Gå til innhold

[Løst][Viktig samfunnsinformasjon] del 1 Rulletrapper


cyclo

Anbefalte innlegg

Det er ganske tydelig at samfunnets normer for hvordan oppføre seg offentlig har gått tapt hos store deler av det norske folk. Dette bør straks innføres som pensum på skolen.

 

Er du av typen som liker å bevege deg utenfor husets fire vegger? Da bør du lese dette

 

Dette er altså en innføring i å bruke rulletrapper. Det finnes en allmenn gylden regel for hvordan man bruker rulletrapper, den lyder som følger: STÅ TIL HØYRE, GÅ TIL VENSTRE. Noen rulletrapper er skiltet, andre er ikke, men regelen gjelder uansett.

 

Hva betyr dette? Jeg skjønner ikke..

Ganske enkelt. Om du har tenkt å stå i rulletrappa og kline, klø deg i rumpa, se på rumpa på dama forann, skravle med venner, pille deg i nesen, eller bare vegetere, så skal du altså gjøre dette på HØYRE SIDE av rulletrappa.

Om du har tenkt å bevege deg hurtig fremover, og ikke oppføre deg som en grønnsak, så velger du altså VENSTRE SIDE av rulletrappa.

 

Hmm. Altså jeg kan stå akkurat hvor det måtte passe meg?

NEI. Skal du står, står du på høyre side, og slipper frem de som ønsker å gå på venstre side.

 

Men jeg er midt inne i en veldig viktig samtale

Det er ingen unnskyldning. Og vet du hva. Under hodet ditt sitter nakken. Nakken kan man faktisk vri på slik at man f. eks. kan holde en samtale med vedkommende bak seg. Øv deg litt forann speilet før du skal ut i det offentlige.

 

Vell. Jeg er et rasshøl som ikke gidder å bry meg om sosiale regler uansett. Hjelper det å se stygt på folk som kommer opp bak meg og spør om å få komme forbi, når jeg står på venstre side og klør meg i ræva?

Egentlig ikke. Det eneste det medfører er at du fremstiller deg selv som en totalt idiot.

 

Men dette gjelder da ikke meg, jeg er jo mye viktigere enn alle andre

Meld deg på EXPHIL03 på Blindern, og ta deg litt tid til å studere din egen plassering i samfunnet. AST1010 er også ent glimrende kurs om man ønsker å bli klar over ens egen plassering i universet.

 

Når du bruker rulletrappa gjelder regel; STÅ TIL HØYRE, GÅ TIL VENSTRE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg står hvor i faen jeg vil i ei satans rulletrapp, so screw you! Denne høyreregelen har jeg aldri i helvette hørt om, og har jeg ikke hørt om den så er den NEPPE særlig viktig. Rulletrapper eksisterer for at man ikke skal behøve å gå opp. De som skal gå kan velge EN ANNEN TRAPP eller heisen om de nå har det så ufattlig travelt i de "viktige" livene sine.

Lenke til kommentar

Om noen står å blokkerer det venstre feltet i rulletrappen på det lokale handlesenteret vil det gjerne ikke være kritisk, men naturligvis et irritasjonsmoment. Står man slik i rulletrappen på en flyplass, i en storby eller utenlands derimot vil det kunne føre til langt større forsinkelser. Idiotene som ikke bryr seg kunne jo prøvd å blokkert det venstre feltet i rulletrappen eller på transportbåndet til/fra en metro eller flyplass i en tettbefolket storby. Da hadde det ikke tatt mange sekundene før vedkommende lå i høyre felt igjen.

Lenke til kommentar
Jeg står hvor i faen jeg vil i ei satans rulletrapp, so screw you! Denne høyreregelen har jeg aldri i helvette hørt om, og har jeg ikke hørt om den så er den NEPPE særlig viktig. Rulletrapper eksisterer for at man ikke skal behøve å gå opp. De som skal gå kan velge EN ANNEN TRAPP eller heisen om de nå har det så ufattlig travelt i de "viktige" livene sine.

