstillingen bli tatt opp igjen.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Vil legge til at det er bare Telenor (og Netcom?) som gir opplåskoden gratis før det har gått 12 måneder. Dette gjør ikke Djuice (som var skrevet i OP):

 

Hva koster det å få ut operatørlåskoden før avtaletiden utløper?

Dersom du ønsker koden før det er gått 12 måneder etter kjøpsdato, må du betale for den. Startbeløpet for koden er kr. 600,-. Deretter senkes beløpet med kr. 40,- pr. mnd.

Kodene blir uten unntak sendt i oppkrav.

Kilde

 

Edit: Skriveleif

Du tar feil her.

Hvis du ønsker å benytte SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører før det er gått 12 måneder fra telefonen ble kjøpt, kan du oppheve avtalen. Prisen er kr 600,- og den senkes med kr 40,- pr måned. Koden sendes i postoppkrav. Ta kontakt med kundeservice for å få tilsendt koden. Hvis telefonen registreres sammen med abonnement med binding vil operatørlåskode bli utlevert fra 09000 kundeservice Telenor vederlagsfritt . Koden sendes via e-post, faks eller pr. brev.

 

Dette fra djuice sin hjemmeside.

 

Hvordan sjekker jeg om telefonen min er låst? Har en mistanke om at den kom uløst, når jeg trykker inn iem nummeret på hjemmesiden til telenor står det at de ikke kan finne ut at den er låst.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har veldig lyst til å bytte til Ludo Terningskast 6. Kan jeg låse opp telefonen min fra telenor abonnement, fortsette å betale 75kr i mnd, og overføre nummeret gratis til ludo? Hadde vært genialt isåfall.

 

Eller er det slik at nummeret jeg har nå er bundet til telenor i 12 mnd?

Du binder nummeret ditt, ikke selve telefonen. Du kan benytte deg av denne metoden når bindingen går ut, ved å portere til Ludo og tegne abo. hos Telenor på nytt nummer.

 

Gjelder dette at man kan ringe teleoperatøren og få mobilen låst opp gratis, med en gang, alle operatører (Chess, Tele2, Netcom osv)? Eller er det bare Telenor?

Dette skrev jeg også om i første innlegg, imidlertid har jeg hørt at Netcom har startet å praktisere dette siden denne tråden ble startet. Jeg kjenner ikke til at andre operatører gjør det, og qwert har gitt oss en fin forklaring som jeg velger å tro på :)

 

Hvordan sjekker jeg om telefonen min er låst? Har en mistanke om at den kom uløst, når jeg trykker inn iem nummeret på hjemmesiden til telenor står det at de ikke kan finne ut at den er låst.

Mener alle mobiler har en tastekombinasjon du kan bruke for å sjekke status på operatørlås/nettlås, som varierer fra produsent til produsent.

Her er for Nokia, her er for Sony Ericsson, og for andre produsenter får dere finne selv :)

 

edit: jeg sjekket litt rundt for min egen Samsung Spica, der var det drøssevis med koder, men kun få som fungerte. Imidlertid ga koden *#7465625# meg oversikt over status på låser.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Har akkurat benyttet meg av denne metoden ved kjøp av samsung spica til total sum 907.- med Telenor super.. greit det istedet for å betale 2700.- for tlf... i tilegg "manglet" den også operatør lås... men har aldri hatt problemer tidligere med å få utlevert låse koden når jeg har henvendt eg til kundeservice 1 dag etter kjøp

Lenke til kommentar

Nei, jeg har selv gjort dette drøssevis av ganger for både meg selv, venner/bekjente og kunder. Minst 30 slike henvendelser har jeg hatt, og kun én gang har det oppstått problem, da Telenor ikke hadde låsekode for en av mine kunder sin 2 år gamle telefon i sine systemer. I det spesifikke tilfelle ble telefonen låst opp på verksted, på Telenor sin regning. Operatørlåskoden kan man få umiddelbart så lenge kundeservice er åpen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har nettopp benyttet meg av dette. Elkjøp hadde en skrivefeil i sine aviser der Sony Ericsson X10 kosta 1,- med Djuice Phone 75, 1 års binding. det blir en totalpris på 901,- på ett år, som er ganske mye lavere enn det X10 koster ny uten abn. jeg har ikke fått den enda, for de var utsolgt. men får den om ca 1 uke, og da tror jeg at jeg skal gjøre slik det er nevnt her og registrere det nye abn på ett annet nummer. jeg er nemlig avhengig å ha FriFamilie i abn mitt, og Djuice støtter ikke det :thumbdown: . og siden jeg er under 18 år, så må jeg ha ett abn som begrenser mobilbruken min (Telenor SuperKontroll), siden jeg klarte en gang å bruke 600,- på en mnd da jeg hadde Telenor FriHet, riktignok før Telenor innførte en kurant makspris på datatrafikk.

bra handel, eller hva?? :cool:

Endret av alfi27
Lenke til kommentar

Veeel, superkontroll faller egentlig innunder "abonnementer med inkludert bruk" som jeg beskriver i første innlegg (oppdaterte avsnittet just nå og spesifiserte bl.a. superkontroll). x10 mini (som jeg antar du mener) koster 999 med binding til superkontroll, og superkontroll har samme mnd.utgifter uavhengig av om du har binding eller ikke (telefonen ville altså i realiteten kun ha kostet deg 999 kr).

 

Du har altså spart litt penger, men det er ikke spesielt mye, og det er utelukkende på grunn av skrivefeilen til elkjøp (prisen var abnormt lav). Husk også at du kan rebinde abo 1 gratis mnd før bindingen går ut, og du kan spare ytterligere en mnd.avgift (men det er kun aktuelt hvis du likevel skal kjøpe ny tlf når den tid kommer).

