Gå til innhold

Klarer ikke levere Atom raskt nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge Intels Paul Otellini tjener selskapet mer på å selge Atom-prosessorer enn andre budsjettprosessorer som Celeron. Grunnen til dette er nok kanskje at selskapet tilnærmet lik har hatt monopol på dette segmentet til nå og kan gjøre hva de vil.

Jeg tror det kan ha noe å gjøre med størrelsen på kjernene:

Atom: areal: 25 mm2 pris 20-135$ Arealpris: 0,8 - 5,4 $/mm2

Celeron: areal: 81-107 mm2 pris 39-59$ Arealpris: 0,4 - 0,8 $/mm2

 

Men selv om profitten er høy så er det neppe så mye penger i det markedet sammenlignet med andre markeder. Det er nok Core 2-serien som er den desidert største inntektskilden.

Lenke til kommentar
Får håpe at AMD får opp farta nå som de har fått penger i kassa. Dette hadde jo vært gull for dem å kunne levert masse Bobcat innen nærmeste framtid.

Bobcat kommer ikke så raskt. Jeg regner med den kommer tidligst til sommeren. Derimot har AMD noe annet snadder på lur: Energigjerrige Athlon X2-prosessorer og svært energigjerrige brikkesett med mye bedre grafikkytelse enn intels brikkesett. Det vil åpne for avspilling av HD-film på minibærbare (noe som ikke går glatt med Atom-plattformen). Det vil også åpne for minibærbare med mer minne enn 2GB (intels brikkesett er begrenset til 2GB). Spillytelsen blir sikkert glimrende i de fleste spill på så lave oppløsninger som minibærbare ofte har.

Lenke til kommentar

Unnskyld, men her var det mye rart språk i artikkelen. Litt for mye til at man kan overse det uten å si fra.

 

... at Intel ikke klarer å møte etterspørselen. Til tross for dette klarte ikke Intel i 3. kvartal å møte sitt eget salgsmål ...

Her kan det også forstås slik at hvis Intel hadde klart å møte etterspørselen, kunne de nådd salgsmålet sitt. Det var slik jeg forsto det da jeg leste det første (og andre) gang. Først på tredje forsøk forsto jeg hva artikkelforfatteren mente.

 

Grunnen til dette er nok kanskje at selskapet tilnærmet lik har hatt monopol på dette segmentet til nå ... (min utheving)

Dette er haltende språk. Det ser ut som flere setninger som er klippet og limt sammen. En bedre formulering hadde vært: "... at selskapet har hatt nesten monopol på dette segmentet til nå ..." eller "... at selskapet har hatt tilnærmet monopol på dette segmentet til nå ..."

 

Konkurranse fra AMD og VIA er foreløpig absolutt ikke stor nok i nett-PC-segmentet til å utgjøre noen forskjell inntil videre. (min utheving)

Haltende igjen. En omformulering til: "... er foreløpig ikke stor nok ..." eller "... er foreløpig langt fra stor nok ..." hadde vært bedre. Dessuten er det vel riktigere å skrive "Konkurransen" i begynnelsen av setningen.

Lenke til kommentar

Jeg har en VIA prosessor i mine HP Mini Note. Fungerer ganske bra, men merker den er litt mer sirup enn Atom når jeg kjører Fedora 8. Gleder meg til hva AMD har i ermet, har en liten drøm om noe som minner om de gamle AMD 64 single core prosessorene, i 45nm form. Det hadde vært optimalt, mer stabile prosessorer får man bare ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...