Gå til innhold

– Trenger vi trafikkmeldinger i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo visst trenger vi det.

For ikke så lenge siden stod en trailer og blokkerte ett veifelt i flere døgn med haverert girkasse oppe i Nord Norge uten at politiet løftet en finger siden sjåføren som var russer nektet tauing.

 

Slike meldinger er da kjekt å bli advart om før man plutselig har traileren der... Så ja, vi trenger slikt.

Lenke til kommentar

Nei fri og bevare oss vel for den eterforurensingen der !

De bryter av mitt i noe du hører på for å melde om ubetydeligheter i eninga. Bare piss !

Er det til bilister de vil melde så bruk Systemer alle bilradioer har - EØS eller RDS eller hca F....det heter.

Det går iallfall an å skru AV !

 

Vi har alle detaljkunnskaper on hver eneste stengte fjellvei, men det kan såklart være intressant for DE FÅ SOM SKAL OVER !!!!!

Og de kan jo skru på RDS-en eller skal vi sok vil høre musikk være forbannet nødt til å høre på noe vi ikke trenger ?

Lenke til kommentar
Nei fri og bevare oss vel for den eterforurensingen der !

De bryter av mitt i noe du hører på for å melde om ubetydeligheter i eninga. Bare piss !

Er det til bilister de vil melde så bruk Systemer alle bilradioer har - EØS eller RDS eller hca F....det heter.

Det går iallfall an å skru AV !

 

Vi har alle detaljkunnskaper on hver eneste stengte fjellvei, men det kan såklart være intressant for DE FÅ SOM SKAL OVER !!!!!

Og de kan jo skru på RDS-en eller skal vi sok vil høre musikk være forbannet nødt til å høre på noe vi ikke trenger ?

Kanskje en idè å lese innledningen før du svarer???

Det gjelder trafikkmeldinger på GPS, ikke via radio.

Lenke til kommentar

Ser jo fremgangen i at meldingene kommer rett inn i GPS, og at den lager en ny rute for deg.

 

Men hva med alle som ikke har GPS?

Eller rett og slett, en gammel, og muligens "in-dash" GPS? Må kjøpe ny de da eller?

 

Benytt det som allerede finnes, nemlig TA / RDS ( http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_Announcement ).

Har aldri hørt en TA melding i Norge, men da jeg var i Sverige for ikke lenge siden, så hørte jeg 2 meldinger som sa at det var problemer på veien.

Denne meldingen kom frem til alle som har en RDS radio (noe som vil si 95% av alle biler).

GPS brukes uansett som regel bare når man er på tjenestereiser til steder man ikke vet helt hvor er, bruker jo ikke den når du kjører til daglig, så da blir en slik GPS melding uinteressant.

 

Ønsker heller TA til folket, enn GPS meldinger for de få som har det.

(de som har innebygd gps, eller gammel gps blir jo tvunget til å kjøpe ny om man vil ha dette)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Driter du i disse trafikkoppdateringene, slå av TA på radio'n og skaff deg GPS uten TMC. Jeg personlig setter pris på tjenesten, og håper den blir tipp topp med tiden! Kjøpte meg nylig GPS med TMC, og håper den vil beregne kjøreruter utenom vinterstengte veger i vinter samt guide meg utenom de værste asfalteringsarbeidene til sommeren. Av all unyttig teknologi som kommer over oss stadig vekk er dette noe mange av oss faktisk gjerne vil ha :-D

Endret av thoering
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...