Gå til innhold

Kina misbruker Skype


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Skypes reaksjon virkelig er at de skal "ta det opp" med det kinesiske selskapet, er det intet mindre enn fantastisk. Den eneste moralske reaksjonen i et slikt tilfelle er å avbryte samarbeidet. Hvis Skype er eier av denne "samarbeidspartneren", hadde de nok kunnskap om forholdet.

Lenke til kommentar
Hvis Skypes reaksjon virkelig er at de skal "ta det opp" med det kinesiske selskapet, er det intet mindre enn fantastisk. Den eneste moralske reaksjonen i et slikt tilfelle er å avbryte samarbeidet. Hvis Skype er eier av denne "samarbeidspartneren", hadde de nok kunnskap om forholdet.

Tja... Det er som kjent lett å være moralske på andre vegne. Hvis vi antar at det er de kinesiske myndighetene som har pålagt teleselskapet å å drive slik overvåkning, hva da? Da betyr det at din moralske reaksjon i praksis stenger kineserne ute fra muligheten til å bruke Skype (og må vi anta lignende løsninger.) Hva er best/verst: Å ha tilgang til online kommunikasjon men måtte være forsiktig med hvordan man formulerer seg, eller å ikke kunne kommunisere online i det hele tatt?

 

Hvor står det at Skype eier denne partneren?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå var ikke det helt emne for artikkelen, men hvorfor synes du det?

 

Jeg har brukt Skype nesten siden starten, altså i ca. 4 år, og det har fungert prikkfritt for meg. Det er stabilt og lydkvaliteten er topp, enten jeg snakker med Sverige, USA eller andre land. En sjelden gang får man en "dårlig linje", da er det bare å legge på å prøve igjen.

 

Å sitte på et hotellrom i Colorado eller New Jersey og kunne ringe fasttelefoner i Norge for 10-15 øre minuttet, istedet for å betale hotellpriser (dyrt!), mobilpriser i utlandet (dyrt!!) eller tråle byen rundt etter billige telefonkort, er helt strålende.

 

Og ikke minst, jeg bruker Skype i jobben. Når du skal ha kunder i utenlandske firmaer til å installere en slik løsning så gjelder kommersielle løsninger, enten man liker det (det gjør jeg) eller ikke.

 

Jeg er ikke like glad i alle sider ved Skype: Mangelen på direkte support (som jeg - bank i bordet - heldigvis aldri trenger), ryktene om at politiet i ulike land snoker i meldinger man sender, og at de konfiskerer kreditten man har etter 18 måneder uvirksomhet. (Det var dog bare et problem første gangen.) Til gjengjeld setter jeg og mine kunder pris på at trafikken er kryptert, slik at kjeltringer ikke kan lytte, selv om kanskje politiet kan, og at ingenting lagres på sentrale servere hos Skype.

 

Og produktet og teknologien har jeg altså vanskelig med å finne feil med. Nei, det er ikke open source, men hei, jeg bruker Windows og OSX, så om Skype også er proprietært kan jeg leve med så lenge det leverer det som det lover.

 

Alt i alt er Skype en god deal, synes jeg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nyheten er vel at et kinesisk selskap er AVSLØRT i å drive overvåkning, det burde ikke overaske noen! Er vel gode odds på å tippe at det er på vegne av kinesiske myndigheter å?

Eller kanskje det er et statseid selskap?

 

Poenget er at det neppe er bare kineserne som driver overvåkning av brukere/borgere av internett, er vel Google som skanner gmailen til sine egne brukere også? Så god gammeldags folkeskikk er greit å følge på nettet å :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...