Gå til innhold

Lacie tilbyr gratis nettlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo ubegrenset, i og med at man kan lagre så mye man vil. Begrepet refererer til mengden, ikke tiden.

Ubegrenset er vel en forkortelse for uten begrensninger. Dette tilbudet er i høyeste grad begrenset. Så hw.no bruker her ordet feil, ser ut som det er engelskkunskapene som har sviktet i oversettelsen av pressemeldingen som presiserer "One full year unlimited online backup".

 

Glimrende markedsføring av Carbonite, for det er jo de og ikke LaCie som "gir bort" lagringsplass. 49$ i året er jo ikke en urimelig pris for ubegrenset automatisk offsite backup. Spørs bare hva Carbonite sier når datamengden blir flere TB...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

ehrm, og når det året er omme så sletter de det du har?

 

Dessuten er 1400 kroner for 200 gigabyte sinnsykt dyrt.

 

* Utgivelsesdato: 15. juli 2008

* Grensesnitt: FireWire og USB2

* Omdreiningshastighet: 7200 rpm

* Cache: 8 MB

* Type: Ekstern

* Kroner per GB: 7.22 kr/GB

 

 

Det er ikke gratis, du betaler bare ekstra mye for harddisken, mot at du får ett år med gratis lagring. Ikke noe røverkjøp...

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Det er jo ubegrenset, i og med at man kan lagre så mye man vil. Begrepet refererer til mengden, ikke tiden.

Ubegrenset er vel en forkortelse for uten begrensninger. Dette tilbudet er i høyeste grad begrenset. Så hw.no bruker her ordet feil, ser ut som det er engelskkunskapene som har sviktet i oversettelsen av pressemeldingen som presiserer "One full year unlimited online backup".

 

Glimrende markedsføring av Carbonite, for det er jo de og ikke LaCie som "gir bort" lagringsplass. 49$ i året er jo ikke en urimelig pris for ubegrenset automatisk offsite backup. Spørs bare hva Carbonite sier når datamengden blir flere TB...

 

Når det står ubegrenset nettlagringsplass så peker ubegrenset på plass og da er det helt rett.

 

Og hvordan vet du at ikke LaCie betaler Carbonite for denne tjenesten?

Lenke til kommentar
ehrm, og når det året er omme så sletter de det du har?

 

Dessuten er 1400 kroner for 200 gigabyte sinnsykt dyrt.

 

* Utgivelsesdato: 15. juli 2008

* Grensesnitt: FireWire og USB2

* Omdreiningshastighet: 7200 rpm

* Cache: 8 MB

* Type: Ekstern

* Kroner per GB: 7.22 kr/GB

 

 

Det er ikke gratis, du betaler bare ekstra mye for harddisken, mot at du får ett år med gratis lagring. Ikke noe røverkjøp...

 

Du bruker deres "rugged" disker med trippel interface som eksempel, i tillegg er prisguiden som vanlig ikke oppdatert. LaCie er ikke noe særlig dyrere enn andre merker.

Lenke til kommentar
Når det står ubegrenset nettlagringsplass så peker ubegrenset på plass og da er det helt rett.

 

Og hvordan vet du at ikke LaCie betaler Carbonite for denne tjenesten?

 

Jeg som blir forvirret av all fornorskingen ;)

 

Slik det ser ut er det et partnerskap som gir en viss merverdi på LaCie sine produkter og markedsføring og nye kunder til Carbonite. Regner med at detaljene rundt selve avtalen ikke blir offentliggjort. For å få programvaren sin distribuert med LaCie sine produkter måtte Carbonite ha betalt LaCie, og ikke motsatt, går ut i fra at dette er et kompromiss.

Får ikke Packard Bell kunder i en periode "gratis ubegrenset nettlagringsplass" fra Carbonite i en nesten lignende avtale?

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan det er med PB, da jeg knapt nok har sett merket på en god del år nå :p

 

Men du har nok rett i at det er en slags gjennsidig samarbeidsavtale, men med tanke på at LaCie er de som mottar penger fra kundene og Carbonite er de som "mister" noe av verdi (les lagringsplass), så går jeg ut fra at LaCie gir de noen kroner av salgssummen.

 

Men dette blir som du sier bare spekulasjoner da vi ikke vet hvordan denne avtalen ser ut :)

Lenke til kommentar

@ Costrado:

Nei, de sletter ikke dine data med en gang, men tilbyr deg å kjøpe et år til med lagring hos Carbonite for $49 per år.

 

Dette er en grei måte å skaffe seg nye kunder.

 

@ M_Mickey:

Carbonite sier selv de taper penger når man lagrer mer enn 100GB hos dem, men viser til at de fleste ikke gjør det. Sant nok, det tar måneder å overføre så mye data (kilde: crashplan.com). De aller fleste sitter ikke på mer enn 1 MBIT ut hastighet.

 

En annen ting å tenke på, som mange glemmer når det er snakk om backup, er restore. Dersom du kan vente i dagevis på en restore på 150GB, så er det ok med online backup.

 

Jeg har lenge sett etter en offsite (ikke online) backup løsning, har tidligere prøvd både mozy og carbonite, og det ser ut til at jeg har funnet det med crashplan.com. De tilbyr også plass online, men fraråder deg faktisk å bruke den. I stedet kan du enkelt ta backup over nett til en annen pc du måtte ha, enten den er på jobb eller hos en venn/familie.

 

På den måten har du selv kontroll på hvor backupen er lagret, og man umiddelbar tilgang til restore.

 

Ja, man må betale for programmet. Men når det funker så bra, så er det verdt det.

 

Online backup er et glimrende konsept i teorien, og har du kun opp til 2 GB med filer, er mozy sitt gratis alternativ helt ok.

Lenke til kommentar

Dette er som flere har påpekt ikke ubegrenset i ordets rette forstand, men det er sikkert mye plass til rådighet. Siden LaCie reklamerer for dette på sine norske nettsider ser jeg ikke bort i fra at de får en påpekning fra forbrukerombudet om å endre reklamen sin. I følge markedsføringsloven MÅ reklamen holde ord. Hvis ikke så risikerer de rettsak, erstatninger, bøter etc.

 

Begrensnignen på ett år er bare en av begrensningene. Kapasiteten til serverne er selvsagt ikke uendelig så det er ennå en begrensning. I tillegg er det kanskje begrensning i båndbredde, antall filer, størrelsen på filene, begrensning i hvor mange IPer man kan logge seg på med samtidig osv. Kanskje de også forbeholder seg retten til å kaste ut brukere som bruker svært mye plass (f.eks over 1 TB). I det hele tatt: ordet ubegrenset må nok ut av reklamen for å komme på rett side av norsk lov.

Lenke til kommentar

har akkurat testa ut Free trial versjon til carbonite. Det tok 11 minutt og laste opp 45MB :dontgetit: . Normalt skal det ta ca 3-4 minutt med min linjehastighet (2048/2048 linje)

Mulig min ISP har treg upload til US servere? Slet med uploadhastigheten til dær jeg hadde hjemmesiden min før (Bluehost.com) Hadde ca 30kb/s upload :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...