Gå til innhold

Utfordrer Dell og Lenovo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

EEE har mistet all status som merke IMO. De spyr ut så mye med det merket på nå at det er ingen vits lenger. Tydeligvis rimelig desperate etter å være merkenavn igjen, noe de ikke har vært siden de var alene på markedet

Lenke til kommentar
Acer sin er også pen.

 

Men du sier ultraportable, jeg mistenker at du ikke klarer å skille mellom netbook og ultraportabel. Ultraportabel har alltid ligger langt fremme på design.

 

Hva er forskjellen? Ultraportable er i mine øyne små laptops som kjører et "fullverdig" os. Noen er dyre og noen er billige, de dyre har gjerne relativt god design.

 

AtW

Lenke til kommentar
Acer sin er også pen.

 

Men du sier ultraportable, jeg mistenker at du ikke klarer å skille mellom netbook og ultraportabel. Ultraportabel har alltid ligger langt fremme på design.

 

Hva er forskjellen? Ultraportable er i mine øyne små laptops som kjører et "fullverdig" os. Noen er dyre og noen er billige, de dyre har gjerne relativt god design.

 

AtW

 

Jepp, slik ser også jeg det.

Lenke til kommentar

ATW:

Ultaportable er fullverdige(uavhengige av OS) kraftige laptops som er bygget så små det lar seg gjøre uten å miste for mye ytelse. Netbook er små svake maskiner bygget først og fremst for størrelse og ikke ytelse og gjerne spesialtilpassede OS.

 

Ekte ultraportable er som regel alltid dyre. Det var først med XPS M1330 at man nærmet seg levelige priser på rundt 10.000+

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ekte ultraportable er som regel alltid dyre. Det var først med XPS M1330 at man nærmet seg levelige priser på rundt 10.000+

 

M1330 er vel for stor og tung til å kalles en ultraportable? Hvertfall den oppfatningen jeg er av. Og den var da langt i fra først. M1210 som jeg faktisk sitter å skriver på nå kom jo naturligvis før M1330. :) Og enda lengre siden kjøpte jeg en Elitegroup G220 med 12" skjerm og en vekt under 2kg til kjæresten min. Så det har vært tilgjengelig i denne prisklassen en god stund. Men har jo helt klart tatt mer av blant folk flest nå de siste årene.

Lenke til kommentar
ATW:

Ultaportable er fullverdige(uavhengige av OS) kraftige laptops som er bygget så små det lar seg gjøre uten å miste for mye ytelse. Netbook er små svake maskiner bygget først og fremst for størrelse og ikke ytelse og gjerne spesialtilpassede OS.

 

Ekte ultraportable er som regel alltid dyre. Det var først med XPS M1330 at man nærmet seg levelige priser på rundt 10.000+

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i det, alle maskiner jeg har sett som jeg vil karaterisere som ultraportable har markant lavere ytelse enn litt dyrere mainstream-bærbare, som regel er de helt på bunnen i ytelse, selv om de koster 10k+ Da feks Dell x300, eller del X1, de hadde ikke god ytelse til sin tid å være, men de var små og stille (og dyre). X1 har vel også det største av skjermstørrelser jeg personlig vil karakterisere som ultraportable, nemlig 12 tommer WS.

 

AtW

Lenke til kommentar

Atw:

Et godt eksempel på hva jeg karakteriserer som Ultraportable var U serien til IBM Thinkpad som man sjelden fikk under 20.000.

 

Dell XPS M1330 ligger nok i grenseland til å være en ultraportabel slik sett. Dell lattitude D420 var nok mer i rett lomme.

 

phax:

Jeg har nok ikke fulgt så godt med på Dell og er ikke sikker på prisen på M1210 men vekten hørtes høy ut. For meg er en ultraportabel alltid godt under 2 kg. og helst ikke over 1.5kg.

 

Av det jeg har sett før nevnte serie til Dell, har det meste av ultraportable ligget priset godt oppe i 20.000+

 

 

EDIT

Ytelsen på de klassiske ultraportable skal dog ligge flere hakk over såkalte netbooks.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo: Ja jeg karakteriserer egentlig ikke min M1210 som en ultraportable. :) men siden du nevnte M1330 i denne kategorien så måtte jeg nesten påpeke det ettersom M1210 faktisk er noen gram lettere og har 1" mindre skjerm. M1330 er derimot slankere.

 

For meg er en ultraportable en maskin med fokus på vekt, størrelse og batterilevetid. Altså mobilitet. Disse nye "nett-pcene" går jo absolutt inn under denne kategorien. Men jeg forstår at man må finne opp et nytt utrykk for å differensiere produktene. En standard ultraportable har jo høyere ytelse (og en langt høyere prislapp) enn disse mini maskinene som markedet florerer av nå. Men en ultraportable har sjelden samme ytelsen som f.eks en 15,4" maskin i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...