Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk


Cuneax

Anbefalte innlegg

Alle interesserte gå hit: http://reklamepausen.com/filmforum/index.php?topic=40.0

 

______________________________________________________

Heisann!

 

Etter en inspirerende og livlig debatt i Filmprat-tråden fant vi ut at det er stor interesse for å lage et kulturnettsted av frivillige ildsjeler fra forumet. Jeg hadde ikke tenkt til å melde meg inn i denne debatten før på nyåret (da jeg kommer hjem fra ferie), men det virker som tiden er inne akkurat nå.

 

Det er snakk om at vi på forumet lager et redaksjonelt nettsted i kjølvannet av Kulturo som tar for seg det vi har lyst til å skrive om innen kultur, om det måtte være film, TV-serier, musikk, tegneserier, bøker osv. Men dette lar seg som kjent ikke skape av seg selv, og til dette omfattende prosjektet trenger vi dere, forumets ildsjeler!

 

Denne tråden kan brukes til å planlegge, komme med ideer og alt mulig annet tilknyttet prosjektet. Førsteinnlegget vil oppdateres etter hvert.

 

Kom med ideer, kom med problemer, kom med dine innspill!

 

*Oppdatering 8. januar 2009: Awesome X har lagd en plan for prosjektet. Sjekk den ut: http://docs.google.com/Doc?id=dhcchx28_4gngh3rfq

 

*Oppdatering 30. januar 2009:

 

Tomat-Ulf har lagd et forum hvor vi kan diskutere mer oversiktlig:

http://reklamepausen.com/filmforum/index.php

 

b-real har ført opp relevante problemstillinger osv:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12975616

 

KVTL har forfattet et tentativt juridisk dokument:

http://docs.google.com/View?docid=ddbw3k6s_3gvnmffqk

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jævlig bra altså. Det man bør gjøre er vel å først utnevne en naturlig leder (cun for prez?) for å få orden på sakene, samtidig å få listet opp alle frivillige og slikt. Jeg er interessert på både web og skribent.

 

Ang. webbiten. Vi trenger jo et team av webmennesker som klarer å skape en god side og som kan vedlikeholde den. Jeg vet ikke om det er så mange filmmennesker her som driver med web? Tekniske detaljer og sånt kan vi vel finne ut av når vi har samlet nok interesse og definert hvem som skal gjøre hva og slikt?

Lenke til kommentar
Jævlig bra altså. Det man bør gjøre er vel å først utnevne en naturlig leder (cun for prez?) for å få orden på sakene, samtidig å få listet opp alle frivillige og slikt. Jeg er interessert på både web og skribent.

Takk takk ^^

 

Ang. webbiten. Vi trenger jo et team av webmennesker som klarer å skape en god side og som kan vedlikeholde den. Jeg vet ikke om det er så mange filmmennesker her som driver med web? Tekniske detaljer og sånt kan vi vel finne ut av når vi har samlet nok interesse og definert hvem som skal gjøre hva og slikt?

wh1te har i alle fall erfaring innen dette. Vi har i tillegg mange andre folk fra fjerne deler av forumet (f.eks. i programmeringsdelen) som sikkert kunne tenke seg å se sitt arbeid bli realisert på denne måten.

 

Hvorfor gikk egentlig kulturo under?

Det kan jeg ikke uttale meg så mye om, men for det første var det en lønnet arbeidsplass. Arbeidstakere er en bedrifts største utgiftspost, i alle fall innen dagligvarebransjen (og denne bransjen er vel ikke så altfor annerledes). Finanskrisa bidro vel til at situasjonen ikke ble bedret.

Lenke til kommentar

Web blir mitt fokusområde rent akademisk de neste par årene, men det tar tid å få på plass den nødvendige kunnskapen. Utifra hva jeg har sett av bachelorstudentene ved nye medier og et par mastergradsstudentene så kan de lage nettsider som få andre.