 

Det er jo du som opphøyer deg selv til å være viktigere enn andre, når du ikke tar hensyn til denslags normer, på andres bekostning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har ALDRI hørt om at man skal stå i høyre delen hvis man ikke skal gå...

Sannheten er vel egentlig bare at den eneste plassen i Norge dette er opplyst er de korte rulletrappene ned til T-banen på Oslo-S hvor det er et skilt. Men 95% av Oslos befolkning følger den, så vi har lov til å se stygt på de som står på venstre side. I Haugesund er denne regelen ukjent, men der er også rulletrappene halv bredde. ( Og det er én rulletrapp i sentrum og fire på det lokale kjøpesenteret totalt.)

 

Jeg foreslår forresten at del 2 i denne serien omhandler korrekt av- og påstigning av offentlig transport.

Lenke til kommentar

De som finner dette helt ukjent kan umulig være særlig verdensvante. Det er en uskreven regel (men som står skrevet som en oppfordring på mange relaterte mekaniske transportinnretninger), og etterhvert som befolkningsveksten øker vil slike normer bli stadig viktigere. Menneskemasser er som biltrafikk og man må må vise kjøreregler for at ting ikke skal eskalere ut i kaos. At man holder seg på høyre side og bruker venstre side til forbikjøring gjelder både i trafikken, for syklister og for gående, og det handler om å ta hensyn og handle etter noen felles grunnleggende regler.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Haha :D Genial Tråd

 

Jeg får følge trådstarters råd enda mer nøyaktig , selv om jeg alltid er rask i rulletrappen å springer opp på venstre side :) gidder aldri vente på at den treige trappa skal komme opp

 

Irritasjonen over at 2 som kjenner hverandre står å småprater mens de venter på å komme opp er meget frustrerende . da den ene står på venstre å den andre på høyre side. KOMPLETT IDIOTI. Stå heller bakover på høyre en å blokkere begge sider !

 

Edit :

 

leif

Endret av Raude
Lenke til kommentar
Sannheten er vel egentlig bare at den eneste plassen i Norge dette er opplyst er de korte rulletrappene ned til T-banen på Oslo-S hvor det er et skilt.

Står vell fortsatt også på Stortinget T-bane. Uansett. Da jeg flyttet til Oslo for en 13-14 år siden stod det overalt, men etterhvert som rulletrappene har blitt byttet ut med nye fancy minimalistiske glassgreier er det forsvunnet.

 

De som finner dette helt ukjent kan umulig være særlig verdensvante. Det er en uskreven regel (men som står skrevet som en oppfordring på mange relaterte mekaniske transportinnretninger), og etterhvert som befolkningsveksten øker vil slike normer bli stadig viktigere.

Jupp. Prøv f. eks. å stå og henge rundtforbi på høyresiden på en rulletrapp på metroen i London, eller på rullende fortau på flyplassen i Shiphol. Du blir sikkert trampet ned i løpet av minutter.

 

Aldri hørt noe om dette, men skal testes ut. Men å ha dette som pensum føler jeg blir litt for kommunistisk.

Få det inn mens de er unge. Og gjerne i handlinger og ikke nødvendigvis ord. Et godt eksempel på hva jeg mener skjedde på t-banen for en uke siden. Jeg og en gammel dame skulle av, og på skulle en 15-20 barnehageunger, som stormet alle veier, og presset overalt straks dørene åpnet. Jeg ble nødt for å brøyte vei ved å dytte småbarn hit og dit, så den stakkars gamle damen ikke skulle bli dyttet i bakken. I mens stod 4 voksne som hadde tatt med disse drittungene på siden og så på uten å si et ord.

 

Jeg foreslår forresten at del 2 i denne serien omhandler korrekt av- og påstigning av offentlig transport.

Det var tanken. Del 2 blir oppførsel på offentlig transport. Del 3 blir hvordan oppføre seg når man har barnevogn (på julegavehandel i dag fikk jeg barnevogn kjørt hardt inn i beina bakfra hele 4 ganger - forbanna møkkakjerringer). Del 4 blir hvordan fotgjengerfelt, bil og grønn pil til høyre fungerer.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...