 

Men du skal få et tips av meg: siden du likevel kjøper telefonen med binding til et annet abo enn superkontroll som du bruker til vanlig - jeg antar også at du ikke har binding til superkontroll per i dag - kan du kjøpe en mobil til 1 kr med binding til superkontroll. Denne telefonen vil faktisk koste deg 1 kr, verken mer eller mindre, siden du likevel betaler 200 i mnd og kan ringe for hele beløpet. Se f.eks. på W595 ( http://nettbutikk.telenor.no//Mobiles-W595TELENOR.NOBL.aspx ). Den koster 1 kr med superkontroll, og det vil i praksis kun koste deg frakten, som knapt nok er nevneverdig. Denne telefonen kan du selge videre med fortjeneste, eller gi den bort i gave til noen, nesten gratis :)

 

http://nettbutikk.telenor.no//ProductList.aspx?varekategoriid=mobiltelefoner3&varekat=mobil&price=all&campaign=all&sub=439

linken over viser en liste over alle telefoner med superkontroll fra telenor nettbutikk. Prisen ved siden av telefonen er den du betaler når du binder til superkontroll, og er i praksis det telefonen vil koste deg totalt (+frakt kr 19). Se prisguide.no dersom du finner en telefon og lurer på listeprisen.

 

Gode tips til billige/nesten gratis telefoner med superkontroll er:

SE W595 (ord. 1090 og opp)

Nokia 5230 (ord. 1149 og opp)

SE Zylo (ord. 1199 og opp)

SE W995 (ord. 2340 og opp, men koster et par hundre selv med binding)

 

Om du kjøper tlf med binding til superkontroll for å selge/gi bort, kan du selvsagt også fjerne operatørlåskoden gratis slik jeg beskriver i første innlegg. Ingenting av dette er ulovlig, men enkelte vil kanskje hevde det er umoralsk overfor Telenor :ohmy:

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Veeel, superkontroll faller egentlig innunder "abonnementer med inkludert bruk" som jeg beskriver i første innlegg (oppdaterte avsnittet just nå og spesifiserte bl.a. superkontroll). x10 mini (som jeg antar du mener) koster 999 med binding til superkontroll, og superkontroll har samme mnd.utgifter uavhengig av om du har binding eller ikke (telefonen ville altså i realiteten kun ha kostet deg 999 kr).

 

Du har altså spart litt penger, men det er ikke spesielt mye, og det er utelukkende på grunn av skrivefeilen til elkjøp (prisen var abnormt lav). Husk også at du kan rebinde abo 1 gratis mnd før bindingen går ut, og du kan spare ytterligere en mnd.avgift (men det er kun aktuelt hvis du likevel skal kjøpe ny tlf når den tid kommer).

 

Men du skal få et tips av meg: siden du likevel kjøper telefonen med binding til et annet abo enn superkontroll som du bruker til vanlig - jeg antar også at du ikke har binding til superkontroll per i dag - kan du kjøpe en mobil til 1 kr med binding til superkontroll. Denne telefonen vil faktisk koste deg 1 kr, verken mer eller mindre, siden du likevel betaler 200 i mnd og kan ringe for hele beløpet. Se f.eks. på W595 ( http://nettbutikk.telenor.no//Mobiles-W595TELENOR.NOBL.aspx ). Den koster 1 kr med superkontroll, og det vil i praksis kun koste deg frakten, som knapt nok er nevneverdig. Denne telefonen kan du selge videre med fortjeneste, eller gi den bort i gave til noen, nesten gratis :)

 

http://nettbutikk.telenor.no//ProductList.aspx?varekategoriid=mobiltelefoner3&varekat=mobil&price=all&campaign=all&sub=439

linken over viser en liste over alle telefoner med superkontroll fra telenor nettbutikk. Prisen ved siden av telefonen er den du betaler når du binder til superkontroll, og er i praksis det telefonen vil koste deg totalt (+frakt kr 19). Se prisguide.no dersom du finner en telefon og lurer på listeprisen.

 

Gode tips til billige/nesten gratis telefoner med superkontroll er:

SE W595 (ord. 1090 og opp)

Nokia 5230 (ord. 1149 og opp)

SE Zylo (ord. 1199 og opp)

SE W995 (ord. 2340 og opp, men koster et par hundre selv med binding)

 

Om du kjøper tlf med binding til superkontroll for å selge/gi bort, kan du selvsagt også fjerne operatørlåskoden gratis slik jeg beskriver i første innlegg. Ingenting av dette er ulovlig, men enkelte vil kanskje hevde det er umoralsk overfor Telenor :ohmy:

jeg mente ikke X10 Mini, altså... jeg mente "standard" X10, så W595 er TOTALT uaktuell (det er vel ikke noen som er aktuelle, da X10 er bestilt, men ikke ankommet. ikke det at jeg ville hatt en annen tlf :!: )...

det var en gedigen skrivefeil av Elkjøp, og de taper veldig mye penger på det (og jeg sparer veldig mye penger)... :w00t:

Endret av alfi27
Lenke til kommentar

jeg mente ikke X10 Mini, altså...

Ok :)

W595 er TOTALT uaktuell

Jeg snakker ikke om at du skal kjøpe den til eget bruk nødvendigvis. Jeg snakker om at du kan få en W595 for totalt 20 kr. Den kan du gi bort, eller selge med fortjeneste. Ingen grunn til å ikke benytte seg av muligheten til å få en billig/nesten gratis telefon når du har muligheten, selv om du ikke trenger den selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...