Gå til innhold

Test: Duell: Mobil mot kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsom test, synd dere ikke tok med N82 evt Zn5 også, for å se forskjellene fra 5 til 8 megapxl mobilene.

Forøvrig syns jeg også det er rart at dere ikke benyttet anledningen til å ta et bilde der fotolyset kommer til sin rett, her gjør C905 en meget bra jobb med en meget sterk xenon.

Og i Norge på denne tiden av året, er en slik egenskap meget viktig spør du meg!

Er uansett enig i at I8510 alt i alt tar bedre bilder, men at C905 sin xenon, og raske kamera veier endel opp for dette.

Men smaken er som baken, delt!

Lenke til kommentar

Priser:

Panasonic Lumix DMC-FX10 1649 kr

LG KC910 Renoir 3639 kr

Sony Ericsson C905 4149 kr

Samsung GT-i8510 INNOV8 5999 kr

 

Uansett, en kameratelefon er så mye mer enn kameradelen. Vurderer man kun etter kameraegenskapene så er selvsagt Panasonicen det beste valget av disse. Dersom man vurderer flere egenskaper så er ikke resultatet gitt ut fra kameratesten og prisen.

 

Ellers så var ikke resultatene så veldig uventet. (Bortsett fra på portrett-testen der jeg hadde forventet at kompaktkameraet skulle gjøre det bedre.) Hadde blits/fotolys vært slått på i denne modusen ville nok Panasonicen økt forspranget, men nå skal det sies at blits/fotolys ofte gir stygge refleksjoner i panne, nese, kinner og hake så det er nok ikke så gunstig å bruke uansett kamera/telefon. (Proffene bruker egne blitser som ikke står på kameraet, og reflektorer/softbokser som gir et helt annet og mye bedre inntrykk)

Lenke til kommentar

Det virker som fotografen ikken har klart å holde C905 og KC910 helt i ro på enkelte bilder.

På portrettbildet synes jeg faktisk KC910 var best da den viste best gjengivelse av hud (overtid og julestress kan gjøre dette med huden ;) ).

Ellers innteresant test som viser at mobilkameraet fortsatt har ganske langt å gå i sammenligning med kompaktkameraet.

Ble for øvrig også skuffet over C905 i denne testen, men som sagt kan dette skyldes en ustø hånd på bilder med motiver på avstand

Lenke til kommentar

Noe sånt?

 

post-3851-1229610390.jpg

 

:p

 

Men for å være litt mer saklig igjen: Det mange ikke innser er at fysisk størrelse på optikken og bildebrikken har stor betydning for bildekvaliteten. Dermed vil aldri små kameramobiler ta like gode bilder som større kameraer (gitt samme tekniske nivå ellers). Dette er et faktum som ikke kan bli gjentatt ofte nok.

Lenke til kommentar

Sjov test, selvom som påpeget af andre at den nok er lidt 'løs' til at rigtigt bedømme.

 

Men for å være litt mer saklig igjen: Det mange ikke innser er at fysisk størrelse på optikken og bildebrikken har stor betydning for bildekvaliteten. Dermed vil aldri små kameramobiler ta like gode bilder som større kameraer (gitt samme tekniske nivå ellers). Dette er et faktum som ikke kan bli gjentatt ofte nok.

Jeg er ganske enig. Jeg forsøgte (uden held) at få startet en tråd om de kolde kedelige facts bag dette, men det var vist for kedeligt :blush:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024832

Lenke til kommentar

denne testen er helt annerledes enn gsm arena sinn liknende test, alt for få faktorer er tatt med, som som nevnt ovenfor tar nok mange av mobilene mye bedre bilder visst du bruker 2 sek ekstra på instillinger. Blant annet bildstabilisatoren kunne vært med...

 

Uannsett, ingen av mobilene får prøvd seg i skikkelig sommersolys, skal jo huske at lysstyrken ute no på denne tiden er veldig redusert, noe som merkes på mitt kamera. PÅ sommmerstid tror eg lg blant annet hadde slått disse to ganske kraftig...

 

savner nærmotiver...som en blomst :)

Lenke til kommentar
denne testen er helt annerledes enn gsm arena sinn liknende test, alt for få faktorer er tatt med, som som nevnt ovenfor tar nok mange av mobilene mye bedre bilder visst du bruker 2 sek ekstra på instillinger. Blant annet bildstabilisatoren kunne vært med...

 

Uannsett, ingen av mobilene får prøvd seg i skikkelig sommersolys, skal jo huske at lysstyrken ute no på denne tiden er veldig redusert, noe som merkes på mitt kamera. PÅ sommmerstid tror eg lg blant annet hadde slått disse to ganske kraftig...

 

savner nærmotiver...som en blomst :)

 

Hvorfor skulle LG'en vunnet, for du har denne?

:!:

Den som tar best bilder ute i dagslys er I8510!

 

Det er riktig som du påpeker at det er for få scener som har blitt tatt med, spesielt bilder tatt i mørke burde vært inkludert.

Lenke til kommentar
denne testen er helt annerledes enn gsm arena sinn liknende test, alt for få faktorer er tatt med, som som nevnt ovenfor tar nok mange av mobilene mye bedre bilder visst du bruker 2 sek ekstra på instillinger. Blant annet bildstabilisatoren kunne vært med...

 

Uannsett, ingen av mobilene får prøvd seg i skikkelig sommersolys, skal jo huske at lysstyrken ute no på denne tiden er veldig redusert, noe som merkes på mitt kamera. PÅ sommmerstid tror eg lg blant annet hadde slått disse to ganske kraftig...

 

savner nærmotiver...som en blomst :)

 

Hvorfor skulle LG'en vunnet, for du har denne?

:!:

Den som tar best bilder ute i dagslys er I8510!

 

Det er riktig som du påpeker at det er for få scener som har blitt tatt med, spesielt bilder tatt i mørke burde vært inkludert.

 

Nei, eg tror ikke du tok helt poenget mitt, har lg ku 990 sjøl...og hovedpoenget mitt var, som i alle andre ting, så trenger du litt kunnskap i å ta bilder for å få de bra, og det gir min lg mulighet til, men samtidig når eg sammelikner med andre som tar bilder, blir de mye dårligere, og det har ikke noe med at kameraet deres suger så mye, men at de ikke bruker det rett.

 

Disse bildene er jo bare knipset vilt, det er jo meningen og, men bilder blir aldri god på den måten :p Og dessuten, er lystyrken i bergen redusert med nærmere 50% på vinterstid pga fjell og sol :) så mobilkamerane får ikke teste seg der de er sterkest...

 

men samsung sin er best, men denne testen gir helt feil inntrykk, ihvertfall fra andre tester og brukeranmeldelser... les gsm arena sin blant annet ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...