Gå til innhold

Linux kommer til Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da kun bootloaderen som heter openiBoot. Dersom de (eller noen andre) lager en distro i tillegg får denne mest sannsynligvis et annet navn. Godt mulig vi vil se noe Ångstrøm basert på denne, eller kanskje også Debian/Ubuntu. Jeg tror også at det er ganske store interesser for Android, som har potensiale til å bli den mest brukervennlige løsningen for folk flest.

 

Kan også nevne at Atheros (som produserer trådløsbrikkesettet) nylig slapp en del drivere under åpen kode som vil gjøre jobben om å støtte wifi mye enklere. Den største utfordringen utviklerene står ovenfor er nok med GSM/3G brikken, som sannsynligvis må "reverse engineeres".

 

Xecuter: ja, er jo bare 7000 kr! Billig billig!

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ja, ikke sant. Det er jo sykt praktisk å sitte med tastatur der og skrive kommandoer inn på iPhone. Jeg må innrømme jeg aldri kommer til å skjønne meg helt på linuxfolk. Jeg har prøvd å like det, men aldri fått det til. iPhone-OS uten touch-screen støtte! Way2go!

 

Greia er at folk har en interesse for data, og syns det er artig at de får til å hacke iPhone til å kjøre linux. Handler ikke om praktisk eller noe slikt, poenget er at det er mulig, og derfor gjør de det.

Lenke til kommentar
Ja, ikke sant. Det er jo sykt praktisk å sitte med tastatur der og skrive kommandoer inn på iPhone. Jeg må innrømme jeg aldri kommer til å skjønne meg helt på linuxfolk. Jeg har prøvd å like det, men aldri fått det til. iPhone-OS uten touch-screen støtte! Way2go!

Hahaha, det er da ingen som har påstått at dette var veldig praktisk! Prosjektet er på et såkalt proof-of-concept stadie, dvs at de har bevist at det fungerer i prinsippet. Nå starter jobben med å få inn støtten for alle enhetene, og når det er i boks så blir det å porte/lage programvare som kan utnytte disse enhetene. Det er godt mulig at linux på iPhone aldri blir noen bra greie for folk flest, men dersom de får til Android så vil jeg si at det er en meget praktisk platform, selv for de ikke fullt så nerdete.

 

Herlig generalisering forresten. "Linuxfolk".

Lenke til kommentar
Ja, ikke sant. Det er jo sykt praktisk å sitte med tastatur der og skrive kommandoer inn på iPhone. Jeg må innrømme jeg aldri kommer til å skjønne meg helt på linuxfolk. Jeg har prøvd å like det, men aldri fått det til. iPhone-OS uten touch-screen støtte! Way2go!

Skjønte du ikke at dette er en uferdig utgave?

Lenke til kommentar
Ja, ikke sant. Det er jo sykt praktisk å sitte med tastatur der og skrive kommandoer inn på iPhone. Jeg må innrømme jeg aldri kommer til å skjønne meg helt på linuxfolk. Jeg har prøvd å like det, men aldri fått det til. iPhone-OS uten touch-screen støtte! Way2go!

Nå er det vel en vesens forskjell på hva Jobs' hundrevis av indere kan gjøre sammenlignet med et "gutteromsprosjekt".

 

Skal uansett bli spennende å se hvem som først får på plass klipp-og-lim. :)

Lenke til kommentar

Spennende.. Men selvfølgelig kommer nå Apple til å lage en patch som blir automagisk installert via mobilnettet og endrer en hel rekke ting i oppstarten på telefonen, noe som gjør at folka må begynne på scratch igjen med å boote kjernen..

 

Menfyfaensåfett om dette hade ordna seg! Tenke seg til å kjøre Ubuntu MID på iPhone, bl.a! Støtte for åpne standarder! Klipp&lim! I Den dagen det fungerer (fra et forbrukerståsted), kommer jeg til kjøpe en iphone om ikke androidtelefonene har blitt overlegne allerede.. Vurderer seriøst en G1.. Synes flere leveranører kan komme med alternativer nå..

Lenke til kommentar
Ja, ikke sant. Det er jo sykt praktisk å sitte med tastatur der og skrive kommandoer inn på iPhone. Jeg må innrømme jeg aldri kommer til å skjønne meg helt på linuxfolk. Jeg har prøvd å like det, men aldri fått det til. iPhone-OS uten touch-screen støtte! Way2go!

Nå er det vel en vesens forskjell på hva Jobs' hundrevis av indere kan gjøre sammenlignet med et "gutteromsprosjekt".

 

Skal uansett bli spennende å se hvem som først får på plass klipp-og-lim. :)

Hahaha! Epic kommentar :D

 

Skjønner at det kun er en dude som har fått til dette på fritida folkens. Bare sånn at dere vet det. Det er liksom det at folk først NÅ vurderer iPhone. Det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Spennende.. Men selvfølgelig kommer nå Apple til å lage en patch som blir automagisk installert via mobilnettet og endrer en hel rekke ting i oppstarten på telefonen, noe som gjør at folka må begynne på scratch igjen med å boote kjernen..

 

Ja, for en slik patch vil jo de rulle ut via mobilnettet. :roll:

 

Enkleste og raskeste måten å "løse sikkerhetsproblemer" på det.. For vi kan vel ikke ha det sånn at folk kan gjøre hva de vil med produktene de har kjøpt?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...