 

Men strengt talt er det skriving jeg liker å drive med og da drevet av entusiasme og ikke noe ren markedsorientert skriverier for flest mulig klikk. Jeg foretrekker også en mer personlig stil, som er blitt populært i kjølevannet av blogg-fenomenet, fremfor den tørre standarden så mange norske sider følger. Rene "pressemeldingsnyheter" er kjedelig, det trengs krydder :)

 

Det meste av det gode begynner i det små, prøving og feiling må til. Men det er jo endel erfarne mediefolk som er interessert, samt folk som kan film og musikk. En god start bare det. Så lenge det ikke blir en formelside hvor markedsanalyser er styrende, med tabloide overskrifter osv.

Lenke til kommentar
Dette er et utrolig bra tiltak som jeg støtter 100%! Og jeg bidrar gjerne med det lille jeg kan.

Flott! Håper du kan bidra med din innsikt innen klassisk musikk ;)

 

Men strengt talt er det skriving jeg liker å drive med og da drevet av entusiasme og ikke noe ren markedsorientert skriverier for flest mulig klikk. Jeg foretrekker også en mer personlig stil, som er blitt populært i kjølevannet av blogg-fenomenet, fremfor den tørre standarden så mange norske sider følger. Rene "pressemeldingsnyheter" er kjedelig, det trengs krydder :)

Helt enig i dette :--)

 

Det meste av det gode begynner i det små, prøving og feiling må til. Men det er jo endel erfarne mediefolk som er interessert, samt folk som kan film og musikk. En god start bare det. Så lenge det ikke blir en formelside hvor markedsanalyser er styrende, med tabloide overskrifter osv.

Riktig, vi må gjøre opp for all denne uretten.

Lenke til kommentar
Det man bør gjøre er vel å først utnevne en naturlig leder

 

Øhh... nei. Det første man må gjøre er å bli enig om en hensiktsmessig organisasjonstruktur. Organiserings struktur er vel kanskje bedre beskrivende i dette tilfellet. Noen av dere mediavitere må vel ha kunnskaper på om open scoure organisasjonsstruktur. Den vanlige bedriftsrettede organisasjonsteorien er etter hva jeg har forstått helt ubrukelig på dette punktet.

 

Det største problemet med Kulturo hva dets homogenitet (den samme homogeniteten Dotten påpekte var til stede her på filmforumet). Jeg fikk også inntrykk av at den siktet seg inn på samme segment som Dagbladet og VG. Noe som jeg vil påstå var en av hovedgrunnene til Kulturos nedfall.

 

Et annet problem var at deres forsøk på å skille seg ut ikke var å skille seg ut. Skal man ha en egen serie med klassiske filmer, burde dette i hovedsak bestå av filmer som er eldre enn meg. Pulp Fiction, Reservoir Dogs, Apocalypse Now! er ikke filmer som hører hjemme i kategorien klassikere. Disse burde heller plasseres under nostalgikategorien.

Lenke til kommentar
Øhh... nei. Det første man må gjøre er å bli enig om en hensiktsmessig organisasjonstruktur. Organiserings struktur er vel kanskje bedre beskrivende i dette tilfellet. Noen av dere mediavitere må vel ha kunnskaper på om open scoure organisasjonsstruktur. Den vanlige bedriftsrettede organisasjonsteorien er etter hva jeg har forstått helt ubrukelig på dette punktet.

Jeg er filmviter, så dette vet jeg ingenting om :wee:

Men det er lurt å få avklart dette rimelig tidlig, ja. Den nye siden vil nok ikke være en vanlig bedriftsrettet organisasjon, i alle fall ikke i de første eventuelle leveårene. Det er viktig å ha i mente at sidene i nettverket, i alle fall Hardware og Gamer, bestod av frivillige bidrag i startgropa.

 

Det største problemet med Kulturo hva dets homogenitet (den samme homogeniteten Dotten påpekte var til stede her på filmforumet). Jeg fikk også inntrykk av at den siktet seg inn på samme segment som Dagbladet og VG. Noe som jeg vil påstå var en av hovedgrunnene til Kulturos nedfall.

Kulturo var litt fyldigere enn de tabloide avisene, en styrke vi kan jobbe videre med. Svakheter eksisterte helt klart, og de kan vi jo diskutere i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...