Gå til innhold

Test: Nikon D90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare et par ting;

D80 har også My Menu, samt den "utvidede" batterimåleren.

Batteriluken er av laber kvalitet, men ikke sikkert de klarer å tenke ut en ny løsning, da den også skal kunne fjernes for montering av batterigrep? :)

 

Ellers er det ingen tvil om at D90 er en god oppgradering fra D80 bl.a. ift. bildekvalitet!

Flott test.

Lenke til kommentar

"En stor forbedring har imidlertid menysystemet på D90 fått, nemlig My Menu" Forbedring fra hva? Dette har jo D80 også. Riktig satt opp gjør dette meny styringen rask og enkel.

 

Men å oppgradere fra D80 til D90? Nei det tror jeg ikke merprisen er verdt, selv om støynivået på høyere ISO er vesentlig lavere på D90. ;)

Lenke til kommentar

Dere har selvsagt rett i at også D80 har My Menu, men her er det nok en setning eller to jeg ikke har gjort meg ferdig med. My Menu i D90 er langt bedre og lettere å ha med å gjøre enn den i D80, var det jeg mente. Jeg skal omskrive litt så dette kommer bedre frem.

 

EDIT: Sånn, nå har jeg fikset litt der det har gått litt raskt i svingene. Finner dere mer er det bare å si i fra.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Men å oppgradere fra D80 til D90? Nei det tror jeg ikke merprisen er verdt, selv om støynivået på høyere ISO er vesentlig lavere på D90. ;)

 

Nei å oppgradere fra D80 til D90 ser jeg liten hensikt i med mindre man "virkelig" trenger den lave støyen ved høy iso, men som erstatter til D80 syns jeg D90 er en verdig oppfølger.

 

Finner dere mer er det bare å si i fra.

 

Kan nevne batterimåleren igjen da, som i første post ;) Den er spesielt hendig ved bruk av batterigrepet, da den viser tilstanden til hvert enkelt batteri.

Lenke til kommentar
Men å oppgradere fra D80 til D90? Nei det tror jeg ikke merprisen er verdt, selv om støynivået på høyere ISO er vesentlig lavere på D90. ;)

 

Nei å oppgradere fra D80 til D90 ser jeg liten hensikt i med mindre man "virkelig" trenger den lave støyen ved høy iso, men som erstatter til D80 syns jeg D90 er en verdig oppfølger.

 

Det er ikke bare mindre støy enn D80, men også mye bedre dynamisk omfang og en enorm forbedring på detaljgjengivelsen. Hadde jeg vært D80-eier med sånn noenlunde budsjett ville jeg helt klart ha oppgradert til D90. Jeg er også fristet til å anbefale D90 til enkelte nybegynnere, fremfor D60, men bare hvis jeg tror de klarer å sette seg inn i D90 uten for mye vanskeligheter.

Lenke til kommentar
.

 

Batteriluken er av laber kvalitet, men ikke sikkert de klarer å tenke ut en ny løsning, da den også skal kunne fjernes for montering av batterigrep? :)

 

Er ikke sikkert det eksisterer noe behov for å gjøre noen endringer.

Noen som vet hvor mange batteriluker som faktisk er byttet?

 

Om feilprosenten er lav viser jo det at konstruksjonen faktisk holder mål.

Om den gjør det, hvorfor skal man da bytte ut noe som fungerer?

 

Regner med at det er en smal sak for Akam å sjekke denne statistikken hos

Nikon, og legge ut tallene her.

Lenke til kommentar
"En stor forbedring har imidlertid menysystemet på D90 fått, nemlig My Menu" Forbedring fra hva? Dette har jo D80 også. Riktig satt opp gjør dette meny styringen rask og enkel.

 

Men å oppgradere fra D80 til D90? Nei det tror jeg ikke merprisen er verdt, selv om støynivået på høyere ISO er vesentlig lavere på D90. ;)

 

Ut fra denne testen og testbilder jeg har sett vil jeg påstå at det absolutt ville være verdt å oppgradere fra D80 til D90. Er jo vesentlig bedre på de fleste områder.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare mindre støy enn D80, men også mye bedre dynamisk omfang og en enorm forbedring på detaljgjengivelsen. Hadde jeg vært D80-eier med sånn noenlunde budsjett ville jeg helt klart ha oppgradert til D90. Jeg er også fristet til å anbefale D90 til enkelte nybegynnere, fremfor D60, men bare hvis jeg tror de klarer å sette seg inn i D90 uten for mye vanskeligheter.

 

Nei forbedringene er utallige, og sånn sett har nikon gjort det "igjen", men ift. å gå videre fra D80 er det jo ca bare 2.500,- som skiller D90 fra D300.

D90 bør absolutt vurderes også for førstegangskjøpere av dslr, men litt interesse bør påregnes, og budsjettet må selvfølgelig tillate det.

 

Som eksempel solgte jeg mitt D40 under én måned etter at jeg kjøpte det og investerte i D80.

(Jeg fikk selvfølgelig oppfrisket alt jeg trengte, lærte en god del, og det tente gnisten! noe nikon sikkert har i bakhodet. Falt i "fella" der :D)

Lenke til kommentar
.

 

Batteriluken er av laber kvalitet, men ikke sikkert de klarer å tenke ut en ny løsning, da den også skal kunne fjernes for montering av batterigrep? :)

 

Noen som vet hvor mange batteriluker som faktisk er byttet?

Regner med at det er en smal sak for Akam å sjekke denne statistikken hos

Nikon, og legge ut tallene her.

 

Tallene er lagt ut tidligere, men her er de igjen (OK per 2 juli 2008):

 

D200 solgt i Norge: 2471

Antall som har utviklet feil på batteriluken: 27 (dvs 1,09%)

 

D80 solgt i Norge: 13045

Antall som har utviklet feil på batteriluken: 14 (dvs 0,11%)

Lenke til kommentar

Flott Akam! Deres anmeldelse av D90 har jeg ventet på! Ser ut til det blir D90 på meg som første dslr. Eneste jeg savner er bedre værtetting, men alle dslr tåler vel litt. Jeg trodde D80 var nesten like godt og kunne vurderes for å spare litt penger. I så måte er det interessante konklusjoner i artikkelen.

Lenke til kommentar
Ut fra denne testen og testbilder jeg har sett vil jeg påstå at det absolutt ville være verdt å oppgradere fra D80 til D90. Er jo vesentlig bedre på de fleste områder.

Spranget opp til D300 er mer interessant fra D80 synes nå jeg da. Misforstå ikke - hadde jeg vært førstegangskjøper idag, hadde jeg helt klart gått for D90 for det er helt klart et veldig bra kamera, også for en førstegangskjøper.

 

Jeg har lånt en D90 av bekjent og fått prøvet det noen dager. Det som slo meg i første omgang var hvor mye mindre støy det var ved høyere ISO en D80'n jeg har. Men jeg leverte det tilbake med den erfaring at D80'n holder enn så lenge.

Lenke til kommentar
Prisen på det kamera kommer til å gå opp rett etter jul. Har du penger - kjøp nå.

 

Takk for tipset. Jeg tror også det. Det er vel noe med kronekursen..

 

Jeg har også hørt rykter om dette, mitt tips er at det er importører ol. som ønsker å få opp salget i jula pga treig resesjons-salg. At kronekursen skulle falle enda mer og dermed bidra til høyere priser har jeg lite tro på. Heller motsatt, at krona styrker seg og importerte varer blir rimeligere for oss med NOK på henda. Men å spå valutakursenes utvikling med noen særlig grad av presisjon er nok de færreste forunt...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...